• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان:

تلاش ما در جهت تکیه به توان داخلی و کاهش ارزبری است

  • کد خبر : 6131
  • 10 دی 1398 - 9:29
تلاش ما در جهت تکیه به توان داخلی و کاهش ارزبری است
مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان گفت: در حال حاضر پروژه گندله‌سازی بهاباد از مهم‌ترین اهداف توسعه‌ای شرکت است و در تلاش هستیم که این پروژه با استفاده از حداکثر توان داخلی و کمترین میزان ارزبری ممکن به بهره‌برداری برسد.
مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان گفت: در حال حاضر پروژه گندله‌سازی بهاباد از مهم‌ترین اهداف توسعه‌ای شرکت است و در تلاش هستیم که این پروژه با استفاده از حداکثر توان داخلی و کمترین میزان ارزبری ممکن به بهره‌برداری برسد.

اسداله فرشاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در سال ۱۳۹۵ با مشارکت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، تصمیم به آغاز پروژه ساخت کارخانه گندله‌سازی در شهرستان بهاباد استان یزد گرفت و مراحل اجرای این طرح هم‌اکنون به عنوان یکی از اصلی‌ترین طرح‌های توسعه‌ای شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و یک طرح عظیم ملی، با ظرفیت تولید سالانه چهار میلیون تن گندله در حال پیگیری است.

وی در خصوص میزان پیشرفت طرح مجتمع گندله‌سازی بهاباد، عنوان کرد: این پروژه چهار میلیون تنی تا به امروز حدود ۲۹ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که البته مشکلاتی را نیز در این مسیر دارد که ممکن است بر سرعت پیشرفت طرح تاثیر منفی بگذارد و ما برای رفع آن در تلاش هستیم.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان درباره مهم‌ترین مشکلات موجود در احداث و راه‌اندازی این طرح بزرگ، بیان کرد: احداث و راه‌اندازی پروژه‌های جدید صنعتی همواره با مشکلات خاص خود همراه است که معمولا اهالی صنعت با آن آشنا هستند؛ اما یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در پروژه مجتمع گندله‌سازی بهاباد، مربوط به تجهیزات تکنولوژیکی‌ است که برای تامین آن‌ها نیازمند واردات از خارج از کشور  هستیم؛ این نیازها با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، ما را تحت فشار می‌گذارد و به همین دلیل سعی داریم تا بحث داخلی‌سازی را در احداث این مجتمع ارتقا دهیم و با استفاده حداکثری از توان تولید داخلی کشور، نیاز به واردات را به حداقل برسانیم.

فرشاد با ذکر این نکته که سهم ارزبری این پروژه به مراتب کمتر از ارزبری پروژه‌های خط تولید گندله‌ پیشین در کشور بوده است، تصریح کرد: کشور ما در سال‌های گذشته و در احداث خط تولید گندله، همواره بخش بسیار زیادی از سرمایه‌ در نظر گرفته شده برای تامین تجهیزات را صرف سهم ارزی پروژه می‌کرده است؛ به طوری که شاید این سهم به بیش از ۸۰ درصد می‌رسید ولی ما در شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان تلاش کرده‌ایم که با توجه به توانایی‌های موجود داخلی و تکیه بر تولیدات داخلی، سهم ارزی تامین تجهیزات را تا حد ممکن کاهش دهیم و به کمتر از ۵۰ درصد برسانیم که تا حدود زیادی نیز در این امر موفق بوده‌ایم و توانسته‌ایم این سهم ارزی را به حدود ۴۰ درصد برسانیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فلزات آنلاین در مورد سطح دانش کنونی کشور ما در حوزه فولاد، گفت: در واقع متخصصان و کارشناسان صنعتی کشور ما توانسته‌اند با بهره‌گیری از دانش و تجربه داخلی پا را از بومی‌سازی فراتر گذاشته و علاوه بر تولید قطعات و تجهیزات، دانش مربوط به طراحی و مهندسی تفصیلی را نیز در کشور ایجاد کنند که این موضوع می‌تواند منجر به باز شدن دریچه‌های جدیدی به سوی توسعه صنعت فولاد کشور شود.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در خصوص میزان اشتغال‌زایی این طرح در منطقه بهاباد استان یزد نیز خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این مجتمع علاوه بر تحقق بخشی از اهداف صنعتی کشور در حوزه فولاد که در سال رونق تولید ملی تاکید ویژه‌ای نیز بر آن وجود دارد، زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدود ۱۵۰۰ نفر به شکل غیرمستقیم فراهم خواهد شد که برای ساکنان این منطقه بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

فرشاد با اشاره به قرار گرفتن کارخانه در منطقه کم‌آب کشور، در نظر گرفتن بهره‌وری در مصرف آب در این منطقه را ضروری دانست و در این زمینه بیان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، برای اینکه مصرف آب را بهینه کنیم، با سرمایه‌گذاری در بخش‌های تاسیسات، میزان مصرف آب را به نصف کاهش دادیم. همچنین با احداث دو مخزن ۱۳ هزار مترمکعبی بتنی که با همکاری شرکت چادرملو و استانداری انجام شد، آب را از مسیر خط لوله اختصاصی چادرملو به این منطقه انتقال دادیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح مجتمع گندله‌سازی بهاباد که بر اساس تکنولوژی لورگی بنا شده، هم‌اکنون به فاز جدید پیشرفت و ساخت و ساز وارد شده است و امیدوار هستیم تا روند اجرایی سرعت بیشتری بگیرد و بهره‌برداری از این طرح تا سال ۱۴۰۱ انجام شود. تا کنون تلاش‌های زیادی برای تامین برق، گاز و اجرای زیرساخت‌های مورد نیاز این طرح انجام شده و علاوه بر ساخت مخازن بتنی ذخیره آب، طرح‌های احداث پست برق و خط انتقال برق از نخلستان بافق و همچنین اجرای خط انتقال گاز از بهاباد نیز برای این پروژه عظیم انجام گرفته است که علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز مجتمع گندله‌سازی، نیاز برخی از مناطق در مسیر را نیز مرتفع می‌کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6131
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت