• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
مدیرعامل شرکت تعاونی حمایت فولادسازان معین:

بخشنامه‌های متناقض، مانع فروش صادراتی شدند

  • کد خبر : 4942
  • 02 مهر 1398 - 13:24
بخشنامه‌های متناقض، مانع فروش صادراتی شدند
مدیرعامل شرکت تعاونی حمایت فولادسازان معین گفت: بخشنامه‌های متناقض فراوانی داشته‌ایم که تبدیل به ترمزی برای بخش صادرات شدند به طوری که اکنون بخش صادرات را از دست داده‌ایم و تقاضایی نیزدر بازار داخلی وجود ندارد. تقریبا می‌توان گفت که بخش نورد ما با 30 درصد ظرفیت خود تولید می‌کند؛ این در حالی ‌است که ما می‌توانستیم با تکیه بر بازار کشورهای همسایه به مراتب شرایط بهتری داشته باشیم تا بتوانیم در این شرایط بد اقتصادی بیشتر تولید کنیم و ارزش افزوده بیشتری برای کشور ایجاد کنیم.
مدیرعامل شرکت تعاونی حمایت فولادسازان معین گفت: بخشنامه‌های متناقض فراوانی داشته‌ایم که تبدیل به ترمزی برای بخش صادرات شدند به طوری که اکنون بخش صادرات را از دست داده‌ایم و تقاضایی نیزدر بازار داخلی وجود ندارد. تقریبا می‌توان گفت که بخش نورد ما با ۳۰ درصد ظرفیت خود تولید می‌کند؛ این در حالی ‌است که ما می‌توانستیم با تکیه بر بازار کشورهای همسایه به مراتب شرایط بهتری داشته باشیم تا بتوانیم در این شرایط بد اقتصادی بیشتر تولید کنیم و ارزش افزوده بیشتری برای کشور ایجاد کنیم.

عزیزالله طلاوردی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» اظهار داشت: ما در واقع قصد داشتیم که یک تکنولوژی جدید برای تولید بریکت سرد، وارد کشور کنیم که موانع محیط‌ زیستی بر سر راه آن ایجاد شد و مجبور شدیم که کار را متوقف کنیم. البته برای تحقق این برنامه نیز با یک شرکت فرانسوی وارد مذاکره شدیم که در نهایت شرایط مهیا نشد اما به موازات ما یک شرکت در اردکان، این تکنولوژی را وارد کشور کرد و تا کنون در تولید این نوع آهن‌اسفنجی نیز بسیار موفق بوده است.

به بهانه آلایندگی محیط‌ زیست مانع‌تراشی کردند

وی درباره موانعی که باعث به نتیجه نرسیدن این پروژه شد، بیان کرد: موانع مختلفی سبب توقف این پروژه شد. یکی از آن مباحث، بحث انتقال ارز بود. موضوع دیگر این بود که با تغییر مدیریت کل اداره محیط‌زیست استان یزد، رویکرد این ارگان نسبت به پروژه تولید بریکت سرد، تغییر کرد؛ در واقع پنداشت مدیر جدید این بود که این پروژه آلایندگی دارد و با طرح چنین موضوعی، یک مانع جدی برای پروژه پیش آوردند؛ اصرار ما مبنی بر عدم آلایندگی این پروژه هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت و نزدیک به یک سال ما را معطل کردند که در این فاصله یک شرکت تکنولوژی مذکور را وارد کرد و در حال حاضر نیز بسیار در تولید با آن موفق است.

در برخی مناطق‌ واحد تولید آهن اسفنجی داریم اما واحدی برای تولید فولاد وجود ندارد

مدیرعامل شرکت تعاونی حمایت فولادسازان معین درباره جایگاه این تکنولوژی در کشور افزود: از آنجایی که کشور ما از لحاظ منابع گاز طبیعی غنی بود، صنعت‌گران روش‌های پایه گازی سنگ‌آهن را وارد کشور کردند. این نوع تکنولوژی به عنوان مثال در مجتمع فولاد خوزستان استفاده می‌شد که کوره‌های فولادسازی نیز در مجموعه داشتند؛ به این صورت که آهن اسفنجی مستقیم وارد کوره‌های فولادسازی می‌شد، با گذشت زمان، واحدهای صنعتی از روش‌ها و تکنولوژی‌های مختلفی بهره بردند و اکنون ما در بسیاری از نقاط کشور، تولید آهن اسفنجی داریم اما تکنولوژی فولادسازی در آن منطقه وجود ندارد؛ پس باید آهن اسفنجی کیلومترها از مبدا دور شود تا در یک کارخانه فولادسازی به کار رود.

بریکت‌سازی، مانع اکسیداسیون آهن‌ اسفنجی

طلاوردی در مورد واکنش‌پذیری آهن اسفنجی، بیان کرد: همان‌طور که همه می‌دانند آهن اسفنجی یک محصول اکتیو محسوب می‌شود و بسیار مستعد است که با اکسیژن ترکیب شود. برای جلوگیری از چنین فرآیندی، در بسیاری از کشورها، آن را تبدیل به بریکت می‌کنند. لازم به ذکر است که اگر آهن اسفنجی را تبدیل به بریکت گرم کنیم، دانسیته آهن اسفنجی بالا می‌رود و از یک محصول اکتیو تبدیل به یک محصول خنثی می‌شود و تمایل ترکیب با اکسیژن ندارد اما علی‌رغم ویژگی‌هایی که تکنولوژی تبدیل آهن اسفنجی به بریکت دارد، می‌بینیم که طرح‌های مناسبی برای تولید و عرضه آهن اسفنجی در کشور تعریف نشده و تولید به روش‌های گذشته، عملا ویژگی انبار کردن آهن اسفنجی را از آن سلب می‌کند.

عدم توازن برق و گاز مصرفی

وی در خصوص زمان توقف سالیانه واحد تولیدی آهن اسفنجی، اذعان کرد: مجموعه فولادسازی و آهن‌سازی ما در فصل تابستان، عمدتا مشکل عدم توازن برق و گاز مصرفی دارد. ما در تابستان، گاز مازاد داریم اما برق نداریم؛ پس ناچاریم که آهن اسفنجی را به شمش تبدیل کنیم اما اگر می‌توانستیم آهن اسنفجی را انبار کنیم، آنگاه در زمستان که کمبود گاز داریم و برای تامین برق مشکلی نداریم، می‌توانستیم آهن اسفنجی را در کوره‌های فولادسازی ذوب کنیم؛ این کاری بود که ما با آوردن تکنولوژی بریکت‌سازی می‌خواستیم انجام دهیم تا این نقیصه برطرف شود.

بخش صادرات را از دست داده‌ایم

مدیرعامل شرکت تعاونی حمایت فولادسازان معین در پاسخ به این سوال که آیا در زنجیره تولید فولاد توازن برقرار است یا خیر، بیان داشت: مشکل عمده ما، نبود تقاضای بازار داخلی است، تقاضا طی این سال‌ها به شدت کم شده و فروش صادراتی هم ثمر چندانی برای مجموعه ما نداشته است؛ چراکه در چند ماه اخیر، بخش‌نامه‌های متناقض فراوان داشته‌ایم که تبدیل به سدی برای بخش صادرات شده‌ و باعث شد به طور کلی بازار جهانی را از دست دهیم.

طلاوردی افزود: بازار کشورهایی همچون عراق، ترکیه و دیگر بازارهای کشورهای همسایه می‌توانند بازار هدف خوبی برای آهن اسفنجی ایران باشند اما ما تا امروز به دلیل وضع مصوبات گوناگون و اشتباهات مسئولان، این بازارهای فعال را از دست داده‌ایم و اگر سریعا به فکر جبران نباشیم فرصت از دست می‌رود و این بازارهای مستعد در اختیار رقبا قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به جانمایی نامناسب برخی از واحدهای صنعتی، بیان کرد: واقعا مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد؛ مثلا باید کنسانتره را کیلومترها انتقال دهند تا در یک جای دیگر به گندله تبدیل شود سپس باید کیلومترها دوباره جابه‌جا شود تا تبدیل به آهن اسفنجی شود، حال باید این آهن‌اسفنجی به جایی مثل رشت یا آذربایجان برود تا به شمش فولادی تبدیل شود. این مکان‌یابی نامناسب، مشکلات زیادی برای صنعت فولاد ایجاد کرده است.

دنبال‌کننده طرح‌های دولت هستیم

مدیرعامل شرکت تعاونی حمایت فولادسازان معین درباره طرح‌هایی که این شرکت در دست اقدام دارد، تصریح کرد: شرکت ما به طور مجزا طرح خاصی ندارد. در واقع ما دنبال‌کننده طرح‌های دولت هستیم که برای این‌گونه صنایع، صادر می‌شود. ما به طور مشخص در بخش شمش مشکل خاصی نداشته و توانایی این را داریم که برای سایر محصولات خود بازاریابی کنیم اما در بخش گندله واقعا با مشکل جدی مواجه هستیم، چون با نوعی سیاست‌های متناقض روبه‌رو هستیم. پراکندگی تولیدکنندگان، عدم یکسانی کیفیت‌ها، عدم ساماندهی مناسب بازار صادراتی از جمله مشکلات این زنجیره بوده و تنها راه‌حل آن نیز فقط آزادسازی صادرات است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4942
  • نویسنده : پویا رجبی

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت
12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲