• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه مطرح کرد

تامین مواد اولیه، چالش همیشگی نوردکاران

  • کد خبر : 1523
  • 20 اردیبهشت 1399 - 11:35
تامین مواد اولیه، چالش همیشگی نوردکاران
مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه گفت: چالش تامین مواد اولیه مورد نیاز نوردکاران فولاد از سال‌های گذشته در کشور وجود داشته و با وجود برگزاری جلسات پیاپی و صدور دستورالعمل‌های متعدد، همچنان حل نشده باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه گفت: چالش تامین مواد اولیه مورد نیاز نوردکاران فولاد از سال‌های گذشته در کشور وجود داشته و با وجود برگزاری جلسات پیاپی و صدور دستورالعمل‌های متعدد، همچنان حل نشده باقی مانده است.

عزیز قنواتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: خوشبختانه صنعت فولاد کشور با توجه به تدابیری که از قبل اندیشیده شده بود، توانست بر مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور فائق آید و بسیاری از تولیدکنندگان فولاد کشور توانستند رکوردهای تولید خود را در فروردین ماه یعنی دوران اوج شیوع بیماری کرونا در کشور افزایش دهند.

وی افزود: بورس اوراق بهادار نیز شاهد رونق خرید و فروش سهام شرکت‌های فولادی است، به طوری که سهام برخی از شرکت‌ها به دلیل عملکرد فروردین ماه آن‌ها و نیز سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این مسئله نشان می‌دهد ویروس کرونا تاثیری بر صنعت فولاد کشور نگذاشته است.

مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه، اضافه کرد: شرکت ما در سال ۱۳۹۸ توانست تمام اهدافی که برای این سال برنامه‌ریزی کرده بود، محقق سازد. ظرفیت تولید شرکت ما ۴۵۰ هزار تن است و در سال گذشته توانستیم رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن داشته باشیم. شرکت فولاد آتیه خاورمیانه می‌تواند میلگردهای سایز ۸ تا ۴۵ میلی‌متر را تولید کند.

قنواتی در خصوص فروش شرکت فولاد آتیه خوشبختانه در سال گذشته برای همه سایزهای میلگرد تولیدی مشتری داشتیم. به گونه‌ای که به طور متوسط در هر ماه حدود ۵۰ درصد از محصولات را صادر کردیم که این میزان حتی در برخی از ماه‌ها به حدود ۹۰ درصد نیز رسید. علت گرایش به صادرات نزدیکی شرکت ما به مرزهای عراق و وجود تقاضای بالا برای محصولات میلگرد ساختمانی است البته بخشی از توجه ما به بازار داخلی خواهد بود و در صورتی که در بازار داخلی تقاضا وجود داشته باشد، به آن پاسخ خواهیم داد. با این حال، صادرات در اولویت قرار داشته و بیش از ۵۰ درصد از محصولات خود را صادر خواهیم کرد.

چالش تامین مواد اولیه باید برطرف شود

مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه، تامین مواد اولیه را مهم‌ترین چالش واحدهای نوردی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: مشکل تامین مواد اولیه واحدهای نوردی از سال‌های گذشته در کشور وجود داشته و همچنان با وجود برگزاری جلسات متعدد و صدور دستورالعمل‌های پیاپی به قوت خود باقی است. هنوز هیچ مسئولی نتوانسته است قدرتی بیش از تولیدکنندگان مواد اولیه واحدهای نوردی که عمدتا دولتی هستند، داشته باشد.

وی تصریح کرد: کمبود مواد اولیه واحدهای نوردی در کشور در حالی به چشم می‌خورد که صنایع بالادستی یعنی تولیدکنندگان شمش باید از صنایع پایین‌دستی یعنی واحدهای نوردی پشتیبانی کنند. انتظار دیگر این است که حداقل سود به صورت عادلانه میان زنجیره به صورت منصفانه تقسیم شود. متاسفانه این اتفاق نیفتاده و نه تنها مشکل حل نشده، بلکه فروش اعتباری شمش فولادی در بورس به نقدی تبدیل شده است؛ این سیاست تیر خلاصی بر پیکره نوردکاران تلقی می‌شود.

قنواتی مشکل کمبود مواد اولیه صنعت فولاد را عدم توجه به منافع ملی اعلام کرد و گفت: صنعت فولاد کشور باید صادرات انجام دهد اما می‌توان به جای صادرات شمش به عنوان محصول نیمه‌نهایی، صادرات میلگرد و سایر محصولات فولادی را انجام داد. اگر تولیدکنندگان منافع ملی را در نظر بگیرند و محصول نهایی زنجیره فولاد را صادر کنند، هم می‌توان اشتغال ایجاد کرد و هم اینکه ارزش افزوده محصول نهایی در کشور باقی می‌ماند. در رابطه با تامین مواد اولیه باید همه تولیدکنندگان شمش فولادی، منافع ملی را بر منافع بنگاهی ترجیح دهند.

مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه توصیه کرد: در شرایط کنونی که کشور با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، تنها نباید یک بخش از زنجیره در نظر گرفته شود. اگر یک حلقه از این زنجیره دچار مشکل شود، زیان دیدن سایر حلقه‌ها وجود دارد و ممکن است صنعت فولاد کشور دچار سقوط شود.

وی عنوان کرد: کل زنجیره فولاد باید از نظر تامین مواد اولیه، تقسیم سود، تسهیل در تولید و ایجاد رونق به صورت متوازن و منصفانه پیش رود. متاسفانه این رویکرد در کشور مشاهده نشده است. این یعنی همواره فولادسازان بالادستی خواسته خود را به مسئولان و صنایع پایین‌دستی تحمیل کرده‌اند.

تقسیم سود در زنجیره فولاد عادلانه نیست

قنواتی با گلایه نسبت به تقسیم سود در زنجیره فولاد، اظهار کرد: شرکت‌های بورسی موظف هستند اطلاعات مالی ازقبیل سود و زیان خود را هر سه ماه یک بار در سامانه کدال منتشر کنند. با یک بررسی ساده در شرکت‌های بورسی تولیدکننده شمش و نوردکاران، به آسانی می‌توان دریافت که اختلاف فاحشی میان سود نوردکاران و تولیدکنندگان شمش وجود دارد. ضمن اینکه نوردکاران غیر بورسی همگی زیان انباشته دارند و به صورت کج‌دار و مریز پیش می‌روند. در حالی که این نوردکاران نیز در کشور اشتغال ایجاد کرده‌اند و باعث امنیت اقتصادی نیز می‌شوند. باید توجه داشت که نوردکارانی که به این حوزه وارد شده‌اند، تمام سرمایه خود را در این راه خرج کرده‌اند، با زیان مواجه شده‌اند.

وی ادامه داد: سود تجارت و دلالی برخلاف تولید، به مراتب بیشتر است و این روزها می‌توان حتی در رشد بورس نیز مشاهده کرد. درواقع، سود دلالی و سفته‌بازی با سود تولید قابل مقایسه نیست. در صورتی که مسئولان به دنبال جهش تولید هستند، نباید تنها شعار دهند و باید به همه جوانب توجه کنند. در غیر این صورت صنعت فولاد کشور دچار مشکل خواهد شد.

عزم خود را برای «جهش تولید» جزم کرده‌ایم

مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه، در خصوص برنامه‌های سال جاری این شرکت، تصریح کرد: شرکت ما برای سال جاری رشد ۴۰ درصدی تولید را برنامه‌ریزی کرده و خوشبختانه در فروردین ماه سال جاری بخشی از برنامه‌های تولید محقق شد. به طوری که در این ماه توانستیم ۲۴۰ درصد رشد تولید نسبت به فروردین سال گذشته تجربه کردیم؛ به این ترتیب، عزم خود را برای تحقق «جهش تولید» جزم کرده‌ایم.

قنواتی خاطرنشان کرد: تداوم جهش تولید مستلزم آن است که مسئولان فکری به حال نوردکاران به ویژه در مورد تامین مواد اولیه مناسب و مداوم، به صورت اعتباری مدت‌دار کنند. در حال حاضر، نقدینگی شرکت‌های نوردکاران در حدی نیست که بتوانند مواد اولیه خود را از بورس کالا به صورت نقدی خریداری کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1523
  • نویسنده : سعید فتاحی منش

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت