• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرکارخانه شرکت آلومتک:

تولید کارمزدی راهی برای رفع مشکلات فروش

  • کد خبر : 3861
  • 09 مرداد 1398 - 18:30
تولید کارمزدی راهی برای رفع مشکلات فروش
مدیرکارخانه شرکت آلومتک درخصوص تولید کارمزدی محصولات آلومینیومی در شرکت آلومتک، گفت: تولید کارمزدی محصولات آلومینیومی راه‌حلی برای شرکت ما و سایر شرکت‌های فعالی است که نقدینگی کمی دارند؛ تولید کارمزدی به ما این فرصت را می‌دهد که با استفاده از امکانات موجود، ظرفیت تولیدی را بهبود ببخشیم و دچار رکود نشویم. در چند سال اخیر، تولید کارمزدی برای بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت ما و آلومراد، نتایج مثبتی را به همراه داشته است؛ به گونه‌ای که با توجه به کیفیت بالای محصولات تولیدی در این شرکت میزان علاقه‌مندی شرکت‌های مصرف‌کننده برای سفارش کارمزدی بیشتر شده است و حجم زیادی از تولید آلومراد در این چند ساله به صورت کارمزدی بوده است.

مدیرکارخانه شرکت آلومتک درخصوص تولید کارمزدی محصولات آلومینیومی در شرکت آلومتک، گفت: تولید کارمزدی محصولات آلومینیومی راه‌حلی برای شرکت ما و سایر شرکت‌های فعالی است که نقدینگی کمی دارند؛ تولید کارمزدی به ما این فرصت را می‌دهد که با استفاده از امکانات موجود، ظرفیت تولیدی را بهبود ببخشیم و دچار رکود نشویم. در چند سال اخیر، تولید کارمزدی برای بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت ما و آلومراد، نتایج مثبتی را به همراه داشته است؛ به گونه‌ای که با توجه به کیفیت بالای محصولات تولیدی در این شرکت میزان علاقه‌مندی شرکت‌های مصرف‌کننده برای سفارش کارمزدی بیشتر شده است و حجم زیادی از تولید آلومراد در این چند ساله به صورت کارمزدی بوده است.

علی یوسفی در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با اشاره به سابقه فعالیت این شرکت در زمینه تولید کابل و هادی‌ها، اظهار داشت: شرکت آلومتک سال ۴۸ با همت بخش خصوصی به عنوان اولین و بزرگ‌ترین شرکت فعال در زمینه تولید انواع هادی‌های هوایی و با ظرفیت اسمی سالانه ۳۵ هزار تن، راه‌اندازی شد، محصولات این شرکت مطابق با استاندارهای بین‌المللی است؛ همچنین تولید انواع پروفیل، باسبار و کابل OPGW نیز از جمله تولیدات این کارخانه است و دلیل اصلی کیفیت بالای محصولات تولید شده در این کارخانه استفاده از دانش فنی نوین و تکنولوژی‌های به روز دنیاست.

وی با اشاره به اینکه ما و شرکت آلومراد همکاری خوبی با هم داریم، بیان کرد: کارخانه آلومراد درحقیقت مواد اولیه مورد نیاز کارخانه آلومتک را تولید می‌کند و تولید راد ۹٫۵ و ۱۲ میلی‌متری بخشی از محصولات این کارخانه است، البته در این کارخانه امکان تولید انواع بیلت را دارد. ظرفیت تولید راد این کارخانه سالانه ۲۵ هزار تن و ظرفیت تولید بیلت آن سالانه ۱۰ هزار تن است، قرار گرفتن این مجموعه تولیدی در کنار هم یک مزیت بزرگ برای تولید محصولات آلومینیومی با کیفیت بالا و با قیمت مناسب است.

تحریم‌ها تهیه مواد اولیه را برای ما سخت کرده است

مدیرکارخانه شرکت آلومتک درخصوص مشکلاتی که در زمینه تامین مواد اولیه آلومینیومی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: برای تولید کابل و هادی‌های آلومینیومی نیاز به سیم فولادی با روکش گالوانیزه داریم که از کارخانه فولاد زنجان این مواد اولیه را تهیه می‌کنیم و خوشبختانه این کارخانه همکاری خوبی با ما دارد اما مواد اولیه سیم فولادی با روکش آلومینیوم را که به AW معروف است باید وارد کنیم که با توجه به تحریم‌های وضع شده و مشکلات بانکی، در این زمینه با مشکل مواجه شدیم.

یوسفی در ادامه تصریح کرد: چند سالی است که برای خرید شمش آلومینیومی فقط از طریق بورس اقدام می‌کنیم که با توجه به نوسانات نرخ ارز، در این زمینه نیز با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

مدیرکارخانه شرکت آلومتک با اشاره به کاهش میزان تولیدات کارخانه‌های آلومتک و آلومراد، مطرح کرد: در زمینه تولید هادی‌ها، کاهشی نداشته‌ایم اما در زمینه تولید راد و بیلت کاهش میزان تولید محسوس بوده است و این کاهش تولید به دلیل نوسانات نرخ ارز، تهیه سخت مواد اولیه، رکود بازار مسکن و … است.

چالش‌های فراوان شرکت‌های ایرالکو و المهدی

وی با اشاره به مواد اولیه مورد استفاده شرکت‌های ایرالکو و المهدی، گفت: در حال حاضر این دو شرکت با مشکلات زیادی در زمینه تولید مواد اولیه خود مواجه هستند و علی‌رغم تمام تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در کارخانه جاجرم؛ این کارخانه تنها قادر است ۴۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های المهدی و ایرالکو را تولید ‌کند.

مدیرکارخانه شرکت آلومتک با اشاره به فعالیت کارخانه جاجرم و تاثیر آن بر بازار آلومینیوم، اظهار کرد: ساخت و افتتاح کارخانه جاجرم تاثیر مثبتی بر تولیدات آلومینیومی کشور دارد و با اینکه افتتاح کارخانه جاجرم یکی از اقدامات ضروری این حوزه بود اما تولیدات این کارخانه کافی نیست و نیاز مصرف‌کنندگان صنعت آلومینیوم را برطرف نمی‌کند.

یوسفی در رابطه با آلومینای مورد استفاده در صنایع شمش‌سازی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، در زمینه واردات آلومینا و بوکسیت با مشکلات زیادی مواجه هستیم و جاجرم تنها تولیدکننده مواد اولیه برای کارخانه‌های ایرالکو و المهدی به شمار می‌آید که ظرفیت این کارخانه نیز محدود است و جواب‌گوی نیاز جامعه و صنعت‌گران این حوزه نیست.

افتتاح خط‌های جدید تولیدی در مجموعه آلومراد و آلومتک

یوسفی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تولید و فعالیت‌های صنعتی در این چند سال اخیر، در کشور به وجود آمده؛ توضیح داد: علی‌رغم تمام مشکلات مالی و سیاسی که در کشور به وجود آمده و موانعی برای افزایش میزان تولیدات ما ایجاد کرده است، با این حال این مجموعه در تلاش بوده تا خطوط جدید تولیدی مورد نیاز صنایع داخلی کشور را احداث کند.

وی در ادامه تصریح کرد: با اتکا به دانش فنی پرسنل این مجموعه توانستیم خطوط جدیدی را به شرکت اضافه کنیم، این خطوط جدید در زمینه تولید هادی‌های پرظرفیت احداث شده که بحث جدیدی در ایران است و بدون اینکه تغییری در ابعاد، سایز یا وزن هادی‌ها بوجود بیاید؛ امکان انتقال برق تا دو برابر ظرفیت ممکن را فراهم کرده است.

مدیرکارخانه شرکت آلومتک در ادامه تصریح کرد: این هادی‌ها را از طریق مهندسی معکوس و اطلاعات جامعی که مهندسین ما در واحدهای تحقیقات جمع‌آوری کردند، راه‌اندازی و احداث کردیم.

قراردادی به منظور کاهش قطعی برق در خوزستان

یوسفی درخصوص احداث این خط تولیدی برای اولین بار در کشور، اظهار کرد: به دلیل ارتباط خوبی که بخش‌های مهندسی، کنترل کیفی و تحقیقات این مجموعه با هم دارند، توانستیم این خط جدید تولیدی را برای اولین بار در کشور و در این کارخانه احداث کنیم و خوشبختانه قراردادهای خوبی را هم در این زمینه اجرا کرده‌ایم.

وی در خصوص قرارداد این شرکت با اداره برق به منظور تولید هادی پرظرفیت برای خوزستان، بیان کرد: قراردادی با اداره برق به منظور تولید هادی‌های پرظرفیت برای خوزستان به منظور کاهش میزان قطعی برق در این شهر، منعقد و اجرا کردیم.

مدیرکارخانه شرکت آلومتک درخصوص پروژه این شرکت در شهر مازندران، مطرح کرد: در مازندران نیز یک پروژه استفاده از هادی‌های پرظرفیت اجرا کردیم که تمام فعالیت تولیدی و نصب پروژه را خود انجام دادیم.

یوسفی در ادامه تصریح کرد: این هادی‌های پرظرفیت محصولی است که می‌توان با آن مانور زیادی داد و تاکنون درخواست‌های زیادی برای تولید این هادی‌ها در کشور داشته‌ایم که از جمله پروژه‌های انجام شده می‌توان به پروژه شهر یزد نیز اشاره کرد که با موفقیت انجام شد.

حرکتی همگام با سایر کشورهای دنیا در زمینه تولید هادی‌های پرظرفیت

وی عنوان کرد: استفاده از هادی‌های پرظرفیت مبحثی است که در جهان نیز طرفداران زیادی دارد و اقدامات خوبی نیز برای توسعه آن در کشور صورت گرفته است؛ مهندسین کشور نیز هم گام با تکنولوژی و دانش فنی به‌روز دنیا، در این زمینه حرکت می‌کند.

مدیرکارخانه شرکت آلومتک درخصوص خطوط توسعه‌ای برق کشور، بیان کرد: برای ما که خطوط توسعه‌ای بسیار پر هزینه‌ای در زمینه انتقال برق داریم، استفاده از این هادی‌های پرظرفیت مقرون به صرفه‌تر است چون در هنگام توسعه کشور، هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

مشکلاتی برای تهیه تکنولوژی‌های برتر داریم

یوسفی با اشاره به تهیه و خرید تکنولوژی‌های نوین دنیا، مطرح کرد: با توجه به اینکه تکنولوژی نوین در زمینه تولید محصولات آلومینیومی در اختیار اروپاییان است ما در این زمینه با مشکلاتی در این سال‌ها روبه رو بوده‌ایم.

وی در ادامه توضیح داد: با وجود تمام مشکلاتی که در زمینه تامین تکنولوژی‌های نوین داشتیم، اجازه ندادیم تحریم‌ها و موانع ما را متوقف یا کند سازند و به همین خاطر با استفاده از تیم قوی که این مجموعه در اختیار دارد، به مرحله‌ای از توسعه و رشد رسیدیم که در حال حاضر قادر هستیم هرگونه راد مورد نیاز شرکت‌های مصرف‌کننده را تولید کنیم.

 تولید باسبارهای ۲۵۰ میلی‌متر

مدیرکارخانه شرکت آلومتک در خصوص تولیدات جدید این کارخانه، عنوان کرد: تولید باسبارهای ۲۵۰ میلی‌متر نیز یکی از تولیدات جدید این مجموعه است که در پست‌های ۴۰۰ کیلوولت استفاده می‌شود و عموما این باسبار را از خارج وارد کشور می‌کردند و شرکت آلومتک این پروژه تولید داخلی باسبار را اجرا کرد که خوشبختانه در این زمینه نیز نتیجه گرفتیم و قراردادهایی برای تولید باسبارهای ۲۵۰ میلی‌متر منعقد کرده‌ایم.

یوسفی درخصوص مزایا و معایب خرید مواد اولیه بیش از حد مصرف، اظهار کرد: با توجه به نوسانات قیمتی که در بازار آلومینیوم وجود دارد، امکان دپو کردن شمش آلومینیومی وجود ندارد چون نمی‌توان پیش‌بینی در خصوص کاهش یا افزایش قیمت شمش داشت، به همین خاطر دپو کردن ریسک زیادی به همراه دارد، با توجه به همین نوسانات قیمتی، ذخیره مواد اولیه عاقلانه نیست.

۲۰ درصد تولیدات ما، آلیاژی است

مدیرکارخانه شرکت آلومتک در خصوص محصولات آلیاژی این شرکت، بیان کرد: حدود ۲۰ درصد محصولات شرکت آلومتک آلیاژی است، همچنین حدود ۶۰ درصد محصولات ما ACSR و حدود ۲۰ درصد ACSRAW است.

یوسفی در مورد استفاده از ضایعات در کارخانه آلومتک، توضیح داد: محصولات این کارخانه از شمش آلومینیومی تولید می‌شود و از ضایعات استفاده نمی‌کنیم اما مشتریانی که به صورت کارمزدی با ما کار می‌کنند، قراضه خط خود را که همان ضایعات حاصل از تولید درب و پنجره و با آلیاژ مشخص است به ما می‌دهند تا در تولید محصول سفارشی خودشان، استفاده کنیم.

وی درخصوص میزان تلفات در هنگام تولید، اظهار کرد: در هنگام تولید، ضایعاتی داریم به نام خاک کوره که یک درصد مواد اولیه را شامل می‌شود و حاصل از سرباره ذوب است.

جایگاه بالاتری نسبت به رقبای منطقه‌ای داریم

مدیرکارخانه شرکت آلومتک تصریح کرد: نسبت به شرکت‌های رقیب دانش فنی ما در سطح بالاتری قرار دارد و عموما در مناقصات امتیاز فنی که به شرکت آلومتک داده می‌شود، نسبت به سایر رقبا بیشتر است.

یوسفی ادامه داد: با توجه به اینکه در شرکت آلومراد امکان تولید مفتول آلومینیومی و مفتول آلیاژی برای ما فراهم است، همچنین قادر هستیم انواع بیلت، OPGW و انواع پروفیل‌های صنعتی را  بسازیم نسبت به سایر رقبا سبد محصولی ما کامل‌تر و همچنین تنوع بیشتری دارد.

وی درخصوص ظرفیت بهره‌برداری از بیلت، مطرح کرد: تولید بیلت به خصوص بیلت‌هایی که برای تولید پروفیل‌های ساختمانی کاربرد دارد وابسته به صنعت ساختمان‌سازی است و با توجه به رکودی که در زمینه ساختمان‌سازی در کشور به وجود آمده است، اکثر شرکت‌های فعال در این زمینه بسیار کمتر از ظرفیت واقعی تولید می‌کنند.

قرارداد شرکت آلومتک با کشور ارمنستان

مدیرکارخانه شرکت آلومتک به قرارداد این شرکت با کشور ارمنستان اشاره و اظهار کرد: این پروژه مربوط به تولید یک نوع هادی سنگینی است که در سال‌های گذشته میان شرکت آلومتک و ارمنستان بسته شده است اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده البته امیدواریم امسال این قرار داد را به مرحله اجرا برسانیم.

یوسفی دلایل تاخیر در اجرای این پروژه را اینگونه بیان کرد: ما با یک شرکت داخلی که مسئولیت کل پروژه را برعهده دارد، قرارداد داریم و چون باید چند شرکت با همکاری هم، در این پروژه کار کنند، تاکنون نتوانسته‌ایم آن را به پایان برسانیم. در واقع کار ما به شدت به دیگران بستگی دارد.

وی در پایان گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی و وجود تحریم‌ها، امکان پیش‌بینی وضعیت آینده این صنعت وجود ندارد اما امیدواریم که در آینده وضعیت بهتر شود و بتوانیم با ظرفیت بالاتری تولید کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3861

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت