• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

تعادل در عرضه جهانی فلز سرب به چه عواملی بستگی دارد؟

  • کد خبر : 21108
  • 23 خرداد 1402 - 14:25
تعادل در عرضه جهانی فلز سرب به چه عواملی بستگی دارد؟
طبق گزارش گروه بین‌المللی مطالعات سرب و روی (ILZSG)، بازار جهانی عرضه و تقاضای سرب تصفیه‌شده در سال 2023 تقریبا در حالت تعادل قرار دارد.

طبق گزارش گروه بین‌المللی مطالعات سرب و روی (ILZSG)، بازار جهانی عرضه و تقاضای سرب تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۳ تقریبا در حالت تعادل قرار دارد.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، مقدار تولید سرب تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۲ به میزان قابل‌ توجه ۱۴۱ هزار تن کاهش یافت اما طبق به‌روزرسانی ماه آپریل این گروه بین‌المللی، کسری سرب تصفیه‌شده در بازار به ۲۰ هزار تن در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت.

بر همین اساس گروه بین‌المللی مطالعات سرب و روی، کمبود پیش‌بینی عرضه مورد انتظار را از ۴۲ هزار تن در زمان آخرین ارزیابی خود در ماه اکتبر ۲۰۲۲ کاهش داده است. این میزان کسری بازنگری شده برای حجم تولید جهانی ۱۲ میلیون تنی سرب تصفیه‌شده خواهد بود.

با این حال تعادل در حجم عرضه و تقاضای جهانی، به معنای تعادل آن در سطح منطقه‌‌ای نیست. به علاوه بازار فیزیکی در اروپا و ایالات متحده آمریکا، همچنان با محدودیت روبه‌رو است و ذخایر قابل رصد در انبارها همچنان در سطح پایینی قرار دارند. خریداران اصلی کشورهای غربی نیز همچنان به واردات از چین به منظور رفع مشکلات زنجیره تامین جهانی متکی هستند.

ادامه روند افزایشی حجم صادرات چین

کشور چین در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۱۶ هزار و ۵۰۰ تن سرب تصفیه‌شده صادر کرد که بالاترین میزان صادرات سالانه از سال ۲۰۰۷ محسوب می‌شود.

این کشور در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ یک واردکننده محض سرب تصفیه‌شده بود اما از سال ۲۰۲۱ به بعد، به یک صادرکننده محض تبدیل شد. این تغییر رویکرد در کشور چین در رابطه با فلز سرب تصفیه‌شده، موجب ایجاد شکاف در زنجیره تامین این ماده در کشورهای غربی شد.

در همین رابطه حجم صادرات سرب تصفیه‌شده چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ همچنان روند افزایشی دارد و این کشور توانسته است حدود ۴۶ هزار تن از این فلز را به سایر نقاط جهان صادر کند. این رقم حدود ۲۲ درصد نسبت به رقم ثبت شده در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ افزایش را نشان می‌دهد.

حجم واردات سرب تصفیه‌شده به چین طی یک سال گذشته به حداقل رسیده؛ چراکه تمرکز پنجره آربیتراژ بر روی صادرات این فلز بوده است. همچنین حجم واردات این فلز در بازه ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۳، فقط ۴۲۶ تن بود که ۲۷۵ تن آن از کشور مالاوی وارد شد.

در حال حاضر تمرکز چین بر افزایش حجم صادرات و مقاصد صادراتی سرب تصفیه‌شده است. محموله‌های صادراتی این فلز از مبدا چین در سه ماهه اول ۲۰۲۳، شامل سه هزار و ۶۲ تن به ایالات متحده آمریکا، سه هزار و ۳۲۴ تن به ایتالیا و سه هزار و ۵۰ تن به هلند بود.

بزرگ‌ترین مقصد صادراتی سرب تصفیه‌شده چین، کشور تایوان با محموله‌ای به حجم ۱۱ هزار تن بود. در عین حال به نظر می‌رسد بخشی از این فلز به انبارهای بورس فلزات لندن (LME) راه پیدا کرده باشد. بر اساس آخرین به‌روزرسانی آمار ماهانه بورس فلزات لندن، حجم ذخایر انبار سرب چین از رقم صفر در ابتدای سال ۲۰۲۳، به ۶ هزار و ۷۵۰ تن در پایان ماه آپریل ۲۰۲۳ رسید.

دست و پنجه نرم کردن بازار سرب کشورهای غربی با محدودیت‌ دسترسی

افزایش حجم صادرات سرب تصفیه‌شده چین، منجر به روند صعودی انبار ذخایر این فلز در بورس فلزات لندن شده است. حجم ذخایر انبار سرب چین در این بورس با هشت هزار و ۱۵۰ تن افزایش، هم‌اکنون حدود ۳۳ هزار تن است. این حجم از ذخایر تنها برای مصرف مورد نیاز یک روز جهان کافی است.

حجم پایین ذخایر انبار سرب چین در این بورس، موجب ایجاد یک سری اختلافات قیمتی و محدودیت در بازار شده است. اخیرا در ماه آپریل ۲۰۲۳، پریمیوم نقدی نسبت به  قیمت سه ماهه سرب، حدود ۳۵ دلار در هر تن تعیین شد. در حال حاضر این اختلافات قیمتی و محدودیت کاهش یافته است و پریمیوم نقدی نسبت به قیمت سه ماهه این فلز، به حدود ۱۵ دلار در هر تن رسیده است.

به نظر می‌رسد حجم ذخایر انبار سرب چین در بورس فلزات لندن، تنها به مقاصد صادراتی کشورهای آسیایی اختصاص داشته باشد. لازم به ذکر است که حجم انبار فلز سرب بورس فلزات لندن در اروپا، حدود یک هزار و ۲۷۵ تن و حجم انبار فلز سرب بورس فلزات لندن در آمریکا، فاقد ذخایر این فلز است.

در واقع رقم تعیین شده برای پریمیوم بازار فیزیکی را می‌توان منعکس‌کننده عدم تعادل عرضه و تقاضای فلز سرب منطقه‌ای عنوان کرد. بر همین اساس و به گفته موسسه «Fastmarkets»، خریداران آمریکایی به منظور تامین این فلز از بازار فیزیکی، حاضر به پرداخت ۲۰ سنت در هر پوند (۴۴۰ دلار در هر تن) که بیش از قیمت نقدی فلز سرب در بورس فلزات لندن است، هستند.

پریمیوم ۲۰ سنت در هر پوند، تنها اندکی نسبت به رقم ۲۲٫۲۵ سنت در هر پوند طی ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. این رقم در ابتدای سال ۲۰۲۱ حدود ۱۲ سنت بود.

پس از تعطیلی غیرمنتظره واحد بازیافت «Florence» در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا در سال ۲۰۲۱، بازار سرب ایالات متحده آمریکا بیش از گذشته به واردات وابسته شده است. با این حال، وضعیت قاره اروپا به لطف راه‌اندازی مجدد واحد ذوب سرب «Stolberg» در آلمان، وضعیت بهتری نسبت به آمریکا در سال ۲۰۲۳ دارد. لازم به یادآوری است که فعالیت این تاسیسات با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۵ هزار تنی در سال، از زمان جاری شدن سیل در آلمان در تابستان ۲۰۲۱ متوقف شده بود.

به گفته گروه بین‌المللی مطالعات سرب و روی، واحد ذوب سرب «Stolberg»، بزرگ‌ترین واحد ذوب در دو سال اخیر بوده است و آغاز مجدد فعالیت آن تحت مالک جدید شرکت «Trafigura»، عامل اصلی افزایش ۲٫۸ درصدی تولید سرب اولیه جهانی در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

گروه بین‌المللی مطالعات سرب و روی اضافه کرد که مصرف سرب در سال ۲۰۲۲ در اروپا روند کاهشی داشت. این میزان کاهش در کشورهایی چون اتریش، لهستان، فدراسیون روسیه، اسپانیا و اوکراین حدود ۱٫۹ درصد بود.

پیش‌بینی می‌شود مصرف سرب اروپا در سال ۲۰۲۳، حدود ۰٫۴ درصد بهبود یابد و میزان مصرف جهانی آن نیز حدود  ۱٫۷ درصد رشد را تجربه کند. تفاوت بین سرعت مقدار تولید و نرخ بازیابی میزان مصرف، نشان‌دهنده روند کاهشی شکاف عرضه جهانی در سال ۲۰۲۳ است.

 برقرار کردن تعادل میان روند عرضه و تقاضای سرب در بازار

قیمت سه ماهه سرب بورس فلزات لندن در اکثر روزهای سال ۲۰۲۳، رقم دو هزار و ۲۰ تا دو هزار و ۱۸۰ دلار به ازای هر تن را تجربه کرد؛ این رقم منعکس‌کننده تغییر از روند کسری عرضه در بازار به سمت تعادل آن خواهد بود.

یکی از دلایل مهم این تغییر که مانند سال ۲۰۲۲ توازن میان عرضه و تقاضا را در بازار حفظ می‌کند، ادامه افزایش حجم صادرات سرب چین است. در واقع این افزایش صادرات سرب چین، موجب کاهش حجم ذخایر انبارهای این کشور در چندین سال اخیر شده است. در همین رابطه، حجم ذخایر انبار سرب در بورس آتی شانگهای (ShFE) از ۲۰۰ هزار تن در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، به ۳۲ هزار و ۹۵ تن تا هفته سوم ماه می ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

بر اساس گزارش ارائه شده توسط موسسه «SMM»، به نظر می‌رسد تولیدکنندگان چینی مقدار تولید سرب اولیه را طی بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا آپریل ۲۰۲۳، حدود ۱۵٫۵ درصد سالانه افزایش داده‌اند.

خریداران کشورهای غربی از این افزایش مقدار تولید سرب توسط تولیدکنندگان چینی احساس رضایت کامل دارند. به همین دلیل این کشورها تا زمان بهبود مشکلات مربوط به فرایند تولید سرب در دیگر تاسیسات جهان که طی دو سال گذشته فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و موجب مشکلاتی در روند عرضه شده‌اند، به سرب تولیدشده در چین نیاز خواهند داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=21108

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.