• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
با هدف بی‌نیاز شدن از واردات محقق شد؛

توسعه تولید محصولات خاص و ارزش‌افزای فولادی در شرکت ذوب آهن

  • کد خبر : 38815
  • 02 بهمن 1402 - 15:18
توسعه تولید محصولات خاص و ارزش‌افزای فولادی در شرکت ذوب آهن
شرکت ذوب آهن اصفهان توجه ويژه‌ای به كاهش قيمت تمام شده، افزايش بهره‌وری، تنوع محصولات و ورود به بازارهای جديد داشته و اقدامات موثری در زمینه بهره‌گيری از تجارب شركت‌های دانش‌بنيان، صاحبان دانش فنی و جاری‌سازی مديريت‌های ايده و فناوری انجام داده است.

شرکت ذوب آهن اصفهان توجه ويژه‌ای به كاهش قيمت تمام شده، افزايش بهره‌وری، تنوع محصولات و ورود به بازارهای جديد داشته و اقدامات موثری در زمینه بهره‌گيری از تجارب شركت‌های دانش‌بنيان، صاحبان دانش فنی و جاری‌سازی مديريت‌های ايده و فناوری انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، يكی از مهم‌ترین ضروريت‌های تمامی بنگاه‌های توليدی و اقتصادی برای حفظ و ارتقای جايگاه خود، توجه به اصل توليد و توسعه پايدار است كه در اين خصوص سه هدف اصلی اقتصادی، اجتماعی و زيست‌محيطی در كانون توجهات قرار می‌گيرد. توجه به منابع و محيط زيست در كنار توليد اقتصادی بر مبنای نيازهای جامعه و مشتريان، از اصول توليد و توسعه پايدار به شمار می‌آیند که ركن اساسی برای حصول به اين مهم، توسعه مديريت و بهره‌گيری از فناوری‌های روز است.

شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان قدیمی‌ترین شرکت فولادی کشور با هدف تحقق صنعت سبز مطابق با خط مشی زیست‌محیطی خود و در راستای حفظ محیط زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، هم‌زمان با اجرای الزامات و سیستم مدیریت محیط زیست (ISO 14001)، اقدامات موثری در این زمینه انجام داده است که از جمله می‌توان به تعویض کنورتورهای فولادسازی؛ جایگزینی ایستگاه‌های قدیمی ریخته‌گری؛ احداث مجموعه پروژه‌های توازن شامل آگلوماشین ۴، باتری شماره ۳ کک‌سازی، کوره بلند شماره ۳ و نیروگاه هاربین با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌های در دسترس؛ کف‌بر کردن باتری قدیمی شماره یک و احداث باتری جدید به جای آن و همچنین کف‌بر کردن باتری شماره ۲ کک‌سازی؛ انجام تعمیرات اساسی بر روی کوره بلند شماره یک و احداث سیستم جدید تصفیه در ناحیه واگن توزین کوره بلند یک و احداث الکتروفیلتر آسپیراسیون کوره یک طی سنوات گذشته ‏به علاوه تعمیرات اساسی کوره بلند ۲ و به‌روزرسانی تجهیزات کوره مذکور اشاره کرد. با توجه به اينكه اصولا از دو روش كوره قوس الكتريكی و كوره بلند برای توليد فولاد در دنیا استفاده می‌شود و شرکت ذوب آهن اصفهان، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد با استفاده از روش کوره بلند در کشور است، بنابراین استفاده از كوره قوس الكتريكي در فرايند كوره بلند (كنورتر) امكان‌پذير نيست و در توسعه‌های آينده اين موضوع می‌تواند با تغيير فرايند توليد مد نظر قرار گيرد.

از طرفی با توجه به تغيير نيازها و الگوي مصرف مشتريان در دنیای امروز، رقابت فشرده در بازارهای داخلی و خارجی و همچنین كاهش حاشيه سود محصولات فولادی، شرکت ذوب آهن اصفهان توجه ويژه‌ای به كاهش قيمت تمام شده، افزايش بهره‌وری، تنوع محصولات و ورود به بازارهای جديد داشته و اقدامات موثری در زمینه بهره‌گيری از تجارب شركت‌های دانش‌بنيان، صاحبان دانش فنی و جاری‌سازی مديريت‌های ايده و فناوری انجام داده است. در همین راستا، این مجتمع عظیم صنعتی تولید انبوه محصول استراتژیک ریل را مطابق با استاندارد (EN13674) اروپا که یکی از معتبرترین سطوح استاندارد در سطح جهان محسوب می‌شود، آغاز کرده و تا پایان آذر ماه امسال، بالغ بر ۱۵۰ هزار تن انواع ریل توسط ذوب آهن تولید شده است. از جمله ریل‌های تولیدی در این شرکت، می‌توان به ریل‌های E60 و E46  جهت استفاده در خطوط راه‌آهن سراسری به همراه  E49 و E54 جهت استفاده در خطوط مترو به علاوه ریل سوزن  E60 سری A1 به منظور استفاده در مجموعه سوزن ریل اشاره کرد.

تیرآهن، یکی دیگر از محصولات استراتژیک شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به شمار می‌آید که حجم تولید این محصول در ۹ ماهه امسال، به ۶۹۶ هزار و ۸۷۵ تن رسیده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال پیش (۶۵۶ هزار و ۵۶۰ تن)، رشد بیش از ۶ درصدی را نشان می‌دهد. انواع تیرآهن همچون «IPN» مطابق با استاندارد (DIN1025-1)، بال‌پهن موازی با استاندارد (ISIRI14484) و  بال نیم‌پهن موازی بر اساس استاندارد (DIN1025-5) در این شرکت تولید شده و علاوه بر تامین ۱۰۰ درصدی نیاز داخل، در بازارهای صادراتی نیز عرضه می‌شود. از جمله محصولات جدید تولید شده در شرکت ذوب آهن اصفهان، می‌توان به آرک معدنی در انواع مختلف همچون TH29 و TH36 اشاره کرد که برای نخستین بار در کشور توسط سختکوشان ذوب آهنی تولید شده است. در واقع توليد اين محصولات علاوه بر رفع نيازهای داخلی و جلوگيری خروج ارز از كشور، فرصت جديدی را برای این شرکت به عنوان توليدكننده انحصاری اين محصولات در راستای ورود به صنعت حمل‌ونقل ريلی، معدن‌كاری و احداث سازه‌های بلندمرتبه ساختمانی به وجود آورده است.

باید توجه داشت از آنجایی که فناوری توليد ريل و تیرآهن‌های بال‌‎پهن از خارج كشور تامين شده، لازم است براي تعمير و نگهداری تجهيزات خط نورد اقدامات موثر نسبت به بومی‌سازی آن‌ها صورت پذيرد. در همین راستا، سیاست‌های بومی‌سازی شرکت ذوب آهن در پنج محور «تولید محصولات جدید»، «بومی‌سازی قطعات»، «بومی‌سازی در بخش پروژه‌ها»، «کمک به شرکت‌های مهندسی و ساخت داخل» و «تدوین دانش فنی» تبیین شده و نتایج موثری را در این حوزه به همراه داشته است که از جمله می‌توان به بومی‌سازی دریچه کشویی پاتیل فولاد، بومی‌سازی برج گردان کوره ریخته‌گری، بومی‌سازی صفحات جذب غبار الکتروفیلترها، بومی‌سازی جعبه ترمکس کارگاه نورد ۶۰۰، بومی‌سازی پوسته‌های گریبکس قفسه‌های دنیلی کارگاه نورد ۳۵۰، بومی‌سازی کوپلینگ اشپیندل قفسه ۶ کارگاه نورد ۶۵۰ و… اشاره کرد.

لازم به ذکر است که هم‌اکنون شرکت ذوب آهن اصفهان پروژه‌های توسعه‌ای شاخصی در دست اقدام دارد که در تلاش است با استفاده از دانش و فناوری‌های روز جهان این پروژه‌ها را به مرحله بهره‌برداری برساند و محکم‌تر از قبل در مسیر توسعه تولید و صادرات محصولات جدید و ارزش‌افزای فولادی گام بردارد. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به احداث واحد اکسیژن، احداث کوره پاتیلی (LF3)، تامین مالی تکمیل تاسیسات فاضلاب شهرستان‌های فولادشهر و ایمان‌شهر و روستاهای فلاورجان در ازای واگذاری پساب حاصله، احداث تصفیه‌خانه جهت تصفیه تکمیلی پساب شهرهای فولادشهر و ایمان‌شهر و پساب صنعتی کارخانه به صورت (BOT)، بازسازی کائوپرهای کوره بلند شماره ۲، بازسازی باتری شماره ۲ کک‌سازی و نوسازی کوره پانیلی (LF1) اشاره کرد. برای مثال، پروژه احداث تصفیه‌خانه با همکاری شرکت مپنا، بزرگ‌ترین پروژه ذوب آهن در بخش پساب از نظر حجم و راندمان در سطح خاورمیانه به شمار می‌رود که به لحاظ بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و حجم بالای پساب تحویلی به این کارخانه منحصر به فرد است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38815

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.