• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

تاثیر مثبت قانون کاهش تورم آمریکا بر صنعت گرافیت

  • کد خبر : 40669
  • 02 اسفند 1402 - 5:24
تاثیر مثبت قانون کاهش تورم آمریکا بر صنعت گرافیت
شرکت‌های تولیدکننده گرافیت همچون «Nouveau Monde Graphite»، «Novonix» و «Westwater» از ثبت توافق‌نامه‌های پیش خرید منطبق با قانون کاهش تورم آمریکا که هدف آن، تقویت زنجیره تامین آند در صنعت در حال توسعه گرافیت ایالات متحده آمریکا و کاهش وابستگی فعلی این کشور به چین برای تامین مواد اولیه حیاتی به‌کاررفته در باتری است، خبر دادند.

شرکت‌های تولیدکننده گرافیت همچون «Nouveau Monde Graphite»، «Novonix» و «Westwater» از ثبت توافق‌نامه‌های پیش خرید منطبق با قانون کاهش تورم آمریکا که هدف آن، تقویت زنجیره تامین آند در صنعت در حال توسعه گرافیت ایالات متحده آمریکا و کاهش وابستگی فعلی این کشور به چین برای تامین مواد اولیه حیاتی به‌کاررفته در باتری است، خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، قانون کاهش تورم  آمریکا (IRA) و در مقابل وضع محدودیت‌های صادراتی دولت چین بر برخی از محصولات گرافیتی، منجر به توسعه زنجیره تامین آند در کشورهای غربی شده است و ثبت چندین قرارداد پیش خرید گرافیت و آند مورد استفاده در تولید باتری حکایت از روند رو به رشد دارد.

لازم به ذکر است گرافیت، نقشی اساسی در تولید آندهای باتری لیتیوم‌یونی دارد و وضعیت بازار این ماده معدنی به طور فزاینده‌ای تحت تاثیر مسئله ژئوپلیتیک قرار گرفته است.

گئورگی گئورگیف، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» بیان کرد: افزایش تعداد قراردادهای پیش خرید همراه با راه‌اندازی واحد تولید «Vidalia» در ایالت لوئیزیانای آمریکا توسط شرکت «Syrah Resources»، از این موضوع حکایت دارد که قانون کاهش تورم آمریکا تاثیر مثبتی در ایجاد زنجیره تامین آند در این کشور داشته است.

گفتنی است یکی از اصلی‌ترین اهداف قانون کاهش تورم آمریکا، کمک به ایجاد زیرساخت‌های بومی‌سازی زنجیره‌های تامین مواد اولیه حیاتی مورد استفاده در باتری در ابالات متحده آمریکا بوده که بر مبنای آن مشوق‌ها و اعتباراتی ارائه شده است.

به گفته سخنگوی شرکت تولیدکننده گرافیت طبیعی «Nouveau Monde Graphite» در روز ۱۵ فوریه ۲۰۲۴، اخیرا این شرکت چندین قرارداد پیش خرید مواد آند فعال (AAM) را به امضا رسانده و قرار است شرکت‌های نظیر «Panasonic Energy»، «General Motors» و سایر شرکت‌های دیگر، مبلغ ۸۷٫۵ میلیون دلار در پروژه گرافیت «Nouveau Monde Graphite» سرمایه‌گذاری کنند.

بر اساس قراردادهای پیش خرید به امضا رسیده، شرکت «Nouveau Monde Graphite» متعهد شده است که هر سال ۳۶ هزار تن یعنی حدود ۸۵ درصد از میزان تولید مواد آند فعال (AAM) در فاز دو پروژه «Matawinie graphite» تحت مدیریت خود را به مشتریان عرضه کند.

همچنین شرکت‌های «Panasonic Energy» و «General Motors»، حدود ۵۰ میلیون دلار در توسعه فاز دو پروژه «Matawinie graphite» و واحد تولید مواد اولیه باتری «Bécancour» مستقر در کانادا متعلق به شرکت «Nouveau Monde Graphite» سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

به علاوه، شرکت ژاپنی «Mitsui» و شرکت «Pallinghurst» مستقر در بریتانیا، حدود ۳۷٫۵ میلیون دلار برای بازخرید اوراق قرضه قابل تبدیل در شرکت «Nouveau Monde Graphite» هزینه خواهند کرد.

اریک دساولنیرز، بنیانگذار، رئیس و مدیر اجرایی شرکت «Nouveau Monde Graphite» در همین راستا بیان کرد: از پروژه «Matawinie graphite» و واحد تولید مواد اولیه باتری «Bécancour» گرفته تا کارخانه‌های تولید باتری مشتریان شرکت مذکور در ایالات متحده آمریکا، همگی در حال ایجاد و تقویت یک زنجیره تامین انعطاف‌پذیر برای بازار خودروهای الکتریکی در این کشور هستند.

همکاری دو شرکت «Panasonic Energy» و «Novonix»

در ابتدای ماه فوریه ۲۰۲۴، شرکت‌ «Panasonic Energy» اعلام کرد که یک قرارداد پیش خرید را با شرکت تولیدکننده مواد اولیه حیاتی مستقر در ایالات متحده آمریکا با نام «Novonix» امضا کرده است.

بر اساس این قرارداد، شرکت «Novonix» از سال ۲۰۲۵ به مدت سه سال و سالانه ۱۰ هزار تن مواد آند فعال را برای شرکت‌ «Panasonic Energy» تامین خواهد کرد. لازم به ذکر است شرکت «Novonix»، آند گرافیتی مصنوعی را از واحد تولیدی خود در ایالات متحده آمریکا برای شرکت «Panasonic Energy» تامین خواهد کرد.

البته این قرارداد پیش خرید منوط به راه‌اندازی واحد تولید شرکت «Novonix» در اواخر سال ۲۰۲۴ است و انتظار می‌رود با رسیدن ظرفیت تولید این واحد به حداکثر میزان خود یعنی ۱۰۰ درصد، تولید گرافیت مصنوعی به ۲۰ هزار تن در هر سال افزایش یابد.

شرکت‌های «Novonix» و «Panasonic Energy» تاکید کردند که مفاد توافق‌نامه مذکور به گونه‌ای تنظیم شده است که امکان بهره‌جویی از مزایای قانون کاهش تورم آمریکا برای آن فراهم باشد و تسلط فعلی چین بر بازار باتری خودروهای الکتریکی را کاهش دهد.

به گفته برخی از منابع بازار، ظرفیت تولید آند چین در سال ۲۰۲۳، حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن اعلام شد؛ این در حالی است که ظرفیت تولید این محصول گرافیتی در کشور مذکور در سال ۲۰۲۲، حدود یک میلیون و ۷۹۰ هزار تن گزارش شده بود.

در همین راستا و طبق برآورد موسسه «Fastmarkets»، ظرفیت تولید برنامه‌ریزی شده آند در دیگر کشورهای جهان، در مجموع حدود ۸۱۴ هزار و ۲۵۰ تن در سال اعلام شده است. با این حساب، چین حدود ۹۵ درصد از سهم بازار آند گرافیت را در اختیار دارد.

همکاری شرکت‌های «SK On» و «Westwater Resources»

به گفته گئورگیف، جای تعجب نیست که اعلام ثبت قراردادهای پیش خرید آند درست پس از وضع محدودیت‌های صادرات برخی محصولات گرافیت در چین و اعلام قانون ممنوعیت تجارت مواد اولیه حیاتی از کشورها و دولت‌های دارای تضاد منافع با آمریکا تحت قانون کاهش تورم در ماه دسامبر ۲۰۲۳ رسانه‌ای شده است.

بر اساس قانون کاهش تورم آمریکا، کشورها و دولت‌های دارای تضاد منافع با آمریکا (FEOC) شامل هر نهاد و کشور خارجی است که در مالکیت، کنترل، تحت نفوذ و هدایت دولت آن کشور باشد. از جمله کشورهایی که در حال حاضر مشمول این بند قانونی قرار دارند، می‌توان به چین، روسیه، کره‌شمالی و ایران اشاره کرد.

بر همین اساس شرکت‌هایی مانند شرکت کره‌ای «SK On» برای بهره بردن از مزایای قانون کاهش تورم آمریکا، از تجارت با نهادها و کشورهایی که در فهرست ممنوعیت تجارت مواد اولیه حیاتی قرار دارند، اجتناب می‌کنند.

در همین رابطه شرکت «SK On» با شرکت «Westwater Resources» به منظور تامین مواد آند فعال از واحد تولید گرافیت که اکنون در ایالات متحده آمریکا در حال توسعه است، قرارداد پیش خریدی منعقد کرد.

شرکت «Westwater Resources» در گزارش خود که در روز پنجم فوریه سال ۲۰۲۳ رسانه‌ای شد، اعلام کرد که انتظار می‌رود حجم عرضه شده مواد آند فعال تحت قرارداد پیش خرید مذکور در پایان سال مورد توافق به ۱۰ هزار تن برسد.

فرانک باکر، رئیس و مدیرعامل شرکت «Westwater Resources» عنوان کرد: این اولین توافق‌نامه پیش خریدی است که انجام داده‌ایم و در حال مذاکره برای ثبت دیگر توافق‌نامه‌های پیش خرید با سایر شرکت‌ها هستیم.

وی افزود: قرارداد پیش خرید به امضا رسیده میان شرکت‌های «SK On» و «Westwater Resources»، اولین توافق تامین گرافیت کروی پوششی بین یک تولیدکننده باتری خودروهای الکتریکی در کره‌جنوبی و یک تولیدکننده گرافیت طبیعی در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.

باکر خاطرنشان کرد: شرکت «Westwater Resources»، یکی از اولین تامین‌کنندگان گرافیت طبیعی در ایالات متحده آمریکا برای شرکت‌هایی است که به دنبال تولیدکنندگانی هم‌راستا و همگام با قانون کاهش تورم آمریکا هستند و از این نظر شرکت مذکور جایگاه مناسبی را در اختیار دارد.

پیشرفت‌های به دست آمده در تولید گرافیت آمریکا

حجم زیادی از مواد آند مصنوعی تولید شده در چین طی سال‌های اخیر در بازار عرضه شده و این مسئله، تاثیرگذاری فراوانی بر قیمت‌های این محصول در سراسر صنعت گرافیت داشته است. در حال حاضر توسعه یک زنجیره تامین گرافیت از مواد اولیه گرفته تا مواد آند فعال، به دلیل کاهش قیمت‌ها با مشکل مواجه شده است.

برخی از فعالان بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که به دلیل وضعیت مازاد عرضه آند مصنوعی و کاهش قیمت آن، سهم بازار گرافیت طبیعی را کاهش داده است و بر همین اساس تولیدکنندگان گرافیت ورقه‌ای به عنوان ماده اولیه مورد استفاده در تولید مواد آند فعال تحت فشار قرار گرفته‌اند.

در همین راستا مطابق با روند نزولی در بازار گرافیت، موسسه «Fastmarkets» قیمت گرافیت ورقه‌ای با محتوای کربن با خلوص حداقل ۹۴ درصد، مش منفی ۱۰۰ با شرط تحویل در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (fob) را حدود ۵۱۰ تا ۵۳۸ دلار در هر تن در روز هشتم فوریه ۲۰۲۴ اعلام کرد که در مقایسه با قیمت ۵۳۰ تا ۶۰۴ دلار به ازای هر تن گزارش شده در چهار ماه پیش از تاریخ مذکور، حدود ۷٫۵۸ درصد کاهش را به ثبت رساند.

روند نزولی قیمت‌های گرافیت و پیش‌بینی افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت

به گفته گئورگیف، علی‌رغم روند نزولی فعلی قیمت‌های گرافیت، انتظار می‌رود که ارائه تضمین امنیت زنجیره‌های تامین آند، منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در بخش گرافیت طی ماه‌های آینده شود.

شرکت «Syrah Resources» در روز ۹ فوریه ۲۰۲۴ طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت، اولین تولیدکننده گرافیت طبیعی مواد آند فعال در خارج از چین محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که واحد تولیدی «Vidalia» متعلق به شرکت «Syrah Resources»، در ایالت لوئیزیانای آمریکا مستقر است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است ظرفیت تولید در واحد «Vidalia» به ۸۰ درصد و میزان تولید به ۱۱ هزار و ۲۵۰ تن طی ۶ ماه برسد. همچنین شرکت «Syrah Resources» در نظر دارد ظرف مدت ۱۸ ماه، ظرفیت تولید خود را به ۱۰۰ درصد برساند.

با توجه به قرارداد پیش خرید امضا شده میان دو شرکت «Syrah Resources» و تسلا، مواد آند فعال تولید شده در واحد «Vidalia» برای ارزیابی و بررسی کیفیت به شرکت تسلا تحویل داده خواهد شد.

در صورت عبور از آزمایش‌های انجام شده و دریافت تاییدیه‌ها مبنی بر دارا بودن کیفیت لازم، حدود هشت هزار تن سالانه در یک دوره چهار ساله که از روز ۳۱ می ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد، توسط شرکت «Syrah Resources» به شرکت تسلا تحویل داده می‌شود. با این تفاسیر، تامین مالی به منظور توسعه زنجیره تامین گرافیت در کشورهای غربی همچنان مسئله‌ای مهم به شمار می‌آید.

لازم به ذکر است که شرکت «Syrah Resources» برای دریافت وام ۳۵۰ میلیون دلاری از طریق طرح وام «Advanced Technology Vehicles Manufacturing» وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا درخواستی ارائه داده است. شرکت مذکور با کمک این وام درصدد است ظرفیت تولید مواد آند فعال در واحد «Vidalia» را به ۴۵ هزار تن در هر سال برساند.

با این افزایش ظرفیت تولید، شرکت «Syrah Resources» می‌تواند ثبت قرارداد پیش خرید خود با شرکت تسلا برای تامین ۱۷ هزار تن مواد آند فعال در یک دوره چهار ساله و قیمت ثابت را نهایی کند.

به علاوه، شرکت مذکور در حال مذاکره برای تامین مواد آند فعال با دیگر شرکت‌ها از جمله «Samsung SDI» ،«SK On» و شرکت خودروسازی «Ford» است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40669

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.