• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

ثبت ركورد كاهش مصرف نسوز در فولاد سبا

  • کد خبر : 35356
  • 14 آذر 1402 - 5:41
ثبت ركورد كاهش مصرف نسوز در فولاد سبا
مصرف نسوز در مجتمع فولاد سبا در آبان ماه 1402 با 6.85 کیلوگرم بر تن مذاب، به کمترین حد خود در تاریخ بهره‌برداری این مجتمع رسید.
مصرف نسوز در مجتمع فولاد سبا در آبان ماه ۱۴۰۲ با ۶٫۸۵ کیلوگرم بر تن مذاب، به کمترین حد خود در تاریخ بهره‌برداری این مجتمع رسید.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، بهمن خلیلی، مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا ضمن تایید این خبر، گفت: رکورد قبلی مصرف نسوز ۷٫۳۸ کیلوگرم بر تن مذاب در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به ثبت رسیده بود.

وی با بیان اینکه این میزان مصرف مربوط به کوره‌های قوس الکتریکی، کوره پاتیلی و ریخته‌گری است، از عواملی نظیر نصب، کنترل و بهره‌برداری از نسوز مصرفی در قسمت‌های مختلف، افزایش سرعت تولید، افزایش تعداد ذوب در کوره‌های قوس الکتریکی، افزایش تعداد ذوب بر سکوئنس ریخته‌گری و هماهنگی در فرایندهای تولیدی در خطوط پیوسته سبا به‌ عنوان مهم‌ترین دلایل این میزان کاهش مصرف مواد نسوز در فولاد سبا نام برد.

مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا ضمن قدردانی از همکاران و پیمانکاران سختکوش این مجتمع، ابراز امیدواری کرد که رکوردشکنی‌ها در تولید و کاهش مصارف در همه حوزه‌ها همچنان ادامه یابد.

احمدرضا بخشائی، رئیس تعمیرات نسوز مجتمع فولاد سبا در این خصوص عنوان کرد: در آبان ماه ۱۴۰۲ با تلاش و همت همکاران در واحد نسوز، «LTS»، تولید و دفتر فنی، رکورد ارزشمند مصرف نسوز به مقدار ۶٫۸۵ کیلوگرم بر تن مذاب ثبت شد که از نظر کمی، قابل‌ مقایسه با استانداردهای جهانی در خطوط پیوسته تولید فولاد است.

وی افزود: با توجه به حساسیت و شرایط خاص خطوط پیوسته تولیدی، قطعا رکورد به‌ دست‌ آمده حاصل تلاش شبانه‌روزی و همکاری قابل‌ تقدیر تمامی واحدهاست.

مهدی یزدانی، کارشناس تعمیرات نسوز مجتمع فولاد سبا مطرح کرد: جهت دستیابی به اهداف تعیین‌ شده در سازمان با استفاده از روش تامین و اجرای نسوز به‌ صورت برون‌سپاری، اصلاح و بهبود برخی از روش‌های کاری و دستورالعمل‌های اجرایی در نصب و بهره‌برداری از نسوز، استفاده بهینه از نسوز نصب‌ شده در تجهیزات در خط تولید، کنترل و رصد مواد مصرفی نسوز از زمان تولید، نصب و در نهایت تخریب در تجهیزات ذوب‌گیری، باعث کسب این رکورد افتخارآمیز برای کارکنان و مدیریت مجتمع فولاد سبا شد.

حمیدرضا صادقی، کارشناس دفتر فنی تولید مجتمع فولاد سبا اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از اهداف مهم در سازمان افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید است، با همکاری و مساعدت همکاران در واحدهای دفتر فنی، تولید و تعمیرات نسوز در آبان ماه ۱۴۰۲، مصارف نسوز در کوره‌های قوس ۲٫۰۱، در پاتیل ۲٫۴۵ و در تاندیش دو کیلوگرم بر تن مذاب ثبت شد و در مجموع رکورد ۶٫۸۵ کیلوگرم بر تن مذاب به دست آمد که در مقایسه با میانگین مصارف سال ۱۴۰۱ دارای کاهش چشمگیری بوده است.

وی تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در این کاهش مصرف می‌توان به افزایش تعداد ذوب‌گیری از نسوز کوره‌ها، ارتقای کیفیت نسوز مصرفی و بهبود برخی از روش‌های عملیاتی و تعمیراتی اشاره کرد.

روح‌الله جمالی، کارشناس تولید فولادسازی و کوره‌های قوس مجتمع فولاد سبا در این خصوص خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت نسوز از لحاظ ایمنی و هزینه‌های تولید در قالب کار گروهی با انجام برخی از پروژه‌های بهبود مانند افزایش مقدار تناژ ذوب باقیمانده در کوره (هات هیل)، افزایش راندمان و ظرفیت لانس‌های تزریق کربن و اکسیژن در هر دو کوره جهت ایجاد یک سرباره فومی مناسب با پوشش کافی و افزایش قطر دایره (PCD) در کوره شماره یک علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، شاهد کاهش مصارف در نسوز بودیم.

حسن ادیب، کارشناس دفتر فنی تولید مجتمع فولاد سبا تاکید کرد: جهت کاهش توقفات در ریخته‌گری با برگزاری جلسات فنی متعدد با کارشناسان خط تولید و تامین‌کنندگان و استفاده از مواد با کیفیت مناسب، مدت‌ زمان ذوب‌گیری از تاندیش تا ۱۴ ساعت متوالی افزایش پیدا کرد. همچنین با بازرسی، کنترل مستمر و انجام بازآموزی و اصلاح برخی از روش‌ها و دستورالعمل‌های شرایط اجرا، نصب نسوز و نحوه آماده‌سازی ارتقا داده شد.

وی یادآور شد: با اصلاح و تفکیک اشکال ویژه نسوز مصرفی، از توقفات اضطراری شکست نازل جلوگیری کردیم و توانستیم در قسمت تاندیش، به مصرف دو کیلوگرم بر تن مذاب دست یابیم. از این رو، از همه کارکنان واحدهای ذی‌ربط به‌ ویژه تمامی همکاران واحد نسوز و «LTS» تشکر و قدردانی می‌کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=35356

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو
در راستای حمایت و رفع موانع تولید انجام شد؛

بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو

12اردیبهشت
ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد
با هدف استقرار نظام آراستگی،

ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.