• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

تاثیر آتش‌سوزی معدن روی «Ozerny» بر بازارهای این فلز

  • کد خبر : 33850
  • 24 آبان 1402 - 13:28
تاثیر آتش‌سوزی معدن روی «Ozerny» بر بازارهای این فلز
بر اساس گزارش روزنامه رویترز چاپ شهر لندن در تاریخ 9 نوامبر 2023، اگرچه آتش‌سوزی در معدن فلز روی «Ozerny» در روسیه مهار شده است اما بازار عرضه این فلز همچنان تحت فشار قرار دارد.

بر اساس گزارش روزنامه رویترز چاپ شهر لندن در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۳، اگرچه آتش‌سوزی در معدن فلز روی «Ozerny» در روسیه مهار شده است اما بازار عرضه این فلز همچنان تحت فشار قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، با انتشار این خبر در روز ۹ نوامبر ۲۰۲۳، قیمت سه ماهه فلز روی در بورس فلزات لندن (LME) به دو هزار و ۶۳۱ دلار و ۵۰ سنت در هر تن رسید.

قیمت این فلز از آن زمان تاکنون، به دو هزار و ۵۹۵ دلار کاهش یافته است. همچنین بازار روی در انتظار اعلام میزان افزایش ظرفیت این فلز توسط تولیدکنندگان برای سال ۲۰۲۴ است. لازم به ذکر است که تاخیر در راه‌اندازی معادن جدید روی به فشارهای فزاینده بر زنجیره تامین مواد اولیه این فلز می‌افزاید.

کاهش قیمت‌های فلز روی، منجر به افزایش تعداد معادنی که فعالیت‌های خود را در ماه‌های اخیر شده محدود کرده‌اند، شده است. این مسئله منجر به کاهش فعالیت واحدهای تصفیه روی و افزایش قیمت آن شده است.

قیمت سه ماهه فلز روی در بورس فلزات لندن (LME)

اثرات نوسانات قیمت

قیمت روی بورس فلزات لندن در ماه می سال ۲۰۲۳، به کمترین میزان خود در سه سال گذشته یعنی دو هزار و ۲۱۵ دلار در هر تن رسید و این مسئله باعث تعطیلی و توقف فعالیت برخی از معادن این فلز در سراسر جهان شد.

در همین رابطه، شرکت تولیدکننده سوئدی «Boliden» اولین شرکتی بود که در ماه ژوئن سال جاری میلادی، از تعطیلی معدن روی تحت مدیریت خود به نام «Tara» مستقر در ایرلند خبر داد.

همچنین شرکت استرالیایی «Aurora Metals» در ماه جولای سال ۲۰۲۳، فعالیت در معادن «Mungana» و «King Vol» تحت مدیریت خود در ایالت کوئینزلند را متوقف کرد و آن را در فاز مراقبت و نگهداری قرار داد. در حال حاضر این شرکت سهام خود در این دارایی‌ها را برای فروش قرار داده است.

به علاوه، شرکت «Aeris Resources» فعالیت معدن تحت مدیریت خود با نام «Jaguar» را در ایالت استرالیای غربی در ماه آگوست ۲۰۲۳ متوقف کرد. این شرکت در ماه سپتامبر سال جاری میلادی نیز فعالیت در معدن تحت نظارت خود یعنی «Aljustrel» مستقر در کشور پرتغال را به حالت تعلیق درآورده بود.

برخی از تحلیلگران در شرکت ارائه خدمات مالی «Macquarie Bank» بیان کردند که تا پایان ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳، مجموع ظرفیت کاهش یافته به دلیل توقف فعالیت تولیدکنندگان فلز روی در جهان به حدود ۳۰۰ هزار تن رسیده است.

این شرکت در آن زمان اعلام کرد که کاهش قیمت و اعتصاب بلندمدت چهار ماهه در معدن «Penasquito» در مکزیک، منجر به کاهش ۱٫۱ درصدی عرضه جهانی روی در سال ۲۰۲۳ خواهد شد.

از آن زمان به بعد، فعالیت‌ در معادن بیشتری با توقف همراه شد. در همین راستا اخیرا در آغاز ماه نوامبر سال جاری میلادی، شرکت «Nyrstar» توقف فرایند تولید و استخراج در معادن «Middle Tennessee» تحت نظارت خود را اعلام کرد.

با توجه به کاهش ظرفیت تولید فلز روی در جهان به دلیل توقف فعالیت برخی معادن، آغاز مجدد فعالیت در معدن روی «Ozerny»، امیدها برای کاهش فشار بر بازار این فلز را افزایش داده است.

لازم به ذکر است که به تازگی تولید سنگ معدن روی و عملیات فرآوری آن در معدن «Ozerny» آغاز شده و قرار است که در سه ماهه اول سال آینده میلادی، ظرفیت تولید روی در این معدن افزایش پیدا کند. پیش‌بینی شده است مقدار تولید روی در این معدن در سال ۲۰۲۴، به سالانه ۳۴۵ هزار تن در سال افزایش یابد.

وقوع آتش‌سوزی در معدن «Ozerny» این سوال را در اذهان متبادر می‌کند که آیا در این شرایط، امکان افزایش ظرفیت تولید روی در این معدن وجود دارد یا احتمالا در رسیدن به این هدف‌گذاری تاخیری به وجود خواهد آمد؟

در حال حاضر شرکتی که نظارت بر تولید در معدن «Ozerny» را بر عهده دارد، در حال ارزیابی و بررسی ابعاد میزان خسارات وارده به این معدن ناشی از آتش‌سوزی اخیر است.

آنچه از ارزیابی‌ها می‌توان متوجه شد، این است که ظرفیت تولید روی در این معدن که قبل از آتش‌سوزی در حالت مازاد قرار داشت، نسبت به مقدار تولید این فلز در زمان مذکور کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

کاهش تعرفه‌های پالایش

کاهش مقدار تولید روی از معادن، اثر خود را از قبل در بخش مواد اولیه زنجیره تامین این فلز گذاشته است. تعرفه پالایش واحدهای ذوب و نرخ تبدیل کنسانتره به فلز روی تصفیه شده، چند ماهی است که در واکنش به محدودیت دسترسی به بازار کنسانتره روی با کاهش مواجه شده است.

موسسه «Fastmarkets» تعرفه پالایش فلز روی را حدود ۷۰ تا ۱۱۰ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد که پایین‌ترین قیمت از ماه ژانویه ۲۰۲۲ به شمار می‌رود و فاصله زیادی با قیمت مبنای ۲۷۴ دلار در هر تن تعیین شده برای سال ۲۰۲۳ دارد.

قیمت مبنای تعیین شده برای تعرفه پالایش فلز روی در سال ۲۰۲۳، دومین مقدار پیک در دهه گذشته محسوب می‌شود که نشان‌دهنده مازاد تولید کنسانتره روی پس از ایجاد یک سری مشکلات در واحدهای ذوب در سال ۲۰۲۲ بود.

از آن زمان تاکنون، برخی از مصرف‌کنندگان در چین مقداری از این حجم مازاد را خریداری کرده‌اند؛ کما اینکه حجم واردات کنسانتره روی در سال ۲۰۲۳، به رکورد ۴٫۱ میلیون تن رسید و در ۹ ماهه سال جاری میلادی، ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش داشت.

افزایش قیمت‌ها

واحدهای ذوب در چین به طور غیرقابل تصوری نرخ فعالیت خود را افزایش داده‌اند. بر اساس پیش‌بینی سازمان بین‌المللی مطالعه سرب و روی، انتظار می‌رود طی سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، مازاد تولید روی تصفیه‌ شده چین در سال ۲۰۲۳، حدود ۶٫۷ درصد و در سال ۲۰۲۴، حدود ۴٫۱ درصد دیگر افزایش یابد.

در واقع این مازاد تولید فلز روی تصفیه‌ شده، مربوط به زمانی است که قیمت روی در ماه‌های تابستان سال جاری کاهش پیدا کرد؛ حتی اگر این مازاد در حجم ذخایر روی قابل‌ رصد انبارهای بورس فلزات لندن مشاهده نشده باشد.

قیمت سه ماهه فلز روی بورس فلزات لندن، هم‌اکنون بیش از ۱۷ درصد نسبت به پایین‌ترین میزان ثبت شده خود در ماه می ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

اینکه ظرفیت تولید فلز روی در معدن «Ozerny» تا چه حد می‌تواند بازیابی شود، به این مسئله بستگی دارد که فعالیت در این معدن با چه سرعتی پس از وقوع آتش‌سوزی اخیر آغاز شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=33850

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.