• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت ذوب فولاد بارثاوا

بخش خصوصی تنها نظاره‌گر نوسانات بازار است

  • کد خبر : 1704
  • 13 مرداد 1399 - 16:09
بخش خصوصی تنها نظاره‌گر نوسانات بازار است
مدیرعامل شرکت ذوب فولاد بارثاوا گفت: بخش خصوصی به دلیل کمتر بودن حجم تولید آن نسبت به بخش خصولتی، نقش کمتری در صنعت فولاد دارد و حتی در جلساتی که در سازمان‌های مختلف برای تنظیم بازار برگزار می‌شود، بخش خصوصی حضور ندارد و عملا نظاره‌گر سیاست‌گذاری‌ها و نوسانات بازار است.

مدیرعامل شرکت ذوب فولاد بارثاوا گفت: بخش خصوصی به دلیل کمتر بودن حجم تولید آن نسبت به بخش خصولتی، نقش کمتری در صنعت فولاد دارد و حتی در جلساتی که در سازمان‌های مختلف برای تنظیم بازار برگزار می‌شود، بخش خصوصی حضور ندارد و عملا نظاره‌گر سیاست‌گذاری‌ها و نوسانات بازار است.

محسن ظهوریان حداد ثانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: بخش خصوصی صنعت فولاد کشور در آشفته‌بازار این صنعت تنها نظاره‌گر است و نمی‌تواند اقدام قابل توجهی انجام دهد. در حالی که در بسیاری از التهابات کنونی بازار فولاد کشور، رد پای شرکت‌های بزرگ خصولتی و دولتی مشاهده می‌شود.

وی افزود: در تمامی جلسات تصمیم‌گیری در صنعت فولاد کشور، بخش خصوصی دعوت نمی‌شود و تنها پس از برگزاری جلسه، از ماهیت آن با خبر می‌شود. متاسفانه بخش خصوصی در صنعت فولاد کشور به ویژه حوزه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری نقش خاصی ایفا نمی‌کند. در حال حاضر نیز که التهاب بازار فولاد به اوج خود رسیده، تنها دلیل آن عدم عرضه محصولات فولادی از سوی شرکت‌های بزرگ در بورس کالا است. چراکه این شرکت‌ها مدت‌ها است که محصولات خود را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند.

بخش خصوصی هیچ نقشی در گرانی فولاد ندارد

مدیرعامل شرکت ذوب فولاد بارثاوا عنوان کرد: التهابات و گران‌های اخیر صنعت فولاد کشور هیچ ارتباطی به بخش خصوصی فعال در این حوزه ندارد. بخش خصوصی ناچار است برای تامین مواد اولیه خود قراضه آهن را به قیمت هفت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و آهن اسفنجی را نیز با قیمت ۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری کند. اگر یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۳۰۰ تومان نیز هزینه ذوب آن باشد، بهای تمام شده تولید شمش فولادی به هشت تا هشت هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد رسید. این در حالی است که شمش فولادی هم‌اکنون کمی بیش از ۹ هزار و تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد.

ظهوریان حداد ثانی اذعان کرد: دولت برای مصرف‌کنندگان آهن اسفنجی سهمیه به نرخ دولتی تعیین کرده است که متاسفانه به دست بخش خصوصی واقعی نمی‌رسد. همچنین دولت نرخ آهن اسفنجی را سه هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین کرده است؛ در حالی که قیمت آن در بازار آزاد بعضا به پنج هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. در صورتی که کرایه حمل ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم باشد و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد نیز هدررفت آن را در نظر بگیریم، بهای تمام شده آهن اسفنجی حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد بود. بنابراین بخش خصوصی ناچار است قیمت شمش خود را بیش از ۹ هزار تومان به فروش برساند.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان بخش خصوصی به دلیل پایین بودن حجم تولید، قادر به رقابت با بخش دولتی و خصولتی نیستند. چراکه حجم تولید بخش خصوصی در زمینه شمش فولادی به نوع کوره‌های آن‌ها بازمی‌گردد که عموما کمتر از ۲۰۰ تن در روز است. در حالی که تولید فولاد در بخش دولتی بیش از سه هزار تن در روز است زیرا فولادسازی‌های دولتی از کوره‌های بسیار بزرگ قوس الکتریکی استفاده می‌کنند. از این رو، هزینه تولید شرکت‌های خصوصی حداقل دو برابر شرکت‌های خصولتی است.

مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌‌کنیم

مدیرعامل شرکت ذوب فولاد بارثاوا در خصوص فعالیت‌های این شرکت، تصریح کرد: شرکت ما به دلیل نوع کوره تنها شمش ابعادی فولاد را تولید می‌کند. ظرفیت تولید شرکت ما نیز ۹۰ هزار تن در سال است. قرار بود در سال گذشته یک حواله آهن اسفنجی در اختیار ما قرار دهند و پس از تولید شمش، آن را در بورس کالا عرضه کنیم اما هرگز به دست ما نرسید. در سال جاری نیز طبق سهمیه اعلام شده، پنج هزار تن آهن اسفنجی به شرکت ما تعلق گرفته است که تاکنون موفق به دریافت آن نشده‌ایم. بنابراین ناچار به تامین مواد اولیه از بازار آزاد هستیم و در نتیجه شمش تولیدی خود را نیز در بازار آزاد به فروش می‌رسانیم. البته آهن اسفنجی ۵۰ درصد از مواد اولیه شرکت را تشکیل می‌دهد و بقیه مواد اولیه قراضه فولادی است.

ظهوریان حداد ثانی در ادامه بیان کرد: حدود ۸۰ درصد از شمش تولیدی، در واحد نورد برای تولید مقاطع فولادی به ویژه نبشی مصرف می‌شود و بقیه شمش نیز در اختیار سایر نوردکاران قرار می‌گیرد. گرید شمش فولادی تولیدی نیز ۵SP و ۳SP است. تولید شمش نیز بر اساس سفارش دریافتی هم بخش شمش و هم بخش نورد جهت تولید نبشی و سایر مقاطع فولادی صورت می‌گیرد. نبشی تولیدی نیز عمدتا از سوی شرکت‌های ساختمانی خریداری می‌شود. ضمن اینکه شرکت ما همه محصولات خود را هم در بخش شمش و هم در بخش مقاطع تنها در بازار داخلی به فروش می‌رساند و صادرات ندارد.

ثبات در وضعیت اقتصادی، خواست تولیدکنندگان است

مدیرعامل شرکت ذوب فولاد بارثاوا مهم‌ترین مشکل کنونی صنعت فولاد را عدم ثبات اقتصادی کشور به ویژه نرخ ارز دانست و ابراز کرد: نوسانات اقتصادی در کشور ما بسیار بالا است. به طور مثال، در اوایل مرداد ماه نرخ ارز به بیش از ۲۶ هزار تومان و قیمت شمش به بیش از ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. در این زمان ده‌ها جلسه در وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر ارگان‌های مرتبط با بازار تشکیل شد؛ پس از آن نرخ ارز با کاهش پنج هزار تومانی در یک روز به ۲۱ هزار تومان رسید و شاهد کاهش دو هزار تومانی قیمت شمش نیز بودیم. جالب توجه آن است که این کاهش قیمت بدون کوچک‌ترین اقدام عملی از سوی دولت اتفاق افتاد.

وی مطرح کرد: متاسفانه بسیاری از کالاهای اساسی در کشور ما با نرخ ارز گره خورده و با کوچک‌ترین تغییری در آن، دچار نوسان می‌شوند. در صورتی که نرخ ارز کاهش یابد و حتی در یک قیمت خاص تثبیت شود، قطعا شاهد کاهش قیمت فولاد و تثبیت آن خواهیم بود. البته نوسان نرخ ارز بر مواد اولیه نیز تاثیر زیادی گذاشته است. به طور مثال، قیمت فروسیلیکومنگنز از ۱۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به بیش از ۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است.

ظهوریان حداد ثانی یادآور شد: در چند سال قبل همه کارخانه‌های ذوب القایی به دلیل نوسان نرخ ارز زیان دیدند. در آن زمان نوردکاران نیز بعضا به حاشیه زیان وارد شدند. با این حال، ثبات در وضعیت اقتصادی باعث ایجاد ثبات در همه صنایع به ویژه صنعت فولاد خواهد شد البته عرضه و تقاضای فولاد نیز بر این صنعت تاثیرگذار است. باید توجه داشت که بخش خصوصی با هر شرایطی خود را وفق خواهد داد اما متاسفانه مسائل غیر اقتصادی به ویژه جو روانی ناشی از سیاست، بر اقتصاد کشور تاثیر منفی گذاشته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1704

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت