• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

تاثیر محدودیت‌های صادرات گالیوم چین بر قیمت این فلز

  • کد خبر : 40485
  • 30 بهمن 1402 - 6:07
تاثیر محدودیت‌های صادرات گالیوم چین بر قیمت این فلز
بر اساس تحلیل موسسه «Fastmarkets» در هفته منتهی به روز دوشنبه پنجم فوریه 2024، بازارهای بین‌المللی گالیوم به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در صادرات این فلز از سوی دولت چین همچنان تحت فشار قرار دارد.

بر اساس تحلیل موسسه «Fastmarkets» در هفته منتهی به روز دوشنبه پنجم فوریه ۲۰۲۴، بازارهای بین‌المللی گالیوم به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در صادرات این فلز از سوی دولت چین همچنان تحت فشار قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، وزارت بازرگانی چین در ماه جولای ۲۰۲۳ اعلام کرده بود که از این پس قرار است بر صادرات گالیوم از مبدا این کشور، محدودیت‌هایی را در راستای امنیت و منافع ملی اعمال کند. بر همین اساس، حجم صادرات گالیوم از مبدا این کشور در بازه زمانی ماه‌های آگوست تا نوامبر ۲۰۲۳، به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت.

با آغاز اجرای قانون محدودیت‌های صادراتی اعمال شده بر روی گالیوم چین، حجم صادرات این فلز در ماه دسامبر ۲۰۲۳، حدود هفت هزار و ۳۰ کیلوگرم به ثبت رسید که با رقم هفت هزار و ۹۰۰ کیلوگرم گزارش شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ قابل مقایسه بود.

از این رو، حجم کلی عرضه گالیوم با کسری قابل‌توجهی مواجه شده است و فعالان معدنی هرگونه بازگشت به شرایط عادی بازار این فلز به قبل از زمان آغاز اعمال محدودیت‌های مذکور را رد کردند.

لازم به ذکر است یکی دیگر از ترکیبات مبتنی بر گالیوم با نام نیترید گالیوم (GaN)، در تولید برخی از سیستم‌های ارتباطات از راه دور در دکل‌های شبکه تلفن همراه نسل پنجم و در دستگاه‌های شارژ باتری وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه‌براین، از گالیوم برای تولید آهنربای نئودیمیوم (NdFeB) به‌کاررفته در وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می‌شود. بر اساس گزارش‌های ارائه شده، چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آهنربای نئودیمیوم (NdFeB) و نیترید گالیوم در جهان به شمار می‌آید. به همین دلیل سایر کشورها به جهت کاهش اتکای خود برای تامین این مواد اولیه به چین، در نظر دارند حجم تولید گالیوم و آهنربای نئودیمیوم (NdFeB) را افزایش دهند.

فلز گالیوم در صنعت نظامی نیز کاربردهای فراوانی دارد. در همین رابطه و به گفته مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، از نیمه‌هادی‌های مبتنی بر گالیوم در صنایع دفاعی ایالات متحده آمریکا به ویژه در سیستم‌های دفاع موشکی و سیستم‌های راداری نسل آتی و همچنین ساخت تجهیزات جنگ الکترونیک و ارتباطات حیاتی استفاده می‌شود.

به گفته موسسه «Fastmarkets»، بیشترین حجم صادر شده گالیوم از چین در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ به ویژه گالیوم با خلوص بالاتر، عمدتا در تولید نیمه‌رساناها به‌ کار رفته است.

 وضعیت «یک بام و دو هوا» و شرایط بد معامله‌گران گالیوم

بر اساس قانون محدودیت‌های تعیین شده برای صادرات گالیوم از چین، معامله‌گران باید جزئیات مربوط به مصرف‌کننده نهایی محموله‌های صادراتی را به مقامات مسئول در این کشور ارائه کنند.

به گفته موسسه «Fastmarkets»، این تصمیم دولت چین مانع از انبار ذخایر گالیوم با مبدا تولید این کشور در سایر کشورهای متقاضی در زمان ایجاد اختلال در روند عرضه خواهد شد.

علاوه‌براین، محموله سفارش‌های گالیوم نیز بر اساس محدودیت‌های اعمال شده، با زمان‌ انتظار طولانی‌تری مواجه می‌شوند. در همین رابطه، بسیاری از فعالان بازار اعلام کردند که پس از امضای قراردادها، معمولا بیش از یک ماه طول می‌کشد تا مجوز صادرات برای معامله‌گران صادر شود.

به گفته برخی از منابع، الزامات و زمان‌بندی صدور مجوز صادرات نسبتا نامشخص هستند و استانداردها یا الگوهای دقیقی برای آن تعیین نشده است. به همین سبب چنین شرایطی، منجر به تزریق ابهام بیشتر در وضعیت بازار گالیوم خواهد شد.

یکی از تولیدکنندگان گالیوم مستقر در چین بیان کرد: به نظر می‌رسد روند صدور مجوز صادرات از ماه نوامبر ۲۰۲۳، به خصوص به مقاصدی چون کره‌جنوبی و ژاپن با محدودیت بیشتری همراه شده و در حال حاضر به تعداد شرکت‌های جدیدی که اقدام به دریافت مجوزهای صادرات کرده‌اند، افزوده نشده است.

قیمت‌ها همچنان بر روی مدار ثبات

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد با وجود افت جزئی قیمت گالیوم در اوایل ماه ژانویه ۲۰۲۴، قیمت این فلز در اروپا تا حد زیادی از زمان آغاز اعمال محدودیت‌های مذکور ثابت باقی مانده است. همچنین اقدام چین در راستای وضع محدودیت در صادرات این ماده اولیه بسیار حیاتی مورد استفاده در تولید ابزارهای فناورمحور، چندان بر نرخ آن تاثیر نگذاشته است.

بر اساس ارزیابی صورت گرفته توسط موسسه «Fastmarkets»، قیمت گالیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۹ درصد با شرط تحویل در بندر روتردام، رقمی در حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ دلار در هر کیلوگرم در روز دوم فوریه ۲۰۲۴ اعلام شد که نسبت به قیمت ارزیابی شده در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴، تغییری در آن مشاهده نشده است. با این حال، نسبت به قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار در هر کیلوگرم تعیین شده در روز سوم ژانویه سال مذکور کاهش را تجربه کرد.

همچنین موسسه مذکور بر اساس ارزیابی هفتگی خود، قیمت گالیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۹ درصد با شرط تحویل در بندر چین را حدود دو هزار و ۱۵۰ تا دو هزار و ۲۵۰ یوان (۲۹۹ تا ۳۱۳ دلار) در هر کیلوگرم ذکر کرد که نشان از ثبات قیمت نسبی این فلز دارد.

با این وجود، قیمت گالیوم در چین تا ابتدای ماه ژانویه ۲۰۲۴، تا حد زیادی در محدوده قیمتی مذکور در نوسان بود و نسبت به قیمت دو هزار و ۲۰۰ تا دو هزار و ۳۰۰ یوان در هر کیلوگرم تعیین شده در روز پنجم ژانویه سال مذکور روند نزولی داشت.

لازم به ذکر است که پس از اعمال محدودیت‌های صادرات گالیوم و کاهش حجم عرضه در اروپا و همچنین افزایش جزئی حجم تقاضا در چین، اختلاف قیمت‌های این فلز در چین و اروپا افزایش پیدا کرد.

همچنین علی‌رغم افزایش حجم صادرات گالیوم از مبدا چین در ماه دسامبر ۲۰۲۳، میانگین حجم کل صادرات این فلز در کل سال مذکور بسیار کمتر از سال‌های گذشته بوده است. بر همین اساس، در مجموع ۴۴ هزار و ۷۴۷ کیلوگرم گالیوم از مبدا چین در سال ۲۰۲۳ صادر شد که نسبت به حجم ۹۴ هزار و ۳۹۹ کیلوگرم صادر شده در سال ۲۰۲۲، به نصف کاهش یافته است.

وضعیت اختلاف قیمت‌های فلز گالیوم

تمرکز بر روند صادرات گالیوم، در عمل به مقاصد خاصی معطوف شده که این مسئله باعث ایجاد اختلاف قیمت‌های قابل‌توجهی برای این فلز شده است.

به گفته برخی از مشارکت‌کنندگان بازار، قیمت گالیوم در بازار آمریکا افزایش یافته و روند عرضه آن نیز با محدودیت همراه شده است. در همین راستا، لازم به ذکر است که از زمان آغاز اجرای قانون اعمال محدودیت‌ها، هنوز هیچ محموله‌ای از این فلز از مبدا چین به مقصد آمریکا صادر نشده است.

گفتنی است به دلیل وضع تعرفه واردات ۲۵ درصدی واردات گالیوم چین در سال ۲۰۱۸، هم‌زمان با آغاز جنگ تجاری و فناوری میان آمریکا و چین، قیمت این فلز در ایالات متحده آمریکا نسبت به اروپا بیشتر شده است.

طبق گزارش‌های ارائه شده، هنوز مقداری از ذخایر گالیوم در انبارهای آمریکای‌ شمالی باقی‌ مانده است. با این حال، برخی از مشارکت‌کنندگان بازار در این منطقه هشدار می‌دهند که حجم عرضه این فلز برای پاسخگویی به حجم تقاضای کلی کافی نیست.

یکی از فعالان بازار در چین که پیش‌تر به آمریکای شمالی گالیوم صادر می‌کرد، زمان انتظار برای صدور مجوز صادرات به این منطقه از جهان را بسیار طولانی برشمرد و افزایش حجم صادرات این فلز در ماه دسامبر ۲۰۲۳ را کم اهمیت دانست.

وی افزود: اطلاعات ارائه شده در رابطه با حجم صادرات گالیوم در ماه دسامبر ۲۰۲۳، جزئیات خاصی را ارائه نمی‌دهد. به علاوه، برخی از درخواست‌های مجوز صادرات که چهار یا پنج ماه گذشته ارسال شده‌اند، هنوز در نوبت تایید نهایی قرار دارند.

اندکی پس از اعلام محدودیت‌های صادرات اعمال شده مذکور، لویزا مورنو، رئیس و مدیرعامل شرکت «Defence Metals» و متخصص مواد معدنی استراتژیک، به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرده بود که وضع چنین محدودیت‌هایی بر تولید مقرون‌به‌صرفه تراشه‌های نیمه‌رسانای پیشرفته در ایالات متحده آمریکا، تاثیر منفی در کوتاه‌مدت خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا (USGS)، حدود ۹ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم فلز گالیوم در سال ۲۰۲۳ به آمریکا وارد شد. لازم به ذکر است که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، چین دومین واردکننده بزرگ ویفرهای گالیوم و فلز گالیوم به شمار می‌آمد و ۲۱ درصد از حجم کل واردات این دو محصول را به خود اختصاص داده بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40485

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.