• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع آذرین کار:

تولیدکنندگان نه راه پیش دارند نه راه پس

  • کد خبر : 38535
  • 27 دی 1402 - 13:56
تولیدکنندگان نه راه پیش دارند نه راه پس
رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع آذرین کار، تولیدکننده آند سربی و کاتد استیل گفت: با توجه به اینکه آند و کاتد محصولات خاص و منحصربه‌فردی هستند، تحریم‌هایی که علیه کشور اعمال شده مسیر واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است؛ از سوی دیگر نوسان نرخ ارز نیز شرایط بازار را دگرگون ساخته و قدرت تصمیم‌گیری را از تولیدکنندگان و مشتریان سلب کرده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع آذرین کار، تولیدکننده آند سربی و کاتد استیل گفت: با توجه به اینکه آند و کاتد محصولات خاص و منحصربه‌فردی هستند، تحریم‌هایی که علیه کشور اعمال شده مسیر واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است؛ از سوی دیگر نوسان نرخ ارز نیز شرایط بازار را دگرگون ساخته و قدرت تصمیم‌گیری را از تولیدکنندگان و مشتریان سلب کرده است.

اکبر محمودیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص مشکلات و موانعی که در مسیر تولید وجود دارد، بیان کرد: یکی از معضلات بزرگ تولیدکنندگان که تاثیر مستقیمی بر فعالیت‌های آن‌ها دارد، نوسان نرخ ارز است و ما هم در این مجموعه با این مشکل دست به گریبان هستیم زیرا برخی از مواد اولیه‌ مورد نیاز برای تولید آند و کاتد باید از طریق واردات تامین شوند. متاسفانه نوسانات نرخ ارز به قدری افزایش یافته است که روند فروش محصولات و اعلام قیمت نهایی به مشتریان بسیار دشوار شده است؛ به عنوان مثال سال گذشته برای تولید محصولات قراردادی منعقد کردیم که در زمان انعقاد آن نرخ دلار ۲۶ هزار تومان بود اما پس از دریافت پیش‌پرداخت از مشتری و در زمان واردات ورق استیل، نرخ دلار به حدود ۵۱ هزار تومان رسید. افزایش دو برابری نرخ ارز باعث شد تا قرارداد مذکور فسخ شده و مجموعه متحمل خسارات مالی زیادی شود. از سوی دیگر تحریم‌هایی که علیه کشور اعمال شده، روند واردات را کند و یا در برخی مواقع مختل کرده است. به طوری که واردات ورق استیل مورد نیاز تولیدکنندگان از کمپانی فنلاندی اتوکومپو، به صورت مستقیم به کشور صورت نمی‌گیرد و این مجموعه به هیچ‌کدام از ایمیل‌ها و درخواست‌های ما پاسخ نمی‌دهد.

وی در همین راستا ادامه داد: در این شرایط چاره‌ای جز جایگزینی ورق‌های استیل چینی نداشتیم اما مصرف‌کنندگان از کیفیت آن راضی نبوده و تاکید دارند که از ورق‌های استیل فنلاندی برای تولید محصولات استفاده کنیم. واردات غیرمستقیم ورق‌های استیل از کشور فنلاند با اما و اگرهای فراوانی مواجه بوده و مسیر واردات آن بسیار پیچیده، زمان‌بر و پرهزینه است؛ به طوری که تولیدکنندگان باید از طریق واسطه‌گران برای واردات اقدام کنند که این افراد پس از خریداری ورق و انتقال آن به چند کشور مختلف، امکان واردات به ایران را دارند. با توجه به شرایط دشوار واردات و کیفیت پایین ورق‌های چینی، تصمیم گرفتیم تا برای جلب رضایت مشتری، افزایش کیفیت محصولات و کنترل قیمت تمام شده، از ورق‌های تایوانی استفاده کنیم. محصولات تایوانی کیفیت بالاتری نسبت به نوع مشابه چینی دارند و مشتریان از کیفیت آن راضی هستند؛ اگرچه موفق شدیم تا با جایگزینی ورق‌های باکیفیت نظر مشتریان را تغییر دهیم اما هنوز هم برخی از شرکت‌ها تمایل زیادی به خرید کاتدهایی که با ورق استیل فنلاندی تولید شده‌اند، دارند. لازم به ذکر است که سرب و باسبار مسی مورد نیاز برای تولید آند، توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده و نیازی به واردات نیست اما مواد دیگری مانند آنتیموان و قلع نیز باید از کشور مالزی به ایران وارد شوند؛ علاوه‌براین، در گذشته کلسیم از کشور روسیه خریداری می‌شد که با جایگزینی چین، مبدا واردات کلسیم تغییر یافت. اگرچه تولید آند سربی مانند کاتد استیل با موانع زیادی روبه‌رو نیست اما نوسان نرخ ارز باعث شده تا تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه فقط چند ساعت زمان داشته باشند زیرا با افزایش نرخ ارز، مجددا باید از فروشندگان استعلام قیمت بگیرند. گفتنی است که ما به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای بودیم اما به سبب عدم ثبات شرایط بازار مصرف و ریسک بالای سرمایه‌گذاری، منصرف شدیم؛ ضمن اینکه با کاهش حاشیه سود و افزایش نرخ دلار، پرداخت هزینه‌های تولید برای صنعتگران آسان نیست.

اشباع بازار

رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع آذرین کار با اشاره به شرایط بازار مصرف و میزان تقاضای محصولات، عنوان کرد: اگر واردات آند و کاتد به کشور صورت نگیرد، میزان تقاضای مشتریان برای محصولات مناسب است. در حال حاضر سرمایه‌گذاران زیادی تمایل به سرمایه‌گذاری در این زمینه دارند و تعداد تولیدکنندگان رو به افزایش است؛ در این صورت با تعدد تعداد واحدهای تولیدی و افزایش رقابت، ادامه مسیر دشوار خواهد بود. لازم به ذکر است که واردات آند و کاتد از کشورهای چین و هند صورت می‌گیرد؛ با توجه به اینکه این کشورها نیازی به واردات ورق استیل، آنتیموان، قلع و یا سایر مواد اولیه مورد نیاز ندارند، قیمت محصولات خارجی حدود ۵ تا ۱۰ درصد کمتر از محصولات ایرانی است اما باید توجه داشت که کیفیت آند و کاتدهای وارداتی به پای نوع مشابه داخلی نمی‌رسد.

محمودیان در خصوص دانش و تکنولوژی تولید آند و کاتد در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی نسبت به به‌روزرسانی فرایندها و دستگاه‌های مورد استفاده اقدام کرده‌اند؛ به طوری که علاوه بر جوشکاری آرگون یا جوشکاری «TIG»، جوشکاری محصولات به صورت لیزری هم انجام می‌شود. لازم به ذکر است که تولیدکنندگان کشور هلند نیز برای تولید محصولات از این روش‌ها بهره می‌برند؛ به همین دلیل تولیدکنندگان ایرانی در زمینه دانش و تکنولوژی از سایر کشورها عقب نبوده و طبق آخرین و به‌روزترین روش‌های موجود در دنیا آند و کاتد را تولید می‌کنند. البته باید توجه داشت که برای تولید محصولات باکیفیت، استفاده از مواد اولیه مرغوب بیش از هر مولفه دیگری اهمیت دارد. به عنوان مثال اگر کیفیت ورق استیل پایین باشد، پس از مدت کوتاهی در فرایند لیچینگ و تشکیل کاتد مس تاب بر می‌دارد و تولیدکنندگان باید به دنبال خرید کاتدهای جدید و صرف هزینه‌های بیشتر باشند؛ در صورتی که ورق‌های استیل فنلاندی عمر مفید بالایی داشته و جداسازی کاتد مس از آن‌ها به راحتی صورت می‌گیرد.

انتخابی اشتباه

وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث شده تا افراد زیادی تمایل به راه‌اندازی واحدهای تولیدی آند و کاتد داشته باشند، گفت: اکثر سرمایه‌گذاران بر این باورند که این صنعت از حاشیه سود بالایی برخوردار است اما غافل از اینکه تولید آند و کاتد به سرمایه در گردش بالایی نیاز دارد و سودی که نصیب تولیدکنندگان می‌شود، چندان زیاد نیست زیرا بخش عمده‌ای از قیمت محصول نهایی، مربوط به هزینه خرید مواد اولیه است. به طوری که اگر قیمت یک قطعه ۲۰ میلیون تومان باشد، حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان آن صرف خرید مواد اولیه و مابقی برای پرداخت سایر هزینه‌های ثابت و متغیر تولید صرف می‌شود. ضمن اینکه مصرف‌کنندگان نیاز دائمی به این محصولات ندارند و تنها در صورت معیوب شدن یا اتمام عمر مفید آن‌ها و در زمان راه‌اندازی و افزایش ظرفیت واحدهای لیچینگ نسبت به خرید آند و کاتد اقدام می‌کنند؛ به همین دلیل برخی از واحدهای تولیدی به صورت مقطعی فعالیت داشته و در کنار تولید این محصولات، در زمینه‌های دیگری مشغول به ‌کار هستند. شرکت صنایع آذرین کار در تمامی روزهای سال فعال است و ما برای جبران مقاطعی که حجم سفارشات کاهش یافته است، خدمات پس از فروش و تعمیرات محصولات معیوب را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهیم. لازم به ذکر است که ما در استان کرمان فعالیت داریم اما به دلیل کیفیت بالای محصولات، مصرف‌کنندگانی از سایر استان‌ها و شهرستان‌های کشور نیز تمایل به خرید آند و کاتد از این مجموعه دارند.

رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع آذرین کار در رابطه با تاثیرات افزایش تولید مس و قیمت آن بر فعالیت این مجموعه، گفت: زمانی که اقدامات اکتشافی و استخراجی از معادن مس و فعالیت واحدهای لیچینگ افزایش یابد، حجم سفارشات برای تولید آند و کاتد نیز روند صعودی به خود می‌گیرد؛ به همین دلیل این موضوع تاثیر مثبتی بر فعالیت تولیدکنندگان داشته و می‌تواند محرکی برای رونق بازار مصرف باشد. البته با افزایش قیمت مس، قیمت تمام شده محصولات نیز افزایش می‌یابد اما این مسئله نمی‌تواند تاثیری بر میزان فروش ما داشته باشد زیرا تولیدکنندگان فعال در حوزه بالادست زنجیره مس برای سرعت بخشیدن به روند درآمدزایی و کسب سود، حجم سفارشات خود را کاهش نمی‌دهند.

محمودیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اصلی‌ترین مشکل ما در مسیر تولید نوسان نرخ ارز است، از دولت و مسئولان درخواست می‌کنیم تا اقدامات لازم برای تثبیت نرخ ارز و ثبات اقتصادی در کشور را انجام دهند؛ علاوه‌براین، امیدواریم گام‌هایی در راستای رفع تحریم‌هایی که علیه کشور اعمال شده و مسیر واردات را دشوار ساخته است، برداشته شود. در پایان باید به نکته مهم دیگری اشاره کنم که علی‌رغم وجود منابع گاز و نفت فراوان در کشور، تامین گاز «LPG» برای جوشکاری قطعات به سختی صورت می‌گیرد و تولیدکنندگان باید از منابع مختلف و با هزینه بیشتر نیاز خود را برطرف سازند؛ علت کمبود گاز «LPG» در داخل را می‌توان به صادرات آن به کشورهای همسایه نسبت داد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38535

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.