• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی صورت گرفت؛

بهره‌برداری از ماشین جوش لیزر فیبری بومی‌سازی شده در فولاد مباركه

  • کد خبر : 36179
  • 23 آذر 1402 - 9:20
بهره‌برداری از ماشین جوش لیزر فیبری بومی‌سازی شده در فولاد مباركه
روز چهارشنبه ۲۲ آذر ماه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در فولاد مبارکه از پروژه بومی‌سازی ماشین جوش لیزر فیبری در این شرکت رونمایی کرد و سپس در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران و شرکت فولاد مبارکه حضور پیدا کرد.
روز چهارشنبه ۲۲ آذر ماه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در فولاد مبارکه از پروژه بومی‌سازی ماشین جوش لیزر فیبری در این شرکت رونمایی کرد و سپس در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران و شرکت فولاد مبارکه حضور پیدا کرد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، محمد اسلامی در این آیین اظهار داشت: دستگاه جوش لیزر فیبری، راه‌حل نو و فناوری جایگزین برای فولاد مبارکه و راه‌حل جامعی بوده که این شرکت در دستور کار قرار داده است. امروز در شرکت فولاد مبارکه، این صنعت پرافتخار کشور توفیق داشتیم که از یکی دیگر از خدمات دانشی به لحاظ فناوری برای فولاد مبارکه رونمایی کنیم.

وی با بیان اینکه دستگاه جوش لیزر فیبری با خودباوری و صرف فعل خواستن در فولاد مبارکه بومی‌سازی شده است، خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی و هسته‌ای، یکی از ظرفیت‌های اساسی و پیشرفته در حوزه علم و فناوری و راهگشا در همه زمینه‌هاست که آثار و برکات آن در زندگی مردم کشور تاثیرگذار است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی با همکاری مرکز علوم و فنون لیزر ایران، با توجه به نیاز این شرکت آن را پشتیبانی می‌کند.

فولاد مبارکه ابزار دقیق هسته‌ای را به کار گرفته است

اسلامی عنوان کرد: محور دوم که اهمیت بسیار بالایی دارد و سازمان انرژی اتمی با افتخار برای کل صنایع کشور انجام داده است، موضوع ابزار دقیق هسته‌ای بوده که فولاد مبارکه در سامانه‌های اندازه‌گیری و کنترل خود از سه سال قبل در پیش گرفته است؛ ضمن اینکه سازمان انرژی اتمی امروز در ۱۵۰ صنعت کشور این خدمت را به‌ صورت پایدار ایجاد کرده و یکی از مهم‌ترین آن‌ها، فولاد مبارکه بوده که با رویکرد رفع وابستگی و حرکت به سمت خودکفایی با سازمان انرژی اتمی مباحث خود را مطرح کرده است.    

وی اظهار داشت: شرکت‌های خارجی با توجه به تحریم‌ها، نه تجهیز و قطعه‌ای را به ما می‌فروشند و نه دانش و حتی خدمات پس از فروشی به ما ارائه می‌دهند؛ با همت و اراده‌ای که در ساختار سازمان نهفته، این اقدامات دانشی طراحی و انجام شده است، به‌ نحوی که پس از ساخت نیز عملیات تعمیر و نگهداری با قوت انجام شود. امروزه ظرفیتی ایجاد شده است که علاوه بر تامین موارد مورد نیاز در کشور بتوانیم در حوزه صادرات این دستگاه‌ها و تجهیزات نیز فعال شویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تمام اقدامات در راستای امیدآفرینی است، تاکید کرد: ما اقدامات علمی و فناوری را به رخ جهانیان کشیده‌ایم. نکته بسیار مهمی که در این فرایند باید به آن توجه کنیم، داشتن راه حل جامع برای حل مشکلات و پشتیبانی فرایندهای صنعت است تا بتواند با ایجاد قابلیت اطمینان و اعتماد در درازمدت نیز از صنعت و خدمت ارائه شده پشتیبانی کند. به خاطر داشته باشیم سازمان انرژی اتمی، یک واحد تجاری نیست بلکه یک سازمان حاکمیتی مرز دانش است که وظیفه راهبردی، قوت‌سازی و قدرت‌سازی برای کشور را بر عهده دارد؛ از این‌ رو اگر در هر بخش از صنعت کشور مسئله‌ای وجود داشته باشد، سازمان انرژی اتمی برای حل مشکل و مسئله تلاش می‌کند.

اسلامی با بیان اینکه انرژی اتمی، دریای بی‌کرانی از فرصت‌های خوب برای کشور است، یادآور شد: متاسفانه دشمنان با القایی که در خصوص انرژی هسته‌ای داشتند، تلاش کرده‌اند که بگویند ایران به انرژی و فناوری هسته‌ای نیاز ندارد؛ این در حالی است که خود آن‌ها به خوبی می‌دانند که انرژی هسته‌ای تا چه اندازه کارگشاست.

وی در ادامه حضور خود در شرکت فولاد مبارکه، از تصفیه‌خانه‌های پساب، پروژه‌های جمع‌آوری و بازچرخانی پساب‌های شهری و صنعتی در خطوط تولید فولاد مبارکه بازدید به عمل آورد و گفت: فولاد مبارکه در زمینه استفاده بهینه از منابع آبی و بازچرخانی پساب‌های صنعتی سرمایه‌گذاری‌های ارزشمندی انجام داده است.

داخلی‌سازی دستگاه جوش لیزر فیبری پس از چهار سال کار مطالعاتی

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در جریان رونمایی از این ماشین جوش بیان کرد: طی سال‌های اخیر و در پی تحریم‌های ظالمانه‌ علیه ایران، اتفاق مبارکی که در کشور ما رخ داده این است که با همت همکاران در فولاد مبارکه و صنایع مختلف به واسطه محدودیت‌های که این تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند، سعی شده تا در سایه خودباوری و مهندسی معکوس در جهت بومی‌سازی تجهیزات و خودکفایی گام برداریم و محدودیت‌هایی که می‌توانست به روند و فرایند تولید خدشه وارد کند را به فرصت تبدیل و به طور کلی آن‌ها را برطرف کنیم.

 وی تصریح کرد: امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که بعد از یک دهه تلاش در صنعتی مانند فولاد مبارکه که روزی ۱۰۰ درصد تجهیزات خرد و کلان و مواد مصرفی آن وارداتی بود، امروز به ۹۰ درصد بومی‌سازی و خودکفایی تجهیزات دست یافته‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: یکی از این اقدامات، همکاری فولاد مبارکه با سازمان انرژی اتمی در بومی‌سازی انواع و اقسام تجهیزات لیزری است که نقش اساسی در خطوط تولید دارند و امروز به مدد این همکاری‌ها پس از چهار سال کار مطالعاتی و همکاری مشترک، شاهد داخلی‌سازی دستگاه جوش لیزر فیبری مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا هستیم.

طیب‌نیا در تشریح اهمیت جایگزینی و بومی‌سازی این ماشین جوش لیزری، مطرح کرد: طی ۱۰ سال اخیر که از دستگاه جوش لیزری قبل استفاده می‌کردیم و شرکت خارجی سازنده آن از ارائه هر گونه سرویس، تعمیر و نگهداری خودداری می‌کرد، با مشکلات زیادی مواجه بودیم که خوشبختانه طی یک همکاری مشترک با سازمان انرژی اتمی و مرکز علوم و فنون لیزر ایران، امروز شاهد جایگزینی دستگاه جوش لیزر فیبری بومی‌سازی شده به جای دستگاه جوش لیزر گازی هستیم.

وی تاکید کرد: شرکت فولاد مبارکه در مسیر حرکت خود، از مهندسی معکوس و بومی‌سازی به سمت استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و نگاه به آینده و نوآوری در حال حرکت است؛ امروز با همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها، در پی این هستیم که گام‌های جدی‌تری در مسیر آینده‌ای بهتر برداریم تا علاوه بر خودکفایی در حوزه تکنولوژی‌های روز دنیا نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم و با همکاری گسترده‌تر بتوانیم گام‌های بلندتری در مسیر خودکفایی و تعالی برداریم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: کنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌های صنعتی می‌تواند موج‌های خوبی در کشور رقم بزند و امیدواریم بتوانیم کارهای بزرگ‌تری را رقم بزنیم. هر تجهیز در فولاد مبارکه، یک نقطه گلوگاهی است و ارزش زیادی برای پیشرفت کشور دارد. تا امروز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سنگ‌آهن از طریق مشارکت‌ها و همکاری‌های فولاد مبارکه با سازمان انرژی اتمی استخراج شده که این میزان تا سال آینده به دو میلیون تن خواهد رسید.

طیب‌نیا اظهاز داشت: شرکت فولاد مبارکه به‌ عنوان بزرگ‌ترین فولادساز کشور، زنجیره کاملی از تامین و مصرف دارد. این شرکت پیشران اقتصاد کشور و دارای شبکه گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان شامل یک هزار شرکت است. گروه فولاد مبارکه، دارای ۱۱۰ شرکت زیرمجموعه است که هر یک از آن‌ها یک مجموعه بزرگ صنعتی هستند. هدف‌گذاری فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۰، رسیدن به درآمد ۱۵ میلیارد دلاری است و درصدد آن هستیم که به یک برند جهانی تبدیل شویم؛ در این راستا به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود هستیم.

فولاد مبارکه امروز به دنبال تبدیل شدن به صنعت سبز است

وی ابراز کرد: گروه فولاد مبارکه از سال ۱۳۷۱ تاکنون به ظرفیت تولید ۱۰.۲ میلیون تن رسیده است و هدف‌گذاری توسعه متوازن دارد. این مجموعه موفق به طراحی و تولید ورق‌های فولادی زنگ‌نزن شد. به واسطه محدودیت‌های انرژی و دیگر حوزه‌ها، فولاد مبارکه اقدام به سرمایه‌گذاری در تمامی بخش‌ها کرده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: در حوزه انرژی، شرکت فولاد مبارکه برای نخستین بار در کشور نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F را راه‌اندازی کرد و کلنگ نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی در شرق اصفهان را به زمین زد؛ شرکت فولاد مبارکه امروز به دنبال تبدیل شدن به صنعت سبز است.

طیب‌نیا یادآور شد: صنعت باید در حوزه محیط زیست پیشتاز باشد و شرکت فولاد مبارکه در مسیر حفظ محیط زیست ۲.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. دارا بودن زنجیره تولید از سنگ تا رنگ، وجه تمایز و نقطه قوت فولاد مبارکه با دیگر صنایع کشور است.

وی بیان کرد: گروه فولاد مبارکه در خلق ارزش افزوده نیز در کشور پیشتاز است. اگر این گروه در سودآوری رتبه اول کشور را دارد، به دلیل دارا بودن زنجیره کاملی از تولید است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: رویکرد ما، تولید محصولات ویژه و توسعه کیفی بوده و در این راستا، بالغ بر ۲۲۰ پروژه در این شرکت تعریف شده است. گروه فولاد مبارکه، بیشترین حمایت را از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است؛ به نحوی که سرمایه‌گذاری ما در این شرکت‌ها تا پایان سال، به یک هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

فولاد مبارکه درصدد توسعه زیست‌بوم نوآوری باز

طیب‌نیا مطرح کرد: شرکت فولاد مبارکه درصدد توسعه زیست‌بوم نوآوری باز بوده و در این راستا با حمایت از طرح‌های دانشگاهی، نگاهی متحولانه در این حوزه داشته است. این شرکت ۳۵ هزار شغل به صورت مستقیم و ۳۸۰ هزار شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در پایان مطرح کرد: این شرکت سعی کرده است تا در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی تحول ایجاد کند و بر اساس ظرفیت‌های منطقه‌ای و با تعریف سند پیشرفت و آبادانی منطقه، مسئولیت‌های اجتماعی خود را تعریف کرده است؛ از این رو درصدد توانمندسازی مناطق محروم هستیم.

غلامرضا سلیمی، معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه نیز در حاشیه این آیین گفت: تا پیش‌ از این در خط اسیدشویی شماره ۲، از دستگاه جوش لیزر گازی استفاده می‌کردیم که طی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته به دلیل تحریم‌ها، امکان تامین قطعات یدکی و سرویس و پشتیبانی از آن را نداشتیم و این شرایط منجر به ایجاد توقفات زیادی در خط اسیدشویی شماره ۲ می‌شد.

وی ضمن تبریک کسب این موفقیت، اظهار داشت: دانش ساخت این تجهیز در انحصار برخی کشورهای خاص بود که به دلیل تحریم‌ها، امکان استفاده از این ماشین‌های به‌روز را نداشتیم.

وی با بیان اینکه در پی این چالش دنبال حل این مشکل در داخل کشور رفتیم، تصریح کرد: در این فرایند، شرکت فولاد مبارکه درخواستی را برای مرکز علوم و فنون لیزر ارسال کرد که مورد استقبال قرار گرفت و طی بازه زمانی حدود چهار سال در قالب کارگروهی، موفق شدیم دستگاه جوش لیزر فیبری را جایگزین دستگاه لیزر گازی کنیم.

سلیمی یادآور شد: با راه‌اندازی این ماشین در سالی که همچنان رشد تولید یکی از ارکان راهبردی آن است، شاهد تداوم و رشد تولید در شرکت فولاد مبارکه باشیم.

اهمیت و مزایای جایگزینی ماشین جوش لیزر فیبری ساخت داخل

بهزاد بهادرانی، مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه با تشریح اهمیت و مزایای جایگزینی ماشین جوش لیزر فیبری ساخت داخل، به‌ جای ماشین جوش لیزری «CO2»  این شرکت، عنوان کرد: ماشین جوش قبل از نوع گازی بوده و از سال ۱۳۸۴ تاکنون در خط تولید در حال کار بوده است.

وی اضافه کرد: به دلیل تحریم‌ها، این ماشین با مشکلاتی نظیر عدم سرویس‌دهی، فرسودگی قطعات و عدم تامین به‌ موقع قطعات از سوی شرکت سازنده مواجه بود که از این پس، قطع وابستگی از تکنولوژی انحصاری لیزر گازی را شاهد هستیم.

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: برطرف شدن مشکلات موجود در مدت‌ زمان عیب‌یابی و حذف توقفات ناخواسته ناشی از لیزر گازی، از جمله مزایای دیگر این بومی‌سازی است؛ ضمن اینکه قیمت تمام‌ شده ساخت این تجهیز در داخل کشور، حدود ۰٫۱ قیمت تجهیز قبل است.

بهادرانی خاطرنشان کرد: بومی‌سازی ماشین جوش لیزر فیبری، حذف مصرف گاز هلیم که با خلوص بالا باید از محل خرید خارجی و صرف مبالغ زیاد ارز تامین می‌شد را به همراه داشته است.

کیفیت ساخت داخل مشابه نوع خارجی است

وی تصریح کرد: کاهش ریسک تولید، جلوگیری از توقفات ناخواسته، افزایش قابلیت اطمینان و پایداری تولید سیکل محصولات سرد، از دیگر مزایای این طرح است.

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه از نظر کیفیت، کارکرد ماشین جوش لیزر فیبری ساخت داخل مشابه نوع خارجی است، یادآور شد: اشتغال‌زایی و ایجاد بستر مناسب برای بروز استعدادهای داخلی و امیدآفرینی برای جوانان فرهیخته دانشگاهی و مراکز علم و فناوری نیز از برکات دیگر این اقدام ارزشمند است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=36179

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

12اردیبهشت
کارگر نمونه و نخبه کشوری از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر انتخاب شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.