• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
مدیرعامل شرکت اطلس پویا اراک:

تولیدکننده واقعی در همه شرایط، کار خود را به سرانجام می‌رساند

  • کد خبر : 5750
  • 28 اسفند 1399 - 19:54
تولیدکننده واقعی در همه شرایط، کار خود را به سرانجام می‌رساند
مدیرعامل شرکت اطلس پویا اراک گفت: تحریم‌ها بر تولیدکنندگان واقعی اثری نداشته است و آن‌ها همچنان سودآوری دارند اما آن دسته از مونتاژکارانی که مواد اولیه خود را از کشور چین وارد می‌کردند با تشدید تحریم‌ها و ممنوعیت‌های وارداتی، از رقابت جا ماندند و دچار زیان شدند.
مدیرعامل شرکت اطلس پویا اراک گفت: تحریم‌ها بر تولیدکنندگان واقعی اثری نداشته است و آن‌ها همچنان سودآوری دارند اما آن دسته از مونتاژکارانی که مواد اولیه خود را از کشور چین وارد می‌کردند با تشدید تحریم‌ها و ممنوعیت‌های وارداتی، از رقابت جا ماندند و دچار زیان شدند.

حمیدرضا افتخاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت اطلس پویا اراک از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را در حوزه تولید پروفیل آلومینیومی آغاز کرد و در هر سال حدود یک هزار تن پروفیل آلومینیومی تولید و به فروش می‎‌‌‌رسانیم. البته با توجه به مشکلاتی که در سال جاری به وجود آمد، میزان تولید شرکت کمی کاهش یافت و تقریبا در حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ تن محصول تولید شد.

وی افزود: در سال جاری تقریبا به صورت کارمزدی برای مشتریان خود محصول تولید و فقط هزینه تولید کالا را دریافت می‌کردیم. به علت افزایش نرخ ارز و به تبع آن، صعود قیمت مواد اولیه، هم در تولید کارمزدی توانستیم سودآوری بیشتری داشته باشیم و سال خوبی را از نظر فروش پشت سر بگذاریم.

به‌روزرسانی خطوط تولید مقرون‌به‌صرفه نیست

این تولیدکننده صنعت آلومینیوم در خصوص تکنولوژی مورد استفاده در خطوط تولید، تصریح کرد: ما از دستگاه‌های اکسترود استفاده می‌کنیم که متعلق به کشور اروپا است و همچنین بسیار قدیمی بوده و تا کنون برای مدرن کردن تجهیزات اقدامی نکرده‌ایم. با افزایش روزافزون قیمت ماشین‌آلات و دستگاه‌های مدرن، نمی‌توان به فکر به‌روزرسانی تکنولوژی بود و این معضل بسیاری از تولیدکنندگان است که قصد دارند در واحدهای تولیدی خود، طرح‌های توسعه‌ای پیاده‌سازی و اجرایی کنند اما با به وجود آمدن شرایط کنونی کشور، قادر به انجام این کار نیستند. اگر به میزان مورد نیاز، از سوی دولت ارز دریافت می‌کردیم می‌توانستیم عملیات نوسازی تجهیزات را انجام بدهیم اما دولت از این بابت، تاکنون هیچ حمایتی انجام نداده است.

مدیرعامل شرکت اطلس پویا اراک در ادامه گفت: بزرگ‌ترین شانسی که در سال جاری نصیب ما شده، نوسان قیمت آلومینیوم بوده که توانستیم تولید داشته باشیم و در کنار تولید، سود به دست آوریم ولی اگر این شرایط نبود، قطعا نمی‌توانستیم تولید مطلوب داشته باشیم و مشتری خود را از دست می‌دادیم.

استفاده از ضایعات در تولید پروفیل آلومینیومی

افتخاری در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در خصوص نوع مواد اولیه و منابع تامین آن، گفت: عمده مواد اولیه‌ای که برای تولید پروفیل آلومینیوم استفاده می‌کنیم، ضایعات آلومینیومی است که آن را از بنگاه‌های پخش ضایعات آلومینیومی مستقر در استان تهران، اصفهان و… تامین می‌کنیم. از نظر کیفیت محصولات تولیدی، باید به این مورد اشاره کرد که هر چه میزان مواد اولیه خالص در تولید یک محصول، بالاتر باشد قطعا عیار کیفی آن محصول نیز بالا خواهد بود و در محصولاتی که از ضایعات آلومینیومی ساخته می‌شوند، نمی‌توان کیفیتی مانند محصولات پروفیلی ساخته شده از شمش و بیلت آلومینیومی خالص را جست‌‌وجو کرد. چراکه در ذوب ضایعات برای تهیه پروفیل آلومینیومی، به غیر از آلومینیوم عناصر به اصطلاح مزاحم دیگری نیز وجود دارد که قطعا نمی‌توان آن را از آلومینیوم جدا کرد اما استفاده از ضایعات، بسته به تقاضای بازار است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار محصولات آلومینیومی در ایران را محصولاتی که از ضایعات آلومینیومی ساخته شده‌اند تشکیل می‌دهد. البته ممکن است که بازار نیاز به قطعاتی خاص داشته باشد که حتما باید آنودایزینگ حرفه‌ای روی آن انجام شود تا از استحکام کافی برخوردار باشد که در این صورت، بخشی از بازار به محصولات تولیدی از مواد اولیه خالص آلومینیومی، اختصاص می‌یابد.

واردات شمش ضایعاتی، مقرون‌به‌صرفه نیست

این فعال صنعت آلومینیومی در ارتباط با واردات شمش‌ ضایعاتی به کشور، گفت: تا مدت‌‌ها پیش، از کشور ترکیه شمش ضایعات توسط بعضی از اهالی کردستان از مرز، وارد می‌شد اما بعد از مدتی این فرایند با اعمال ممنوعیت‌های وارداتی متوقف شد. بنابراین به خاطر سختگیری‌‌های ادارات گمرک و… واردات شمش ضایعاتی دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل شرکت اطلس پویا به معضل قطعی برق واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: در سال جاری نزدیک به یک یا دو مرتبه به طور کلی با قطع برق ناگهانی مواجه شدیم که البته این اتفاق، ضرری به روند تولید ما نزد و خسارت چشمگیری بر جای نگذاشت. طی سال‌های گذشته، به علت سرمای بیش از حد هوا، گاز واحد تولیدی نیز به دفعات، قطع می‌شد اما امسال، این اتفاق نیفتاد زیرا به نظر می‌رسد حجم مصرف گاز به میزان سال‌های قبل‌تر نبود.

تحریم، نتیجه مثبت داشت

افتخاری در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در مورد بر اثرگذاری تحریم‌ها روی فعالیت شرکت اطلس پویا اراک، اظهار کرد: تحریم، برخلاف نظر عموم، اثر مثبتی بر کارکرد ما گذاشته است؛ کسانی که مدام دم از کسادی بازار می‌زنند، در حقیقت تولیدکننده واقعی نیستند. افرادی بودند که به اسم تولیدکننده اما در واقع مونتاژکار، از کشور چین قطعاتی را وارد کرده و در ایران مونتاژ و بسته‌بندی می‌کردند و به فروش می‌رساندند و دنبال خلق محصول نبودند. طبیعتا با پیشرفت و مدرن‌تر شدن روش‌های تولید در داخل کشور و دشواری‌های واردات، این افراد متحمل ضررهایی شدند که برای آن‌ها قابل جبران نبود.

وی افزود: افراد دیگری نیز هستند که به معنای واقعی کلمه تولیدکننده بوده و با همت و پشتکار فراوان بدون در نظر گرفتن سود زیاد از فروش محصولات، از ابتدایی‌ترین مرحله تولید تا به فروش رساندن محصول نهایی پای کار هستند. این افراد حتی هم اکنون که تحریم‌های مختلفی علیه کشور وضع شده است، سودآوری دارند. به عنوان مثال، قالب پروفیل از کشور ترکیه به قیمتی گزاف وارد می‌شد و به دست تولیدکننده می‌رسید اما با تشدید تحریم‌ها، تولیدکنندگان قالب پروفیل در سراسر ایران، به چرخه تولید برگشتند و فعالان صنعت پروفیل آلومینیومی نیز، قالب‌های مورد نیاز خود را از داخل کشور تامین می‌کنند. این امر سبب افزایش درآمد تولیدکنندگان داخلی شد و فعالان صنعت آلومینیوم نیز با توجه به کیفیت بالای کالای ایرانی، از محل فروش محصولات خود، دارای رونق تولید و درآمد بیشتر شدند.

باید با پیشرفت تکنولوژی همگام شد

این فعال صنعت آلومینیومی در ادامه این گفت‌وگو، توضیح داد: در طی مراحل تولید هر محصولی، چند جنبه مختلف وجود دارد که عبارت است از نیروی متخصص، ماشین‌آلات، بودجه کافی و مواد اولیه به میزان مورد نیاز که در حال حاضر تامین مواد اولیه به دلیل سودجویی دلالان و فروش مواد اولیه چینی بی کیفیت به جای مواد اولیه مرغوب، دشوار شده است.

وی اضافه کرد: ماشین‌آلاتی که در کشور وجود دارند، به اندازه کافی بر طبق علم روز دنیا ساخته نشده است و یا اگر هم ساخته شده، افرادی که با آن‌ها سروکار دارند به دلیل نداشتن دانش فنی کافی، نمی‌توانند آنطور که باید، از کارایی دستگاه‌ها بهره ببرند و ترجیح می‌دهند تا به سمت استفاده از این ماشین‌آلات نروند.

افتخاری در پایان این نکته را خاطرنشان کرد: برخی از تولیدکنندگان به دلیل اینکه از علم روز عقب مانده‌اند، توانایی تولید با کیفیت به همراه درآمد مطلوب را ندارند. به عنوان مثال در حال حاضر، قالب‌سازان ایرانی یک برنامه شبیه‌سازی قالب در دسترس ندارند و این ضعف تکنولوژی اصلا به نفع صنعت کشور نیست.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5750
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت