• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کارشناس فروش شرکت نوآوران نسوز آژند:

تکنولوژی هست، مواد اولیه نیست!

  • کد خبر : 33652
  • 23 آبان 1402 - 4:41
تکنولوژی هست، مواد اولیه نیست!
کارشناس فروش شرکت نوآوران نسوز آژند، تولیدکننده جرم‌های‌ نسوز گفت: در حال حاضر انواع جرم‌های نسوز با استفاده از تکنولوژی روز و به‌کارگیری میکسرهای آیریش توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود و خوشبختانه چالشی در این زمینه نداریم.

کارشناس فروش شرکت نوآوران نسوز آژند، تولیدکننده جرم‌های‌ نسوز گفت: در حال حاضر انواع جرم‌های نسوز با استفاده از تکنولوژی روز و به‌کارگیری میکسرهای آیریش توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود و خوشبختانه چالشی در این زمینه نداریم اما آنچه عملکرد تولیدکنندگان نسوز کشور را تحت تاثیر قرار داده، عدم تامین مواد اولیه کافی است؛ برای مثال، در حالی ناچار به واردات بوکسیت از کشور چین و مواد افزودنی از کشورهای اروپایی مانند هلند هستیم که عیار ماده معدنی بوکسیت در کشور ما پایین بوده و نوسان نرخ ارز و عدم تخصیص ارز کافی، واردات مواد افزودنی مورد نیاز را بیش از پیش دشوار ساخته است.

محسن حیدرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: شرکت نوآوران نسوز آژند با هدف تولید جرم نسوز آلومینیوم سیلیکات (Silicate Aluminium)، در سال ۱۳۹۵ در شهرک صنعتی شماره یک شهرستان اقلید استان فارس به بهره‌برداری رسید. علاوه بر این محصول که در انواع مختلف به صورت جرم‌های ریختنی، پاششی، کوبیدنی و ملات‌ها در مجموعه تولید می‌شود، ما در حال تولید یک سری قطعات پیش‌ساخته سفارشی مورد استفاده در صنایع مختلف اعم از سیمان، فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی در ابعاد و وزن‌های مختلف هستیم.

وی تصریح کرد: از آنجایی که نسوز، یک صنعت کاملا تخصصی و دانش‌محور است، علاوه بر فعالیت در حوزه تولید، ارائه مشاوره‌های تخصصی به مشتریان را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. در حال حاضر صنعت نسوز با پیشرفت قابل‌توجهی همراه شده است؛ در حالی که تا چند سال پیش، توجه چندانی به این صنعت مهم و دانش‌بنیان نمی‌شد. در واقع اگر انواع جرم‌های نسوز (مانند آلومینیوم سیلیکات) بر پایه دانش و تکنولوژی روز و با کیفیت مناسب در داخل تولید شوند، از یک سو هزینه تولید در بخش‌هایی که در آن‌ها از جرم نسوز استفاده می‌شود، کاهش یافته و از سوی دیگر راندمان تولید افزایش خواهد یافت.

ضرورت استفاده از نسوز مناسب در ول بلوک (Well Blok) پاتیل

کارشناس فروش شرکت نوآوران نسوز آژند در همین راستا ادامه داد: برای مثال در کف پاتیل‌های مذاب، قطعه‌ای به نام ول بلوک (Well Blok) به منظور دمش گاز و تخلیه ناخالصی‌های مذاب نصب می‌شود که جنس آن، ۸۰ درصد از نسوزهای آلومینا و ۲۰ درصد از کربن است. این قطعه استحکام مناسب، مقاومت به ترشوندگی و مقاوت به شوک حرارتی بالایی دارد و اگر به هر دلیل نسوز مورد استفاده در آن از کیفیت مطلوب برخوردار نباشد، ریسک مالی و جانی در یک شرکت فولادی که از پاتیل‌های ۱۲۰ تا ۱۵۰ تنی در خط تولید خود استفاده می‌کند، به شدت افزایش خواهد یافت. عدم استفاده از نسوز مرغوب و باکیفیت، باعث می‌شود که اپراتور تولید، ناچار به تخلیه مذاب و ترمیم بدنه پاتیل شود و این مسئله نهایتا منجر به افزایش هزینه‌های جانبی و همچنین کاهش راندمان تولید خواهد شد.

حیدرنیا با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ فولادی نظیر فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، ذوب آهن اصفهان و… جزو مشتریان محصولات ما هستند، افزود: شهرستان اقلید از یک موقعیت منطقه‌ای استراتژیک و منحصربه‌فرد برخوردار است زیرا فاصله آن از لحاظ زمانی تا چهار کلان‌شهر کشور یعنی یزد دو ساعت، شیراز سه ساعت، اصفهان دو ساعت و یاسوج یک ساعت و ۳۰ دقیقه بوده و به این شهرها که تعدادی از بزرگ‌ترین کارخانجات فولادی کشور در آنجا احداث شده‌اند، دسترسی بسیار خوبی دارد. بر همین اساس، سفارشات مشتریان ما در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها تحویل داده می‌شود و این مزیت بزرگی است که خوشبختانه به واسطه فعالیت در شهرستان اقلید از آن بهره‌مند هستیم.

وی در ادامه به چالش‌های موجود در صنعت نسوز کشور اشاره کرد و گفت: تامین مواد اولیه، مهم‌ترین چالشی است که تولیدکنندگان انواع نسوزها در کشور با آن مواجهند. متاسفانه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد این مواد وارداتی است و ۳۰ تا ۴۰ درصد باقیمانده که از داخل تامین می‌شود نیز از کیفت چندان مناسبی برخوردار نیست. برای مثال، عیار ماده معدنی بوکسیت در کشور ما پایین است و فرآوری آن توجیه اقتصادی ندارد. به همین دلیل، تولیدکنندگان نسوز ناچار به واردات بوکسیت پرعیار از کشورهایی مانند چین هستند. از طرفی، واردات مواد اولیه نیز مشکلات خود را دارد که از جمله می‌توان به تحریم، نوسان نرخ ارز و عدم تخصیص ارز کافی اشاره کرد. لازم به ذکر است که برخی از مواد افزودنی مورد نیاز مجموعه از کشورهای اروپایی مانند هلند، آلمان و فرانسه خریداری می‌شود و متاسفانه زمان فراوانی طول می‌کشد تا این مواد با گذر از حدود پنج کشور مختلف به دست ما برسد!

به‌کارگیری میکسرهای آیریش (Irish Mixer) در تولید جرم‌های نسوز

کارشناس فروش شرکت نوآوران نسوز آژند با اشاره به اینکه در صنعت نسوز، میکسر و نوع آن از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین علت ما از میکسرهای آیریش (Irish Mixer) استفاده می‌کنیم، گفت: میکسر آیریش، ﯾﮑﯽ از ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ و ﺑﻪ‌روزﺗﺮﯾﻦ ﻣﯿﮑﺴﺮﻫﺎ ﺟﻬﺖ ﻣﺨﻠﻮط ﮐﺮدن ﻣﺎﺳﻪ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ اﻓﺰودﻧﯽ‌ﻫﺎ برای آﻣﺎده‌ﺳﺎزی ﺟﻬﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺎﺳﻪ ﻧﺴﻮز است که در دو مدل لاستیکی و چرخ‌دنده‌ای در حجم‌های مختلف ۲۵۰ تا یک هزار لیتر تولید می‌شود. خوشبختانه از لحاظ تکنولوژی، همگام با دانش روز تولید انواع نسوزها در حال پیشروی هستیم و آنچه بیشتر عملکرد فعالان این صنعت را تحت تاثیر قرار داده، تامین مواد اولیه است.

حیدرنیا با تاکید بر اینکه هم‌اکنون بخش عمده نیاز بازار به انواع نسوزها، از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود و مشکلی از این لحاظ نداریم، خاطرنشان کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که کشور چین، قدرت اول تولید نسوز در سطح منطقه و جهان است و نسوزهای مختلف با کیفیت و خلوص عالی توسط شرکت‌های چینی تولید می‌شود. از طرفی، شرکت‌های اروپایی نیز در حال استفاده از تکنولوژی‌های روز تولید انواع نسوزها هستند و برای مثال ترکیه طی سالیان اخیر به پیشرفت محسوسی در این زمینه دست یافته است. با این وجود، صنعت نسوز در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس، از شرایط بهتر و مطلوب‌تری برخوردار بوده و بدون شک اگر چالش تامین مواد اولیه مورد نیاز فعالان این صنعت رفع شود، ما به یکی از قطب‌های تولید و صادرات نسوز در منطقه و جهان تبدیل خواهیم شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ادامه حیات شرکت‌های صنعتی در گرو اجرای طرح‌های توسعه‌ای است، اظهار داشت: در همین راستا، به دنبال گسترش فضای کارخانه و اضافه کردن میکسرهای جدید برای افزایش تولید در مجموعه هستیم؛ اگرچه بی‌ثباتی اقتصادی، منجر به افت سرعت اجرای طرح‌های توسعه‌ای در کارخانجات مختلف شده و ریسک سرمایه‌گذاری در این زمینه را افزایش داده است اما چاره‌ای جز توسعه و حرکت روبه‌جلو نداریم و امیدواریم موانع موجود در راستای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه تولید در آینده نزدیک کاهش پیدا کند.

کارشناس فروش شرکت نوآوران نسوز آژند در پایان یادآور شد: درخواست ما از دولت و مسئولان ذی‌ربط این است که ضمن اعتماد به تولیدکنندگان بخش خصوصی، فرصت و زمان کافی را در اختیار آن‌ها جهت توسعه تولید و عرضه محصول در بازارهای داخلی و صادراتی قرار دهند. باور کنید که کیفیت محصولات ایرانی نه تنها از نمونه‌های مشابه خارجی کمتر نیست بلکه در بسیاری از مواقع، نمونه بومی‌سازی شده و ساخت داخل با کیفیت و قیمت مناسب‌تری در اختیار واحدهای تولیدی و صنعتی قرار گرفته است. شرکت نوآوران نسوز آژند، اقدامات قابل‌توجهی در راستای بومی‌سازی برخی قطعات و تجهیزات مورد نیاز تولید آلومینیوم سیلیکات انجام داده و به موفقیت‌هایی نیز در این زمینه دست یافته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=33652

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.