• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

بررسی تاثیر بازیابی اقتصاد چین بر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای

  • کد خبر : 33065
  • 16 آبان 1402 - 13:50
بررسی تاثیر بازیابی اقتصاد چین بر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای
یک مقام رسمی اداره ملی انرژی چین گفت: حجم تقاضای برق در چین در زمستان 2024، ممکن است بیش از 12 درصد نسبت به مقدار اوج سال 2022 افزایش یابد؛ چراکه وضعیت اقتصادی در بخش ساخت‌وساز این کشور همچنان به بازیابی خود ادامه می‌دهد.

یک مقام رسمی اداره ملی انرژی چین گفت: حجم تقاضای برق در چین در زمستان ۲۰۲۴، ممکن است بیش از ۱۲ درصد نسبت به مقدار اوج سال ۲۰۲۲ افزایش یابد؛ چراکه وضعیت اقتصادی در بخش ساخت‌وساز این کشور همچنان به بازیابی خود ادامه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، به دنبال انجام مجموعه‌ای از اقدامات محرک بازار توسط دولت چین، مقدار تولید صنعتی و حجم فروش بخش خرده‌فروشی در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ با افزایش چشمگیری مواجه شد و این امیدواری را ایجاد کرد که چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده جهان ممکن است بحران طولانی‌مدت بخش املاک و مستغلات را پشت سر بگذارد.

در همین راستا، فعالیت واحدهای تولیدی در چین به‌ طور غیرمنتظره‌ای در ماه اکتبر ۲۰۲۳ افزایش یافت و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در صورت انجام اقدامات محرک دیگر در بازار، اقتصاد این کشور به رشد سالانه حدود ۵ درصدی در سال ۲۰۲۳ برسد.

با این حال، به دلیل گستردگی بخش ساخت‌وساز و اهمیت بسزای این بخش در چین، بازیابی اقتصادی در این کشور نامتوازن خواهد بود و برخی از بخش‌های مرتبط با بخش املاک حتی با ثبت رشد در مقدار تولید، همچنان در حال کاهش هستند. ماهیت نابرابر فعالیت‌های اقتصادی در این کشور به نوبه خود، ارزیابی میزان احتمالی انتشار گازهای گلخانه‌ای در چین را به یک چالش تبدیل خواهد کرد.

افزایش تولید در چین

بر اساس گزارش اندیشکده «Ember»، میزان انتشارات گازهای گلخانه‌ای در بخش برق چین طی ۹ ماهه سال ۲۰۲۳، به بالاترین حد خود رسید و ۶٫۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به دلیل افزایش تولید برق از سوخت زغال‌سنگ، با روند صعودی همراه بود.

کما اینکه اگر شرکت‌ها مقدار تولید خودرو، پوشاک، لوازم الکترونیکی و سایر کالاهای مصرفی خود را مطابق با حجم تقاضا افزایش دهند، احتمالا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای آن‌ها هم‌زمان با روند صعودی مواجه خواهد شد. در واقع میزان افزایش در فرایند تولید، تا حد زیادی به حاشیه سود مورد انتظار تولید و بازار برای هر کالای خاص بستگی دارد.

در همین رابطه، داده‌های بررسی شده نشان می‌دهد که مقدار تولید سیمان و فولاد خام مورد استفاده در بخش ساخت‌وساز طی سال ۲۰۲۳، به دنبال رکود در بخش املاک به شدت کاهش یافته است. مقدار تولید خودروهای سواری، نفت خام تصفیه‌ شده، باتری‌های اتیلن و لیتیومی، همگی در ماه‌های اخیر روند افزایشی را تجربه کرده‌اند؛ این موضوع نشان می‌دهد اقدامات دولت چین در راستای ارائه محرک‌های بازار در برخی از زمینه‌ها، مورد توجه قرار گرفته و موجب افزایش حجم فروش شده است.

در صورتی که حجم تقاضا برای خرید کالاهای مصرفی افزایش پیدا کند، شرکت‌های تامین‌کننده برق مجبور خواهند بود مقدار انرژی برق تولیدی را به منظور تامین برق مورد نیاز واحدهای صنعتی افزایش دهند.

از آنجایی که انرژی برق در بسیاری از خطوط تولید در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیاری از این خطوط تولید ممکن است مقدار تولید گازهای گلخانه‌ای بالایی داشته باشند؛ چراکه انرژی بیش از ۶۰ درصد از برق مصرفی چین، از سوخت زغال‌سنگ تامین می‌شود.

علاوه‌براین، هر گونه افزایش در میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فرایند تولید ممکن است با افزایش حجم تقاضا برای تامین انرژی سیستم‌های گرمایشی در ماه‌های سرد نوامبر و دسامبر، درست زمانی که دمای هوا در شمال چین به پایین‌ترین حد خود در سال می‌رسد، همراه شود.

میزان انتشارات بخش تولید برق چین

در واقع، افزایش مقدار تولید در شرکت‌ها در کنار روند صعودی فصلی تقاضا برای استفاده از سیستم‌های گرمایشی، می‌تواند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید برق در چین را تا سال ۲۰۲۴ علی‌رغم تلاش‌های مداوم این کشور برای افزایش ظرفیت تولید انرژی‌های پاک، به شدت افزایش دهد.

پیامدهای افزایش میزان انتشارات گازهای گلخانه‌ای

علاوه بر تاثیرگذاری افزایش فعالیت بخش خرده‌فروشی و واحدهای تولید در چین، روند صعودی سفرهای هوایی در این کشور نیز بر افزایش فعالیت اقتصادی و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با آن تاثیر می‌گذارد.

لازم به یادآوری است که تعداد سفرهای هوایی داخلی در چین از زمان شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ که دولت این کشور را مجبور به ایجاد محدودیت رفت و آمد در فوریه همان سال کرد، به شدت افزایش یافته است.

همچنین حجم ترافیک خطوط هوایی در سال ۲۰۲۱ در این کشور به شدت افزایش یافت اما در سال ۲۰۲۲ به دلیل شیوع گونه جدید این ویروس در چین، دوباره با روند نزولی مواجه شد.

علی‌رغم نگرانی‌های اقتصادی ناشی از وضعیت نابسامان در بازار املاک چین، حجم سفرهای هوایی داخلی در سال ۲۰۲۳ تاکنون با افزایش همراه بوده است و جدیدترین داده‌های منتشر شده در این رابطه به این موضوع اشاره دارد.

به علاوه، حجم ترافیک پروازهای بین‌المللی در چین نیز به شدت افزایش یافته است اما همچنان نسبت به میزان اوج خود در سال ۲۰۱۹ در سطح پایین‌تری قرار دارد.

افزایش تعداد سفرهای هوایی داخلی چین در سال ۲۰۲۳ به بالاترین میزان

اگر هزینه‌های صرف شده از سوی مصرف‌کنندگان در چین طی ماه‌های آینده همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد که احتمالا ناشی از افزایش حجم فعالیت در کارخانه‌ها و بازیابی روند اقتصادی در این کشور خواهد بود، در این صورت می‌توان افزایش بیشتر تعداد سفرهای داخلی و خارجی را در این کشور محتمل دانست.

بر همین اساس انتظار می‌رود میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از افزایش حجم ترافیک خطوط هوایی و بخش پالایشگاه‌ها در چین نیز با روند افزایشی همراه شود. همچنین می‌توان انتظار داشت که پالایشگاه‌ها در چین با روند صعودی حجم تقاضا از سوی صنایع پایین‌دستی مانند تولیدکنندگان پلاستیک و سایر مواد صنعتی دیگر، حجم فعالیت خود را افزایش دهند.

لازم به ذکر است که افزایش حجم سفارش‌ها، صرفا به تقاضای مصرف‌کنندگان داخلی از واحدهای تولیدی مربوط نیست و بسیاری از این تولیدکنندگان بزرگ‌ در چین در بازارهای بین‌المللی هم فعالیت دارند.

آخرین داده‌های بررسی شده در مورد حجم صادرات در چین، حاکی از افزایش حجم فروش خودروهای الکتریکی، باتری‌ها، سلول‌های خورشیدی و تلویزیون‌های (LCD) در ماه‌های اخیر دارد. به علاوه، حجم محموله‌های صادراتی کالاهایی همچون مبلمان، اسباب‌بازی‌ها و محصولات پلاستیکی نیز با روند صعودی در ماه‌های اخیر روبه‌رو شده است.

همچنین در صورتی که حجم تقاضای داخلی در چین بهبود یابد و موجب کاهش حجم موجودی انبارهای تولیدکنندگان شود، سرعت افزایش این محموله‌های صادراتی ممکن است در کوتاه‌مدت کاهش پیدا کند.

در درازمدت نیز هرگونه افزایش مستمر در مقدار تولید بیشتر کالاها در چین، منجر به افزایش حجم عرضه کالاهای بیشتر در بازارهای بین‌المللی خواهد شد. در عین حال در برخی از این بازارهای نهایی به دلیل افزایش قیمت کالاها و نرخ بهره بانکی، پیشنهاد سفارش مصرف‌کنندگان نادیده گرفته می‌شود.

با در نظر گرفتن این موضوع، اگر افزایش مقدار تولید در چین منجر به کاهش قیمت کالاها ‌شود، بنابراین می‌توان انتظار داشت که حجم تقاضای مصرف‌کنندگان بین‌المللی بازیابی خواهد شد. بر همین اساس این مسئله ممکن است بر بهبود وضعیت اقتصادی در چین و افزایش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=33065

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.