• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت فولادسل

برخی از ورق‌های رنگی همچنان به کشور وارد می‌شوند

  • کد خبر : 1226
  • 14 دی 1398 - 19:00
برخی از ورق‌های رنگی همچنان به کشور وارد می‌شوند
رئیس هیئت مدیره شرکت فولادسل گفت: کشور ما با وجود پیشرفت‌های گوناگون در صنعت فولاد، در تولید ورق رنگی به ویژه ضخامت پایین آن به خودکفایی نرسیده و مصرف‌کنندگان مجبور هستند ورق رنگی با ضخامت کمتر از 0.40 میلی‌متر را به کشور وارد کنند که سهم قابل توجهی از بازار ورق رنگی را به خود اختصاص داده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولادسل گفت: کشور ما با وجود پیشرفت‌های گوناگون در صنعت فولاد، در تولید ورق رنگی به ویژه ضخامت پایین آن به خودکفایی نرسیده و مصرف‌کنندگان مجبور هستند ورق رنگی با ضخامت کمتر از ۰٫۴۰ میلی‌متر را به کشور وارد کنند که سهم قابل توجهی از بازار ورق رنگی را به خود اختصاص داده است.

سمیه علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص بازار ورق‌های گالوانیزه رنگی در کشور، اظهار داشت: عموما ورق‌های رنگی به دو نوع تولید داخلی و وارداتی تقسیم‌بندی می‌شوند. تولیدکنندگان ایرانی این حوزه عمدتا شرکت‌های فولاد مبارکه، نورد و لوله سمنان، هفت الماس و فولاد بهمن هستند. ورق‌های وارداتی هم تنها از کشور چین تامین می‌شود. البته در سال‌های گذشته برخی از ورق‌های رنگی از امارات نیز وارد می‌شد اما این روند اکنون متوقف شده است. ورق‌های رنگی وارداتی از بندرعباس و بندر امام خمینی (ره) به کشور وارد می‌شود و برخی تجار آن‌ها را به تهران منتقل می‌کنند تا سریع‌تر و راحت‌تر به متقاضیان عرضه کنند.

وی افزود: برخی از انواع ورق رنگی عمدتا از واردات تامین می‌شوند که البته رنگ ورق نیز در این موضوع بی‌تاثیر نیست. با این وجود، ورق شرکت فولاد مبارکه درصد نسبتا کمی از بازار آزاد را به خود اختصاص می‌دهد؛ زیرا برای خرید محصول از این شرکت، مصرف‌کننده باید کد خرید داشته باشد. ورق شرکت‌های هفت الماس و نورد و لوله سمنان نسبت به فولاد مبارکه سهم بیشتری در بازار آراد دارند.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولادسل اضافه کرد: با وجود نوسانات بازار، انتظار می‌رفت میزان ورق وارداتی کاهش یابد.؛ اما با وجود اینکه ورق داخلی نسبت به ورق وارداتی از سهم بازار بیشتری برخوردار است، همچنان واردات، تناژ قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

علیزاده یادآور شد: در زمستان سال گذشته، چندین محموله بزرگ ورق رنگی وارداتی در بندرعباس و بندر امام خمینی (ره) وجود داشت و متقاضیان به هر میزان که می‌خواستند، می‌توانستند سفارش دهند ولی هم‌اکنون حتی یک کیلوگرم محموله ورق رنگی در بنادر یاد شده وجود ندارد.

وی و تصریح کرد: عمده ورق تولیدی شرکت‌های هفت الماس و نورد و لوله سمنان دارای ضخامت ۰٫۴۸ میلی‌متر و ۰٫۵۰ میلی‌متر است. بعضی مواقع ورق ۰٫۴ میلی‌متر را نیز تولید می‌کنند که میزان آن نسبتا کم است. معمولا ضخامت‌های نازک در کشور ما وارداتی از چین هستند که ضخامت‌های این ورق‌ها معمولا ۰٫۱۸ میلی‌متر تا ۰٫۴۰ میلی‌متر است. گفتنی است که در حال حاضر ورق رنگ آبی در بازار نسبتا کم است و تقاضای نسبتا بالایی دارد.  در صورتی که تولیدکنندگان یا تجار بتوانند این محصول را عرضه کنند، متقاضیان به سرعت آن را خریداری می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولادسل در خصوص نحوه قیمت‌گذاری ورق رنگی، اظهار کرد: مهم‌ترین ملاک قیمت‌گذاری این نوع ورق‌ها عرضه و تقاضای موجود در بازار است. به طور مثال، در حال حاضر موجوی انبار بسیاری از کارخانه‌ها به ویژه هفت الماس و نورد و لوله سمنان به اتمام رسیده و تقاضا برای این محصولات نسبتا زیاد است. این امر، باعث می‌شود قیمت انواع ورق رنگی افزایش یابد. با این حال پایه اصلی قیمت ورق رنگی، قیمت ورق گالوانیزه است که هزینه رنگ نیز به آن اضافه می‌شود.

علیزاده خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مصرف‌کنندگان ورق رنگی تولیدکنندگان ساندویچ پنل‌ها هستند. پس از آن، تولیدکنندگان سقف‌های شیروانی به ویژه برای ساخت ویلا تقاضای نسبتا بالایی دارند. در عین حال سوله‌سازان نیز متقاضی ورق رنگی گالوانیزه هستند.

وی به سهم هر یک از تولیدکنندگان ورق رنگی در بازار اشاره و عنوان کرد: به دلیل اینکه تولید ورق رنگی از سوی شرکت‌ها عموما بر اساس سفارش و مقطعی است. نمی‌توان به طور قطعی در مورد سهم هر یک از تولیدکنندگان در بازار اظهار نظر کرد. با این وجود، ورق فولاد مبارکه از تقاضای بالایی برخوردار است اما با توجه به شرایط موجود، در صورتی که تولیدکنندگان دیگر مانند نورد و لوله سمنان و هفت الماس اقدام به عرضه ورق رنگی در بازار کنند، به سرعت به فروش می‌رود زیرا ضخامت ورق این تولیدکنندگان ۰٫۴۸ میلی‌متر بوده و برای متقاضیان بسیار مناسب است. در مقابل ورق فولاد مبارکه ضخامت ۰٫۵ میلی‌متر دارد که نسبت به سایر تولیدکنندگان اندکی سنگین‌تر است. در حال حاضر سهم ورق وارداتی از چین نسبت به تولیدکنندگان ایران بالاتر است.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولادسل اضافه کرد: نکته مهم در مورد ورق فولاد مبارکه این است که کمترین سهم ورق رنگی در بازار آزاد از آن این شرکت است؛ زیرا تنها شرکت‌هایی می‌توانند این ورق را مستقیما از فولاد مبارکه خریداری کنند که اولا تولیدکننده باشند و در ثانی، کد خرید این شرکت را داشته باشد. بنابراین ورق رنگی مبارکه تنها در صورتی در بازار موجود است که یک شرکت مازاد بر مصرف داشته باشد و بخواهد آن را در بازار آزاد عرضه کند. این یعنی توزیع‌کنندگان و بسیاری از شرکت‌های خدماتی و برشکاری نمی‌توانند از شرکت فولاد مبارکه مستقیما خریداری کنند. در حالی که تجار و توزیع‌کنندگان می‌توانند از کارخانه‌های مانند هفت الماس، نورد و لوله سمنان و گروه فولاد بهمن ورق رنگی را تامین کنند.

علیزاده در پایان، مهم‌ترین چالش بازار ورق رنگی را عدم ثبات دانست و تاکید کرد: بازار ورق رنگی متاثر از وضعیت کلی اقتصاد کشور است و در صورتی که اقتصاد و به ویژه نرخ ارز ثبات نداشته باشد، این بازار متزلزل می‌شود. این یعنی ممکن است سفارش‌گذاری ورق رنگی با یک قیمت انجام شود اما کاهش نرخ ارز در ادامه سال موجب شود فروش با قیمتی پایین‌تر صورت گیرد و به خریدار زیان وارد کند. در مقابل، دیگر محصولات فولادی مانند میلگرد و تیرآهن، حتی با وجود نوسانات شدید اقتصادی، از ثبات بازار برخوردار هستند که علت این امر را می‌توان خودکفایی کشور در تولید این دو محصول عنوان کرد. در حالی که در مورد ورق رنگی، کشور ما هنوز یک واردکننده به شمار می‌رود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1226

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت