• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت نسوز پوشش سپاهان عنوان کرد:

تولید فولادهای تمیز با استفاده از کلسیم آلومینات

  • کد خبر : 40516
  • 30 بهمن 1402 - 10:59
تولید فولادهای تمیز با استفاده از کلسیم آلومینات
مدیرعامل شرکت نسوز پوشش سپاهان گفت: امروزه تولید فولاد تمیز با هدف استفاده در صنایع مختلف همچون خودروسازی و هوافضا، در کانون توجه کارخانه‌های مدرن و پیشرفته فولادی جهان قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت نسوز پوشش سپاهان گفت: امروزه تولید فولاد تمیز با هدف استفاده در صنایع مختلف همچون خودروسازی و هوافضا، در کانون توجه کارخانه‌های مدرن و پیشرفته فولادی جهان قرار گرفته است. بر همین اساس استفاده از محصول کلسیم آلومینات در کوره‌های پاتیلی (LF) با هدف سولفورزدایی و اکسیژن‌زدایی، بسیار حائز اهمیت بوده و نقش بسزایی در تولید فولاد تمیز دارد.

سید حسن همایونی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت نسوز پوشش سپاهان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ در زمینه تولید کلسیم آلومینات «Calcium Aluminate» در شهرک صنعتی مبارکه آغاز کرد. در واقع ما نخستین تولیدکننده این محصول در داخل کشور هستیم و پس از گذشت ۲۲ سال، ‌اکنون با دو برابر ظرفیت اسمی و تعداد ۲۰ نفر نیروی انسانی به تولید خود ادامه می‌دهیم.

وی در ارتباط با کاربرد محصول کلسیم آلومینات، عنوان کرد: کلسیم آلومینات به عنوان یک سرباره‌ساز مصنوعی در کوره‌های پاتیلی (LF) کارخانجات فولادسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول با هدف گوگردزدایی، آخال‌زدایی و جذب ناخالصی‌ها به مذاب اضافه می‌شود و با سرعت بخشیدن به تشکیل سرباره، نقش بسزایی در کاهش زمان عملیات متالورژی ثانویه «Secondary Metallurgy» و نیز افزایش بهره‌وری دارد. از دیگر کاربردهای کلسیم آلومینات می‌توان به تسریع در روان‌سازی و یکنواختی سرباره، جلوگیری از جذب مجدد نیتروژن و اکسیژن هوا، جذب سرباره‌های نفوذ کرده در لایه نسوز و ایجاد امکان حرارت‌دهی مجدد در کوره‌های پاتیلی اشاره کرد.

تولید انحصاری کلسیم آلومینات ذوبی در کشور

مدیرعامل شرکت نسوز پوشش سپاهان در خصوص مراحل تولید کلسیم آلومینات، مطرح کرد: نمونه مشابه این محصول در حالی توسط برخی شرکت‌ها در داخل کشور تولید می‌شود که ما به طور انحصاری، تولیدکننده سرباره از پیش ذوب شده «Pre-Melt» کلسیم آلومینات هستیم و فعالان صنعت فولاد این محصول را عمدتا با نام کلسیم آلومینات ذوبی می‌شناسند. مراحل تولید این محصول شامل آماده‌سازی و اختلاط مواد، ذوب مواد آماده شده، دانه‌بندی و بسته‌بندی است و کلسیم آلومینات ذوبی تولید شده در بسته‌‌های مناسب، برای مشتریان داخلی در استان‌های مختلف کشور ارسال می‌شود.

همایونی با بیان اینکه عمده مشتریان این شرکت را کارخانه‌های بزرگ فولادی کشور تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: شرکت فولاد آلیاژی ایران، مجتمع صنعتی اسفراین، شرکت صنعت فولاد آلیاژی اصفهان و شرکت فولاد هرمزگان، از جمله مشتریان مجموعه به شمار می‌آیند که با توجه به کیفیت بالای کلسیم آلومینات تولید شده، خوشبختانه توانسته‌ایم رضایت آن‌ها را طی سالیان متوالی جلب کنیم و به دنبال توسعه همکاری و ارتباطات خود با سایر فولادسازان بزرگ کشور هستیم. لازم به ذکر است با توجه به اینکه ۱۰۰ درصد تولید مجموعه صرف مصارف داخلی می‌شود، بنابراین فعالیت خود را بر روی تامین نیاز داخل متمرکز کرده‌ایم و در حوزه صادرات حضور نداریم.

وی در ادامه به مواد اولیه مورد نیاز تولید کلسیم آلومینات اشاره کرد و گفت: همان‌طور که از نام این محصول مشخص است، پودر آلومینا بخش عمده‌ مواد اولیه مورد نیاز مجموعه را شامل می‌شود که با توجه به تولید آن توسط یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آلومینیومی در ایران و خاورمیانه، خوشبختانه چالشی در این زمینه نداریم؛ ضمن اینکه کشور ما غنی از انواع ذخایر معدنی است و از این رو سنگ‌آهک مورد نیاز خود را هم از معادن داخلی تامین می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین رویکردهای مجموعه طی سالیان اخیر، تامین کافی مواد اولیه بوده است و از آنجایی که تنها تولیدکننده کلسیم آلومینات ذوبی در کشور هستیم، همواره برنامه‌ریزی بلندمدت در این زمینه با هدف جلب رضایت مشتریان و تحویل به موقع سفارشات به آن‌ها داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت نسوز پوشش سپاهان در ارتباط با چالش‌های موجود در بخش تولید، مطرح کرد: واقعیت امر این است که ما با تکیه بر دانش بومی و استفاده از کوره‌ها و تجهیزات ساخت داخل، به خوبی در مسیر توسعه گام برداشته‌ایم و در حال حاضر با دو برابر ظرفیت اسمی مجموعه مشغول فعالیت هستیم. در این میان، تنها معضلی که نه تنها عملکرد شرکت نسوز پوشش سپاهان بلکه تمامی واحدهای صنعتی را تحت تاثیر قرار داده، محدودیت تامین انرژی در روزهای مختلف سال بوده است؛ به نحوی که صنعتگران در فصل تابستان، با قطعی برق و در فصل زمستان، با قطعی هم‌زمان برق و گاز روبه‌رو می‌شوند. ایران از لحاظ دارا بودن ذخایر گازی، در رتبه دوم جهان قرار دارد و بر همین اساس تولیدکنندگان نباید دغدغه تامین گاز مورد نیاز خود در روزهای سرد سال را داشته باشند. این در حالی است که کوره‌های موجود در مجموعه بر پایه مشعل‌های گازی فعال بوده و هرگونه محدودیت و یا قطعی گاز، باعث خاموش شدن آن‌ها می‌شود؛ به نحوی که با فرارسیدن اوج سرما در فصل زمستان، ناچار به کاهش استفاده از گاز و یا خاموش کردن کوره‌ها شده‌ایم.

همایونی در ادامه به اهمیت آموزش نیروی انسانی در بخش تولید اشاره کرد و گفت: آموزش، سنگ‌بنای توسعه در واحدهای تولیدی است و این مهم باید در دستور کار صنعتگران و تولیدکنندگان قرار بگیرد. برای مثال، ما یک دوره آموزشی ۱۰ تا ۱۴ روزه برای نیروی انسانی جدیدالورود به مجموعه را در نظر گرفته‌ایم تا ضمن آموزش عملی و استفاده از تجارب نیروی انسانی قدیمی و متخصص، از نزدیک با فرایند تولید و کلیه مسائل مرتبط با آن آشنا شود و خوشبختانه به نتایج خوبی نیز در این زمینه دست یافته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به توسعه و پیشرفت صنعت فولاد کشور طی سالیان اخیر، می‌توان آینده روشنی را برای صنایع مرتبط با آن همچون نسوز و فروآلیاژ متصور شد، خاطرنشان کرد: صنعت فولاد در ایران در یک دهه اخیر، روند رو به رشدی را طی کرده و کشور ما با تولید بیش از ۳۱ میلیون تن فولاد خام، در جایگاه دهم برترین فولادسازان جهان ایستاده است. بنابراین هم‌زمان با رشد تولید فولاد در کارخانه‌های فولادسازی، تولید محصولاتی همچون کلسیم آلومینات نیز افزایش یافته است و افق روشنی پیش روی فعالان این بخش قرار دارد. از طرفی، توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی را نیز باید به فال نیک گرفت که نشان از عزم جدی جوانان این مرز و بوم در مسیر رشد تولید و پیشرفت اقتصادی دارد.

ضرورت استفاده از فولاد تمیز در صنایع مختلف

مدیرعامل شرکت نسوز پوشش سپاهان در پایان به اهمیت استفاده از فولاد تمیز در صنایعی همچون خودروسازی و هوافضا اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر تولید فولاد تمیز، از جمله اهداف کارخانجات فولادسازی مدرن و پیشرفته در جهان به شمار می‌آید و بر همین اساس استفاده از کلسیم آلومینات در کوره‌های پاتیلی با هدف سولفورزدایی و اکسیژن‌زدایی، بسیار حائز اهمیت بوده و نقش بسزایی در تولید فولاد تمیز دارد. با توجه به استفاده از ورق‌های آلیاژی در بدنه خودروها و هواپیماها، میزان عیوب در سطح این ورق‌ها باید به حداقل رسیده و ورق فولادی باکیفیت و استاندارد تولید شود. از این رو به سادگی نمی‌توان از اهمیت کلسیم آلومینات در تولید فولاد چشم‌پوشی کرد و امیدواریم بتوانیم میزان تولید محصول باکیفیت و استاندارد خود را بیش از پیش طی ماه‌های آینده افزایش دهیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40516

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.