• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
رئیس هیات مدیره شرکت اطلس پمپ سپاهان:

با ثابت نگه داشتن قیمت خودرو، صنعت ریخته‌گری آسیب دید

  • کد خبر : 3683
  • 30 تیر 1398 - 17:03
با ثابت نگه داشتن قیمت خودرو، صنعت ریخته‌گری آسیب دید
رئیس هیات مدیره شرکت اطلس پمپ سپاهان که در زمینه ریخته‌گری قطعات آلومینیومی موتور خودرو مانند سرسیلندر، پیستون، کارتر، پوسته، پمپ، واترپمپ و ... از سال 74 فعالیت دارد، با اشاره به سیاستی که دولت در رابطه با شرکت‌های خودروسازی در پیش گرفته است، گفت: دولت به شرکت‌های خودروسازی اجازه افزایش قیمت متناسب با تورم موجود در جامعه را نداده است؛ به همین خاطر این شرکت‌ها در حال حاضر با مشکل مواجه شده‌اند.

رئیس هیات مدیره شرکت اطلس پمپ سپاهان که در زمینه ریخته‌گری قطعات آلومینیومی موتور خودرو مانند سرسیلندر، پیستون، کارتر، پوسته، پمپ، واترپمپ و … از سال ۷۴ فعالیت دارد، با اشاره به سیاستی که دولت در رابطه با شرکت‌های خودروسازی در پیش گرفته است، گفت: دولت به شرکت‌های خودروسازی اجازه افزایش قیمت متناسب با تورم موجود در جامعه را نداده است؛ به همین خاطر این شرکت‌ها در حال حاضر با مشکل مواجه شده‌اند.

ابراهیم احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به معضلات ثابت نگه‌داشتن قیمت خودرو، اظهار داشت: ثابت نگه‌داشتن قیمت خودرو، علاوه بر اینکه به صنعت خودروسازی کشور آسیب‌زده است؛ صنعت قطعه‌سازی را نیز مختل کرده چون بخش عمده‌ای از تولیدات ما در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی درخصوص وضعیت بازار قطعات ریختگی در کشور، بیان کرد: تولیدکنندگان قطعات ریختگی خودرو در کشور به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته، گروهی هستند که با شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو کار می‌کنند که وضعیت خوبی ندارند؛ دسته دیگری نیز هستند که با بازار یا شرکت‌های خصوصی کار می‌کنند که در حال حاضر آن‌ها وضعیت بهتری دارند.

تعیین قیمت دستوری فعالیت خودروسازان را متوقف کرده است

رئیس هیات مدیره شرکت اطلس پمپ سپاهان به مشکل خودروسازان اشاره و عنوان کرد: از زمانی‌که شرکت‌های خودروساز، امکان افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را از دست دادند؛ تولید و توزیع را نیز متوقف کردند که این اقدام آن‌ها به صنایع وابسته‌ای همچون ما صدمه رساند.

احمدی در ادامه تصریح کرد: وضعیت مالی شرکت‌های تولیدکننده خودرو همانند شرکت ایران‌خودرو و سایپا از سال گذشته تاکنون، نابسامان و آشفته شده است؛ به گونه‌ای که شرکت ایران‌خودرو ۱۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشت، در حالی که کلا ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشت، در واقع این اقدامات، اوج بی‌تدبیری است.

وی در ادامه توضیح داد: یک سال است که قیمت خودروها به صورت دستوری از سوی دولت مشخص می‌شود و شرکت‌های خودروساز نتوانستند قطعات مورد نیاز خود را تهیه و خودروها را تکمیل کنند، به همین خاطر با شرکت‌های نیمه فعال ورشکسته در این زمینه مواجه هستیم که در صورت نداشتن حمایت مالی از سوی دولت قطعا تاکنون باید تعطیل می‌شدند.

فعالیت‌های واسطه‌گری از سال گذشته، شدت گرفته است

رئیس هیات مدیره شرکت اطلس پمپ سپاهان با اشاره به قیمت پژو ۲۰۷، بیان کرد: دولت به شرکت‌های خودروساز دستور داد که پژو ۲۰۷ را ۵۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بفروشند در صورتی که همین خودرو در بازار با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

احمدی در ادامه افزود: این‌گونه اقدامات دولت در سال‌های اخیر موجب شده است بیشترین منفعت را واسطه‌گرها ببرند و خودروسازان و قطعه‌سازان، تا مرز ورشکستگی و منحل شدن پیش بروند.

واردات قطعات ریختگی خودرو، کاهش یافته است

وی درخصوص واردات قطعات ریختگی خودرو، توضیح داد: در سال‌های گذشته، خودروسازان به دلیل ارزان بودن قطعات وارداتی ترجیح می‌دادند به تولیدکنندگان سایر کشورها از جمله چین، قطعه سفارش دهند اما از زمانی که نرخ ارز در کشور افزایش یافت و هزینه‌های گمرکی بیشتر شد، برای واردکنندگان انجام اقدامات این‌چنینی به صرفه نبود و به همین خاطر میزان واردات در حال حاضر، به شدت کاهش یافته است.

رئیس هیات مدیره شرکت اطلس پمپ سپاهان با اشاره به مقررات منع واردات، بیان کرد: منع واردات فایده‌ای ندارد و اقتصاد باید به گونه‌ای باشد که فعالیت واردکنندگان و واسطه‌گرها محدود شود. وضع مقرراتی همانند منع واردات، تاثیری بر صنعت قطعه‎سازی و سایر بخش‌های تولیدی نداشته است و مسلما واسطه‌گرها و واردکنندگان برای دور زدن این قوانین راهکارهایی دارند اما زمانی که نرخ ارز قیمت واقعی خود را داشته باشد، راهی برای قاچاق وجود ندارد.

صنعت خودروسازی کشور از دنیا عقب مانده است

وی درخصوص صنعت خودروسازی کشور، اظهار کرد: صنعت خودروسازی کشور عقب‌مانده است که نه تنها روند توسعه‌ای ندارد بلکه هر سال کیفیت محصولات کارخانه‌های خودروسازی کاهش می‌یابد.

رئیس هیات مدیره شرکت اطلس پمپ سپاهان با اشاره به بحران‌هایی که این صنعت پشت سرگذاشته‌ است، عنوان کرد: از سال ۹۱ تاکنون این صنعت سه بحران را پست سر گذاشته؛ سه تحریمی که به صنایع خودروسازی کشور اجازه رشد نداده است.

احمدی با اشاره به قراردادهایی که میان صنایع خودروساز داخلی با شرکت‌های خارجی بسته شد، خاطر نشان کرد: صنایع خودروساز داخلی با شرکت‌های سیتروزن، پژو، رنو و فولکس قراردادهایی به منظور همکاری و توسعه فعالیت‌ها عقد کردند که متاسفانه با شروع تحریم‌ها امکان همکاری از میان رفت و شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز از فسخ قراردادها ضرر کردند.

فعالیت گسترده و بدون مجوز کارگاه‌های زیرزمینی

وی با اشاره به فعالیت گسترده و بدون مجوز کارگاه‌های زیرزمینی، عنوان کرد: تعداد کارگاه‌های زیرزمینی فعال در زمینه تولید قطعات ریختگی افزایش یافته است، در صورتی که در گذشته امکان فعالیت گسترده و بدون مجوز برای این قبیل کارگاه‌ها حداقل در زمینه تولید قطعات ریختگی مورد استفاده در خودروسازی وجود نداشت و کارگاه‌های زیرزمینی بیشتر در حوزه‌های لوازم خانگی فعالیت می‌کردند.

رئیس هیات مدیره شرکت اطلس پمپ سپاهان به دلیل اصلی فعالیت غیرقانونی واحدهای تولیدکننده قطعات ریختگی اشاره کرد و توضیح داد: دلیل اصلی فعالیت این دسته از واحدهای تولیدی که بدون مجوز و به صورت غیرقانونی در کشور فعالیت می‌کنند، به خاطر فرار از پرداخت مالیات، حق بیمه و … است.

امکان استفاده مجدد از براده‌ها را داریم

احمدی درخصوص استفاده مجدد از ضایعات براده‌ای در فرآیند تولید قطعات ریختگی، عنوان کرد: شرکت ما امکان استفاده مجدد از براده‌ها را دارد و معمولا تمام شرکت‌های قطعه‌ساز از براده‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند.

وی در پایان گفت: در تمام دنیا استفاده از ضایعات آلومینیومی برای ساخت قطعات ریختگی یک امر پذیرفته شده و مرسومی است و کشورهای پیشرفته‌ای همانند آمریکا، آلمان، ژاپن و … نیز از ضایعات استفاده می‌کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3683

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت