• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیر بازرگانی گروه صنعتی فولاد بهمن

تسهیل در واردات، باعث ایجاد فضای رقابتی می‌شود

  • کد خبر : 1212
  • 16 دی 1398 - 18:20
تسهیل در واردات، باعث ایجاد فضای رقابتی می‌شود
مدیر بازرگانی گروه صنعتی فولاد بهمن گفت: زمانی که واردات آسان‌تر از مقطع کنونی انجام می‌شد، فضای رقابتی میان تامین‌کنندگان ورق وجود داشت و این شرکت‌ها نسبت به افزایش تولیدات و کیفیت محصولات خود تلاش می‌کردند اما قطع واردات باعث کمرنگ شدن این فضا شد و کیفیت برخی از ورق‌ها افت داشته است

مدیر بازرگانی گروه صنعتی فولاد بهمن گفت: زمانی که واردات آسان‌تر از مقطع کنونی انجام می‌شد، فضای رقابتی میان تامین‌کنندگان ورق وجود داشت و این شرکت‌ها نسبت به افزایش تولیدات و کیفیت محصولات خود تلاش می‌کردند اما قطع واردات باعث کمرنگ شدن این فضا شد و کیفیت برخی از ورق‌ها افت داشته است

جمال فهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص سابقه فعالیت گروه صنعتی فولاد بهمن، اظهار داشت: این گروه حدود ۵۰ سال است که در صنعت فولاد به فعالیت می‌پردازد. در ابتدای کار، شرکت تنها روی ورق‌های فولادی خدماتی مانند فرم‌دهی و برش‌زنی انجام می‌داد اما از پنج سال گذشته، به عرصه تولید ورق‌های رنگی از کلاف‌های گالوانیزه وارد شده است. خوشبختانه با مدیریت مناسب، تمام تلاش‌ها در جهت پیشرفت شرکت و برآورده کردن نیاز مشتریان به ورق‌های رنگی است و به نظر بسیاری از متقاضیان، تاکنون در این زمینه موفق بوده‌ایم.

وی افزود: ظرفیت اسمی تولید گروه صنعتی فولاد بهمن ۱۲۰ هزار تن در سال است اما متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم‌ها و عدم تامین مواد اولیه به میزان کافی، تنها در یک شیفت به فعالیت می‌پردازیم و حدود چهار هزار تن در ماه ورق گالوانیزه رنگی تولید می‌کنیم. در حالی که توان اسمی شرکت حدود ۱۰ هزار تن در ماه است.

مدیر بازرگانی گروه صنعتی فولاد بهمن اضافه کرد: شرکت ما در حال حاضر تولید ورق رنگی از ضخامت ۰٫۴ تا ۰٫۷ میلی‌متر را انجام می‌دهد اما توان خط تولید شرکت از ۰٫۲ تا یک میلی‌متر است. در عین حال با توجه محدودیتی که در تامین مواد اولیه به ویژه در مورد ورق‌های نازک‌تر از ۰٫۴ میلی‌متر وجود دارد، بخشی از خط تولید شرکت بدون استفاده باقی مانده است.

افزایش خطوط تولید و تنوع در آن

فهیمی با بیان اینکه در راه پیشرفت شرکت و صنعت فولاد، موانعی نیز وجود داشته است، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین موانع، طبعیتا تحریم‌ها است اما شرکت برای حل این مشکل، از تصمیم خود برای پیشرفت عقب‌نشینی نکرد و تصمیم گرفت خط تولید رنگ را نیز در کنار تولید ورق‌های رنگی به خطوط تولیدی خود بیفزاید. از این رو واحد تولید رنگی به نام «سرآمد رنگ شمال» را راه‌اندازی کردیم که فعالیت خود را از چند ماه قبل آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: در فاز نخست این واحد، رنگ‌های مربوط به کویل کوتینگ (Coil Coating) تولید می‌شود که برای رنگ‌آمیزی ورق‌های گالوانیزه و کلاف‌های آلومینیومی کاربرد دارد. خوشبختانه کارخانه «سرآمد رنگ شمال» در بخش رنگ‌های ترافیکی، رنگ‌های روی چوب و طرح چوب، دارای یکی از بهترین خطوط تولیدی در ایران و خاورمیانه است.

مدیر بازرگانی گروه صنعتی فولاد بهمن بیان کرد: تمرکز اصلی این شرکت بر تولید ورق‌های ساختمانی است اما در دو سال گذشته توانستیم محصولات خود را گسترش دهیم و در حوزه تولید ورق‌های رنگی مورد استفاده در صنایع لوازم خانگی نیز وارد شویم که این امر در میان مصرف‌کنندگان جدید شرکت بازخورد بسیار خوبی داشت و محصولات مناسبی نیز در این زمینه تولید شد.

فهیمی در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت، اذعان کرد: علاوه‌براین تولید رنگ‌های وایت‌بوردی که جزو رنگ‌های وارداتی محسوب می‌شوند را نیز در دستور کار قرار دادیم که تولید این محصول قطعا به کاهش واردات در این زمینه و جلوگیری از خروج ارز کمک خواهد کرد. همچنین یکی از طرح‌های مهم شرکت فولاد بهمن، تولید ورق‌های گالوانیزه است که پروژه راه‌اندازی کارخانه آن در حال پیشرفت بوده و قراردادهای مربوط به خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات نیز به امضا رسیده که امیدواریم این طرح به زودی به بهره‌برداری برسد.

کمبود همیشگی مواد اولیه

مدیر بازرگانی گروه صنعتی فولاد بهمن با اشاره به اینکه این شرکت برای تولید محصول خود، ورق گالوانیزه را به صورت کلاف استفاده می‌کند، عنوان کرد: با توجه به تحریم‌ها طبیعتا چاره‌ای جز تامین مواد اولیه از تولیدکنندگان داخلی نداریم. در حال حاضر، شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری از زیرمجموعه‌های شرکت فولاد مبارکه، مهم‌ترین تامین‌کننده شرکت است. این شرکت حدود ۶۰ درصد از کل تولیدات گروه فولاد بهمن را تامین می‌کند و تقریبا هر ماه حدود چهار هزار تن ورق گالوانیزه از این شرکت خریداری می‌کنیم.

فهیمی با بیان اینکه گروه صنعتی فولاد بهمن برای تامین مواد اولیه با چالش مواجه است، یادآور شد: زمانی که تحریم‌ها مطرح نبودند، واردات مواد اولیه دشواری چندانی نداشت اما متاسفانه با شروع تحریم‌ها تامین برخی از مواد اولیه وارداتی با موانع زیادی همراه شد. گرچه کاهش واردات به ویژه در مورد اقلامی که ساخت آن‌ها در داخل صورت می‌گیرد، به سود کشور است و مزایای بسیاری دارد اما این موضوع باعث می‌شود شرکت‌های داخلی از حالت رقابت خارج شوند. به عبارت دیگر، وقتی این شرکت‌ها خود را در تامین مواد اولیه صنایع پایین‌دستی تنها و بدون رقیب می‌بینند، انگیزه مضاعفی برای افزایش کیفیت محصولات خود نخواهند داشت.

وی مشکل دیگر صنعت فولاد را قوانین و مقررات دست و پاگیر دانست و تاکید کرد: این قوانین بیشتر از آن که بتواند دست واسطه‌ها را کوتاه کند، به تولیدکنندگان آسیب می‌رساند. به عنوان مثال، یک کالا چهار ماه پس از ثبت سفارش خرید از شرکت خارجی به دست تولیدکننده می‌رسد و متاسفانه در این مدت، بارها و بارها قوانین و مقررات واردات دچار تغییر و تحول می‌شوند. به این ترتیب، شرکت‌ها همواره برای واردات با نوعی سردرگمی مواجه هستند و نمی‌توانند برنامه‌ریزی دقیقی در این خصوص داشته باشند.

تاثیر واردات کالا بر رشد کیفی محصولات

مدیر بازرگانی گروه صنعتی فولاد بهمن خاطرنشان کرد: یکی از شرکت‌هایی که از تغییر قوانین و مقررات به ویژه در امر واردات صدمه خورده است، گروه صنعتی فولاد بهمن بود که سفارش کالایی را در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ ثبت کرد و این کالا در فروردین سال بعد به کشور وارد شد و متاسفانه دولت و بانک عامل شرکت بهمن را موظف کردند که مابه‌التفاوت نرخ ارز را پرداخت کند. وقتی یک شرکت برای واردات و تامین مواد اولیه خود برنامه‌ریزی می‌کند، نباید با بخشنامه‌ها و مقررات خلق‌الساعه روند آن را تغییر داد. تغییر قوانین و مقررات به تولیدکنندگان فشار زیادی را وارد می‌کند و انگیزه را از تولیدکننده می‌گیرد.

فهیمی با اشاره به اینکه گروه صنعتی فولاد بهمن در منطقه محرومی در استان مازندران واقع شده و حدود ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی داشته است، تصریح کرد: متاسفانه به جای آنکه تولیدکنندگان به دنبال افزایش تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌‌ای باشند، باید بخشی از زمان خود را صرف برطرف کردن مشکلاتی کنند که به دلیل تغییر قوانین و مقررات ایجاد شده است. علی‌رغم برگزاری جلسات متعدد میان مدیران شرکت و مسئولان امر و وزارت صنعت، معدن و تجارت، هنوز مشکل دریافت مابه‌التفاوت ارز حل نشده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات ناشی از تحریم‌ها و قوانین دولتی برای انجام واردات، گروه صنعتی فولاد بهمن ناچار است از منابع داخلی مواد اولیه خود را تامین کند. این یعنی عملا رقابتی در این زمینه وجود ندارد و عمده قیمت‌های کشف شده در بورس کالا رقابتی نیستند. در حقیقت تولیدکنندگان چاره‌ای جز خرید از بورس کالا ندارند؛ زیرا عرضه‌کننده عمده دیگری در کشور وجود ندارد. اگر هم تولیدکنندگان قصد خرید از بورس کالا را نداشته باشند، باید فعالیت خود را تعطیل کنند. بنابراین برای ادامه تولید، شرکت‌ها باید با قیمت‌های کشف شده در بورس کالا کنار بیایند.

مدیر بازرگانی گروه صنعتی فولاد بهمن در ادامه یادآور شد: واردات به تولیدکنندگان اجازه می‌داد از میان ۲۰ تا ۳۰ شرکت معتبر در دنیا، برند مورد نظر خود را انتخاب کنند. به طوری که تولیدکننده می‌توانست به راحتی از شرکت‌های معتبر شرایط فروش ورق را استعلام بگیرد و همزمان با تامین‌کنندگان داخلی نیز به مذاکره بپردازد. در این فرآیند تفاوت قیمت‌ها و نوسانات مورد سنجش قرار می‌گرفت. قطع واردات به دلایل مختلف ازجمله افزایش نرخ ارز باعث از بین رفتن فضای رقابتی میان تامین‌کنندگان شده است. این در حالی است که پیشرفت صنعت همواره در فضای رقابتی رقم می‌خورد. یک شرکت زمانی پیشرفت می‌کند که در کنار آن رقبای قوی وجود داشته باشند؛ زیرا اگر یک شرکت احساس کند که تولیدکنندگان رقیب می‌توانند جای آن را در بازار بگیرند، برای باقی ماندن در بازار چاره‌ای جز تولیدات بهتر و ایجاد شرایط جدید نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه گروه صنعتی فولاد بهمن در برخی مواقع ناچار است برای تامین برخی از قطعات خط تولید خود واردات انجام دهد، اذعان کرد: در این زمینه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنیم و در عین حال ناچار هستیم برخی کالاهایی نسبتا بی‌کیفیت که به اسم با کیفیت عرضه می‌شوند را نیز از تولیدکنندگان داخلی خریداری کنیم. علت این امر را هم تنها می‌توان عدم واردات ونبود فضای رقابتی در بازار داخلی دانست.

بازار صادراتی از دست رفت

مدیر بازرگانی گروه صنعتی فولاد بهمن در خصوص بازارهای صادراتی این شرکت، اظهار کرد: محصولات شرکت به کشورهایی مانند افغانستان، ترکمنستان، عراق و تاجیکستان صادر می‌شدند اما در برخی مواقع این صادرات متوقف شد و دلایل عمده آن را می‌توان بروز جنگ داخلی در دیگر کشورها به ویژه عراق دانست. با این وجود، در سال گذشته یک محموله یک هزار تنی به عراق صادر کردیم که متاسفانه دولت در آن زمان بخشنامه‌ای مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات را ابلاغ کرد. این در حالی است که طبق برخی از بخشنامه‌ها صادرکنندگان می‌توانستند مبلغ کالای عرضه شده به کشورهای عراق و افغانستان را به صورت ریالی دریافت کنند. بنابراین شرکت‌هایی که به دو کشور یاد شده صادرات دارند، طبیعتا ارز نیز برای تحویل به سامانه نیما نخواهند داشت.

وی تغییر پیاپی قوانین و مقررات گمرکی و صادراتی را باعث کمرنگ شدن صادرات کالا دانست و عنوان کرد: لازمه صدرو این قوانین و دستورالعمل‌ها این است که یک اتاق فکر پیش از صدور آن‌ها، اثرات این بخشنامه‌ها را مورد مطالعه و بررسی کامل قرار می‌داد. ضمن اینکه باید از تولیدکنندگان به ویژه بخش خصوصی در این زمینه نظرخواهی کرد. طبیعی است که در این فرآیند باید برخی از قوانین و مقررات به طور کامل تغییر یابند.

فهیمی تاکید کرد: کشور ما برای برقراری امنیت در کشورهای همسایه به ویژه عراق و سوریه هزینه‌های مالی و جانی زیادی را متحمل شده است اما آیا به نسبت این هزینه‌ها کشور ما می‌تواند به دو کشور یاد شده صادرات داشته باشد؟ دولت باید از صادرات به کشورهای همسایه حمایت کند زیرا در صورت توسعه صادرات، قطعا بخشی از منافع آن به دولت بازمی‌گردد.

مشتری‌مداری، اصل نخست فولاد بهمن

مدیر بازرگانی گروه صنعتی فولاد بهمن با بیان اینکه این شرکت نسبت به تولیدات خود به اندازه‌ای مطمئن است که روی رول ورق‌های خود، به فاصله هر دو متر لوگو و اسم شرکت را درج می‌کند، اظهار کرد: اگر یک خریدار از محصول ناراضی بود و قصد بازگرداندن آن را به شرکت تولیدکننده داشت، حق دارد که بداند چه شرکتی آن را تولید کرده است و کالای تولیدی همیشه باید در داخل و خارج کشور قابل ردیابی باشد. این در حالی است که بسیاری از کلاف‌های ورق رنگی در کشور بدون اسم و لوگوی شرکت تولیدکننده هستند.

وی اذعان کرد: قطعا هرگز نمی‌توان به رضایت صد درصدی در تولید دست یافت و هیچ شرکتی در سطح جهان نمی‌تواند این ادعا را مطرح کند اما گروه صنعتی فولاد بهمن همواره تلاش کرده رضایت مشتریان را جلب کند و تاکنون رضایت مشتریان از محصولات شرکت بالای ۹۵ درصد بوده است. رضایت مشتری همواره در اولویت گروه صنعتی فولاد بهمن قرار دارد و این موفقیت در سایه مدیریت مناسب شرکت و همچنین همکاری صمیمانه مشتریان حاصل شده است؛ چراکه مشتریان همواره با نقطه نظرات خود به بهبود و ارتقای فرآیند تولید کمک کرده‌اند.

فهیمی در پایان شفافیت را یکی دیگر از اصول گروه صنعتی فولاد بهمن دانست و خاطرنشان کرد: مشتریان در هر ساعت که بخواهند می‌توانند برای شفاف‌سازی، از خطوط تولید گروه صنعتی فولاد بهمن بازدید کنند و از چگونگی فرآیندهای تولید و نیز آماده‌سازی محصولات آگاه شوند. اگر مشتریان حداقل سفارش را از شرکت داشته باشند، می‌توانند با بازدید از خطوط، نسبت به توانایی شرکت در خصوص تولید انواع محصولات اطمینان حاصل کنند. در مقابل، شرکت‌های بزرگ، بروکراسی و ضوابط خاص و طولانی را برای بازدید مشتریان اعمال می‌کنند و به دلیل برخی مسائل، نسبت به حضور افراد غیر متخصص در خطوط تولید سخت‌گیری زیادی می‌شود و محدودیت‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1212

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت