• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

تولیدکنندگان زغال‌سنگ به دنبال راه‌اندازی شرکت‌های بیمه خود اتکایی

  • کد خبر : 27992
  • 13 شهریور 1402 - 17:08
تولیدکنندگان زغال‌سنگ به دنبال راه‌اندازی شرکت‌های بیمه خود اتکایی
برخی از تولیدکنندگان زغال‌سنگ مجبور به کنار گذاشتن ده‌ها میلیون دلار برای پوشش بیمه ریسک‌های خود هستند؛ چراکه این مبلغ باید به شرکت‌های بیمه پرداخت شود. این مسئله می‌تواند تجارت را برای شرکت‌های تولیدکننده زغال‌سنگ در بحبوحه افزایش حجم تقاضا برای سوخت‌های فسیلی، دشوارتر و پرهزینه‌تر کند.

برخی از تولیدکنندگان زغال‌سنگ مجبور به کنار گذاشتن ده‌ها میلیون دلار برای پوشش بیمه ریسک‌های خود هستند؛ چراکه این مبلغ باید به شرکت‌های بیمه پرداخت شود. این مسئله می‌تواند تجارت را برای شرکت‌های تولیدکننده زغال‌سنگ در بحبوحه افزایش حجم تقاضا برای سوخت‌های فسیلی، دشوارتر و پرهزینه‌تر کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، ده‌ها شرکت بیمه در پاسخ به فشار سهام‌داران، دولت‌ها و گروه‌های حامی محیط زیست که درصدد هستند سهم زغال‌سنگ در گرمایش جهانی را کاهش دهند، محدودیت‌هایی را در پوشش بیمه خود برای صنعت زغال‌سنگ به ویژه برای پروژه‌های جدید اعلام کردند. این موضوع به دنبال اقدامات مشابه بانک‌ها برای محدود کردن فعالیت‌های تامین مالی در صنعت زغال‌سنگ مطرح شد.

لازم به ذکر است که شرکت‌های تولیدکننده زغال‌سنگ به پوشش بیمه گسترده‌ای برای عملیات استخراج و تولید، دارایی‌ها، تجهیزات و مسئولیت‌های زیست‌محیطی نیاز دارند. در همین راستا سه نفر از کارگزاران بیمه عنوان کردند که در حال حاضر یافتن پوشش بیمه برای مشتریان زغال‌سنگ، ماه‌ها به طول می‌انجامد و ده‌ها تقاضا برای آن باید ارائه شود.

پنج تن از مدیران شرکت‌های تولیدکننده زغال‌سنگ در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری رویترز عنوان کردند که این صنعت به طور فزاینده‌ای به سمت راه‌اندازی بیمه‌‌های خود اتکایی و استقلال در تامین مالی حرکت می‌کند؛ چراکه دشواری در تامین پوشش بیمه از سوی بیمه‌گذاران، دریافت وام را دشوارتر یا غیرقابل دسترس‌تر کرده است.

برخی از شرکت‌های تولیدکننده زغال‌سنگ از جمله «Seriti Resources» و «Thungela Resources» آفریقای جنوبی، در حال حاضر بخشی از سرمایه خود را برای پوشش بیمه برخی فعالیت و دارایی‌های خود کنار می‌گذارند و فقط برای محافظت در برابر ضررهای بزرگ‌تر و کمتر از آن استفاده می‌کنند. به گفته داگ گین، مدیر ارشد مالی شرکت «Seriti Resources»، این شرکت برای دریافت سرمایه از بانک‌ها اصرار نخواهد کرد؛ چراکه تامین پوشش بیمه چالش‌برانگیز است.

وی در پاسخ به سوالات خبرگزاری رویترز از طریق ایمیل بیان کرد: با پذیرش شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی و عوامل مرتبط با کاهش در دسترس بودن ظرفیت بیمه زغال‌سنگ حرارتی در سطح جهان، شرکت «Seriti Resources» تصمیم به تخصیص بخشی از سرمایه‌ خود به منظور راه‌اندازی بیمه‌های خود اتکایی گرفته است.

داگ گین در رابطه با هزینه این شرکت که بسیاری از نیروگاه‌های برق با سوخت زغال‌سنگ آفریقای جنوبی را تامین می‌کند، توضیح بیشتری ارائه نداد.

از سوی دیگر، بسیاری از تولیدکنندگان زغال‌سنگ در حال یافتن روش‌هایی هستند تا همچنان ظرفیت تولید خود را افزایش دهند. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرد که پس از بحران انرژی ناشی از حمله روسیه به اوکراین که بسیاری از کشورها را مجبور به استفاده از زغال‌سنگ برای تامین برق مورد نیاز آن‌ها کرد، حجم عرضه جهانی زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۳، از رکورد ۸٫۶ میلیارد تن در سال ۲۰۲۲ فراتر خواهد رفت.

تحلیلگران این صنعت بر این باورند که نیاز به اختصاص بودجه برای راه‌اندازی بیمه‌های خود اتکایی، به وضعیت ترازنامه این شرکت‌ها وابسته خواهد بود و می‌تواند آن‌ها را هنگام بروز مشکلات در برابر تخصیص هزینه‌های هنگفت آسیب‌پذیرتر کند.

سه تحلیلگر صنعت زغال‌سنگ به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که شرکت‌های تولیدکننده در سال ۲۰۲۲ به دلیل حاشیه سودهای بی‌سابقه توانستند هرگونه افزایش هزینه‌‌ای را اعمال کنند اما ممکن است این کار در زمان حال به دلیل مشکلات بیمه که منجر به افزایش هزینه تولید می‌شود، عملیاتی نشود.

بن دیویس، تحلیلگر سهام شرکت «Liberum» معتقد است تامین مالی بدون پوشش بیمه غیرممکن به نظر می‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر برای تولیدکنندگان این موضوع یک مسئله جدی به شمار نمی‌رود؛ چراکه تولیدکنندگان با توجه به قیمت پایدار زغال‌سنگ می‌توانند بخشی از بودجه خود را بدین منظور اختصاص دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: شرایط برای آن دسته از تولیدکنندگانی که بودجه‌ای را برای راه‌اندازی بیمه‌های خود اتکایی تخصیص نمی‌دهند، در آینده سخت‌تر خواهد شد.

داده‌های ارائه شده توسط شرکت خدمات مالی «Willis Towers Watson» نشان می‌دهد که کاهش پوشش بیمه برای تولیدکنندگان زغال‌سنگ، منجر به افزایش سه برابری پریمیوم‌ها نسبت به رقم مبنا در این صنعت شده است.

به گفته این شرکت، نرخ بیمه زغال‌سنگ حرارتی در سال ۲۰۲۲، بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته که بالاتر از شاخص ۷٫۳ درصدی بازار جهانی بیمه متعلق به شرکت «Marsh Global» است.

یکی از منابع آگاه که خواست نام وی فاش نشود و با شرکت «Whitehaven Coal» مراودات تجاری دارد، به خبرگزاری رویترز گفت: هزینه‌های بیمه این شرکت طی دو سال گذشته تقریبا دو برابر افزایش یافته است. تاکنون این شرکت هیچ اظهارنظری در این رابطه ارائه نداده است.

تمرکز بر راه‌اندازی شرکت‌های بیمه خود اتکایی

به گفته یکی از سخنگویان شرکت «Seriti Resources»، این شرکت از تخصیص بخشی از سرمایه خود برای پوشش مستقل بیمه خسارت به برخی دارایی‌ها استفاده می‌کند؛ این در حالی است که برخی از پوشش‌های صنعت بیمه مانند خسارت ناشی از وقوع سیل یا خسارت ناشی از آتش‌‌سوزی نیز همچنان توسط شرکت‌های بیمه انجام می‌شود.

شرکت «Seriti Resources» برای کاهش هزینه پوشش بیمه، حفظ سرمایه را در واحد بیمه خود افزایش می‌دهد؛ به طوری که شرکت‌های بیمه تنها برخی از ریسک‌ها را تحت پوش قرار می‌دهند.

داگ گین در همین رابطه اظهار داشت: انتظار می‌رود ظرفیت بیمه برای دارایی‌های زغال‌سنگ حرارتی به مرور زمان به کاهش خود ادامه دهد و این ظرفیت احتمالا تا سال ۲۰۳۰ بسیار محدودتر خواهد شد.

شرکت «Thungela Resources» نیز که اخیر از شرکت «Anglo American» جدا شده است، در سال ۲۰۲۲ حدود ۱٫۲ میلیارد راند آفریقای جنوبی (۶۷ میلیون دلار آمریکا) را برای راه‌اندازی بیمه‌‌های خود اتکایی برخی از ریسک‌های خود تخصیص داده است؛ در حالی که هنوز پوشش ریسک‌هایی مانند سقوط یا ریزش معدن این شرکت توسط شرکت‌های بیمه انجام می‌شود.

شرکت «Thungela Resources» به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که قصد دارد در آینده به طور کامل بیمه پوشش ریسک را خود انجام دهد. این شرکت البته چارچوب زمانی خاصی را برای این کار مشخص نکرد.

به گفته سازمان «Insure Our Future»، تعداد ۴۵ شرکت بیمه از جمله شرکت‌های «Allianz»، «Swiss Re» و «Munich Re» در حال حاضر محدودیت‌هایی را برای پوشش بیمه صنعت زغال‌سنگ اعمال کرده‌اند.

بر اساس داده‌هایی که به طور انحصاری توسط موسسه «Insuramore» به خبرگزاری رویترز ارائه شده است، برخی از شرکت‌های بیمه هنوز فعالیت‌های نسبتا گسترده‌ای در زمینه بیمه سوخت‌های فسیلی دارند. بر اساس این داده‌های دریافتی، شرکت‌های «AEGIS»، «PICC» چین، «SOGAZ» روسیه، «Chubb» سوئیس و «Allianz» آلمان، پنج شرکت برتر از نظر پریمیوم ناخالص در سال ۲۰۲۲ هستند.

شرکت «AEGIS» در ایمیلی مطرح کرد که تجارت بیمه زغال‌سنگ، بخش کوچکی از درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد و در حال کاهش است؛ در حالی که شرکت «Allianz» در این خصوص اعلام کرد که تا سال ۲۰۴۰، تجارت بیمه در صنعت زغال‌سنگ را متوقف خواهد کرد.

شرکت «Chubb» نیز عنوان کرد که پوشش ریسک آن دسته از شرکت‌های تولیدکننده زغال‌سنگ که بیش از ۳۰ درصد درآمد آن‌ها از این طریق تامین می‌شود را به عهده نمی‌گیرد. شرکت‌های «PICC» و «Chubb» نیز تاکنون پاسخی در این خصوص ارائه نکرده‌اند.

برخی از تولیدکنندگان زغال‌سنگ تصمیم گرفته‌اند که شرکت پوشش ریسک بیمه خود را راه‌اندازی کنند که در واقع ترکیبی از سرمایه‌های این شرکت در کنار همکاری با شرکت‌های بیمه فردی و گروهی است که به آن شرکت‌های بیمه خوداتکایی می‌گویند.

شرکت‌های بیمه می‌توانند هم به عنوان شرکت‌های بیمه اولیه و هم به عنوان شرکت‌های بیمه خود اتکایی فعالیت داشته باشند و تعهدات متفاوتی در خصوص شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی برای بخش‌های مختلف کسب‌وکار خود ارائه دهند.

پیتر بوشارد، هماهنگ‌کننده سازمان «Insure Our Future» اظهار داشت: اکثر شرکت‌های بیمه اتکایی، پوشش ریسک شرکت‌های تولیدکننده زغال‌سنگ را می‌پذیرند اما این پذیرش شامل پروژه‌های جدید این شرکت‌های تولیدکننده نمی‌شود.

صندوق پوشش بیمه ریسک مشترک

به گفته برخی منابع، شرکت‌های تولیدکننده زغال‌سنگ در استرالیا قصد دارند یک صندوق پوشش بیمه ریسک مشترک را در قالب شرکت‌های بیمه اتکایی راه‌اندازی کنند. به گفته این منبع، مذاکرات در این راستا به دلیل عدم حمایت دولت در حال حاضر متوقف شده است.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری استرالیا در این خصوص مطرح کرد: راه‌اندازی یک صندوق پوشش بیمه ریسک مشترک برای صنعت زغال‌سنگ، یک الزام برای این صنعت محسوب می‌شود.

وی افزود: ارائه هرگونه حمایت مالی یا تضمینی برای راه‌اندازی چنین صندوقی، مستلزم تصمیم دولت این کشور است؛ البته در خصوص تماس شرکت‌های تولیدکننده زغال‌سنگ با دولت کشور در رابطه با راه‌اندازی این صندوق نمی‌توان اظهار نظر کرد.

نومباسا تسنگوا، مدیر اجرایی معدن زغال‌سنگ شرکت «Exxaro Resources» در آفریقای جنوبی بیان کرد: شرکت‌های بیمه در برخی کشورها و مناطق جهان از جمله آسیا، بیش از دیگر مناطق مایل به راه‌اندازی چنین صندوق‌هایی هستند.

وی با اشاره به مقررات سختگیرانه‌تر در اروپا، تاکید کرد: آنچه که از بررسی‌ها مشخص شده، این است که حوزه‌های فعالیت دیگری نیز هستند که تمایل به سرمایه‌‌گذاری در پوشش ریسک در تجارت زغال‌سنگ دارند.

تسنگوا در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر صحبت از فعالیت در دیگر بازارهای جهان و تمرکز بر قاره آسیا برای جذب تامین‌کنندگان مالی و پوشش بیمه ریسک مطرح است.

لازم به ذکر است که قیمت زغال‌سنگ در سپتامبر سال ۲۰۲۲، به بالاترین حد خود رسید؛ چراکه کشورهای اروپایی در صدد جایگزینی گاز روسیه برآمدند و این مسئله موجب افزایش سود تولیدکنندگان زغال‌سنگ شد.

از آن زمان به بعد، قیمت زغال‌سنگ روند نزولی به خود گرفت و تحلیلگران بر همین اساس اعلام کردند که نیاز تولیدکنندگان به تامین بیشتر نیازهای مالی و پوشش بیمه، خود می‌تواند منجر به افزایش سرعت کاهش قیمت‌های زغال‌سنگ شود و در نتیجه حاشیه سود تولیدکنندگان بسیار کاهش خواهد یافت.

گفتنی است حاشیه سود شرکت‌های «Thungela Resources» و «Exxaro Resources» به ترتیب ۷۵ و ۲۹ درصد در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به دلیل روند نزولی قیمت زغال‌سنگ کاهش یافت.

شرکت «Glencore» اعلام کرد که سود دارایی‌های صنعتی این شرکت در نیمه اول سال ۲۰۲۳، به دلیل کاهش قیمت‌ها به ویژه زغال‌سنگ و هزینه‌های تورمی، حدود ۵۱ درصد کاهش یافت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=27992

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.