• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران مطرح کرد:

بی‌توجهی دولت به معادن زغال‌سنگ کشور

  • کد خبر : 28321
  • 19 شهریور 1402 - 9:38
بی‌توجهی دولت به معادن زغال‌سنگ کشور
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با بیان اینکه زغال‌سنگ در کشور ما تقریبا رها شده و مجموعه دولت سیاست‌گذاری مشخصی در زمینه زغال‌سنگ ندارد، گفت: سال گذشته ۸۰۰ میلیون دلار زغال‌سنگ وارد کشور شده، درحالی که ما جزو کشورهای زغال‌خیز دنیا هستیم.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با بیان اینکه صنعت زغال‌سنگ در کشور ما تقریبا رها شده است و مجموعه دولت سیاست‌گذاری مشخصی در زمینه زغال‌سنگ ندارد، گفت: سال گذشته ۸۰۰ میلیون دلار زغال‌سنگ وارد کشور شد؛ درحالی که ما جزو کشورهای زغال‌خیز دنیا هستیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از تسنیم، سعید صمدی با بیان اینکه فوت ۶ نفر از کارگران معدن زغال‌سنگ طزره بسیار تاسف‌آور بود و باید این موضوع یک درس بزرگ برای جلوگیری از بروز حادثه در معادن زغال‌سنگ کشور شود، عنوان کرد: در مورد این حادثه قطعا باید کار کارشناسی دقیق صورت پذیرد و تا قبل از کار کارشناسی نمی‌توان نظر دقیق و جامعی را ارائه کرد.

وی افزود: بعضا ممکن است در پاره‌ای از معادن زغال‌سنگ در قسمت‌هایی حفره‌هایی ایجاد شده و به دلیل اینکه خالی است، در عرض میلیون‌ها سال گاز متان زغال‌سنگ داخل حفره‌ها انباشته و متراکم شود و قابل پیش‌بینی هم نیست. زمانی که کارگر در حال استخراج است، به خصوص اگر آن کارگاه سابقه مخازن گازی نداشته باشد و به محض اینکه به این حفره برخورد می‌کنند، یک دفعه حدود ۱۰۰ برابر شرایط عادی کمتر یا بیشتر گاز داخل محدوده تونل و کارگاه استخراج متساعد می‌شود، تمام این انباشت گاز ممکن است منجر به حادثه شود. البته باید تمام تجهیزات معدن از نظر ضدگاز بودن و سایر مسائل چک شود.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با اشاره به اینکه قیمت تکلیفی زغال‌سنگ پایین و بعضا یک سوم تا یک چهارم قیمت تمام شده زغال خارجی است، مطرح کرد: در نیمه اول شهریور ماه، قیمت زغال‌سنگ نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است؛ در حالی که قیمت تمام اجناس افزایش داشته است. مجموع این اتفاقات نشان می‌دهد که کشور ما در زمینه زغال‌سنگ یک سیاست شفاف و برنامه‌ریزی مشخصی ندارد و لشگری از طرح‌ها و پروژه‌های معدنی زغال‌سنگ بلاتکلیف مانده‌اند.

صمدی تصریح کرد: زمانی که معدن‌کار زغال‌سنگ این شرایطی را می‌بیند، به صورت ناخودآگاه دیگر انگیزه‌ای ندارد تا سراغ تکنولوژی‌های جدید برود. بدون تردید به نسبت اینکه معادن زغال‌سنگ از نظر شیوه‌های استخراج به تکنولوژی‌های جدید دسترسی پیدا کنند، به همان میزان حوادث در معادن زغال‌سنگ کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه تکنولوژی استخراج معادن زغال‌سنگ در شرایط خوبی نسبت به سایر کشورهای دنیا نیستیم، گفت: اگر معدن‌کار زغال‌سنگ را با قیمت واقعی بفروشد، حتما برای توسعه معادن زغال‌سنگ به سراغ تکنولوژی جدید می‌رود و به همان نسبت حوادث کاهش پیدا می‌کند.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با اشاره به برگزاری کمیته پشتیبانی زغال‌سنگ برای بررسی مشکلات فعالان این حوزه در سال ۱۳۹۹، خاطرنشان کرد: حقیقتا دو سالی است که یک بار هم یک جلسه در این حوزه برگزار نشده است و این امر نشان می‌دهد دولت چندان اهمیتی به این حوزه نمی‌دهد؛ اگر به این حوزه اهمیت می‌داد، هم حوادث کاهش پیدا می‌کرد و هم اشتغال‌زایی و درآمد دولت در این بخش افزایش پیدا می‌کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=28321

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو
در راستای حمایت و رفع موانع تولید انجام شد؛

بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو

12اردیبهشت
صادرات زغال‌سنگ استرالیا به چین افزایش یافت
پس از بازیابی روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور،

صادرات زغال‌سنگ استرالیا به چین افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.