• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
در راستای توسعه تجارت میان ایران و ترکیه،

انجمن فولاد آذربايجان از سرمايه‌گذاران ترک استقبال مي‌کند

  • کد خبر : 31543
  • 27 مهر 1402 - 11:22
انجمن فولاد آذربايجان از سرمايه‌گذاران ترک استقبال مي‌کند
انجمن فولاد آذربايجان به عنوان بزرگ‌ترين تشکل صنعت فولاد در شمال غرب کشور، بسيار مشتاق است تا با ارائه فرصت‌ها و معرفي زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران، نظر سرمايه‌گذاران ترک را به منظور افزايش مراودات تجاري جلب کند.

انجمن فولاد آذربايجان به عنوان بزرگ‌ترين تشکل صنعت فولاد در شمال غرب کشور، بسيار مشتاق است تا با ارائه فرصت‌ها و معرفی زمينه‌های سرمايه‌گذاری در ايران، نظر سرمايه‌گذاران ترک را به منظور افزايش مراودات تجاری جلب کند؛ در همين راستا اين انجمن در نمايشگاه متال اکسپو ۲۰۲۳ ترکيه شرکت کرد تا در سطح بين‌المللی نيز خود را به عنوان يکی از تشکل‌های خصوصی مهم کشور معرفی کند. بی‌شک با ترکيب مزيت‌های موجود در ايران و ترکيه و جايگاه برجسته اين کشور به عنوان پل ارتباطی با بازارهای مصرف اروپا، فرصتی طلایی پيش روی هر دو طرف وجود دارد که بايد به بهترين نحو از آن استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با توجه به برگزاری نمایشگاه متال اکسپو در ترکیه و فرصت‌های مناسب بازاریابی بین‌المللی در این کشور، انجمن فولاد آذربایجان امیدوار است تا در سال‌های آینده نیز در این نمایشگاه شرکت کند. یکی از اهداف اصلی انجمن فولاد آذربایجان که به نمایندگی از شرکت‌های تولیدکننده فولاد در شمال غرب ایران در این نمایشگاه بین‌المللی حضور پیدا کرد، افزایش مراودات تجاری ترکیه و ایران بود زیرا صرف نظر از موضوع تعیین تعرفه‌ها، با توجه به مفاهیمی مانند جهانی‌سازی و بومی‌سازی تولید که این روزها در کانون توجه قرار دارد، می‌توان چشم‌انداز جدیدی را در این حوزه متصور شد. انجمن فولاد آذربایجان به عنوان بزرگ‌ترین انجمن شمال غرب ایران که حدود ۸۵ تولیدکننده فولاد در شمال غرب کشور عضو آن هستند، فرصت‌های بسیار عالی را در ایران پیش روی خود دارد و می‌تواند رابطه خوبی میان دو کشور ایجاد کند.

فرصت‌ها و تهديد‌ها

باید گفت که بازار فولاد ترکیه ظرفیت‌های بالایی در بخش تولید دارد اما با این وجود حجم معاملات تجاری صنعت فولاد ترکیه و ایران بسیار پایین است که علت آن را می‌توان به این موضوع نسبت داد که هر دوی این کشورها صادرکننده فولاد هستند و بیش از نیاز خود تولید می‌کنند. ایران ممکن است در زمینه صادرات با مشکلاتی روبه‌رو باشد اما از مزیت‌های فراوانی برای بهبود آن برخوردار است؛ یکی از این مزیت‌ها، موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد استان آذربایجان شرقی و کشور ترکیه است که باعث ایجاد پل ارتباطی میان خاورمیانه و قاره‌های آسیا و اروپا می‌شود؛ ضمن اینکه بازارهای داخلی هر دو کشور، وسیع و دائما در حال رشد هستند. از دیگر ظرفیت‌های بالقوه موجود در ایران که می‌توانند در توسعه روابط تجاری با ترکیه نقش بسیار مهمی را ایفا کنند، می‌توان به مجموعه بزرگی از نیروی انسانی آموزش دیده و کارآمد با هزینه رقابتی، زیرساخت‌های توسعه‌یافته در حوزه‌های مخابرات، انرژی و حمل‌و‌نقل (ریلی و جاده‌ای) و قیمت پایین انرژی اشاره کرد. باید توجه داشت که علاوه بر فرصت‌ها، موانعی نظیر تحریم‌های بین‌المللی، نوسان نرخ ارز، محدودیت‌های تجاری، تغییرات در چشم‌انداز ژئوپلیتیکی، بی‌ثباتی اقتصادی در ایران و ترکیه و تغییر در سیاست‌ دولت‌ها در این بین وجود دارند که ممکن است سرعت توسعه روابط تجاری میان دو کشور را کاهش دهند؛ به همین دلیل هر دو کشور باید این موارد را زیر نظر داشته و راهبردهای خود را برای کاهش خطرات احتمالی تطبیق دهند.

موقعيتی بی‌نظير

انجمن فولاد آذربایجان به منظور ایجاد یک ارتباط قوی میان صنعت فولاد ایران و ترکیه، پیشنهاد می‌کند که با توجه به وجود ذخایر قابل‌توجه سنگ‌آهن در ایران، محصول نهایی در داخل تولید شده و سپس به ترکیه صادر شود اما نکته مهم اینجاست که این محصولات در ترکیه استفاده نشده و به کشورهای اروپایی صادر خواهد شد؛ در این صورت صادرکنندگان ترک موظف به پرداخت مالیات نیستند زیرا تولید در ایران انجام شده و فقط صادرات از طریق ترکیه انجام می‌شود. به همین دلیل واردات از ایران بدون پرداخت مالیات می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای افزایش دهد و این امکان برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم خواهد شد که محصولات خود را به اروپا صادر کنند؛ کمااینکه هم‌‌اکنون به دلیل وجود تحریم‌ها در ایران، بسیاری از سرمایه‌گذاران از طریق ترکیه اقدام به صادرات می‌کنند.

همین موضوع باعث شده است تا شرکت‌های عضو انجمن فولاد آذربایجان، به دنبال سرمایه‌گذاری در ترکیه باشند زیرا امکان صادرات به مقاصد مذکور که از قضا جمعیت قابل‌توجهی هم در آن ساکن هستند، حاشیه سود مطمئنی را برای تولیدکنندگان به ارمغان می‌آورد. متقابلا این انجمن از حضور تمام سرمایه‌گذاران ترک در ایران استقبال می‌کند و به تمام شرکت‌های تجاری ترک و تولیدکنندگان این کشور توصیه می‌کند که با توجه به مزیت‌های ذکر شده، همکاری خود با شرکت‌های ایرانی را افزایش دهند زیرا فرصت‌های جدیدی برای رشد و توسعه صنعت فولاد این کشور به وجود خواهد آمد. همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که همکاری با شرکت‌های ایرانی از طریق سرمایه‌گذاری مشترک، می‌تواند راهی سودمند برای ورود به بازار فولاد استان آذربایجان شرقی باشد و سود کلانی را برای سرمایه‌گذاران ترک به ارمغان آورد.

در پایان باید گفت که در نمایشگاه بین‌المللی متال اکسپو ۲۰۲۳، حدود ۱۶ شرکت از ایران حضور یافتند که با حمایت‌های انجمن فولاد آذربایجان، بی‌شک در سال آینده این تعداد افزایش قابل توجهی خواهد داشت؛ به همین دلیل با ایجاد شرایط و خلق فرصت‌های جدید به منظور همکاری با سرمایه‌گذاران ترک، مطمئنا تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند در آینده سود بسیار زیادی را کسب کنند. همچنین باید اضافه کرد که در آیین افتتاحیه این نمایشگاه بین‌المللی، شرکت‌های ترک از نوید نواده اباذر، رئیس انجمن فولاد آذربایجان دعوت به عمل آوردند تا به عنوان سخنران در خصوص توسعه روابط تجاری ایران و ترکیه و تسهیل مسیرهای حضور فولادسازان ایرانی در بازارهای جهانی به سخنرانی بپردازد؛ گفتنی است که سخنرانی رئیس انجمن فولاد آذربایجان به زبان انگلیسی باعث شد تا توجه تمام حضار به نقش بسیار مهم این انجمن معطوف شود؛ ضمن اینکه نواده اباذر در حاشیه این نمایشگاه به سرعت درصدد تحقق اهداف انجمن برآمده و با معاون وزیر صنعت ترکیه، سرکنسول ایران در استانبول و رایزن اقتصادی ایران در سفارت ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. طی این دیدارها مذاکراتی در خصوص پیگیری مشکلات تولیدکنندگان ایرانی توسط انجمن فولاد آذربایجان و ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران ترک از سوی این انجمن صورت گرفت؛ به همین دلیل انجمن فولاد آذربایجان به عنوان پل ارتباطی میان تولیدکنندگان ایرانی، نهادهای دولتی و سرمایه‌گذاران ترک به دنبال اعتلای هرچه بیشتر صنعت فولاد کشور است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=31543

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.