• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
مدیرعامل شرکت اطلس آران سبز:

اکتشاف، قلب تپنده معادن است

  • کد خبر : 11658
  • 10 بهمن 1401 - 16:49
اکتشاف، قلب تپنده معادن است
مدیرعامل شرکت اطلس آران سبز، تولیدکننده کنسانتره سنگ‌آهن گفت: در حالی مسئولان کشور بر توسعه اکتشاف در داخل تاکید می‌کنند که تجهیزات و دستگاه‌های اکتشافی به شدت قدیمی و فرسوده شده است.

مدیرعامل شرکت اطلس آران سبز، تولیدکننده کنسانتره سنگ‌آهن گفت: در حالی مسئولان کشور بر توسعه اکتشاف در داخل تاکید می‌کنند که تجهیزات و دستگاه‌های اکتشافی به شدت قدیمی و فرسوده شده است. اگرچه برخی شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی کشور طی سالیان اخیر به موفقیت‌هایی در این زمینه دست یافته‌اند اما از آنجایی که اکتشاف یک فرایند کاملا هزینه‌بر است، این مجموعه‌ها می‌توانند ضمن حمایت از معادن کوچک‌مقیاس در راستای رونق هرچه بیشتر اکتشاف ذخایر معدنی به ویژه سنگ‌آهن، زمینه را برای عرض اندام سایر تولیدکنندگان فراهم سازند تا شاهد توسعه اکتشاف در آینده باشیم.

بابک سیدکابلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: وضع قوانین و دستورالعمل‌های دست‌وپاگیر معدنی توسط سازمان صمت در استان‌های مختلف کشور، مهم‌ترین معضلی است که در حال حاضر اکثر فعالان بخش معدن‌‎ با آن مواجه هستند. جابه‌جایی‌های پیاپی مسئولان دولتی و به دنبال آن ابلاغ بخشنامه‌های گاها سلیقه‌ای توسط همین افراد، منجر به هدررفت انرژی و زمان معدن‌کاران شده است. ما دو نفر را به منظور پیگیری امور مرتبط با سازمان صمت استان هرمزگان در مجموعه استخدام کرده‌ایم. با این وجود در دریافت سهمیه سوخت، ارسال گزارش‌های اکتشافی، تمدید پروانه معادن و… همچنان با مشکل روبه‌رو هستیم. گاهی اوقات تعدد قوانین ابلاغی در بخش معدن به قدری است که باعث سردرگمی کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز می‌شود و خود افراد هم برداشت و تحلیل مشخص و جامعی از این قوانین ندارند.

وی ضمن اشاره به اهمیت واردات ماشین‌آلات معدنی به‌روز، عنوان کرد: متاسفانه کشور در زمینه ماشین‌آلات معدنی به شدت از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب افتاده است و واردات ماشین‌آلات جدید به سختی انجام می‌شود. ما یک دامپتراک ۳۵ تنی کوماتسو تولید سال ۲۰۱۰ کشور ژاپن را از طریق بندر شهید رجایی بندرعباس طی هفته‌های اخیر وارد کشور کرده‌ایم و متاسفانه هنوز موفق به ترخیص آن نشده‌ایم؛ چراکه مسئولان گمرک اعلام کرده‌اند از عمر مفید این دامپتراک گذشته است. در حالی که شک نداریم کارایی آن از جدیدترین دامپتراک‌هایی که در معادن کشور استفاده می‌شوند، بیشتر است. هدف ما از وارد کردن این دامپتراک این است که نخست استفاده بهینه‌ای از آن در معادن مجموعه داشته باشیم و سپس آن را در اختیار سازمان صمت استان جهت استفاده در سایر معادن قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت اطلس آران سبز در خصوص ویژگی‌ها و قیمت این دامپتراک معدنی، تصریح کرد: هزینه تعمیرات و نگهداری این دامپتراک ناچیز و مقرون به صرفه است. سیستم ترمز اکثر دامپتراک‌ها برقی بوده و در این دامپتراک از سیستم ترمز مکانیکی استفاده می‌شود. ضمن اینکه امکان تعمیر این دامپتراک‌ در تعمیرگاه‌های ماشین‌آلات معدنی در سراسر کشور وجود دارد. قابلیت بارگیری این دامپتراک در یک محدوده معدنی، ۴۵ تن و چیزی در حدود دو برابر ظرفیت بارگیری یک تریلی برآورد می‌شود. قیمت تمام‌شده واردات این دامپتراک، ۳۵ هزار دلار معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است ولی مسئولان گمرک برای ترخیص آن، وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی طلب کرده‌اند.

با انبوهی از ماشین‌آلات معدنی مستهلک مواجهیم

سیدکابلی اضافه کرد: رایزنی‌هایی با شرکت خارجی ولوو برای واردات ماشین‌آلات معدنی انجام شده است اما به نظر می‌رسد با توجه به عدم استقبال فعالان معدنی کشور، اتفاق خاصی در این زمینه رخ ندهد. دستگاه‌ها و ماشین‌آلات معدنی کشور به معنای واقعی فرسوده شده‌اند و همین مسئله اجرای عملیات‌ معدنی را با مشکل مواجه کرده است. بر اساس استانداردهای روز دنیا، ماشین‌آلات مورد استفاده در یک پروژه راهسازی پس از پایان پروژه به مزایده گذاشته می‌شوند. در حالی که ما از تجهیزات و ماشین‌آلات قدیمی و فرسوده در معادن و پروژه‌های راهسازی خود استفاده می‌کنیم. بیل‌های مکانیکی موجود در معادن مجموعه ما تولید سال ۲۰۰۵ میلادی بوده و مشخص است پس از حدود ۱۸ سال، فرسوده و مستهلک شده‌‌اند. ضمن اینکه قطعات یدکی اصلی آن‌ها در داخل وجود ندارد و با توجه به شرایط تحریمی کشور، امکان واردات نیز فراهم نیست. بنابراین ناچار به خرید قطعات چینی گران‌قیمت و در عین حال بی‌کیفیت هستیم.

وی در ادامه به پرداخت حقوق دولتی معادن اشاره کرد و گفت: حقوق دولتی، یکی دیگر از چالش‌هایی است که اکثر معدن‌کاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. حقوق دولتی معادن تا چند سال پیش در زمان تمدید پروانه بهره‌برداری پرداخت می‌شد و حتی امکان تقسیط آن نیز برای معدن‌کاران فراهم بود. در حال حاضر کل حقوق دولتی و یا حداقل ۵۰ درصد آن باید به صورت ماهیانه آن هم در زمان دریافت سهمیه سوخت پرداخت شود و این در حالی است که بسیاری از فعالان معدنی قادر به پرداخت این میزان از حقوق دولتی نیستند.

مشکلات بخش معدن؛ تمام‌نشدنی

مدیرعامل شرکت اطلس آران سبز در ارتباط با معارضان محلی، اظهار داشت: خوشبختانه طی حدود چهار سال فعالیت خود در این بخش، هیچ‌گاه با این مشکل روبه‌رو نشده‌ایم. باید توجه داشت که معدن‌کاران ضمن پرداخت حقوق دولتی، باید از امنیت کامل اجتماعی در محدوده معدن خود برخوردار باشند تا بتوانند اشتغال‌زایی چند ۱۰۰ نفری برای اهالی یک منطقه معدن‌خیز و در ادامه درآمدزایی برای خانوارهای بومی آن‌ منطقه داشته باشند. در واقع اهمیت بخش معدن از صنعت کشاورزی بیشتر است و برای مثال اگر در یک محدوده معدنی هم‌‎زمان فعالیت کشاورزی نیز انجام شود، اولویت نخست استخراج مواد معدنی و در ادامه کاشت و برداشت محصولات کشاورزی خواهد بود.

سیدکابلی با بیان اینکه اجرای عملیات‌های معدنی همواره با سخت‌گیری‌های فراوانی از سوی سازمان محیط زیست همراه بوده است، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات به قدری این سخت‌گیری‌های دست‌وپاگیر افزایش می‌یابد که منجر به تعطیلی یک معدن می‌شود. برای مثال، یک معدن‌دار ناچار به احداث جاده برای دسترسی به ماده معدنی است و زمانی که برای تمدید پروانه بهره‌برداری معدن اقدام می‌کند، متوجه جریمه مالی گزاف از جانب سازمان محیط زیست به دلیل احداث مسیر دسترسی می‌شود. این اتفاق برای مجموعه ما افتاده است و به دلیل قطع تنها یک درخت فرسوده، حدود ۶۰ میلیون تومان از سوی این سازمان جریمه شدیم.

لازم به ذکر است تامین سوخت مورد نیاز معادن یعنی گازوئیل در استان‌های مرزی کشور مانند هرمزگان نیز با دشواری‌های فراوانی همراه است. شرکت ملی نفت ایران، سخت‌گیری‌های مختص به خود در این زمینه را دارد. قاچاق سوخت، یکی از اصلی‌ترین معضلات بخش معدن به ویژه در استان‌های مرزی به شمار می‌آید که تاثیر مخربی بر عملکرد معادن نیز می‌گذارد.

اهمیت اکتشاف ذخایر سنگ‌آهن هماتیت

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه ارزیابی شما از وضعیت تولید سنگ‌آهن در داخل کشور چیست، گفت: خوشبختانه تولید سنگ‌آهن در ایران طی سالیان اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده است. شرکت‌های متعدد داخلی در حال تولید سنگ‌آهن هستند و قیمت کنسانتره ‌سنگ‌آهن به حدود دو میلیون تومان به ازای هر تن رسیده است. از طرفی، ذخایر سنگ‌آهن مگنتیت کشور طی ۱۷ تا ۱۸ سال آینده به پایان خواهد رسید و ما باید به سمت استفاده از ذخایر هماتیتی حرکت کنیم. خوشبختانه تکنولوژی‌های بسیاری جهت بهره‌برداری از ذخایر هماتیتی طی سالیان اخیر به دست آمده است که امیدواریم بتوانیم با همکاری شرکت‌های بزرگ معدنی، اقدامات مثمر ثمری را در این زمینه انجام دهیم.

این فعال معدنی در ادامه به اهمیت مقوله اکتشاف اشاره کرد و گفت: اکتشاف، حائز اهمیت فراوانی در بخش معدن است و اگر در راستای توسعه آن حرکت نکنیم، بدون شک در حوزه‌های استخراج و فرآوری با مشکل مواجه خواهیم شد. تجهیزات اکتشافی موجود در داخل کشور به شدت ضعیف و قدیمی بوده و همین مسئله مهر تاییدی بر عدم توسعه اکتشاف طی سالیان اخیر بوده است. البته شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی مانند چادرملو و گل‌گهر، اقدامات خوبی در حوزه اکتشاف انجام داده‌اند. باید توجه داشت که فرایند اکتشاف کاملا هزینه‌بر محسوب می‌شود و  مجموعه ما طی مدت چهار ماه، حدود ۲۲ میلیارد تومان در حوزه اکتشاف هزینه کرده است. بنابراین اگر شرکت‌های معدنی بزرگ نتایج اکتشافات خود را در اختیار معادن کوچک‌مقیاس قرار دهند و از آن‌ها حمایت کنند، این واحدها می‌توانند اقدامات درخور توجهی را در زمینه اکتشاف انجام دهند. همچنین واردات تجهیزات اکتشافی به‌روز نیز باید در دستور کار بخش‌های مرتبط قرار بگیرد تا شاهد رونق هرچه بیشتر اکتشاف باشیم.

سیدکابلی در پایان با بیان اینکه بر اساس افق ۱۴۰۴، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دور از دسترس نیست، یادآور شد: اگر بتوانیم خوراک مورد نیاز فولادسازان کشور را به بهترین شکل ممکن تامین کنیم، این مهم تحقق خواهد یافت. ضمن اینکه معتقدیم با توجه به پتانسیلی که در بخش معدن کشور به ویژه سنگ‌آهن وجود دارد، اگر به سمت سرمایه‌گذاری‌های در این حوزه حرکت کنیم، به موفقیت‌هایی بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی دست خواهیم یافت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11658

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.