• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

برنامه‌های جذب سرمایه در پروژه‌های شرکت صنعت فولاد شادگان

  • کد خبر : 42602
  • 20 فروردین 1403 - 6:59
برنامه‌های جذب سرمایه در پروژه‌های شرکت صنعت فولاد شادگان
شرکت صنعت فولاد شادگان در چشم‌اندازهای خود، محور برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را بر توسعه صادرات و ورود به بازارهای بین‌المللی استوار ساخته است و با توجه به این مسئله طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای متعددی را در خصوص تولید محصولات جدید از جمله شمش بیلت و اسلب عریض در دستور کار دارد.

شرکت صنعت فولاد شادگان در چشم‌اندازهای خود، محور برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را بر توسعه صادرات و ورود به بازارهای بین‌المللی استوار ساخته است و با توجه به این مسئله طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای متعددی را در خصوص تولید محصولات جدید از جمله شمش بیلت و اسلب عریض در دستور کار دارد. این شرکت در مسیر اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه‌ای خود، کارگروهی را با هدف جذب سرمایه مورد نیاز از انواع منابع مانند فروش اوراق و ورود به بازار سرمایه، مشارکت‌های تجاری و جذب فاینانس خارجی تشکیل داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، تدوین اهداف راهبردی و برنامه‌ریزی برای توسعه، از ضروریات حضور اثربخش بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی در عرصه رقابت است. برنامه‌های استراتژیک یک بنگاه به‌گونه‌ای تدوین می‌شوند که به واسطه اجرای آن‌ها، توسعه‌ای چشمگیر در فعالیت آن ایجاد و در نهایت رشد تجارت و درآمدزایی حداکثری حاصل شود. انجام تحقیقات در بازار، افزایش آگاهی از جایگاه برند و برنامه‌ریزی برای ارتقای آن، توسعه سبد محصولات و ورود به عرصه‌های جدید از جمله مسائلی هستند که زمینه لازم را برای ترسیم نقشه راه و مسیر توسعه سازمان‌ها ایجاد می‌کنند. در این مسیر، تامین منابع مالی و سرمایه برای ایجاد دسترسی لازم برای منابع مالی مورد نیاز با هدف پیشبرد برنامه‌ها و به ثمر رسیدن پروژه‌ها از اهمیتی حیاتی برخوردار است.

شرکت صنعت فولاد شادگان که از ابتدا راهبردهای خود را بر اساس پیشرفت چشمگیر در مسیر رشد تولید محصولات استراتژیک و افزایش فروش از محل صادرات بنا نهاده، فاز دوم پروژه‌های‌ توسعه خود را از دو سال گذشته آغاز کرده است. از آنجایی که به ثمر رسیدن پروژه‌های کلان در صنعت فولاد به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد، شرکت صنعت فولاد شادگان از روش‌های متنوع و کارآمدی برای تامین مالی و جذب سرمایه مورد نیاز برای انجام پروژه‌های خود استفاده می‌کند. این مسئله نه‌ تنها منجر به سرعت گرفتن اجرای پروژه‌های در دست اقدام این شرکت می‌شود بلکه از جنبه‌های دیگری مانند ارتقای عملکرد مالی و اقتصادی، حفاظت از منافع سهام‌داران و توسعه اقتصادی محلی و کشوری نیز اهمیت دارد.

اجرای رویه‌های مدبرانه در فولاد شادگان

در حالت کلی تامین مالی در هر سازمانی به روش‌های مبتنی بر بدهی مانند دریافت وام‌های بانکی و انتشار اوراق مشارکت و یا مبتنی بر منابع داخلی مانند افزایش سرمایه انجام می‌شود. هر سازمان با توجه به ارزیابی توانایی‌های خود، سنجش منابع داخلی و امتیازهای ویژه هر روش، نسبت به استفاده از روش مناسب اقدام می‌کند. شرکت صنعت فولاد شادگان با توجه به مطالعات و تحقیقات در حوزه بازار و صنعت، شناسایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها و الزامات توسعه اقتصادی منطقه‌ای، مسیر چشم‌اندازهای توسعه را در راستای ورود به بازارهای جهانی ترسیم کرده است. نگاه ویژه این شرکت به موضوع توسعه صادرات موجب شده است تا ورود به عرصه‌های جدید و توسعه سبد محصولات در اولویت قرار بگیرد و این شرکت با توجه به راهبردهای اساسی گروه فولاد خوزستان، به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر حرکت کند. افزایش ظرفیت تولید آهن‌ اسفنجی و احداث واحدهای احیا مستقیم و تولید شمش بیلت و اسلب عریض، از جمله مهم‌ترین پروژه‌هایی هستند که عملیات احداث و راه‌اندازی آن‌ها طی دو سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است. واحد تولید شمش بیلت به عنوان اولین پروژه‌ در دست اقدام، همگام با راهبردهای این هلدینگ به مرحله بهره‌برداری رسیده است. در اولین تست گرم این واحد تولیدی، بیش از ۸۰ تن فولاد مذاب تولید شد و به این ترتیب مهم‌ترین دستاورد شرکت صنعت فولاد شادگان یعنی احداث پروژه فولادسازی با تکیه بر متخصصان ایرانی رنگ واقعیت به خود گرفت.

در چشم‌اندازها و برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای شرکت صنعت فولاد شادگان، پروژه‌های در دست اقدام این شرکت تا سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری می‌رسند. برای تحقق این هدف‌گذاری، موضوع تامین منابع مالی با کمترین ریسک و هزینه یکی از الزامات اساسی به شمار می‌آید و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این راستا ابتدا ارزیابی‌های لازم برای فراهم آوردن توانایی مالی شرکت صورت می‌پذیرد و سپس روش مناسب برای تامین مالی هر پروژه انتخاب می‌شود. بر اساس برآوردهای انجام‌ شده، بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اقدام به سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی نیاز دارد و شرکت صنعت فولاد شادگان به منظور تامین منابع مالی، راهکارهای مختلفی برای جذب سرمایه را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این راستا، یک کارگروه برای انتخاب و بررسی روش‌های فروش اوراق، ورود به بازار سرمایه، مشارکت‌های تجاری و جذب فاینانس تشکیل شده است. در حال حاضر ورود به بازار سرمایه به عنوان مهم‌ترین روش تامین مالی پروژه‌‎ها در دست تحلیل و بررسی است و پس از اتمام فرایند تحقیقات، اقدامات لازم برای تحقق این مهم انجام می‌شود. باید در نظر داشت که جذب سرمایه خارجی با توجه به شرایط فعلی که تحریم بر اقتصاد کشور سایه افکنده است، کمی دشوار به نظر می‌رسد؛ به طوری که حتی نمی‌توان برنامه‌ریزی هدفمندی برای آن داشت. با این حال شرکت صنعت فولاد شادگان در تلاش برای جذب سرمایه‌های خارجی است تا بتواند از این طریق بخشی از طرح‌های توسعه خود را تامین کند.

روشی برای حفظ و افزایش سرمایه

به طور کلی ورود به بازار سرمایه و عرضه سهام شرکت‌ها در این بازار، یکی از مهم‌ترین روش‌های توسعه هر کسب‌وکاری به شمار می‌آید که با مزیت‌های فراوانی مانند تامین مالی آسان‌تر،‌ کسب اعتبار و معافیت‌های مالیاتی همراه است. در این روش بر خلاف روش‌‎های مبتنی بر بدهی، شرکای جدیدی به سهام‌داران شرکت اضافه می‌شود که در سود و زیان شرکت سهیم هستند. در همین راستا شرکت صنعت فولاد شادگان نیز ورود به بازار سرمایه را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است و برای تحقق این منظور، بررسی‌ها، ارزیابی‌ها و اقدامات لازم را در دستور کار قرار داده است.

همچنین یکی از اقدامات نوآورانه و مهم این شرکت در راستای تامین منابع مالی در گردش خود را می‌توان انتشار اوراق سلف موازی استاندارد آهن‌ اسفنجی عنوان کرد تا به این ترتیب، این مجموعه به نخستین واحد احیا مستقیمی تبدیل شود که از این روش برای تامین سرمایه خود در حدود پنج هزار میلیارد ریال استفاده می‌کند. اوراق سلف قراردادی است که بر اساس آن، فروشنده در ازای دریافت وجه نقد از خریدار، متعهد می‌شود تا کالای پایه را در زمان معینی به خریدار تحویل دهد. به واسطه اوراق سلف موازی استاندارد خریدار می‌تواند قبل از سررسید قرارداد، کالای خریداری شده مطابق قرارداد سلف را به شخص دیگری بفروشد. باید در نظر داشت که انتشار اوراق سلف موازی، نه‌ تنها شرکت صنعت فولاد شادگان بلکه خریداران را نیز از نوسانات قیمت، سود و زیان ناشی از تغییرات و نوسانات قیمت محافظت می‌کند؛ ضمن اینکه معاملات سلف موازی استاندارد معاف از مالیات بر درآمد هستند و نقدشوندگی این اوراق با حداقل سود تعیین شده در معاملات، توسط بازارگردان در بازار ثانویه تضمین می‌شود.

شرکت صنعت فولاد شادگان به منظور تجهیز و راه‌اندازی پروژه اسلب عریض با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن، مناقصاتی را برای خریداری تجهیزات و ماشین‌آلات خط ریخته‌گری برگزار کرده است که از این طریق برخی از تجهیزات پروژه به تازگی خریداری شده‌اند و سایر تجهیزات جانبی نیز در حال خریداری هستند. این شرکت در کنار طرح‌های توسعه ظرفیت‌های تولید، نسبت به توسعه زیرساخت‌ها نیز اقدام کرده و اکنون احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۳۶۰ مگاوات در دستور کار این شرکت قرار گرفته است. از آنجایی که این پروژه از نوع زیرساختی است، با مشارکت دولت و توسط شرکت­‌های خصوصی تامین مالی به صورت قرارداد (BOT) صورت می‌گیرد و پس از بهره‌برداری، نیروگاه برای تامین انرژی واحدهای صنعتی در اختیار شرکت صنعت فولاد شادگان قرار خواهد گرفت.

در هر صورت باید در نظر داشت که شرکت صنعت فولاد شادگان برای تامین مالی هر یک از پروژه‌های در دست اقدام، ابتدا از راهبردها و منابع در دسترس هلدینگ فولاد خوزستان بهره‌مند می‌شود و سپس در مسیر توسعه گام برمی‌دارد. تمرکز این شرکت بر توسعه صادرات نیز بر اساس راهبردهای هلدینگ و بهره‌مندی از مزیت‌های موجود یعنی نزدیکی به آب‌های آزاد شکل گرفته است تا بهبود عملکرد صادرات و بهره‌وری بیشتر صورت پذیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42602

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.