• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
معاون بهره‌برداری مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر:

تولید ۱۴ میلیون تن گندله در دستور کار شرکت قرار دارد

  • کد خبر : 4875
  • 24 شهریور 1398 - 12:13
تولید ۱۴ میلیون تن گندله در دستور کار شرکت قرار دارد
معاون بهره‌برداری مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: ظرفیت اسمی خطوط 1 و 2 گندله‌سازی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، جمعا حدود 10 میلیون تن بوده که در نظر داریم با برنامه‌ر‌یزی‌های مشخص، میزان تولید گندله را به 14 میلیون تن در سال برسانیم.
معاون بهره‌برداری مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: ظرفیت اسمی خطوط ۱ و ۲ گندله‌سازی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، جمعا حدود ۱۰ میلیون تن بوده که در نظر داریم با برنامه‌ر‌یزی‌های مشخص، میزان تولید گندله را به ۱۴ میلیون تن در سال برسانیم.

محمد ستوده بحرینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در حال حاضر، تولیدات واحدهای گندله‌سازی‌ ۱ و ۲ به‌صورت روزانه و همزمان پس از تولید، بارگیری شده و به مشتریان ارسال می‌شود؛ لذا پایل‌های کارخانجات در اکثر مواقع خالی بوده که این خود نشان‌دهنده تقاضای بالا در بازار است اما پیش‌بینی می‌شود که با راه‌اندازی کارخانه‌های گندله‌سازی در حال تکمیل، تعادل بازار قدری بهم بخورد. در این صورت، با ارتقای کیفیت محصولات، امکان تسلط دوباره شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بر بازار، وجود خواهد داشت.

وی درباره برنامه‌های شرکت گل‌گهر در شش ماه دوم سال، اذعان کرد: در نظر داریم توقف خطوط تولیدی را به حداقل برسانیم تا میزان تولید افزایش یابد؛ در واقع برای بررسی خطوط تولید و تعمیر و سرویس آن‌ها، باید مدت زمانی خط تولید را متوقف کنیم، تا این بررسیها و تعمیرات، صورت پذیرد. با بالا بردن آماده به‌کاری خط و همچنین بهره‌گیری از سیستم پایش، وضعیت تجهیزات به‌صورت مستمر بررسی‌ می‌شود تا براساس برنامه‌ریزی‌ها، امسال در خط ۱ گندله‌سازی، توقف سالانه نداشته باشیم. در واقع، فاصله بین توقف‌های سالانه از ۱۲ ماه به حداقل ۱۸ ماه خواهد رسید؛ لذا میزان تولید افزایش خواهد یافت. همچنین در صورت تامین خوراک با کیفیت مطلوب‌، امکان تولید بیشتر را خواهیم داشت که در این خصوص، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تامین سنگ‌آهن از معادن مختلف و بلندینگ آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

معاون بهره‌برداری مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر افزود: میزان تولید گندله این شرکت از ابتدای سال ۹۸ تا تاریخ ۲۷ مرداد سال جاری، چهار میلیون و ۸۴۳ هزار و ۶۱۳ تن بوده و سهم تیر ماه امسال از این میزان، یک میلیون و ۲۷ هزار و ۱۱۴ تن بوده است. در نظر داریم تا ظرفیت خطوط شماره ۱ و ۲ گندله‌سازی گل‌گهر که هرکدام با ظرفیت اسمی ۵ میلیون تن در سال، طراحی و احداث شده‌اند را از ظرفیت اسمی ۱۰ میلیون تن در سال به میزان ۱۴ میلیون تن در سال برسانیم.

ستوده در پاسخ به این سوال که این شرکت چه تدابیری برای افزایش بهره‌وری و به‌روزرسانی خط تولید به کار می‌برد، بیان کرد: ۸۰ درصد تکنولوژی واحدهای گندله‌سازی در ایران، لورگی بوده و ۲۰ درصد بقیه، از سایر تکنولوژی‌ها مثل آلیس چارلمز و… استفاده می‌کنند، در جهان نیز تا حدودی درصدها به همین شکل است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، جهت افزایش بهره‌وری و به‌روزرسانی، از تکنولوژی شرکت‌هایی مانند متسو، اتوتک و… برای ممیزی خطوط تولید خود بهره گرفته است. این شرکت برای بهبود کیفیت گندله خام از سیستم‌های کنترل فرآیند پیشرفته APC)) استفاده می‌کند و به جای استفاده از لوپ‌های PID معمولی کوره، استفاده از کنترل لوپ‌ها با استفاده از منطق فازی را در دست اقدام دارد.

معاون بهره‌برداری مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر در خصوص اجرای طرح گسترش پایل شمالی و ارتباط آن با گندله‌سازی شماره ۱، اذعان کرد: در صورت اجرایی شدن طرح توسعه معدن ۴، ناحیه بارگیری قطار (ناحیه‌ای که مواد معدنی توسط واگن و ریل به بخش‌های فرآوری منتقل می‌شوند) و نیز بخش پایل‌سازی(همگن‌سازی مواد) و مجموعه استاکر و ریکلایمر (سیستم‌های انبارش و تخلیه توده‌ای مواد) گندله‌سازی شماره ۱، در محدوده توسعه بوده که با اجرای طرح پایل مرکزی و حمل ریلی خارج از منطقه، این تجهیزات جابه‌جا و در آن منطقه نصب شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. برای اجرای این امر، نوارهای انتقال تعبیه شده‌اند و همچنین محل پایانه حمل ریلی در حال بررسی و تکمیل طرح است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از سنگ‌آهن هماتیتی برای تولید گندله استفاده کرد یا خیر، بیان کرد: امکان استفاده از هر دو نوع سنگ‌آهن‌ مگنتیتی و هماتیتی وجود دارد و برای این موضوع، باید تست‌های مورد نیاز در بخش پایلوت گرادیان حرارتی پخت، بررسی و سپس در کارخانجات اعمال شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4875
  • نویسنده : پویا رجبی

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت