• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیر مجتمع پارس آرمان شفق

با صدور دستورالعمل‌های نابه‌جا، سرنوشت صنایع تعطیلی است

  • کد خبر : 906
  • 14 مهر 1398 - 16:19
با صدور دستورالعمل‌های نابه‌جا، سرنوشت صنایع تعطیلی است
مدیر مجتمع پارس آرمان شفق یکی از تولیدکنندگان میلگرد، گفت: دولت با صدور دستورالعمل‌های اشتباه، خود به جنگ با تولیدکنندگان رفته است زیرا این اقدامات تنها باعث ورشکستگی صنایع و بیکاری بسیاری از افراد جامعه می‌شود. در حالی که صادرات شمش فولادی آزاد است اما صادرات محصولات پس از آن، همچون میلگرد با سختی انجام می‌شود. این چه نوع تصمیم‌گیری است که برای صادرات میلگرد با ارزش افزوده بیشتر باید مانع‌تراشی کنند؟

مدیر مجتمع پارس آرمان شفق یکی از تولیدکنندگان میلگرد، گفت: دولت با صدور دستورالعمل‌های اشتباه، خود به جنگ با تولیدکنندگان رفته است زیرا این اقدامات تنها باعث ورشکستگی صنایع و بیکاری بسیاری از افراد جامعه می‌شود. در حالی که صادرات شمش فولادی آزاد است اما صادرات محصولات پس از آن، همچون میلگرد با سختی انجام می‌شود. این چه نوع تصمیم‌گیری است که برای صادرات میلگرد با ارزش افزوده بیشتر باید مانع‌تراشی کنند؟

حسن اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت این شرکت در بازار میلگرد و جایگاه آن در صنعت، اظهار داشت: شرکت پارس آرمان شفق به‌ دلیل بدهی‌های فراوان در گذشته دچار ورشکستگی شد و براساس قانون به سازمان امور ورشکستگی صنایع و شرکت‌ها واگذار شد. پس از اعلام ورشکستگی این مجموعه از سوی صاحبان قبلی، از سوی سازمان مزبور اداره این شرکت به مجموعه ما سپرده شد. کارخانه ما در دو شیفت ۱۲ ساعته فعالیت می‌کرد، اما با توجه به وضعیت بازار ساعت‌های کاری شرکت کاهش پیدا کرده و به دو شیفت ۸ ساعته رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر شرکت ما میلگرد ساختمانی سایز ۸، ۱۰ و ۱۲ میلی‌متر تولید می‌کند. تعداد کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد نسبت به یک دهه قبل دو برابر شده و تولیدات نیز کفاف بازار داخلی را می‌دهد. به همین دلیل اگر صادرات انجام شود، مشکلی در زمینه عرضه داخلی به‌ وجود نخواهد آمد.

تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار از بین رفته است

مدیر مجتمع پارس آرمان شفق خاطرنشان کرد: به‌دلیل قیمت بالاتر شمش در بازارهای صادراتی، تمایل تولیدکنندگان به عرضه داخلی کمتر است و مصرف‌کنندگان ناچار هستند این کالا را به قیمت ۳ هزار ۸۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم خریداری کنند. در مقابل صادرات میلگرد با مانع بزرگی همچون دستورالعمل‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت مواجه شده و تعدد تولیدکنندگان در این صنف نیز بسیار زیاد است. نتیجه چنین فعل و انفعالاتی در بازار، کاهش معاملات میلگرد و تعطیلی صنایع تولیدکننده یکی پس از دیگری است.

اکبری با اشاره به هزینه‌های تولید و عدم صرفه اقتصادی در بازار میلگرد، عنوان کرد: هم‌اکنون هزینه تولید میلگرد برای مجموعه ما ۳۵۰ تومان برای هر یک کیلوگرم است. اگر قیمت شمش خریداری شده سه هزار و ۸۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم باشد، با احتساب هزینه نوردکاری، قیمت تمام شده میلگرد چهار هزار و ۱۵۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم خواهد شد. در حالی که ناچار هستیم این محصول را به قیمت ۴ هزار و ۵۰ تومان در بازار به فروش برسانیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با ادامه این وضعیت می‌توان سود داشت، تصریح کرد: شرکت ما و هر واحد تولیدی دیگر در این شرایط، حداکثر تا دو سه ماه آینده دوام خواهد آورد. هنگامی که تولیدکننده ورشکست شود، کارگران آن بیکار می‌شوند و بحران‌های اجتماعی پدید می‌آید.

مدیر مجتمع پارس آرمان شفق اقدامات دولت را قابل درک ندانست و بیان کرد: تصمیمات و دستورالعمل‌های دولت در صنعت فولاد برای تولیدکنندگان قابل درک نیست. در حال حاضر شمش فولادی کشور با نازل‌ترین قیمت روانه عراق می‌شود؛ در واقع کارخانه‌های نوردی این کشور برای تولید میلگرد از شمش‌های ایرانی استفاده می‌کنند. به‌جای اینکه شمش فولادی به صنایع داخلی تخصیص یابد تا توسط کارخانه‌های پایین‌دست زنجیره فولاد داخلی استفاده شود و بستر توسعه صنعت فولاد ایران را فراهم کند، در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و موجب رونق کارخانه‌های کشور عراقی می‌شود.

سنگ بزرگ دولت، جلوی پای صادرکنندگان

اکبری صادرات در گذشته را آسان‌تر از وضعیت فعلی توصیف کرد و افزود: در گذشته تجار محصولات تولیدکنندگان را خریداری و آن را صادر می‌کردند و تولیدکنندگان مشکلی با این شیوه نداشتند اما با صدور بخشنامه‌های جدید، این امر بر دوش تولیدکنندگان قرار گرفته است. ضمن اینکه صادرکنندگان باید ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند، بنابراین صادرات سخت‌تر شده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر تولیدکنندگان بتوانند محصول خود را در آن سوی مرزها به مشتری یا تجار تحویل دهند، به‌دلیل ناشناخته بودن سامانه نیما برای آن‌ها و نیز قیمت پایین‌تر ارز در این سامانه نسبت به بازار آزاد، صادرات با صرفه اقتصادی همراه نیست. در حالی که پیش از این تجار درباره نحوه کار با ارز حاصل از صادرات خود، اختیار تام داشتند.

مدیر مجتمع پارس آرمان شفق با بیان اینکه در حال حاضر صادرات تنها توسط تولیدکنندگان امکان‌پذیر است، اظهار کرد: با توجه به اینکه صادرات به شرط عرضه ارز در سامانه نیما صرفه اقتصادی ندارد، تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند صادرات خود را متوقف کنند. به همین دلایل، صادرات شرکت ما نیز به‌طور کامل متوقف شده است.

اکبری به نامه‌ای که این صنف به وزارت صمت نوشت اشاره و تصریح کرد: برای تغییر وضعیت و لغو دستورالعمل‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، یک نامه به وزارتخانه مزبور نوشتیم که اگر وضعیت به همین منوال پیش رود، کارخانه‌ها با خطر تعطیلی مواجه خواهند بود. در این نامه به وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط کار توضیح داده شد که با توجه به قیمت خرید شمش فولادی، هزینه‌های تولید میلگرد و قیمت فروش آن در بازار، تولید قطعا صرفه اقتصادی نخواهد داشت و اکثر کارخانه‌هایی که شمش را خریداری می‌کنند، میلگرد خود را در بازار با زیان به فروش می‌رسانند.

وی مهم‌ترین حمایتی که دولت می‌تواند از تولیدکنندگان میلگرد داشته باشد را جلوگیری از صادرات شمش فولادی دانست و تاکید کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی تولیدکنندگان شمش در کشورهای همسایه مانند عراق، آذربایجان و… کارخانه‌های نورد راه‌اندازی کرده‌اند. بنابراین طبیعی است که نیاز به مواد اولیه را از طریق واردات برطرف کنند که این تقاضاها سبب می‌شود، شرکت‌های ایرانی بازار این کشورها را مناسب بدانند و شمش‌های تولیدی خود را صادر کنند. در نتیجه، این کشورها به‌جای خرید میلگرد، شمش فولادی را می‌خرند و دیگر نیازی به واردات میلگرد از کشور ما ندارند. اگر دولت جلوی صادرات شمش را نگیرد و مجوز صادرات میلگرد را به تولیدکنندگان ندهد، سرنوشتی جز تعطیلی در انتظار نوردکاران داخلی نخواهد بود.

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: خطر تعطیلی واحدهای تولیدی بزرگ و گسترده‌ای مانند واحدهای تولید میلگرد، ‌تنها این صنعت را تهدید نمی‌کند، بلکه صنایع مصرف‌کننده و وابسته نیز تحت تاثیر این تعطیلی، قرار می‌گیرند، در نتیجه تبعاتی چون بیکاری بسیاری از افراد شاغل در این کارخانه‌ها، کل جامعه درگیر می‌کند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=906

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت