• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور مطرح کرد:

ایران؛ رنگین‌ کمان مواد معدنی در جهان

  • کد خبر : 27293
  • 07 شهریور 1402 - 7:39
ایران؛ رنگین‌ کمان مواد معدنی در جهان
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور گفت: زمین‌شناسان از ایران با نام بهشت زمین‌شناسی نام می‌برند و ما از آن با نام رنگین کمانی از مواد معدنی یاد می‌کنیم از این رو شایسته است که زمین ایران مورد شناسایی قرار گیرد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور گفت: زمین‌شناسان از ایران با نام بهشت زمین‌شناسی نام می‌برند و ما از آن با نام رنگین کمانی از مواد معدنی یاد می‌کنیم؛ از این رو شایسته است که زمین ایران مورد شناسایی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از ایسنا، علیرضا شهیدی در آیین اختتامیه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه‌ سازمان زمین‌شناسی از سال ۱۳۳۸ تاسیس شده است، عنوان کرد: در طول ۶۴ سال از زمان تاسیس این سازمان تاکنون وظیفه اصلی خود را تولید اطلاعات پایه در حوزه زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی قرار داده و در این راستا سعی شده است تا مدارک تولید شده بر اساس استانداردها و مستندات باشد.

وی شعار این سازمان را تولید ثروت از طریق اکتشافات مواد معدنی و صیانت از ثروت تولید شده با شناخت مخاطرات طبیعی دانست و ادامه داد: اکتشافات معدنی در «GDP» کشور، سهم ۷ تا ۸ درصدی دارد و در صورتی که مخاطرات طبیعی کنترل شود، این میزان حفظ خواهد شد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با اشاره به ساختار سازمان زمین‌شناسی، عنوان کرد: این سازمان برای اجرای پروژه‌های خود سه معاونت پشتیبانی و زمین‌شناسی و اکتشاف ایجاد کرده و از آنجایی که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اساس علمی دارند، از این رو در این سازمان نیروی انسانی مهم‌ترین رکن اجرای طرح‌های تحقیقاتی است. در این راستا ۸۵ درصد از شاغلان این سازمان دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

شهیدی با تاکید بر اینکه حدود ۹۱ نفر از شاغلان به کار این سازمان دارای مدرک «PhD» در حوزه زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی هستند، یادآور شد: به دلیل نظم موجود در این سازمان موفق شدیم که از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در شاخه‌های اختصاصی و عمومی در جشنواره شهید رجایی مقام اول را کسب کنیم.  در ۶۴ سال فعالیت این سازمان به لحاظ زمین‌شناسی، دو بار کل کشور را در مقیاس‌های یک ۲۵۰ هزارم و یک ۱۰۰ هزارم رصد کرده و کلیه داده‌های به دست آمده به نقشه‌های زمین‌شناسی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در دهه ۸۰ در حدود ۹۵۰ هزار کیلومتر مربع از کشور با مقیاس یک ۱۰۰ هزارم کار اکتشافی شده است، گفت: علاوه‌براین، برای آنکه دریابیم سطح زمین دارای چه مواد معدنی است، نقشه‌های ژئوشیمیایی تهیه شدند. تا چند سال آینده ذخایر معدنی کشور یا به پایان می‌رسد و یا از بین می‌رود و ذخایر موجود پاسخگوی نیاز صنایع نخواهد بود؛ از این رو باید به سمت اکتشاف پنهان برویم که مطالعات مربوط به آن در قالب مطالعات ژئوفیزیک هوایی، انجام و در این زمینه نسبت به بومی‌سازی فرایندهای آن شامل پردازش و مدل‌سازی و تلفین در این سازمان اقدام شد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در ادامه به زیرساخت‌های آزمایشگاهی این سازمان اشاره کرد و افزود: با توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی توانستیم بهترین روش‌ها و دستگاه‌های این حوزه را در سازمان مستقر کنیم. بنابراین آنالیزهای مواد معدنی از طریق آزمایشگاه‌های موجود در سازمان اجرایی می‌شود؛ در غیر این صورت از طریق ظرفیت‌های بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

شهیدی، توسعه پایگاه داده‌های علوم زمین را از دیگر الزامات این سازمان دانست و گفت: پایگاه داده‌های علوم زمین، سامانه تحت وب است که در آن اطلاعات مرتبط با زمین‌شناسی بارگذاری می‌شود و تاکنون یک هزار و ۵۰۰ لایه اطلاعات در آن بارگذاری شده است.

وی خطاب به وزیر صمت، تاکید کرد: ما انتظار داریم در قبال فعالیت‌های محققان این سازمان حمایت‌های بیشتری نسبت به این سازمان صورت گیرد. البته در سال‌های گذشته بودجه‌های سازمان ترمیم شد اما همچنان محتاج حمایت‌های این وزارتخانه هستیم.

این محقق حوزه زمین‌شناسی، حضور نیروهای انسانی متخصص در عرصه‌ها و برداشت‌های میدانی را یکی از مهم‌ترین روش‌های مطالعات زمین‌شناسی دانست و گفت: در صورتی که اعتبارات این سازمان تزریق نشود، این مطالعات میدانی دچار مشکل خواهد شد.

اجرای طرح تحول زمین‌شناسی

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با اشاره به امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان این سازمان و معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان ایمیدرو، خاطرنشان کرد: با امضای این تفاهم‌نامه برای اولین بار در حوزه اکتشافات معدنی تقسیم کار ملی صورت گرفت؛ به این صورت که بخش‌های پی‌جویی و شناسایی معدنی در سازمان زمین‌شناسی اجرایی می‌شود و مراحله بعدی معاونت معدنی وزارت صمت از طریق سازمان ایمیدرو و یا واگذاری به بخش خصوصی از طریق برگزاری مناقصه اقدام به تکمیل کار اکتشاف می‌کند.

شهیدی، اجرای طرح تحول استان خراسان جنوبی را یکی از طرح‌های در دستور کار این سازمان دانست که از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و امروز نتایج نهایی آن اعلام می‌شود، ابراز کرد: این طرح از سال ۱۴۰۰ با شیوع کرونا کلید خورد و امروز نتایج این تحقیقات ارائه شده است.

به گفته وی، در گذشته سازمان برای اجرای پروژه‌های خود سه سال زمان نیاز داشت اما اکنون با استفاده از فناوری این زمان به یک سال کاهش یافته است؛ بدون آنکه در کیفیت داده‌ها خللی وارد شود و این کاهش زمان اجرای طرح‌ها نیز در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اجرایی شده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور ضمن ابراز امیدواری از ایجاد بانک اطلاعاتی مواد معدنی کشور، اظهار داشت: تاکنون تصور می‌شد که ۶۸ ماده معدنی در کشور وجود دارد اما داده‌های ما حاکی از وجود ۸۱ ماده معدنی در کشور است. تاکنون برای ۴۰ عنصر معدنی آنالیز انجام می‌دادیم اما در طرح تحول این تعداد به آنالیز ۵۷ ماده معدنی رسیده است که این آنالیزها بر اساس روش‌های پیشرفته صورت می‌گیرد.

اجرای طرح تحول دریایی

شهیدی در پایان از اجرای طرح تحول دریایی در این سازمان خبر داد و یادآور شد: ایران دارای پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر ساحل است که علی‌رغم همه کشورها که بیشترین تمرکز جمعیت در سواحل است، در ایران از تنگه هرمز تا پاکستان تنها چابهار واقع شده و هیچ شهر دیگری نیست. ما در این مطالعات، اطلاعاتی را استخراج خواهیم کرد که می‌تواند برای جانمایی برای توسعه شهری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=27293

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو
در راستای حمایت و رفع موانع تولید انجام شد؛

بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو

12اردیبهشت
ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد
با هدف استقرار نظام آراستگی،

ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.