• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

تاثیر استخراج فلزات بر محیط زیست جهانی

  • کد خبر : 29805
  • 08 مهر 1402 - 8:05
تاثیر استخراج فلزات بر محیط زیست جهانی
بر اساس یک مطالعه بیش از ۲۳ میلیون نفر در سراسر جهان در دشت‌های سیلابی زندگی می‌کنند که در نتیجه آن با غلظت‌های بالقوه مضر زباله‌های سمی ناشی از فعالیت‌های معدن‌کاری فلزی آلوده شده‌اند.

بر اساس یک مطالعه، بیش از ۲۳ میلیون نفر در سراسر جهان در دشت‌های سیلابی زندگی می‌کنند که در نتیجه آن با غلظت‌های بالقوه مضر زباله‌های سمی ناشی از فعالیت‌های معدن‌کاری فلزی آلوده شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، این تحقیق که اخیرا در مجله ساینس «Science» منتشر شده است، بینش جدید در مورد تاثیر گسترده آلودگی استخراج فلزات بر رودخانه‌ها و دشت‌های سیلابی در سراسر جهان ارائه می‌دهد.

این تحقیق با استفاده از یک پایگاه داده جهانی جغرافیایی جدید از ۱۸۵ هزار معدن فلزی و با استفاده از ترکیبی از مدل‌سازی مبتنی بر فرایند و آزمایش تجربی، مقیاس جهانی آلودگی معدن فلزات در سیستم‌های رودخانه‌ای و پیامدهای آن را برای جمعیت انسانی و دام‌ها مورد ارزیابی قرار داده است.

این مطالعه آلودگی را از تمام سایت‌های شناخته شده استخراج فلزات فعال و غیرفعال از جمله ذخیره باطله که برای ذخیره زباله‌های معدنی به‌کار گرفته می‌شود، مدل‌سازی کرده است. این آلاینده‌های بالقوه مضر مانند سرب، روی، مس و آرسنیک در این مطالعه بررسی شده‌اند که به پایین‌دست عملیات معدن‌کاری منتقل می‌شوند و اغلب در امتداد کانال‌های رودخانه‌ها و دشت‌های سیلابی برای دوره‌های طولانی مدت رسوب می‌کنند.

مارک مکلین از دانشگاه لینکلن بریتانیا در این خصوص مطرح کرد: روش جدید برای پیش‌بینی پراکندگی زباله‌های معدنی در سیستم‌های رودخانه‌ای در سراسر جهان، ابزاری را در اختیار دولت‌ها، قانون‌گذاران محیط زیستی و فعالان بخش معدن و جوامع محلی قرار می‌دهد که برای اولین بار آن‌ها را قادر می‌کند تا اثرات خارج از محل و پایین‌دست معدن را بر روی اکوسیستم و سلامت انسان ارزیابی کنند.

وی که رهبری این مطالعه را بر عهده دارد، عنوان کرد: انتظار داریم که این تحقیق، کاهش اثرات زیست‌محیطی معادن تاریخی و کنونی را آسان‌تر کند و مهم‌تر از همه با به حداقل رساندن معدن‌کاری در آینده به جوامع انسانی کمک کرده و در عین حال با تحقیقات لازم از امنیت غذا و آب نیز محافظت کند.

نتایج جدید با توجه به تقاضای فزاینده برای فلزات و مواد معدنی برای تامین نیازهای انتقال انرژی سبز منتشر شده و نتایج جدید دامنه گسترده آلودگی را نشان می‌دهد که در مقیاس جهانی تقریبا ۵۰۰ هزار کیلومترمربع از کانال‌های رودخانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ۱۶۴ هزار کیلومترمربع دشت‌های سیلابی در برمی‌گیرد.

بر اساس این یافته‌ها، تقریبا ۲۳ میلیون و ۴۸۰ هزار نفر در این دشت‌های سیلابی زندگی می‌کنند که ۵.۷۲ میلیون دام در اختیار دارند و بیش از ۶۵ هزار کیلومترمربع زمین آبی را در برمی‌گیرند. به دلیل فقدان داده‌های موجود برای چندین کشور، تیم اجراکننده این مطالعه معتقد است که این اعداد تنها یک تخمین محافظه‌کارانه است.

به گفته محققان، مسیرهای مختلفی برای انسان به منظور قرار گرفتن در معرض این فلزات آلوده وجود دارد؛ از جمله قرار گرفتن در معرض مستقیم آن از طریق تماس با پوست، بلع تصادفی، استنشاق گرد و غبار آلوده و همچنین از طریق مصرف آب و غذای آلوده که در خاک‌های آلوده پرورش یافته و رشد کرده است.

محققان همچنین بر این باورند که این یک خطر مضاعف برای سلامت جوامع شهری و روستایی در کشورهای کم‌درآمد و جوامع وابسته به این رودخانه‌ها و دشت‌های سیلابی به ویژه در مناطقی است که پیشتر با بیماری‌های مرتبط با آب مواجه بوده‌اند.

در کشورهای صنعتی به ویژه در اروپای غربی، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، این آلودگی یک محدودیت عمده و روبه‌رشد برای امنیت آب و غذا محسوب می‌شود که خدمات حیاتی اکوسیستم را به خطر انداخته است و به مقاومت ضد‌میکروبی در محیط کمک می‌کند.

کریس توماس که رهبری تجزیه‌ و‌ تحلیل و مدل‌سازی این تحقیق را بر عهده دارد، مطرح کرد: رشد سریع در استخراج فلزات جهانی برای گذار به انرژی سبز در این روند بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی تاکید کرد: بخش بزرگی از این آلودگی جهانی که در این تحقیق ما از آن نقشه‌برداری کرده‌ایم، میراثی از دوران صنعتی است؛ در حالی که هم‌اکنون روش‌های مدرن استخراج معدنی برای اولویت دادن به پایداری زیست‌محیطی مورد تشویق قرار می‌گیرند.

دینا کمپ از دانشگاه کوئینزلند استرالیا که بخشی از این تیم تحقیقاتی بوده است، نتایج به دست آمده از تحقیق را هیجان‌انگیز خوانده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سطح پایه، این یافته‌ها به ما یادآوری می‌کند که استخراج معادن می‌تواند در دوره‌های زمانی طولانی باعث آسیب‌های گسترده پایین‌دستی شود. بسیاری از مردم از استخراج معادن و فلزات سود می‌برند اما باید برای درک و جلوگیری از اثرات منفی آن بر افرادی که در محیط‌های آلوده و مناطق آسیب‌دیده زندگی می‌کنند و امورات خود را می‌گذارنند، بیش از پیش تلاش کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29805

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو
در راستای حمایت و رفع موانع تولید انجام شد؛

بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو

12اردیبهشت
ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد
با هدف استقرار نظام آراستگی،

ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.