• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

برگزاری کنفرانس «AFA2024» با محوریت چهار ماده معدنی حیاتی

  • کد خبر : 40996
  • 08 اسفند 1402 - 6:00
برگزاری کنفرانس «AFA2024» با محوریت چهار ماده معدنی حیاتی
پس از افزوده شدن منگنز، کروم، تنگستن و وانادیوم به فهرست مواد معدنی حیاتی چین، به نظر می‌رسد تمرکز گفت‌وگو‌ها حول محور این چهار ماده معدنی در کنفرانس «Asia Ferroalloys 2024» باشد. گفتنی است این کنفرانس با میزبانی موسسه «Fastmarkets» طی روزهای 26 تا 28 فوریه 2024 در هنگ‌کنگ برگزار می‌شود.

پس از افزوده شدن منگنز، کروم، تنگستن و وانادیوم به فهرست مواد معدنی حیاتی چین، به نظر می‌رسد تمرکز گفت‌وگو‌ها حول محور این چهار ماده معدنی در کنفرانس «Asia Ferroalloys 2024» باشد. گفتنی است این کنفرانس با میزبانی موسسه «Fastmarkets» طی روزهای ۲۶ تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ در هنگ‌کنگ برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، وزارت امنیت ملی چین در روز ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ مقاله‌ای را با عنوان «چگونگی اعمال نظارت و مدیریت مواد معدنی حیاتی در صنایع استراتژیک» منتشر کرد.

در مقاله مذکور، مفوم مواد معدنی حیاتی چنین است: «عناصر فلزی و ذخایر معدنی غیرقابل جایگزینی که در صنایع پیشرفته مانند مواد جدید، انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری اطلاعات پیشرفته، هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی، تولید تجهیزات مدرن، صنایع دفاع ملی و نظامی استفاده می‌شوند».

در فهرست مواد معدنی حیاتی چین علاوه بر منگنز، کروم، تنگستن و وانادیوم که اخیرا به این لیست اضافه شده‌اند، نام برخی از مواد معدنی دیگر همچون آلومینیوم، آنتیموان، بریلیوم، بور، زغال‌سنگ، کبالت، مس، فلوریت، گالیوم، ژرمانیوم، گرافیت، ایندیوم، آهن، لیتیوم، مولیبدن، گاز طبیعی، نیکل، نیوبیوم، نفت، پتاسیم، عناصر نادر خاکی، رنیوم، تانتالم، قلع، تیتانیوم، اورانیوم و زیرکونیوم به چشم می‌خورد.

چرا منگنز، کروم، تنگستن و وانادیوم تا این حد برای چین مهم تلقی می‌شود و این کشور برای تامین منابع معدنی حیاتی خود چه اقداماتی را در پیش گرفته و اجرای چنین اقدامی چه تاثیری ممکن است بر بازارهای جهانی داشته باشد، از جمله سوالاتی به شمار می‌آید که تا به امروز ذهن مشارکت‌کنندگان بازار مواد معدنی حیاتی را به خود مشغول کرده است.

گفتنی است هر چهار ماده معدنی مذکور برای صنایع پایین‌دستی فولادسازی مهم بر شمرده می‌شوند. صنایع پایین‌دست فولادسازی چین از لحاظ اندازه، اهميت و مركزيت در اقتصاد این کشور، تمام صنایع و بخش‌هاي ديگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به‌ علاوه هر يک از چهار ماده معدنی مذکور در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر نقش بسیار پررنگی ایفا می‌کنند.

منگنز:

منگنز، یک عنصر ضروری در تولید فولاد محسوب می‌شود. سنگ معدن منگنز قبل از استفاده در فرایندهای گوگردزدایی و اکسید‌زدایی در فولادسازی، در واحدهای ذوب به آلیاژهای منگنز تبدیل می‌شود.

یکی از معامله‌گران سنگ منگنز در چین بیان کرد: کمبود منگنز در چین و اتکای این کشور به واردات آن، از جمله دلایلی محسوب می‌شود که بر اساس آن، نام ماده معدنی مذکور به فهرست مواد معدنی حیاتی چین افزوده شده است. حدود ۸۰ درصد منگنز مصرفی در چین از طریق محموله‌های دریایی تامین می‌شود.

طبق داده‌های دریافتی از گمرک چین، حدود ۳۱٫۴ میلیون تن سنگ منگنز در سال ۲۰۲۳ به این کشور وارد شد که افزایش ۵ درصدی نسبت به حجم ۲۹٫۹۳ میلیون تن وارد شده به چین در سال ۲۰۲۲ را نشان داد.

یکی از تولیدکنندگان آلیاژ منگنز در چین عنوان کرد: از سال ۲۰۲۳، چین تصمیم به افزایش ذخایر استراتژیک آلیاژ منگنز خود گرفت و آن‌طور که به نظر می‌رسد، این اقدام همچنان در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: دولت چین احتمالا به اعمال تعرفه ۲۰ درصدی برای محدود کردن صادرات محموله‌های آلیاژهای منگنز ادامه خواهد داد. در همین راستا, میزان تولید سیلیسیوم منگنز چین در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۲ میلیون تن اعلام شد که نزدیک به ۱۵ درصد افزایش را نسبت به حجم ۱۰٫۴۳ میلیون تنی گزارش شده در سال ۲۰۲۲ تجربه کرد. همچنین حجم صادرات سیلیسیوم منگنز از مبدا چین، تنها حدود ۴۸ هزار و ۱۳۴ تن گزارش شد که ۴۱٫۷ درصد کاهش نسبت به حجم ۱۱۵ هزار و ۳۸۷ تنی صادر شده از ماده معدنی مذکور در سال ۲۰۲۲ داشت.

کروم:

بیش از ۹۰ درصد از تولید کروم جهان در قالب فروکروم و در تولید فولاد زنگ‌نزن استفاده می‌شود . استفاده از فروکروم در تولید فولاد زنگ‌نزن، مانع از خوردگی محصول تولید شده خواهد شد.

انجمن صنعت فروآلیاژ چین در گزارشی، میزان تولید فولاد زنگ‌نزن در این کشور را حدود ۳۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که حدود ۶۰ درصد از تولید جهانی این محصول را به خود اختصاص می‌دهد. چین، فاقد ذخایر کروم بوده و به شدت به واردات این ماده معدنی وابسته است.

طبق داده‌های گمرک چین، حجم کل واردات سنگ معدن کروم به چین در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۸٫۳۳ میلیون تن گزارش شد که نسبت به ۱۵ میلیون تن ارزیابی شده در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۲ درصد افزایش داشت.

علی‌رغم واردات قابل‌توجه کروم، میزان تولید فروکروم در چین توانایی تامین حجم کافی جهت استفاده در صنعت فولاد زنگ‌نزن در این کشور را نخواهد داشت. بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی گمرک چین، حدود ۳٫۲۵ میلیون تن فروکروم در سال ۲۰۲۳ به چین وارد شد که افزایش ۳۶ درصدی را نسبت به حجم ۲٫۲۸ میلیون تنی واردات به ثبت رسیده در سال ۲۰۲۲ نشان داد.

یکی دیگر از معامله‌گران فروکروم اظهار داشت: برآورده کردن مواد اولیه حیاتی نام برده جهت رفع نیازهای تولید داخلی چین، مسئله‌ای بسیار مهم محسوب می‌شود. به همین دلیل، وضع تعرفه‌های صادراتی بالا برای چنین مواد معدنی کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

با توجه به تعرفه صادراتی فروکروم که در حال حاضر از سوی دولت چین ۴۰ درصد تعیین شده و بر اساس داده‌های گمرک این کشور، حدود ۶۱ هزار و ۱۶۵ تن فروکروم از مبدا چین در سال ۲۰۲۳ صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: رقم ارزیابی شده در مقایسه با هفت میلیون تن فروکروم تولید شده در چین در سال ۲۰۲۳، حجم بسیار ناچیزی به شمار می‌رود.

تنگستن:

تنگستن به طور گسترده‌ در تولید آلیاژهای سخت، آلیاژهای فولادی، آلیاژ تنگستن مولیبدن و برخی قطعات الکترونیکی مانند سیم‌پیچی‌های درون لامپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته فعالان بازار مواد معدنی حیاتی، یکی از دلایل اصلی اضافه شدن نام تنگستن به فهرست مواد معدنی حیاتی چین این است که تنگستن نقطه ذوب بالایی دارد و می‌توان از آن در تولید بسیاری از سلاح‌ها مانند تانک‌ها، گلوله‌های ضد زره، موتورهای هواپیما و… استفاده کرد. در همین رابطه، نرخ مالیات صادرات کنسانتره تنگستن از مبدا چین در روز اول ژانویه ۲۰۲۲، از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت.

به گفته برخی منابع، چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده تنگستن در جهان به شمار می‌رود و حدود ۶۰ درصد از ذخایر تنگستن جهان را در اختیار دارد. به علاوه، چین حدود ۸۰ درصد از میزان تولید جهانی تنگستن و حدود ۴۰ درصد از حجم صادرات جهانی این ماده معدنی را به خود اختصاص داده است.

در همین راستا، یکی از تولیدکنندگان تنگستن مطرح کرد: چین به‌ عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تنگستن در جهان، از ذخایر معدنی بالایی برخوردار است. بر همین اساس کشور مذکور با اعمال محدودیت بر صادرات تنگستن، می‌تواند از ذخایر داخلی خود محافظت کند و اطمینان حاصل کرده است تا در آینده تحت تاثیر کمبود این ماده معدنی حیاتی قرار نخواهد گرفت.

وانادیوم:

از وانادیوم به طور گسترده در صنایع و بخش‌هایی همچون متالورژی، مهندسی شیمی و فولادسازی و در تولید محصولاتی مانند باتری‌های جریان ردوکس وانادیوم (باتری جریان) استفاده می‌شود.

به گفته برخی از منابع آگاه، حدود ۸۰ درصد از وانادیوم در تولید محصولات فولادی، ۷ درصد در تولید آلیاژ وانادیوم آلومینا، ۸ درصد در بخش مهندسی شیمی و حدود ۵ درصد در تولید باتری‌های جریان ردوکس وانادیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس داده‌های دریافتی از موسسه «Huajing Research Institute»، چین ۶۸ درصد، روسیه ۱۸ درصد، آفریقای‌جنوبی ۸ درصد و برزیل ۶ درصد از میزان تولید جهانی وانادیوم را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده‌اند.

طبق این داده‌ها، چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده وانادیوم در جهان است و بیش از ۵۰ درصد از مصرف جهانی این ماده معدنی حیاتی در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد.

یکی از معامله‌گران وانادیوم در چین تصریح کرد: اکثر تولیدکنندگان و معامله‌گران وانادیوم در این کشور طی سال‌های اخیر ترجیح داده‌اند که محصولات خود را در بازار داخلی به فروش برسانند زیرا پیشنهادات واحد‌های فولاد در چین مناسب بوده و حجم تقاضای داخلی برای وانادیوم هنوز بسیار بالا گزارش شده است. از این رو، خوشبختانه حاشیه سود بالایی برای فروشندگان به ارمغان آورده است.

وی خاطرنشان کرد: وانادیوم به دلیل استفاده در بخش مهندسی شیمی و به ویژه در صنایع هوافضا، یک آلیاژ حیاتی محسوب می‌شود. حجم صادرات وانادیوم چین بسیار جزئی گزارش شده است. بیشتر حجم وانادیوم در قالب وانادیوم پنتاکسید را شرکت «Panggang Group» از چین صادر کرده که مبتنی بر قراردادهای با زمان تحویل بلندمدت بوده است.

به گفته این معامله‌گر، اگر چین صادرات وانادیوم را به دلیل اینکه یک آلیاژ حیاتی به شمار می‌رود محدود کند، خریداران خارجی می‌توانند به جای چین از تولیدکنندگان در روسیه، آفریقای جنوبی و برزیل وانادیوم مورد نیاز خود را تامین کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40996

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.