• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

اندونزی قطب تولید خودروهای الکتریکی در آسیا خواهد شد؟

  • کد خبر : 35395
  • 14 آذر 1402 - 7:24
اندونزی قطب تولید خودروهای الکتریکی در آسیا خواهد شد؟
رئیس جمهور اندونزی از جاه‌طلبی خود برای استفاده از منابع عظیم نیکل این کشور برای تبدیل شدن به قطب تولید خودروهای الکتریکی در آسیا پرده برداشت.

رئیس جمهور اندونزی از جاه‌طلبی خود برای استفاده از منابع عظیم نیکل این کشور برای تبدیل شدن به قطب تولید خودروهای الکتریکی در آسیا پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، اندونزی در دو سال گذشته از تمایل حضور شرکت خودروسازی تسلا در قالب پیشنهادهایی به این شرکت نظیر ارائه معافیت‌های مالیاتی تا اعطای امتیازات حق استخراج نیکل در این کشور خبر داد.

جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی در این خصوص بیان کرد: اندونزی هم‌اکنون به امضای یک توافق‌نامه تجارت آزاد (FTA) با ایالات متحده آمریکا، به منظور واجد شرایط شدن این کشور به جهت دریافت اعتبارات مالی مبتنی بر قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) در زمینه استخراج برخی از مواد اولیه حیاتی از جمله نیکل و تولید باتری خودروهای الکتریکی نیاز دارد.

وی افزود: در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، این کشور از آمریکا درخواست مذاکره در رابطه با امضای یک قرارداد تجاری محدود که استخراج و تولید برخی از مواد اولیه مانند نیکل و کبالت مورد نیاز در تولید باتری خودروهای الکتریکی شامل می‌شود را ارائه داده است.

رئیس جمهور اندونزی اظهار داشت: آنچه پس از نشست دوجانبه میان ایالات متحده آمریکا و اندونزی در دهه دوم ماه نوامبر ۲۰۲۳ به دست آمد، تعهد این دو کشور به توسعه یک برنامه اقدام مشترک در زمینه استخراج مواد معدنی حیاتی در راستای آغاز مذاکرات در سطح پیشرفته‌تر در آینده به جهت امضای یک توافق‌نامه برای تولید و استخراج مواد معدنی حیاتی در اندونزی بود.

بیانیه مشترک ایالات متحده آمریکا و اندونزی، حاوی مواردی همچون انتظارات آمریکا از برنامه اقدام مشترک در راستای رعایت استانداردهای مبتنی بر شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) توسط اندونزی بود. یکی از چالش‌های ارائه شده در این بیانیه، میزان دی‌اکسید کربن تولیدی در واحدهای نیکل اندونزی به دلیل حضور چین در این بخش بود.

اهمیت افزایش تولیدات زیست‌پایشی

اندونزی در سال‌های گذشته، تمرکز خود در بخش نیکل را افزایش داد؛ تا جایی که هم‌اکنون این کشور بیش از نیمی از تولید این ماده در جهان را به خود اختصاص داده است.

به گفته تحلیلگران شرکت «Benchmark Minerals»، با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها در افزایش ظرفیت فرآوری جدید در این کشور، سهم تولید نیکل اندونزی در جهان تا سال ۲۰۳۲، به دو سوم افزایش خواهد یافت.

حجم ذخایر نیکل و کبالت به عنوان یک محصول جانبی مورد استفاده در تولید باتری‌ها در اندونزی در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. حجم ذخایر کبالت این کشور از تولیدکنندگان مطرحی مانند استرالیا و فیلیپین پیشی گرفت و به دومین تولیدکننده بزرگ کبالت در جهان تبدیل شد.

با این حال، به موازات افزایش اهمیت اندونزی برای زنجیره تامین فلزات مورد استفاده در تولید باتری، بررسی دقیق صدور اعتبارنامه‌های مبتنی بر شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی نیز در این کشور با افزایش همراه بوده است.

گروهی متشکل از ۱۹ انجمن دوستدار محیط‌ زیست و انجمن‌های خیریه از جمله سازمان غیردولتی «Greenpeace» و سازمان «Earthworks» در اوایل ماه نوامبر سال جاری میلادی، در نامه‌ای به کاخ سفید از نگرانی خود در رابطه با امضای هرگونه موافقت‌نامه با اندونزی که بر وضعیت جنگل‌ها، مردم بومی و کارگران در این کشور تاثیر منفی می‌گذارد، خبر دادند.

لازم به ذکر است در بیانیه مشترک میان اندونزی و ایالات متحده آمریکا تاکید شده است که هر دو کشور طرف مذاکره، بر اهمیت حمایت از کارگران و رعایت قوانین مبتنی بر حفاظت از محیط‌ زیست به منظور جلوگیری از بهره‌برداری سوء و افزایش تولیدات زیست‌‌پایشی در بخش معدن پافشاری می‌کنند.

در این رابطه، دولت اندونزی در روز جمعه ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳ با هدف افزایش شفافیت‌ها اعلام کرد که قصد دارد نظارت بر محموله‌های صادراتی نیکل را در سیستم پیگیری آنلاین دولت این کشور به عنوان راهی برای افزایش سهم شاخص حکومتی در این بخش افزایش دهد.

با این حال، دولت اندونزی تاکید کرد که ارزیابی و اجرای برخی از قوانین مبتنی بر شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی پیچیده‌تر خواهد بود.

گفتنی است دلیل اصلی نگرانی‌ها در رابطه با بخش نیکل اندونزی، دی‌اکسید کربن تولیدی بالای بیشتر واحدهای فرآوری نیکل در این کشور در هنگام تبدیل سنگ معدن کم‌عیار به نیکل با خلوص مورد نیاز برای استفاده در تولید باتری‌ها که از سوخت ‌زغال‌سنگ تامین می‌شود، است.

نگرانی در ارتباط با قانون کاهش تورم آمریکا

یکی از چالش‌های پیش‌ روی بخش نیکل اندونزی، موضوعی است که به طور مبهم به آن در بیانیه میان ایالات متحده آمریکا و اندونزی در دهه دوم ماه نوامبر ۲۰۲۳ اشاره شده است.

طبق مذاکرات انجام شده، رئیس جمهورهای این دو کشور نه تنها بر اهمیت بخش نیکل اندونزی تاکید داشتند بلکه تولید داخلی منابع معدنی حیاتی در ایالات متحده آمریکا و تعهد دولت بایدن به توسعه زنجیره تامین کامل مواد معدنی حیاتی این کشور را به رسمیت شناختند.

لازم به یادآوری است که قانون کاهش تورم آمریکا نه تنها پرداخت اعتبارات مالیاتی به بخش‌های مربوطه را مشروط به تامین منابع اولیه از آمریکا یا کشورهای دارای توافق‌نامه تجارت آزاد با این کشور می‌داند بلکه واردات و یا تهیه مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری از دولت‌ها و کشورهای دارای تعارض منافع با آمریکا (FEOC) را ممنوع اعلام می‌کند.

به گفته سناتور جو مانچین، هدف اصلی ارائه این قانون کمک به پایان دادن به سلطه چین در تولید مواد معدنی حیاتی مختلف و زنجیره تامین آن‌ها است.

در همین رابطه، مانچین در نامه‌ای خطاب به جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، خواستار اعمال سخت‌ترین استانداردهای ممکن برای جلوگیری از ورود مواد اولیه حیاتی به آمریکا از طریق دولت‌ها و کشورهای دارای تعارض منافع با این کشور (FEOC) شد تا این اطمینان حاصل شود که مواد معدنی به‌کار رفته در تولید باتری خودروهای الکتریکی، تا حد ممکن از ایالات متحده آمریکا یا کشورهای متحد و دارای توافق‌نامه تجارت آزاد با این کشور تامین شوند.

یکی از چالش‌های اندونزی در این رابطه را می‌توان حضور شرکت‌های معدنی بزرگ چینی همچون شرکت «Tsingshan» در بخش تولید نیکل اندونزی که نقش بسزایی در رسیدن این کشور به جمع تولیدکنندگان برتر نیکل دنیا داشته است، عنوان کرد.

در همین راستا، شرکت «Benchmark Mineral Intelligence» پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۲، بیش از نیمی از حجم تولید نیکل تصفیه‌ شده در اندونزی از طریق شرکت‌هایی که توسط چین خریداری شده‌اند، تامین شود.

به همین دلیل امضای یک توافق‌نامه تجاری محدود میان ایالات متحده آمریکا و اندونزی در زمینه تامین مواد معدنی حیاتی از اندونزی که شامل شرکت‌هایی که مالکیت آن‌ها به عهده شرکت‌های چینی نیست، می‌تواند به یک معامله محدودتر میان این دو کشور ختم شود.

رقابت کشورها بر سر دریافت اعتبارات سبز

در حالی که مذاکرات اندونزی با آمریکا به منظور امضای یک قرارداد تجارت آزاد با این کشور با کندی هرچه تمام پیش می‌رود، دیگر کشورهای دارای توافق‌نامه تجارت آزاد با آمریکا تلاش می‌کنند تا هرچه زودتر بتوانند از اعتبارات در نظر گرفته شده در بخش انرژی‌های پاک مبتنی بر قانون کاهش تورم آمریکا بهره‌مند شوند.

در همین راستا، شرکت «Trafigura» در ابتدای ماه نوامبر ۲۰۲۳، از امضای یک قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار با شرکت «Korea Zinc» برای ساخت و تامین مالی بخشی از یک پالایشگاه نیکل در شهر اولسان در کره‌جنوبی خبر داد.

در این واحد پالایش چندمنظوره، طیف وسیعی از محصولات نیکل و سولفات کبالت مورد استفاده در تولید باتری فرآوری می‌شوند.

به گفته شرکت «Trafigura»، از این واحد پالایش بین ۲۰ تا ۴۰ هزار تن محصولات نیکل و سولفات کبالت در سال عرضه خواهد شد و این شرکت حق دریافت سود از محصولات نهایی تولید شده با استفاده از این مواد فرآوری شده را نیز بهره‌مند خواهد بود.

شرکت «Trafigura» امضای این توافق‌نامه را مبتنی بر قانون کاهش آمریکا عنوان کرد و افزود: این توافق مشمول دریافت اعتبارات مالی طبق این قانون خواهد بود؛ چراکه کره‌جنوبی از سال ۲۰۱۲، دارای توافق‌نامه تجارت آزاد (FTA) با آمریکا است.

حتی با وجود این مزیت، بخش‌هایی از زنجیره باتری خودروهای الکتریکی در کره‌جنوبی ممکن است به دلیل حضور شرکت‌های چینی، همچنان برای واجد شرایط بودن به منظور دریافت اعتبارات مالی طبق قانون کاهش تورم آمریکا با مشکل مواجه شود.

مانچین با هشدار نسبت به مسئله‌ای که وی آن را هجوم شرکت‌های چینی در بخش معدن جهان برای استفاده از اعتبارات مبتنی بر قانون کاهش تورم آمریکا نامید، خاطرنشان کرد: شرکت‌های تولیدکننده باتری چینی، فعالانه به دنبال استفاده از فرصت‌های به وجود آمده از جمله سرمایه‌گذاری مشترک و خرید سهام شرکت‌های معدنی در کشورهایی همچون کره‌جنوبی و مراکش هستند تا از مزایای قانون کاهش تورم آمریکا نهایت بهره‌برداری را داشته باشند.

وی افزود: ایالات متحده آمریکا در بهترین حالت می‌تواند همانند وضع قوانین مرتبط با ممنوعیت فروش تراشه‌های نیمه‌هادی به کشورهای دارای تعارض با منافع اقتصادی آمریکا به خصوص چین، قوانینی مشابه برای شرکت‌های تولید و پالایش مواد معدنی که بیش از ۲۵ درصد مالکیت آن‌ها بر عهده شرکت‌های چینی است را تنظیم کند؛ البته که چنین اقدامی برای بخش‌هایی از زنجیره باتری در کره‌جنوبی مشکل‌ساز خواهد بود که شامل پالایشگاه‌های جدید نیکل در این کشور نخواهد شد.

بر همین اساس دولت اندونزی که به نظر می‌رسد به یکی از قطب‌های بزرگ تولید نیکل سبز در جهان تبدیل خواهد شد، باید چنین مشکلاتی که شرکت‌های معدنی در کره‌جنوبی با آن مواجه هستند را در نظر داشته باشد.

با این حال، حتی رفع مشکلات مربوط به صدور اعتبارنامه‌های مبتنی بر شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی، تنها بخشی از چالشی است که اندونزی برای تامین مواد اولیه حیاتی همچون نیکل مورد نیاز برای شرکت تسلا در بازار ایالات متحده آمریکا با آن مواجه است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=35395

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.