حمید فراهانی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: البته ما ضایعاتی که برایمان میآید را درهم میفروشیم و تنها زمانی که تناژ آنها بالا باشد تفکیک اساسی انجام میدهیم، دو تن قراضه مس اختلاف قیمت زیادی با ۲ تن قراضه آهن دارد.
وی بیان کرد: کمتر از دو سال است که تمامی فعالان در حوزه ضایعات میدان شوش را به مناطق دیگری منتقل کردهاند و تعداد محدودی که اینجا ماندهاند توان جابجایی نداشتهاند، در صورتی که همکاران ما بخواهند فعالیت خود را ادامه دهند یا باید به منطقه خاوران بروند یا در بنگاه سعادت ساکن شوند، شهرداری با این استدلال که شغل ما جزو مشاغل آلاینده محسوب میشود تمامی فعالان این بازار را میخواهد گرد هم جمع کند. قبلا از میدان شوش تا چندین گاراژ پایینتر همگی از همکاران ما بودند که اکثر آنها به «استوک خاوران» نقل مکان کردهاند، ما خودمان نیز در همان منطقه واحدی را خریداری کردهایم اما هنوز موفق به جابهجایی نشدیم، این جابهجاییها هزینه زیادی میخواهد که هرکسی از عهده آن برنمیآید.
فراهانی عنوان کرد: به دلیل از بین رفتن مرکزیت این منطقه دیگر ضایعات زیادی به اینجا آورده نمیشود، قبلا تقریبا ماهانه ۲ تن ضایعات مس و برنج جمعآوری میکردم اما این ماه در مجموع ۱۰۰ کیلوگرم قراضه نیز جمع نکردهام، وقتی ما ضایعات نداشته باشیم به مرور مشتریان خود را از دست میدهیم که عملا این اتفاق نیز افتاده است.
وی افزود: از ابتدای سال ۹۸ تا امروز، ما ۲۰۰ کیلوگرم بار ضایعاتی هم خریداری نکردهایم، زمانی که تناژ پایین میآید خرید و فروش سختتر میشود، هرچه مقدار ضایعات بیشتر باشد راحتتر میتوانیم مشتری برای بار ضایعاتی خود پیدا کنیم. زمانی که تناژ پایین باشد مجبوریم بار خود را به دلالها بدهیم که او نیز نسبت به مصرفکننده نهایی، با قیمت پایینتری این قراضهها را از ما میخرد.
فراهانی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت قراضهها چقدر بر بازار شما تاثیر گذاشته است، توضیح داد: افزایش قیمت سال ۹۶ بر بازار ما بیتاثیر نبود اما آنچه که خیلی تاثیر بسزایی در کاهش فعالیت و رکود کسب و کار ما دارد، نوسانات لحظهای قیمتها است که موجب شده نتوانیم با خیال آسوده فعالیت کنیم. سال ۹۱ نیز افزایش قیمت داشتیم که آن افزایش قیمت اتفاقا باعث شد تا خرید و فروش ضایعات رونق بگیرد، پس نوسانات قیمت موجب رکود بازار شده است نه افزایش آن!
وی گفت: قطعات برقی خودرو همچون دینام، استارت و سیم به دلیل اینکه از مس ساخته شدهاند ارزش بیشتری از باقی قراضهها دارند، البته میزان این ضایعات نیز کاهش داشته و این رکود بازار برای همه ضایعات است.
فراهانی در خصوص چرخه جمعآوری ضایعات، گفت: وانتیهای دورهگرد قراضههای جمعآوری شده را به ما میفروشند و اگر تناژ آن بالا باشد مستقیما با تولیدکنندگان معامله میکنیم و این قراضهها را به چرخه تولید باز میگردانیم و اگر کم باشد به دلال بعدی که فضای مناسب برای انبار آنها دارد، میفروشیم و او نیز پس از تناژ کردن، این ضایعات را به مصرفکننده نهایی میفروشد.