• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024

بررسی تاثیر کاهش حجم تقاضا و وضعیت مازاد عرضه بر بازار کبالت

  • کد خبر : 29157
  • 29 شهریور 1402 - 16:28
بررسی تاثیر کاهش حجم تقاضا و وضعیت مازاد عرضه بر بازار کبالت
کاهش حجم تقاضا و وضعیت مازاد عرضه، موجب افزایش فشار بر قیمت کبالت شده است. بخشی از این فشار ناشی از تمایل مصرف‌کنندگان به استفاده از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) و کاهش تمایل آن‌ها برای استفاده از باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) است.

کاهش حجم تقاضا و وضعیت مازاد عرضه، موجب افزایش فشار بر قیمت کبالت شده است. بخشی از این فشار ناشی از تمایل مصرف‌کنندگان به استفاده از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) و کاهش تمایل آن‌ها برای استفاده از باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، عواملی چون کاهش حجم تقاضا و وضعیت مازاد عرضه کبالت، احتمالا به عنوان یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث در کنفرانس موسسه «Fastmarkets» با عنوان مواد اولیه حیاتی مورد استفاده در تولید باتری‌ها ۲۰۲۳ خواهد بود که در روزهای ۱۸ تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳ در آمستردام هلند برگزار می‌شود.

بسیاری از معامله‌گران به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که حجم خرید کبالت در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، روند کندتری نسبت به میانگین در این بازه زمانی از سال دارد و این در حالی است که فعالیت مصرف‌کنندگان پس از تعطیلات تابستانی در بازار با روند صعودی مواجه بوده است.

یکی از مصرف‌کنندگان کبالت عنوان کرد: تقاضا برای برخی محصولاتی که از کبالت در تولید آن‌‌ها استفاده شده است، کاهش یافته و نمی‌توان پیش‌بینی امیدوارکننده‌ای در این رابطه ارائه کرد؛ ضمن اینکه فلز کبالت در بازار وضعیت مناسبی ندارد.

وی با اشاره به مشکل قیمت انرژی و برخی مشکلات دیگر در رابطه با فرایند تولید در سال ۲۰۲۲، وضعیت تقاضا برای کبالت را در این سال مناسب ارزیابی کرد و افزود: اگرچه تولیدکنندگان کبالت در سال ۲۰۲۳ با ظرفیت کامل در حال تولید هستند اما تقاضا برای آن در بازار با روند کاهشی مواجه شده است.

یکی از معامله‌گران در بازار با اشاره به فرا رسیدن ماه سپتامبر و پایان تعطیلات تابستانی، وضعیت تقاضا برای فلز کبالت را در کوتاه‌مدت نامشخص عنوان کرد.

وی افزود: از دیدگاه مصرف‌کنندگان، حجم تقاضا برای این فلز در بازار اندکی افزایش یافته است اما محموله‌های سفارش داده شده در حجم بسیار پایین هستند؛ همچنین حجم معاملات کبالت در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ نسبت به میانگین سال‌های گذشته کاهش بیشتری را تجربه کرده است.

این معامله‌گر در خصوص روند کنونی بازار کبالت خاطرنشان کرد: با توجه به رکود اقتصادی جهانی و تلاش بسیاری از کشورها برای کاهش تبعات افزایش هزینه‌های تولید و تاثیر آن بر قیمت کبالت، این امیدواری وجود دارد که وضعیت به وجود آمده بهبود پیدا کند.

یکی دیگر از معامله‌گران بازار مستقر در اروپا مطرح کرد: قدرت خرید مردم کاهش یافته و این مسئله را می‌توان در کاهش خرید تلفن‌های هوشمند و خودروها که کبالت در تولید آن‌ها استفاده شده است، مشاهده کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشتریان کبالت در بازار تمایل به خرید این فلز ندارند؛ چراکه برای فرایند ذخیره‌سازی آن، باید ۹ درصد سود پرداخت کنند و انتظار می‌رود که این شرایط برای مدتی تغییر نکند.

رشد سهم بازار باتری‌های لیتیوم آهن فسفات

افزایش سهم بازار باتری‌های لیتیوم آهن فسفات بر حجم کاهشی تقاضای مصرف‌کنندگان کبالت تاثیر گذاشته است. لازم به ذکر است که باتری‌های نیکل کبالت منگنز، همچنان بیشترین سهم را در بازار خودروهای الکتریکی (EV) به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته فیبی اوهارا، تحلیلگر مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها و فعال در موسسه «Fastmarkets»، سهم بازار باتری‌های لیتیوم آهن فسفات در حال رشد بوده و به زودی سهم غالب را در سراسر جهان از آن خود خواهد کرد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه «Fastmarkets»، باتری‌های نیکل کبالت منگنز در سه فصل اول سال ۲۰۲۳ حدود ۷ درصد، ۹ درصد و ۴۶ درصد از سهم بازارهای آمریکا، اروپا و چین را به خود اختصاص دادند.

موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند سهم باتری‌های نیکل کبالت منگنز در سه فصل اول سال ۲۰۳۳ در آمریکا، اروپا و چین به ترتیب به ۱۸ درصد، ۳۳ درصد و ۴۴ درصد برسد.

در حال حاضر چین بیشترین سهم بازار باتری‌های لیتیوم آهن فسفات را به خود اختصاص داده است. مسئله مقرون به صرفه بودن استفاده از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات در خودروهای الکتریکی، باعث افزایش تمایل مصرف‌کنندگان به استفاده از این نوع خودروها شده و این مسئله به تدریج در حال سرایت به بازارهای اروپا و آمریکا است.

این مسئله ممکن است منجر به افرایش روند کاهشی تقاضا برای کبالت در بازار به خصوص باتری‌های نیکل کبالت منگنز شود. علاوه‌براین، برخی از تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEMs) درصدد هستند از کبالت کمتری در باتری‌های نیکل کبالت منگنز خود با نسبت ترکیب نیکل کبالت منگنز «۸۱۱» به جای نیکل کبالت منگنز «۶۲۲» یا نیکل کبالت منگنز «۱۱۱» استفاده کنند.

جذاب بودن مسئله کاهش قیمت کبالت برای سرمایه‌گذاران

پس از اواسط ماه می ۲۰۲۳، حجم تقاضا برای کبالت از سوی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران افزایش یافت؛ چراکه قیمت پایین این فلز آن را عاملی جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده بود.

یکی از معامله‌گران بازار اروپا مطرح کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران روند خرید کبالت را متوقف کرده‌اند و برخی دیگر از سرمایه‌گذاران نیز در حال فروش محموله‌های خریداری شده خود هستند.

در عین حال انتظار می‌رود همانند سال ۲۰۲۲، تقاضا برای سرمایه‌گذاری بر روی کبالت با توجه به کاهش قیمت آن روند صعودی را تجربه کند؛ چراکه سرمایه‌گذاران به دنبال تنوع بخشیدن به سبد ذخایر کالای خود از حامل‌های انرژی گرفته تا مواد اولیه حیاتی مانند کبالت در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.

برخی از فعالان بازار انتظار داشتند که ذخیره‌سازی انجام شده کبالت در انبارها توسط اداره ذخایر دولتی چین (SRB) بر کاهش فشار بر قیمت کبالت تاثیر بگذارد.

یکی از معامله‌گران فعال در بازار آمریکای شمالی اظهار داشت: در حال حاضر اقتصاد چین وضعیت مناسبی ندارد اما از سوی دیگر، وضعیت اقتصادی کشورهای غربی به خصوص ایالات متحده آمریکا از ثبات بیشتری برخوردار است.

همچنین سرعت خرید مصرف‌کنندگان با روند کند بیشتری به پیش ‌می‌رود و ذخیره‌سازی انجام شده کبالت در انبارها توسط اداره ذخایر دولتی چین که منجر به ایجاد وضعیت مازاد عرضه خواهد شد، بر قیمت کبالت تاثیر می‌گذارد.

موسسه «Fastmarkets» قیمت روزانه کبالت با خلوص استاندارد با شرط تحویل محصول در بندر روتردام را حدود ۱۳٫۵ تا ۱۴٫۷۵ دلار به ازای هر پوند در روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که با قیمت ۱۶٫۳ تا ۱۸٫۵ دلار به ازای هر پوند به ثبت رسیده در تاریخ در روز ۱۹ جولای ۲۰۲۳ قابل‌ قیاس است. لازم به ذکر است که قیمت کبالت در ماه می ۲۰۲۳، کانال ۱۳٫۳ تا ۱۴٫۱ دلار در هر پوند را در روز ۲۳ می ۲۰۲۳ فتح کرد.

فشار بر قیمت کبالت با توجه با افزایش تمایل استفاده از از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات

بازار آلیاژها به دلیل عملکرد مثبت بخش گرید آلیاژهای دیرگداز در ایالات متحده آمریکا و محدودیت دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این نوع از آلیاژ‌ها، وضعیت با ثباتی را تجربه کرد.

برخی از معامله‌گران عنوان کردند که به دلیل محدودیت دسترسی به مواد اولیه، گریدهای آلیاژ‌ی برای فروش و عرضه در بازار ندارند.

در همین راستا، ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای کبالت گرید آلیاژی با شرط تحویل در بندر روتردام، قیمت ۱۵٫۵ تا ۱۶٫۵ دلار در هر پوند در روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳ را نشان داد که با قیمت ۱۸٫۳ تا ۱۹٫۸ دلار به ثبت رسیده در روز ۱۸ جولای ۲۰۲۳ قابل‌ مقایسه است. گفتنی است که قیمت این محصول در روز ۳۰ می ۲۰۲۳، حدود ۱۳٫۸ تا ۱۵٫۳ دلار در هر پوند به ثبت رسید.

یکی دیگر از معامله‌گران بازار عنوان کرد: محموله‌های سفارش داده شده مصرف‌کنندگان گرید آلیاژهای دیرگداز به زودی تحویل متقاضیان آن‌ها خواهد شد.

وضعیت مازاد عرضه کبالت نگرانی‌ها برای این فلز در بازار را افزایش داد

وضعیت مازاد عرضه کبالت، نگرانی بسیاری از مشارکت‌کنندگان بازار را برانگیخته است. این موضوع پس از اینکه شرکت چینی «China Molybdenum» در مورد حق بهره مالکانه با شرکت دولتی «Gécamines» مستقر در جمهوری دموکراتیک کنگو به توافق رسید، بیشتر نمایان شده است.

برخی مشارکت‌کنندگان بازار در این خصوص بیان کردند که مسائل لجستیکی، همچنان نقطه اختلاف این دو شرکت باقی مانده است و شرکت «China Molybdenum» در حال حاضر می‌تواند با اندکی افزایش حجم، مواد تولیدشده از معادن کبالت در کشور جمهوری دموکراتیک کنگو را به مقاصد مورد نظر صادر کند.

یکی از مشارکت‌کنندگان بازار در این رابطه اظهار داشت: شرکت «China Molybdenum»، اولویت خود را بر تحویل کبالت برای مشتریان دارای قراردادهای تحویل بلندمدت قرار داده است تا بتواند تا هنگام رفع ممنوعیت صادرات برای مواد تولید شده توسط این شرکت از جمهوری دموکراتیک کنگو، جای خالی برخی از سفارش‌های از دسته رفته را پر کند.

ژو جون، معاون شرکت «China Molybdenum» در روز ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ تصریح کرد: از زمانی که روند صادرات در ماه می ۲۰۲۳ از سر گرفته شده است، روند حمل این مواد تولیدشده به آرامی به پیش می‌رود.

وی افزود: انتظار می‌رود تا پایان ماه سپتامبر ۲۰۲۳، زمانی که حدود ۲۴۰ هزار تن مس از معادن جمهوری دموکراتیک کنگو صادر شود، حجم ذخایر این شرکت به پایان برسد.

جون ادامه داد: محموله‌های مس و کبالت صادرشده به چین از معدن مس و کبالت در پروژه «KFM» تحت مدیریت این شرکت در جمهوری دموکراتیک کنگو نیز در آینده نزدیک به بندر نینگبو چین خواهد رسید.

معاون شرکت «China Molybdenum» هیچ اشاره‌ای به حجم کبالت صادرشده از این معدن نکرد.

یکی از منابع نزدیک به این دو شرکت به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد: محموله‌های هیدروکسید کبالت از جمهوری دموکراتیک کنگو در نیمه دوم ماه سپتامبر ۲۰۲۳ صادر خواهد شد.

برخی مشارکت‌کنندگان بازار به موسسه «Fastmarkets» عنوان کردند که کاهش قیمت‌های سولفات کبالت و هیدروکسید، برخی تولیدکنندگان را مجبور کرده است تا برای کسب سود ناچیز، آن‌ها را به فلز تبدیل کنند که این مسئله فشار بیشتری بر قیمت فلز کبالت وارد می‌کند.

ارزیابی دو بار در هفته‌ای موسسه «Fastmarkets» با در نظر گرفتن شاخص سودآوری هیدروکسید کبالت با حداقل خلوص کبالت ۳۰ درصد، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار و در نظر گرفتن قیمت کبالت با خلوص استاندارد این موسسه، رقم ۵۵ تا ۶۰ درصد را در روز ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳ نشان داد.

همچنین ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای هیدروکسید کبالت با حداقل خلوص کبالت ۳۰ درصد، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار، قیمت ۷٫۳ تا ۷٫۶ دلار در هر پوند را در روز ۱۴ سپتامبر نشان داد.

یکی از تولیدکنندگان در همین رابطه مطرح کرد: برخی تولیدکنندگان در چین در حال تبدیل این مواد به فلز هستند. به علاوه، هیچ تقاضایی برای سولفات کبالت در بازار وجود ندارد و قیمت هیدروکسید کبالت کاهش یافته است.

در همین راستا، شرکت «Hanrui Metal» علاوه بر تبدیل این مواد شیمیایی به فلز، مقدار تولید فلزات خود را نیز افزایش داده است.

این تولیدکننده تاکید کرد: شرکت «Hanrui Metal» تولید کبالت را آغاز کرده است و طبق برنامه می‌تواند حجم کبالت مورد تقاضای اداره ذخایر دولتی چین را تحویل دهد.

تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» حجم مازاد عرضه کبالت را هفت هزار تن برای سال ۲۰۲۳ و ۱۴ هزار تن برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کردند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29157

نوشته‌های مشابه

18اردیبهشت
پیشتازی فولاد ناب تبریز در صادرات نبشی و ناودانی
یک فعال بازار آهن در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

پیشتازی فولاد ناب تبریز در صادرات نبشی و ناودانی

18اردیبهشت
عربستان سعودی به تکاپوی تامین لیتیوم افتاد
با هدف تولید باتری خودروهای الکتریکی،

عربستان سعودی به تکاپوی تامین لیتیوم افتاد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.