• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز عنوان کرد:

تکمیل زنجیره فولاد و احداث واحد کنسانتره‌سازی در غدیر نی‌ریز

  • کد خبر : 33399
  • 21 آبان 1402 - 4:21
تکمیل زنجیره فولاد و احداث واحد کنسانتره‌سازی در غدیر نی‌ریز
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز گفت: علاوه بر پروژه‌های احداث کارخانه فولادسازی و گندله‌سازی به ترتیب با ظرفیت تولید یک میلیون تن شمش و دو میلیون و 500 هزار تن گندله، به تازگی اقدام به تملک یک معدن کرده‌ایم و به محض آغاز عملیات استخراج از معدن و هم‌زمان با تکمیل پروژه گندله‌سازی، احداث کارخانه کنسانتره‌سازی در راستای تکمیل زنجیره ارزش فولاد را آغاز خواهیم کرد.

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز گفت: علاوه بر پروژه‌های احداث کارخانه فولادسازی و گندله‌سازی به ترتیب با ظرفیت تولید یک میلیون تن شمش و دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله، به تازگی اقدام به تملک یک معدن کرده‌ایم و به محض آغاز عملیات استخراج از معدن و هم‌زمان با تکمیل پروژه گندله‌سازی، احداث کارخانه کنسانتره‌سازی در راستای تکمیل زنجیره ارزش فولاد را آغاز خواهیم کرد.

محسن مصطفی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص اهم اقدامات مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: بهره‎برداری از کارخانه فولادسازی مجتمع با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون تن شمش فولادی، مهم‌ترین برنامه‌ای است که در سال جاری در دستور کار خود قرار داده‌ایم. مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز فعالیت خود را با احداث واحد احیا مستقیم با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال آغاز کرد و متاسفانه احداث و راه‌اندازی کارخانه فولادسازی مجتمع، در حدود ۱۶ سال به تعویق افتاد. هم‌زمان با روی کار آمدن مدیریت جدید و در راستای برآورده کردن آرزوی دیرینه مردم شریف نی‌ریز، تکمیل و بهره‌برداری پروژه فولادسازی مجتمع شتاب بیشتری به خود گرفت. در همین راستا، تست اولیه آرک کوره قوس الکتریکی در اردیبهشت ماه و اخیرا نیز تست گرم این کوره با موفقیت انجام شد. در حال حاضر کلیه اقدامات لازم جهت تولید محصول نهایی انجام شده است و امیدواریم علی‌رغم ممیزی‌های سخت و دشوار شرکت دنیلی ایتالیا، شمش فولادی خود را نهایتا طی دو ماه آینده در بازارهای داخلی و صادراتی عرضه کنیم. بهره‌برداری از پروژه فولادسازی غدیر نی‌ریز، دستاورد بزرگی برای مجتمع و همچنین صنعت فولاد کشور خواهد بود و با افزایش یک میلیون تنی ظرفیت تولید شمش فولاد، جایگاه جهانی ایران در میان برترین تولیدکنندگان فولاد جهان ارتقا خواهد یافت.

احداث نیروگاه ۲۵۰ مگاواتی از ابتدای سال ۱۴۰۳

وی با اشاره به اینکه علاوه بر راه‌اندازی کارخانه فولادسازی، به دنبال تکمیل زنجیره ارزش فولاد در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز هستیم، عنوان کرد: در همین راستا، پروژه گندله‌سازی با ظرفیت تولید سالیانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله را در دست اقدام داریم؛ کلنگ‌زنی رسمی این پروژه در اسفند ماه ۱۴۰۰ انجام شد و در حال حاضر این پروژه از پیشرفت فیزیکی قابل‌توجهی برخوردار است. در حوزه زیرساخت، تامین آب و برق پایدار را در دستور کار قرار داده‌ایم که با اتصال به خط اصلی انتقال آب خلیج فارس، پروژه انتقال آب به مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز تا پایان سال جاری نهایی و اجرایی خواهد شد؛ همچنین مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی دولت در زمینه انرژی‌های پاک، به دنبال احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰ مگاوات جهت تامین پایدار برق مورد نیاز کارخانه تولید آهن اسفنجی هستیم که پنج مگاوات آن در پایان امسال و پنج مگاوات دیگر در پایان سال ۱۴۰۳ در مدار تولید قرار خواهد گرفت. به علاوه، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۲۵۰ مگاوات جهت تامین پایدار برق کارخانه فولادسازی را در دستور کار داریم که مطالعات لازم در این زمینه انجام شده است و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال جاری آغاز خواهد شد.

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در ادامه به انسجام تیم مدیریتی و امنیت شغلی کارکنان در این مجموعه به عنوان مهم‌ترین وجه تمایز با سایر شرکت‌های فولادی کشور اشاره کرد و گفت: این مسئله منجر به ایجاد رقابت درون‌سازمانی موثر در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز شده است و رقابت حاکم به قدری افزایش یافته که هم‌اکنون نمی‌توان گفت کدام رکن مجتمع، عملکرد بهتر و موفق‌تری نسبت به دیگری دارد. علاوه‌براین، شفافیت در تمامی امور همواره در دستور کار اصلی مدیریت ارشد مجتمع قرار داشته است و در این راستا مواردی همچون شفافیت در امور مالی، افزایش سرمایه سه هزار درصدی، عرضه ۱۰۰ درصدی آهن اسفنجی تولیدی در بورس و خرید تمامی مواد اولیه مورد نیاز از این تالار صنعتی رقم خورده است. همچنین کلیه اقدامات لازم جهت ورود پرقدرت مجتمع به بازار سرمایه انجام شده و در تلاش هستیم هم‌زمان با اخذ مجوزهای لازم از سهام‌داران محترم و همکاری متقابل با سازمان بورس، روند ارزیابی دارایی‌ها ‌و  بررسی و تایید صورت‌های مالی شرکت تکمیل شده و شاهد درج نماد مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در تابلوی معاملاتی بازار سرمایه ظرف کمتر از سه ماه آینده باشیم.

ضرورت تامین پایدار گاز واحدهای احیا مستقیم

مصطفی‌پور در ارتباط با چالش قطعی گاز و تاثیر آن بر عملکرد واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی در کشور، مطرح کرد: این واقعیت بر هیچکس پوشیده نیست که متاسفانه محدودیت تامین برق در فصل تابستان و تامین گاز در فصل زمستان، عملکرد تولیدکنندگان فولاد کشور را با چالش مواجه کرده و به دنبال آن، این واحدها بخشی از ظرفیت‌ تولید، درآمدزایی و سودآوری خود را از دست می‌دهند. به علاوه‌، برگشت به مدار تولید پس از یک دوره توقف، مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت. با این وجود، ما تمام تلاش خود را جهت مدیریت مصرف بهینه گاز به‌‎کار گرفته‌ایم و معتقدیم که باید از این محدودیت‌ها، فرصت‌های جدید ایجاد کنیم. همچنین امیدواریم پیش از آنکه محدودیت انرژی منجر به توقف هرچه بیشتر چرخ تولید در کشور شود، فرهنگ‌سازی‌ لازم جهت صرفه‌جویی در مصرف گاز و حتی برق در بخش خانگی صورت پذیرد؛ چراکه علی‌رغم اضافه شدن شرکت‌های جدید به عرصه تولید، زیرساخت‌های مورد نیاز در این حوزه، همچنان همان ظرفیت‌های پیشین است و اگر اقدامات لازم در راستای رفع محدودیت‌های تامین انرژی انجام نشود، خسارات جبران‌ناپذیرتری بر بدنه صنعت فولاد کشور در آینده وارد خواهد شد.

وی در ادامه به ضرورت تامین پایدار آب در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز اشاره کرد و گفت: سال گذشته قرار بر این بود که آب مورد نیاز مجتمع از محل سد منطقه‌ای به نام چشمه عاشق تامین شود. پس از بررسی‌ها و مطالعات کارشناسانه متوجه شدیم با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی طی سالیان اخیر، استفاده از آب این سد برای ما صرفه اقتصادی نخواهد داشت؛ همچنین از آنجایی که کشاورزی در شهرستان نی‌ریز از اهمیت فراوانی برای کسب درآمد اهالی منطقه برخوردار است، بنابراین ما از حق آبه خود گذشتیم. در همین راستا، پروژه‌ای را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود اجرا کردیم و احداث خط لوله آب شرب به روستاهای منطقه را در دستور کار خود قرار دادیم.

به دنبال تکمیل زنجیره فولاد در نی‌‎ریز هستیم

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز با تاکید بر اینکه عدم توازن میان توسعه صنعت فولاد و توسعه بخش معدن، منجر به کمبود خوراک (سنگ‌آهن) مورد نیاز شرکت‌های فولادی در راستای تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ خواهد شد، خاطرنشان کرد: از جمله دلایل این امر می‌توان به نوع نگاه شرکت‌های فولادی، دستیابی سریع‌تر به محصول نهایی و افزایش درآمدزایی و سودآوری و توسعه اشتغال‌زایی اشاره کرد؛ لازم به ذکر است که خلق ارزش افزوده کمتر در ابتدای زنجیره فولاد، اصلی‌ترین دلیل ایجاد چنین نگاهی است.

مصطفی‌پور در پایان با بیان اینکه اخیرا اقدام به تملک یک معدن کرده‌ایم و در تلاش هستیم هم‌زمان با تکمیل پروژه گندله‌سازی، عملیات احداث کارخانه کنسانتره‌سازی را آغاز کنیم، یادآور شد: به محض آغاز عملیات استخراج در این معدن، احداث کارخانه کنسانتره‌سازی شروع خواهد شد؛ با توجه به اینکه خوشبختانه بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد نیاز جهت احداث خط تولید کنسانتره در داخل بومی‌سازی شده است، امیدواریم با احداث کارخانه کنسانتره‌سازی، بخش عمده مواد اولیه مورد نیاز واحد گندله‌سازی و احیا مستقیم مجتمع را از این طریق تامین کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=33399

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.