• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر:

با «توقف» بیگانه‌ایم

  • کد خبر : 2468
  • 23 آذر 1400 - 12:59
با «توقف» بیگانه‌ایم
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: این شرکت در راستای حفظ و افزایش نقش خود در تامین مواد اولیه صنعت فولاد کشور به دنبال افزایش سرمایه و اجرای طرح‌های توسعه‌ای است تا همچنان رتبه نخست تامین مواد اولیه صنعت فولاد را حفظ کند و آن را ارتقا دهد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: این شرکت در راستای حفظ و افزایش نقش خود در تامین مواد اولیه صنعت فولاد کشور به دنبال افزایش سرمایه و اجرای طرح‌های توسعه‌ای است تا همچنان رتبه نخست تامین مواد اولیه صنعت فولاد را حفظ کند و آن را ارتقا دهد.

ایمان عتیقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه صنعت فولاد کشور است و ۳۲ درصد تولید کنسانتره سنگ‌آهن و ۲۴ درصد تولید گندله را بر عهده دارد. گل‌گهر حضور بسیار فعالی در تامین مواد اولیه صنعت فولاد کشور دارد و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای متعدد توانسته است همواره جایگاه خود را به عنوان تامین‌کننده نخست صنعت فولاد کشور حفظ کند.

وی افزود: گل‌گهر هم‌اکنون هفت خط تولید کنسانتره در حال بهره‌برداری به ظرفیت حدود ۱۶میلیون تن در اختیار دارد. در حال حاضر، اصلاح خطوط تولید کنسانتره سنگ‌آهن را در دستور کار قرار داده‌ایم. به طوری که خطوط شماره ۴، ۵، ۶ و ۷ به صورت مجزا جهت افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت اصلاح خواهد شد. این طرح‌ها در شرکت گل‌گهر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر اضافه کرد: علاوه بر طرح اصلاح خطوط تولید کنسانتره، به دنبال ارتقای ظرفیت گندله‌سازی نیز هستیم. در حال حاضر، گل‌گهر دو خط تولید گندله با ظرفیت مجموع ۱۲ میلیون تن در اختیار دارد. گل‌گهر قصد دارد ظرفیت و کیفیت این خطوط را افزایش دهد و در این رابطه، طرح‌هایی همچون احداث آبگیری فیلتراسیون باطله‌های کارخانه‌های کنسانتره، سیستم‌های کنترل کارخانه تغلیظ، پیش‌فرآوری خوراک خط چهارم و طرح‌های توسعه دیگر را در دستور کار قرار داده است.

بومی‌سازی و توجه به ساخت داخل

عتیقی تصریح کرد: تولید محصولات شرکت گل‌گهر در سال‌های اخیر در اغلب موارد از ظرفیت خطوط بیشتر بوده است. در این رابطه، مهم‌ترین رویکردی که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خود اجرا کرده مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM) است. بیشترین بخش هزینه‌های نت در توقفات سالیانه صرف می‌شود، اما شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با اجرای رویکرد «RCM» موفق شده بازه سالیانه توقفات واحدهای گندله‌سازی را از یک سال به دو سال افزایش دهد و این امر منجر به افزایش چشمگیر تولید و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشور ایران اعمال شده، تلاش کردیم تا این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و با مهندسی معکوس، بومی‌سازی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، این تحریم‌های ظالمانه را بی‌اثر سازیم. بنابراین واحد مهندسی معکوس و ساخت داخل در شرکت ایجاد شد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بیان کرد: گل‌گهر در ریسک ساخت بار اول با سازندگان توانمند داخل کشور سهیم می‌شود. خروجی این رویکرد، کسب رتبه اول صرفه‌جویی ارزی کشور در سال ١٣٩٩ توسط این شرکت بوده و علاوه‌براین، منجر به تامین به موقع قطعات یدکی با هزینه‌ای منطقی و رقابتی شده است.

تامین پایدار انرژی

عتیقی با اشاره به قطعی برق صنعت فولاد به دلیل کمبود انرژی، عنوان کرد: گل‌گهر همواره در مسیر توسعه ظرفیت‌های تولید حرکت کرده و با شناختی دقیق از اهمیت مقوله انرژی و لزوم تامین پایدار آن در شرایط کنونی، اقدامات و برنامه‌های مختلفی را در این خصوص در دستور کار قرار داده است. در این راستا، شاخص‌های مصرف انرژی خود را در مقایسه با شرکت‌های داخلی مشابه و شرکت‌های خارجی تا سطح قابل قبولی ارتقا داده‌ایم.

وی اضافه کرد: استفاده از تجهیزات با تکنولوژی روز دنیا در ساخت کارخانه‌ها، انجام اصلاحات در خطوط تولید موجود و مدیریت بهینه مصرف برق در دستیابی به این امر تاثیر زیادی داشته است. در ضمن، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر جزو شرکت‌های پیشرو در زمینه ممیزی انرژی و دارای گواهینامه مدیریت انرژی «۵۰۰۰۱ ISO» است. ضمن اینکه با تعریف و ابلاغ آیین‌نامه صیانت از انرژی در تمام قراردادهای منعقد شده، در کنار پایش ماهیانه واحدهای با مصرف بیش از حد مجاز، زمینه صرفه‌جویی را در این منطقه به وجود آوردیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در خصوص طرح‌های در دست اقدام این شرکت در زمینه انرژی، مطرح کرد: گل‌گهر تامین برق با طرح احداث پست‌های انتقال برق، خطوط فشار قوی و نیروگاه سیکل ترکیبی به میزان یک هزار و ۵۰۰مگاوات را در دستور کار قرار داده که فاز اول با ظرفیت ۵۰۰مگاوات به بهره‌برداری رسیده است و قرارداد ۲فاز دیگر به صورت BOT منعقد شده است. همچنین تامین آب کارخانه‌ها و طرح‌های در دست اقدام تکمیل زنجیره فولاد از طریق اجرای پروژه ملی شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس به منطقه گل‌گهر انجام گرفته است. ایجاد زیرساخت‌های گاز و تامین آن، متناسب با ظرفیت مورد نیاز طرح‌های توسعه شرکت در دست اجرا است و در این حوزه احداث خط لوله گاز از خط ارسنجان به منطقه گل‌گهر را پیگیری می‌کنیم.

عتیقی تاکید کرد: گل‌گهر از مقوله توجه به محیط زیست نیز غافل نشده و با توجه به اینکه ظرفیت‌های بالقوه‌ای در زمینه استفاده از انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی و بادی دارد، درصدد است تا یک دهه آینده به قطب انرژی پاک منطقه تبدیل شود.

افزایش سرمایه در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با اشاره به فروش بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومانی این شرکت در هشت ماه امسال و نیز سود خالص حسابرسی نشده ۱۱ هزار میلیارد تومانی در ۶ ماه نخست، اذعان کرد: استراتژی اصلی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال‌های اخیر افزایش حجم تولید و فروش محصولات خود (گندله و کنسانتره) و همچنین تکمیل زنجیره ارزش خود در حوزه محصولات معدنی و فولادی بوده است. مجموع تولید سالانه این شرکت در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، با اجرای پروژه‌های توسعه و بهینه‌سازی خطوط، به بیش از ۳۰ میلیون تن خواهد رسید.

وی اظهار کرد: استراتژی گل‌گهر برای افزایش سودآوری در سال‌های آینده، ارتقای ظرفیت زیرساختی در حوزه محصولات فولادی و تکیه بر فعالیت هلدینگ در زنجیره ارزش است که ازجمله این فعالیت‌ها می‌توان به تامین مالی شرکت‌ها در راستای تکمیل پروژه‌های آن‌ها، با هدف بهره‌برداری و افزایش سودآوری مجموعه گل‌گهر اشاره کرد. در این زمینه، در نظر داریم سرمایه شرکت را از ۱۰هزار میلیارد تومان کنونی به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم و جزو سه شرکت بزرگ بورسی از نظر سرمایه قرار بگیریم. البته گل‌گهر از نظر ارزش بازار در بین پنج شرکت بزرگ بورس قرار دارد.

عتیقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، در منطقه گل‌گهر با تاسیس شرکت‌های فولادی به حوزه تولید محصولاتی نظیر آهن اسفنجی و محصولات فولادی وارد شده‌ایم و در آینده‌ای نه چندان دور، با تولید اسلب نازک و مقاطع فولادی، زنجیره فولاد را تکمیل خواهد کرد. موقعیت ممتاز جغرافیایی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، همچنین وجود زیرساخت‌های لازم، احداث صنایع فولادی را در این منطقه توجیه‌پذیر می‌کند.

گل‌گهر، همراه فرهنگی سیرجان

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با اشاره به اهمیت انجام مسئولیت‌های اجتماعی در این شرکت، گفت: یکی از دغدغه‌های مهم مدیران گل‌گهر توجه به مسائل فرهنگی و هنری استان کرمان به ویژه شهر سیرجان و ارتباط دادن آن با صنعت و معدن بوده است. بر این اساس، گل‌گهر از سال گذشته میزبان برگزاری چندین دوره رویداد هنری بوده که ازجمله آن‌ها می‌توان به نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی گل‌گهر، نمایشگاه آثار خوشنویسی، نخستین نمایشگاه کتاب گل‌گهر، مسابقات سازه‌های ماکارونی، جشنواره داستان آهن سیرجان، دوره آموزش فیلمسازی و کارگردانی، جشنواره تئاتر استان و… اشاره کرد.

عتیقی در پایان تصریح کرد: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر همواره به مسئولیت‌های اجتماعی به عنوان یک وظیفه نگاه کرده و بر این اساس، شعار «گل‌گهر، همراه فرهنگی سیرجان» برای این شرکت انتخاب شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2468

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت