• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
معاون امور معادن شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور:

با تولید گندله، ارزش افزوده ایجاد کردیم

  • کد خبر : 6074
  • 03 آذر 1398 - 1:28
با تولید گندله، ارزش افزوده ایجاد کردیم
معاون امور معادن شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور گفت: در برنامه امسال شرکت برخلاف سال‌های گذشته، نه تنها جایی برای فروش سنگ‌آهن دانه‌بندی شده نداشتیم بلکه برای تولید گندله، اقدام به خرید آن کردیم تا بتوانیم ارزش افزوده ایجاد کنیم.
معاون امور معادن شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور گفت: در برنامه امسال شرکت برخلاف سال‌های گذشته، نه تنها جایی برای فروش سنگ‌آهن دانه‌بندی شده نداشتیم بلکه برای تولید گندله، اقدام به خرید آن کردیم تا بتوانیم ارزش افزوده ایجاد کنیم.

سید احسان حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: معادن شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در ۶ ماهه نخست سال جاری تقریبا مطابق با برنامه پیش رفتند؛ به طوری که در معدن باباعلی حدود ۸ درصد از برنامه جلو بودیم، در معدن شهرک ۱۰۰ درصد مطابق برنامه پیش رفتیم و در معدن گلالی نیز ۹۸.۵ درصد برنامه از پیش تعیین شده را به انجام رسانیدم.

برنامه‌های جاری در نیمه دوم سال

حقیقی درباره برنامه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور برای نیمه دوم امسال نیز بیان کرد: ما در تابستان یک عملیات باطله‌برداری بزرگ در معدن شهرک انجام دادیم؛ به طوری که در مهر ماه موفق به استخراج ۲۵۰ هزار تن سنگ‌آهن از این معدن و رسیدن به رقم ۹۶۵ هزار تن از ابتدای سال شدیم؛ پس با توجه به اینکه برنامه‌ریزی ما تا پایان سال در این معدن بر مبنای ۱.۲ میلیون تن بوده، تنها کمتر از ۲۵۰ هزار تن برای رسیدن به میزان برنامه‌ریزی شده باقی مانده است که به راحتی انجام می‌شود.

وی در خصوص میزان استخراج برنامه‌ریزی شده معادن دیگر این مجموعه، یادآور شد: برنامه ما بر مبنای ۶۰۰ هزار تن استخراج از معدن باباعلی و ۳۱۲ هزار تن استخراج از معدن گلالی بوده است که می‌توانیم به این میزان برسیم و مانند سال گذشته مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش خواهیم رفت.

سنگ‌آهن کم عیار در دستور کار

معاون امور معادن شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور همچنین بیان کرد: به غیر از موارد ذکر شده، دو طرح ۳۰۰ هزار تنی فرآوری سنگ‌آهن کم‌عیار را هم در دو معدن گلالی و باباعلی به انجام رسانده‌ایم که با ریکاوری ۶۰ تا ۷۰ درصد، احتمالا حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن کنسانتره به محصولات مجموعه اضافه می‌کند.

وی در این مورد افزود: البته در حال اخذ مجوزهای لازم برای فرآوری سنگ‌آهن کم‌عیار در معدن گلالی نیز هستیم تا بتوانیم تولید محصول شرکت را افزایش دهیم.

تولید گندله و ایجاد ارزش افزوده

حقیقی در خصوص برنامه‌ریزی این شرکت برای فروش سنگ‌آهن دانه‌بندی شده، تصریح کرد: در سال جاری ما برنامه خاصی برای فروش سنگ‌آهن دانه‌بندی نداریم و حتی در ۶ ماهه اول امسال به میزان ۸۰ هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی از معادن دیگر منطقه مثل سقز، بیجار و زنجان برای تولید گندله خریداری کردیم و احتمالا برای نیمه دوم سال ۱۰۰ هزار تن دیگر خریداری می‌کنیم.

معاون امور معادن شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور درباره دلیل خرید سنگ‌آهن دانه‌بندی توسط این مجموعه، بیان کرد: در کارخانه‌ای که در همدان داریم، ظرفیت باز وجود دارد و ما با خریداری سنگ‌آهن دانه‌بندی از این ظرفیت استفاده می‌کنیم. زیرا اگرچه در فروش کنسانتره نیز سود وجود دارد ولی این سود پس از مرحله گندله‌سازی مضاعف می‌شود و برای شرکت ارزش افزوده به همراه دارد.

چالش افزایش هزینه‌ها

حقیقی مهم‌ترین چالش در بخش معدن را در تعدد قیمت‌های پیمانکاری و افزایش هزینه‌ها دانست و تاکید کرد: افزایش هزینه‌های استخراج که بیشتر شامل هزینه‌های پرسنلی و تامین قطعات است، فشار زیادی را به فعالان حوزه معدن وارد می‌‌کند. در کارخانه‌ها هم در حال حاضر هزینه‌های استخراجی، فرآوری و خرید قطعات بسیار زیاد است و افزایش هزینه‌ها در خرید قطعات وارداتی به دلیل تحریم‌ها و وجود شرایط خاص آن، نمود بیشتری دارد. ضمن اینکه جدا از مشکل قیمت، یافتن قطعه مورد نظر در بازارهای خارجی بسیار دشوار است و به نظر می‌رسد مسئولان باید در این زمینه اقدامی انجام دهند.

حمل‌ونقل، پاره وقت شده است

معاون امور معادن شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در مورد هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل نیز اظهار کرد: در ابتدای سال شاهد افزایش قیمت‌های مربوط به حمل‌ونقل بودیم اما نکته‌ای که در این ارتباط بسیار مهم و تاثیرگذار است مشکل سوخت گازوئیل برای کامیون‌داران است. سیستم‌های پخش و پالایش، گازوئیل کافی در اختیار کامیون‌داران قرار نمی‌دهند و رانندگان نیز به ناچار تا وقتی سوخت دارند اقدام به حمل‌ونقل می‌کنند و کار آن‌ها به نوعی به صورت پاره‌وقت درآمده است. این موضوع اگرچه شاید کوچک به نظر بیاید ولی تاثیر آن در بخش تولید به شدت زیاد است و باید تا دست‌اندرکاران امر آن را مورد بررسی قرار دهند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6074
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت