• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
مدير مهندسی معكوس و ساخت داخل گل گهر:

به دنبال کاهش ارزبری و افزایش توان ساخت داخل هستیم

  • کد خبر : 10238
  • 26 دی 1401 - 8:50
به دنبال کاهش ارزبری و افزایش توان ساخت داخل هستیم
مدير مهندسي معكوس و ساخت داخل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: شرکت گل‌گهر در راستای قانون حداکثر استفاده از توان داخل، تامین قطعات و تجهیزات را در وهله اول از داخل کشور در دستور کار خود قرار داده است.

مدير مهندسي معكوس و ساخت داخل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: شرکت گل‌گهر در راستای قانون حداکثر استفاده از توان داخل، تامین قطعات و تجهیزات را در وهله اول از داخل کشور در دستور کار خود قرار داده است و در صورت عدم امکان تامین از داخل، تلاش کرده تا به‌ صورت موازی هم فرایند بومی‌سازی و هم فرایند تامین از خارج را دنبال کند و در صورت موفقیت پروژه‌های بومی‌سازی، تامین از خارج را متوقف و تامین از سازنده توانمند داخلی را در اولویت قرار دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در تلاش است با فرایند بومی‌سازی، ارزبری زنجیره تولید فولاد را تا حد امکان و منطقی کاهش دهد. بدین منظور در ریسک ساخت بار اول با سازندگان توانمند کشور مشارکت کرده که نتیجه این رویکرد، بومی‌سازی ۷۵ درصدی قطعات (از بعد تعداد) در منطقه گل‌گهر بوده است.

رونمایی از دامپتراک ۶۰ تنی به همت «کگل»

«کگل» هفته گذشته از محصول تجاری‌سازی شده بومی‌سازی دامپتراک ۶۰ تن ایرانی با حضور رئیس هیئت عامل شرکت ایمیدرو و جمعی از مدیران ارشد صنعتی و معدنی کشور در نمایشگاه فولاد ایران رونمایی کرد. رونمایی از دامپتراک ۶۰ تنی بومی‌سازی توسط شرکت گل‌گهر با همکاری شرکت دلتا راه ماشین و شرکت گهر همکار، یکی از مهم‌ترین اتفاقات این رویداد تخصصی ملی است.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در زمینه کوشش برای تحقق شعار مد نظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید داخل و خودکفایی در محصولات استراتژیک کار تحقیقاتی فشرده‌ای را برای بومی‌سازی ماشین‌آلات و قطعات در دست انجام دارد.

با اجرای این پروژه، صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی برای کشور صورت می‌گیرد؛ چنا‌ن‌چه در نمونه خارجی، قیمت هر دستگاه ۶۰۰ هزار یورو است اما برای ساخت نمونه داخلی، ۲۰۰ هزار یورو اختصاص یافته است که از صرفه‌جویی ۴۰۰ هزار یورویی در هر دستگاه حکایت دارد. این دستگاه بر اساس دستورالعمل‌های وزارت صمت ۵۰ درصد داخلی‌سازی شده و تنها قطعاتی که تولید آن‌ها مزیت رقابتی ندارد، برون‌سپاری شده است.

با تولید انبوه این ماشین، بخش اعظمی از قطعات آن به دلیل افزایش مصرف توجیه‌پذیر خواهد بود و امکان ارتقای درصد داخلی‌سازی آن شکل می‌گیرد. پیش از این، نمونه اولیه دستگاه دامپتراک ۶۰ تنی تولید شده بود که پس از سه هزار ساعت کار و بررسی‌های فنی و اصلاحیه‌های لازم، خط تولید انبوه این محصول آغاز به کار کرده است. این تنها اقدام شرکت گل‌گهر در زمینه بومی‌سازی به شمار نمی‌رود؛ چراکه این شرکت با داخلی‌سازی ۹۰ هزار قطعه، سالانه ۲۵۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی را برای کشور به ارمغان آورده است.

کاهش ۶۰ یورویی ارزبری زنجیره فولاد با بومی‌سازی

در همین راستا جلال سلیمان‌نژاد، مدير مهندسي معكوس و ساخت داخل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در ارتباط با فرایند بومی‌سازی در این شرکت، بیان کرد: به‌ منظور کاهش اثرات تحریم‌ها و تامین دشوار و هزینه‌بر قطعات یدکی، واحد بومی‌سازی و در برخی موارد عدم امکان تامین در شرکت گل‌گهر تشکیل شد. این واحد تلاش دارد با فرایند بومی‌سازی، ارزبری زنجیره فولاد را از ۱۰۰ یورو به ۴۰ یورو به ازای هر تن تولید فولاد کاهش دهد.

وی افزود: شرکت گل‌گهر در راستای قانون حداکثر استفاده از توان داخل، تامین قطعات و تجهیزات را در وهله اول از داخل کشور در دستور کار خود قرار داده است و در صورت عدم امکان تامین از داخل، تلاش کرده تا به‌ صورت موازی هم فرایند بومی‌سازی و هم فرایند تامین از خارج را دنبال کند و در صورت موفقیت پروژه‌های بومی‌سازی، تامین از خارج را متوقف و تامین از سازنده توانمند داخلی را در اولویت قرار دهد.

مدير مهندسي معكوس و ساخت داخل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با اشاره به تحریم‌های ظالمانه، عنوان کرد: تامین قطعات از خارج دشوار، هزینه‌بر و در برخی موارد تقریبا غیرممکن است و می‌توان گفت تنها راه در دسترس و اقتصادی، توسعه تامین و خرید از داخل کشور است. امیدواریم با هم‌افزایی شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی کشور که نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را دارند، شاهد توسعه بیش‌ از پیش فرایند تامین از داخل کشور باشیم.

سلیمان‌نژاد تصریح کرد: واقعیت امر این است که با توجه به ضعف کیفیت در برخی کالاهای ساخت داخل، اعتماد به کالای ایرانی دچار خدشه شده است و اگر مصرف‌کننده امکان انتخاب بین نمونه داخلی و خارجی را داشته باشد، نمونه خارجی را انتخاب می‌کند. با این شرایط، شرکت گل‌گهر تلاش کرده است در راستای قانون استفاده حداکثری از توان ساخت داخل، تامین قطعه از داخل را تسریع کند.

ضرورت همکاری تمامی ارکان جامعه در توسعه بومی‌سازی

وی اضافه کرد: هرچند که تولید کالای باکیفیت داخلی تابع مجموعه‌ای از عوامل است و سازنده داخلی به تنهایی نمی‌تواند مسئولیت کیفیت را بپذیرد اما نیاز است کلیه بخش‌های جامعه به‌ درستی نقش خود را ایفا کنند.

مدير مهندسي معكوس و ساخت داخل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با تاکید بر اینکه مهم‌ترین چالش پیش روی بومی‌سازی موضوع زمان است، اذعان کرد: با توجه به تحریم‌ها، مشکل تامین مواد اولیه گریبان‌گیر سازندگان داخلی شده و از سوی دیگر، عدم ثبات نرخ ارز نیز باعث تاخیر در تصمیمات سازندگان شده است. در نهایت مجموعه این عوامل باعث طولانی شدن زمان ساخت و ضعف در مستندسازی و عدم امکان حفظ کیفیت و تداوم کیفیت محصولات داخلی شده است.

سلیمان‌نژاد ادامه داد: با توجه به تحریم‌ها و در صورت بومی‌سازی، زمان تامین قطعات به شدت کاهش پیدا می‌کند و همچنین امکان خدمات پس از فروش و تضمین نیز به وجود می‌آید که مجموعه این عوامل باعث کاهش بهای تمام‌شده محصولات زنجیره فولاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت گل‌گهر به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد اولیه فولاد کشور، تلاش نموده ارز حاصل از فرآیندهای بومی سازی را به طرح های توسعه خود اختصاص دهد و علاوه بر صرفه جویی ارزی، در زمینه توانمندسازی سازندگان داخلی گامی اساسی بردارد.

مدير مهندسي معكوس و ساخت داخل گل‌گهر در پایان یادآور شد: با داخلی‌سازی و خرید ساخت داخل، امکان ایفای بهتر این نقش به وجود خواهد آمد. از سوی دیگر، با حمایت شرکت‌های بزرگ معدنی از سازندگان خرد، رویکرد توسعه «SME» ها نیز بهتر اجرا می‌شود و در نتیجه امکان اشتغال‌زایی بیشتر با توسعه کسب‌وکارهای کوچک یا همان مجموعه‌ها به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10238

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
درآمد کچاد ۲۳ درصد رشد پیدا کرد
17اردیبهشت
جلسه راهبردهای توسعه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران برگزار شد
با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،

جلسه راهبردهای توسعه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران برگزار شد

17اردیبهشت
توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.