• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
قائم مقام مدیرعامل شرکت کابل متال مطرح کرد:

تیغ تیز بازار؛ روی گردن تولید

  • کد خبر : 33155
  • 17 آبان 1402 - 9:24
تیغ تیز بازار؛ روی گردن تولید
قائم مقام مدیرعامل شرکت کابل متال، تولیدکننده سیم و کابل برقی گفت: متاسفانه رکود بازار مصرف باعث شده تا واحدهای تولیدی به ناچار میزان تولید خود را کاهش دهند؛ این در حالی است که در ابتدای سال جاری، میزان تقاضا برای محصولات مناسب بود و اکنون حدود سه ماه است که شرایط تغییر کرده و تولیدکنندگان با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت کابل متال، تولیدکننده سیم و کابل برقی گفت: متاسفانه رکود بازار مصرف باعث شده تا واحدهای تولیدی به ناچار میزان تولید خود را کاهش دهند؛ این در حالی است که در ابتدای سال جاری، میزان تقاضا برای محصولات مناسب بود و اکنون حدود سه ماه است که شرایط تغییر کرده و تولیدکنندگان با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند.

حسین رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: در حال حاضر فعالان صنعت سیم و کابل و سایر صنایع در کشور، با رکود بازار مصرف مواجه هستند؛ از دلایلی که باعث افت میزان تقاضا برای محصولات و در پی آن رکود بازار شده‌‌اند می‌توان به کاهش پروژه‌های عمرانی و کمبود نقدینگی مشتریان اشاره کرد. به طوری که برخی از سفارشات ما حدود پنج ماه است که به دلیل عدم پرداخت پیش‌‌قسط، به مرحله تولید نرسیده‌اند. متاسفانه مشکلات و موانعی که تولیدکنندگان در مسیر خود با آن مواجه هستند بسیار زیاد بوده و یکی از این مشکلات، قیمت بالای مواد اولیه (مفتول مسی) است؛ همین موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان صنایع‌ پایین‌دستی از نظر قیمت محصولات، مزیت رقابتی خود را از دست داده و امکان رقابت با تولیدکنندگان ترک و عرب را در بازار کشورهای عراق و سوریه نداشته باشند. ضمن اینکه تولیدکنندگان خارجی از مشوق‌های صادراتی بهره‌مند هستند اما تولیدکنندگان ایرانی با شرایط دشوار صادرات دست به گریبان هستند. با توجه به این شرایط باید گفت که در زمینه صادرات، صنعتگران داخلی نمی‌توانند با قدرت عمل کنند و در بازارهای داخلی نیز به سبب عرضه و فروش محصولات غیراستاندارد با چالش‌های بیشتری مواجه هستند؛ باید اضافه کنم که محصولات غیراستاندارد حتی به بازارهای صادراتی راه یافته و به رقیب سرسختی برای محصولات استاندارد تبدیل شده‎‌‌اند. عدم نظارت سازمان‌های مربوطه باعث شده تا تولیدکنندگان غیرمجاز به راحتی به تولید محصولات پرداخته و آن را در بازار مصرف به فروش برساند؛ علاوه‌براین، شاهد هستیم که از شهرت برندهای معروف در بازار سو استفاده شده و کارگاه‌های غیرمجاز روی محصولات خود، نام تجاری شرکت‌های بزرگ را ثبت می‌کنند. به همین دلیل به مصرف‌کنندگان پیشنهاد می‌کنم که از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کرده و در زمان خرید، شماره قرقره و یا سند محصول را با شرکت تولیدکننده تطبیق دهند؛ در این صورت مطمئن خواهند شد که سیم و کابل خریداری شده متعلق به شرکت مورد نظر بوده و یا از نام تجاری آن سو استفاده شده است.

وی ابراز کرد: کمبود نیروی انسانی به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولیدکنندگان سیم و کابل و سایر فعالان صنعتی تبدیل شده است زیرا علاوه بر نیروی متخصص، افراد تازه‌کار هم تمایلی به فعالیت در واحدهای صنعتی ندارند. متاسفانه از علت دقیق این موضوع مطلع نبوده و احتمال می‌دهیم که یا خواسته‌های افراد از شرایط شغلی خود تغییر پیدا کرده و یا تبلیغات در فضای مجازی و افزایش مشاغل کاذب باعث شده تا واحدهای تولیدی با کمبود نیروی انسانی مواجه شوند. لازم به ذکر است که در حال حاضر ما در این مجموعه برای حدود ۲۰۰ نفر نیروی متخصص و معمولی زمینه اشتغال را فراهم کرده‌ایم. باید اذعان کنم که واحد منابع انسانی مجموعه در زمینه جذب نیروی کار با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده و حتی به ناچار مدیر کارخانه نیز در این زمینه ورود پیدا کرده است تا از طرق مختلف موفق به جذب نیروی انسانی شوند؛ ما برای رفع این مشکل اقدام به درج آگهی در روزنامه‌ها و فضای مجازی کردیم اما استقبال زیادی از آن صورت نگرفت.

قائم مقام مدیرعامل شرکت کابل متال با بیان اینکه این مجموعه مفتول مسی مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران خریداری می‌کند، عنوان کرد: در حال حاضر عدم ثبات قیمت‌ها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که صنعتگران با آن مواجه هستند زیرا ما باید از روز شنبه تا دوشنبه که عرضه مجدد مفتول مسی در بورس کالا صورت می‌گیرد، برای تعیین قیمت‌ها صبر کنیم. همین موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان در بازار به مشکل برخورده و به دلیل عدم ثبات قیمت‌ها، امکان تولید و اعلام قیمت به مشتریان را نداشته باشند. گفتنی است که میزان عرضه مواد اولیه در بورس کالا پاسخگوی نیاز واحدهای تولیدی است اما برخی از افراد که تولیدکنندگان واقعی نیستند، برای کسب سود بیشتر اقدام به خرید و صادرات مفتول مسی می‌کنند؛ به همین دلیل با افزایش تقاضا، رقابت خریداران و قیمت مواد اولیه نیز روند صعودی به خود می‌گیرد. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که به دلیل رکود بازار، قیمت مفتول مسی چند هفته است که تغییر زیادی نکرده است اما با این وجود امکان پیش‌بینی قیمت‌ها برای حتی هفته آینده هم وجود ندارد زیرا ممکن است شرایط به سرعت تغییر کند.

رضازاده در پاسخ به این سوال که این مجموعه برای مطرح کردن برند خود و رقابت با سایر تولیدکنندگان در بازار به منظور جذب مشتریان بیشتر چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: بهترین تبلیغ برای برند تجاری را می‌توان تبلیغات سنتی و یا به اصطلاح عامیانه دهان به دهان دانست زیرا تولید محصولات باکیفیت، از مزیت‌های واحدهای تولیدی به شمار رفته و در حوزه برق اکثر مشتریان و تولیدکنندگان با یکدیگر آشنا هستند؛ البته ما در نمایشگاه‌ها و مجلات مختلف برند مجموعه را تبلیغ کرده و امیدواریم که در این زمینه عملکرد خوبی از خود ارائه داده باشیم. لازم به ذکر است که کارخانه در استان مرکزی واقع شده و ما از سایر استان‌ها نیز برای تولید محصولات تقاضا داریم؛ سیم و کابل‌های تولیدی مجموعه در حوزه‌های مختلفی مانند نفت، گاز، فولاد و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تمرکز روی یک هدف خاص

وی در خصوص بومی‌سازی و واردات ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت سیم و کابل، تصریح کرد: ما در این مجموعه هم از ماشین‌آلات ایرانی و هم از ماشین‌آلات خارجی بهره می‌بریم اما اکثر دستگاه‌های مجموعه از کشورهای ایتالیا، ترکیه و چین وارد شده‌اند. گفتنی است که برای ساخت ماشین‌آلات باکیفیت در کشور و موفقیت ماشین‌سازان ایرانی، با برخی از تولیدکنندگان صحبت‌هایی در رابطه با تمرکز روی تولید یک محصول خاص داشته‌ایم زیرا اگر ماشین‌سازان مشغول به ساخت ماشین‌آلات صنایع مختلف باشند، کار خود را پیچیده کرده و توان آن‌ها برای تولید محصولات تقسیم می‌شود. ماشین‌سازان خارجی تمام تمرکز خود را روی تولید یک محصول خاص می‌گذارند تا در نهایت ماشین‌آلاتی با کیفیت بالا در بازار عرضه کنند. ماشین‌سازان داخلی از دانش و توان بالایی برخوردار بوده که اگر اقدامات لازم برای تولید یک محصول خاص را انجام دهند، بی‌شک دستاوردهای خوبی را به ارمغان خواهند آورد. یکی از موارد دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که قیمت ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت سیم و کابل بسیار بالاست و به همین دلیل ما پس از ارزیابی‌ دقیق دستگاه‌ها از بعدهای مختلف (کیفیت، سرعت و قیمت)، اقدام به خرید و واردات می‌کنیم؛ ماشین‌سازان ایتالیایی عملکرد خوبی در این زمینه داشته و ماشین‌سازان ایرانی و چینی در رتبه‌های پایین‌تر قرار دارند. باید به این نکته توجه داشت که تولیدکنندگان به سبب وجود تحریم‌ها، امکان خرید مستقیم برخی از ماشین‌آلات را از ماشین‌سازان خارجی نداشته و باید به طور غیرمستقیم اقدام به واردات کنند؛ به همین دلیل در زمینه تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها نیز مجبور هستند با هزینه‌های بیشتری تحریم‌ها را دور زده و قطعات یدکی مورد نیاز را تامین کنند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت کابل متال در رابطه با آینده صنعت سیم و کابل، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت این صنعت به گونه‌ای بوده که امکان پیش‌بینی شرایط آن حتی برای دو ماه آینده نیز وجود ندارد اما تولیدکنندگان امیدوار هستند که با افزایش پروژه‌های عمرانی، رفع چالش کمبود نقدینگی، رفع تحریم‌ها، افزایش مراودات تجاری و ثبات قیمت‌ها، بازار مصرف از رونق خوبی برخوردار شود. لازم به ذکر است که برخی از مشتریان بر ثبات قیمت محصولات تاکید دارند اما با نوسان قیمت مواد اولیه این امر امکان‌پذیر نیست؛ مگر اینکه تولیدکنندگان در مناقصه‌ها قیمت بالایی را اعلام کرده که بی‌شک موفق نخواهند شد و اگر نوسان قیمت‌ها را در پیشنهاد خود لحاظ نکنند، به دلیل تعهداتی که برای تولید محصول دارند، متضرر می‌شوند.

جلوی ضرر را باید گرفت

رضازاده با بیان اینکه در حال حاضر تعداد تولیدکنندگان سیم و کابل برقی در کشور بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: سازمان‌های مربوطه باید با اطلاع‌رسانی و تعیین محدودیت‌هایی، مانع از ورود سرمایه‌گذاران بیشتر به این صنعت شوند زیرا تعداد بالای تولیدکنندگان باعث شده تا رقابت در بازار مصرف تشدید شده و برخی از شرکت‌ها اقدام به کاهش کیفیت محصولات و رقابت منفی با رقبا کنند. اعطای بی‌رویه مجوز‌ها و تفکر غلط افراد در رابطه با حاشیه سود بالای صنعت سیم و کابل، سبب شده تا سرمایه‌گذاران زیادی تمایل به فعالیت در این حوزه داشته باشند؛ در صورتی که این صنعت از حاشیه سود بالایی برخوردار نبوده و در مقابل مقدار نقدینگی لازم برای خرید مواد اولیه بسیار زیاد است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=33155

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.