• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

برنامه‌ریزی فولاد مباركه برای عبور از صادرات ۱٫۲ میلیون تن محصول

  • کد خبر : 31664
  • 29 مهر 1402 - 11:09
برنامه‌ریزی فولاد مباركه برای عبور از صادرات ۱٫۲ میلیون تن محصول
فولاد مبارکه در سال گذشته با وجود دستورالعمل‌های مختلف برای تامین نیاز بازار داخلی و محدودیت تناژ صادراتی، موفق به صادرات حدود 1.2 میلیون تن از محصولات شرکت به بازارهای جهانی شد و در سال جاری نیز برای عبور از این میزان صادرات برنامه‌ریزی کرده است.
فولاد مبارکه در سال گذشته با وجود دستورالعمل‌های مختلف برای تامین نیاز بازار داخلی و محدودیت تناژ صادراتی، موفق به صادرات حدود ۱٫۲ میلیون تن از محصولات شرکت به بازارهای جهانی شد و در سال جاری نیز برای عبور از این میزان صادرات برنامه‌ریزی کرده است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، علیرضا منصوری، مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه در آستانه روز صادرات در خصوص اهمیت صادرات، بیان کرد: روز ۲۹ مهر ماه از سال ۱۳۷۶ با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، به‌ عنوان روز ملی صادرات نام‌گذاری شد. این نام‌گذاری به‌ منظور ارج نهادن به تلاش‌ها و زحمات صادرکنندگان کشور و همچنین توسعه فعالیت‌های صادراتی بنگاه‌های اقتصادی با توجه به تاثیر آن در اقتصاد کلان کشور صورت گرفت.

وی افزود: صادرات، موتور محرکه اقتصاد یک کشور است و فعالیت‌های صادراتی بنگاه‌ها، موجب ارزآوری و تزریق ارز با منشا خارجی به اقتصاد داخلی، تراز تجاری مثبت و بهبود رشد اقتصادی می‌شود. بنگاه‌هایی که فعالیت صادراتی بیشتری دارند، از نشاط عملیاتی و اقتصادی بهتری برخوردارند و منحنی عمر این نوع بنگاه‌ها به‌ دلیل ارتباط با بازارهای بین‌المللی به‌ شرط داشتن استراتژی‌های مناسب، از رشد بادوام‌تری برخوردار خواهد بود.

مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به این سوال که به‌ طور مشخص صادرات محصولات فولادی از چه نظر اهمیت دارد، گفت: جدا از مزیت‌های اقتصادی و عملیاتی صادرات برای تمامی بخش‌های صنعت، صادرات برای صنعت فولاد کشور یک الزام است. با توجه به طرح‌های توسعه پیش‌بینی‌شده در کشور در صنعت فولاد و تحقق بسیاری از این طرح‌ها در سال‌های پیش رو، صادرات محصولات فولادی در اولویت فعالیت تولیدکنندگان فولاد کشور قرار دارد؛ البته این طور نیست که فکر کنیم در سال‌های آینده به‌ راحتی می‌توان مازاد نیاز کشور به فولاد تولیدی را روانه بازارهای جهانی کرد؛ به‌ خصوص اینکه کلیه کشورها از بازارهای داخلی خود در راستای منافع تولیدکنندگان با توجه به قوانین سازمان تجارت جهانی و ابزارهای موجود محافظت می‌کنند.

منصوری تصریح کرد: امروز حدود ۲۷۰ مورد محدودیت در قالب قوانین سازمان تجارت جهانی از جمله آنتی‌دامپینگ، تعرفه‌های حفاظتی و… توسط کشورهای مختلف علیه سایر کشورها وضع شده است و حضور در بازارهای صادراتی را شدیدا محدود می‌کند. بنابراین برنامه‌ریزی برای حضور در بازارهای جهانی در سال‌های آینده، قیمت‌گذاری فروش محصولات در بازار داخلی و بازار صادراتی با لحاظ رویکرد حرکت به سمت درآمدهای پایدار و در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی و تلاش در جهت کاهش قیمت تمام‌ شده ازجمله الزامات است.

وی در ارتباط با اقدامات شرکت فولاد مبارکه در حوزه صادرات، مطرح کرد: شرکت فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری، فعالیت صادراتی خود را هم‌زمان با تامین بازار داخلی مد نظر داشته و نفوذ خود در بازارهای صادراتی را به‌ طور مستمر توسعه داده است؛ هرچند محدودیت‌های مختلف از جمله تحریم‌های ظالمانه، محدودیت‌های موجود در بازار بین‌المللی و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت صمت در سال‌های اخیر در راستای تنظیم بازار داخلی وجود داشته است.

مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در سال گذشته، با وجود دستورالعمل‌های مختلف برای تامین نیاز بازار داخلی و محدودیت تناژ صادراتی، موفق به صادرات حدود ۱٫۲ میلیون تن از محصولات شرکت به بازارهای جهانی شدیم. در سال جاری نیز تاکنون مطابق برنامه صادراتی شرکت حرکت کرده‌ایم و در ۶ ماهه ابتدای سال حدود ۶۰۰ هزار تن محصولات شرکت به کشورهای مختلف از جمله کشورهای شرق آسیا، اروپا و خاورمیانه صادر و ارزآوری مناسبی برای نیازهای جاری شرکت و همچنین اجرای طرح‌های توسعه حاصل شده است. همچنین برنامه‌ریزی برای افزایش فعالیت صادراتی در ۶ ماهه دوم سال به‌ منظور گذر از ۱٫۲ میلیون تن (هدف سال) و ارزآوری بیشتر برای شرکت صورت گرفته است.

منصوری در پایان یادآور شد: در شرایط شدیدا رقابتی بازارهای جهانی، علی‌رغم محدودیت‌های موجود در نوع محصولات صادراتی، تناژ و ابعاد و گریدها در ۶ ماهه ابتدای سال جاری، تعداد پنج مشتری جدید جذب و به چرخه مشتریان صادراتی شرکت اضافه شده‌اند و تلاش‌هایی در جهت فروش محصولات با ارزش‌ افزوده بالا در بازارهای مختلف ازجمله بازارهای اروپا و شرق آسیا صورت گرفته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=31664

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

12اردیبهشت
کارگر نمونه و نخبه کشوری از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر انتخاب شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.