• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
در سال رشد تولید رقم خورد؛

تحقق ظرفیت اسمی تولید همگام با پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای در فولاد سرمد ابرکوه

  • کد خبر : 41925
  • 23 اسفند 1402 - 8:10
تحقق ظرفیت اسمی تولید همگام با پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای در فولاد سرمد ابرکوه
در دوازدهمین روز از اسفند ماه 1402، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در حالی برای نخستین بار موفق به تحقق ظرفیت اسمی تولید خود به میزان 450 هزار تن انواع میلگرد آجدار شد که این مجتمع عظیم فولادی، پروژه احداث کارخانه کلاف‌سازی با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن کلاف را در سه ماهه نخست 1403 راه‌اندازی خواهد کرد.

در دوازدهمین روز از اسفند ماه ۱۴۰۲، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در حالی برای نخستین بار موفق به تحقق ظرفیت اسمی تولید خود به میزان ۴۵۰ هزار تن انواع میلگرد آجدار شد که این مجتمع عظیم فولادی، پروژه احداث کارخانه کلاف‌سازی با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن کلاف را در سه ماهه نخست ۱۴۰۳ راه‌اندازی خواهد کرد و دو طرح پیشران اقتصادی دیگر این شرکت شامل احداث کارخانه فولادسازی با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن شمش فولادی و احداث کارخانه احیا مستقیم با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهند رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، هم‌زمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، تولیدکنندگان فولاد در کشور علی‌رغم مقابله با چالش‌های مختلف به ویژه قطعی برق و گاز، به دنبال ثبت عملکردی موفق در پایان سال «رشد تولید و مهار تورم» و آماده‌سازی برای شروعی قدرتمند در سال آینده هستند؛ اگرچه رکود حاکم در صنعت ساخت‌وساز و افت سرعت اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و ساختمانی طی ماه‌های اخیر، بر بازار مقاطع طویل فولادی اعم از میلگرد، تیر‌آهن، نبشی و ناودانی سایه افکنده و عملکرد فعالان بخش پایین‌دستی فولاد را تحت تاثیر قرار داده است اما با این وجود برخی از تولیدکنندگان این محصولات از یک سو با تکیه بر توان متخصصان داخلی و استفاده از تجهیزات به روز، موفق به ثبت رکوردهای مختلف در تولید و فروش شده‌اند و از سوی دیگر با هدف تکمیل زنجیره تولید، پای در عرصه تولید آهن اسفنجی و شمش فولادی نیز نهاده‌اند. شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، از جمله شرکت‌های پیشرو و برجسته در صنعت فولاد کشور است که چنین رویکری را در دستور کار خود قرار داده و با توجه به موفقیت‌هایی که در سال جاری به دست آورده است، از هم‌اکنون می‌توان افقی روشنی را برای این شرکت در سال ۱۴۰۳ متصور شد.

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در حالی سال جاری را پشت سر گذاشت که در دوازدهمین روز از اسفند ماه، برای اولین بار موفق به تحقق ظرفیت اسمی خود به میزان ۴۵۰ هزار تن انواع میلگرد آجدار «A3» از سایز هشت تا ۳۲ (قابلیت تولید تا سایز ۴۰) شد. این موفقیت بزرگ در حالی رقم خورد که پیش از این کارکنان سختکوش این مجتمع عظیم فولادی، موفق به ثبت رکورد روزانه تولید به میزان دو هزار و ۱۳۸ تن و ثبت رکود ماهیانه تولید به میزان ۴۷ هزار و ۶۲۳ تن در دی ماه امسال شده بودند. شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در حوزه فروش نیز در سال جاری عملکرد قابل‌قبولی داشت و به واسطه رشد فروش بیش از ۵۵ درصدی در سال ۱۴۰۱ و کسب رتبه چهارم در زمینه رشد فروش، توانست در بیست و ششمین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران که در بهمن ماه برگزار شد، خوش بدرخشد. در همین راستا، این شرکت جزو شرکت‌های پیشرو در شاخص رشد فروش قرار گرفت و در حال حاضر نیز به عنوان سومین عرضه‌کننده میلگرد فولادی در بورس کالای ایران شناخته می‌شود؛ به نحوی که این شرکت در روز ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۲، پنج هزار تن میلگرد از سایز ۱۴ تا ۲۰ را با قیمت ۲۴۰ هزار و ۹۶۶ ریال در این تالار صنعتی عرضه کرد که با تقاضای پنج هزار و ۸۰۰ تنی، مواجه و در نهایت با قیمت ۲۴۵ هزار و ۲۷۶ ریال معامله شد. در واقع این مسئله بیانگر رضایت‌مندی مشتریان و خریداران میلگرد شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه است که بر پایه دانش و استاندارد روز و با کیفیت عالی تولید شده و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

فولاد سرمد ابرکوه بر مدار توسعه

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه علی‌رغم رکوردشکنی‌های پیاپی و تحقق ظرفیت اسمی تولید در سال ۱۴۰۲، تنها به فعالیت در بخش پایین‌دستی فولاد بسنده نکرده است و سه پروژه‌ توسعه‌ای با هدف تکمیل زنجیره تولید که اتفاقا در زمره طرح‌های پیشران اقتصادی کشور نیز قرار می‌گیرند را در دست اقدام دارد. این پروژه‌ها شامل احداث کارخانه کلاف‌سازی با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن کلاف فولادی، احداث کارخانه فولادسازی با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن شمش فولادی و احداث کارخانه احیا مستقیم با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی است که با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰۰ میلیون یورو در حال اجرا بوده و زمینه اشتغال‌زایی بیش از یک هزار نفر را فراهم خواهد کرد. نکته قابل توجه اینکه نخستین تست عملیاتی خط تولید پروژه کلاف‌سازی با موفقیت در اسفند ماه سال جاری انجام شد و با توجه به پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۷ درصدی کنونی این پروژه، پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ شاهد راه‌اندازی خط تولید کلاف فولادی در این مجموعه باشیم. پیشرفت فیزیکی دو پروژه فولادسازی و احیا مستقیم نیز به ترتیب حدود ۵۸ درصد و  ۳۷ درصد تا نیمه اسفند ماه سال جاری برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود این دو پروژه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. بر همین اساس باید در انتظار حضور پرقدرت شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در میان تولیدکنندگان شمش فولادی و آهن اسفنجی کشور در افق ۱۴۰۴ باشیم.

با توجه به اینکه پروژه کلاف‌سازی شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه کمتر از سه ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید، بر همین اساس این شرکت در روز ۱۶ اسفند ماه  ۱۴۰۲ با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدام به عرضه عمومی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان صکوک اجاره با نمادهای «صرمد ۶۱۲»، «صرمد ۰۶۲» و «صرمد ۶۲» با استفاده از خدمات شرکت تامین سرمایه امید، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی افتخار حافظ و تامین سرمایه کیمیا به عنوان بازارگردانان و شرکت تامین سرمایه امید، گروه مالی داتام و تامین سرمایه کیمیا به عنوان متعهدین پذیره‌نویس کرد. نکته قابل‌توجه اینکه ضامن این اوراق بانک تجارت بوده و تضمین بانک تجارت نیز توسط دو سهام‌دار عمده شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه یعنی شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و تجلی توسعه معادن و فلزات انجام شده است. با توجه به عملکرد موفق «کچاد» در سال جاری به عنوان یکی از سه شرکت بزرگ معدنی و صنعتی کشور و همچنین رویکرد رو به جلو «تجلی» در مقام تنها شرکت پروژه‌محور بازار سرمایه، به نظر می‌رسد با انتشار این اوراق علاوه بر پروژه کلاف‌سازی، در ادامه اجرای دو پروژه توسعه‌ای دیگر نیز سرعت بیشتری به خود بگیرند.

انتقال ۸۶۰ کیلومتری آب به دل کویر

با توجه به اینکه فولاد به عنوان یکی از صنایع آب‌بر به شمار می‌آید و کارخانه صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه نیز در یزد به عنوان یکی از استان‌های کویری کشور احداث شده است، از این رو تامین پایدار آب به عنوان یکی از ضرورت‌های تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این مجتمع صنعتی تلقی می‌شود. بر همین اساس پروژه خط انتقال آب خلیج فارس به شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به طول ۸۶۰ کیلومتر و به مدت ۳۰ سال، با هدف تامین سالیانه پنج میلیون متر مکعب آب مورد نیاز در آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور مقامات کشوری و استانی کلنگ‌زنی شد و پیش‌بینی می‌شود از این محل، امکان توسعه تا دو برابر ظرفیت کنونی و همچنین آب سایر صنایع فعال تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری کارخانه تامین شود. لازم به ذکر است که شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با هدف تامین پایدار برق مورد نیاز کارخانه نورد و همچنین پروژه‌های توسعه‌ای خود، احداث نیروگاه خورشیدی را در دستور کار قرار داده و به دنبال آن است که از تابش مستقیم نور خورشید در آب و هوای کویری یزد، استفاده بهینه‌ای داشته باشد. علاوه‌‎براین، این شرکت رایزنی‌های لازم با شرکت گاز استان یزد را با هدف تامین پایدار گاز واحدهای مختلف (در مجموع ۱۰ هزار و ۶۰۰ نرمال متر مکعب بر ساعت) انجام داده است و در مجموع می‌توان گفت با توجه به تامین زیرساخت‌های لازم و برنامه‌ریزی‌های هدفمند در اجرای طرح‌های توسعه‌ای، آینده روشنی در انتظار شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41925

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.