• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

ثبت رکورد حجم واردات نفت خام به چین در سال ۲۰۲۳

  • کد خبر : 38541
  • 27 دی 1402 - 14:15
ثبت رکورد حجم واردات نفت خام به چین در سال ۲۰۲۳
حجم واردات نفت خام به کشور چین در سال 2023، به بالاترین حد خود رسید اما ارائه این عملکرد به ظاهر مثبت از سوی بزرگ‌ترین خریدار کالا در جهان با چند ایراد همراه بود.

حجم واردات نفت خام به کشور چین در سال ۲۰۲۳، به بالاترین حد خود رسید اما ارائه این عملکرد به ظاهر مثبت از سوی بزرگ‌ترین خریدار کالا در جهان با چند ایراد همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی گمرک چین در روز ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴، حجم واردات نفت خام به این کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۱۱ درصد افزایش یافت و به حدود ۱۱٫۲۸ میلیون بشکه در روز رسید.

این رقم، رکورد قبلی حجم واردات نفت خام معادل ۱۰٫۸۱ میلیون بشکه در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ در این کشور را تحت‌الشعاع قرار داد. ثبت واردات ۱۱٫۲۸ میلیون بشکه در روز به چین در سال ۲۰۲۳، زمانی رخ داد که چین بازیابی رشد اقتصادی خود را پس از پایان دادن به اجرای محدودیت‌های سختگیرانه وضع شده در پایان سال ۲۰۲۲ برای شیوع ویروس کرونا آغاز کرد.

سوالی که در این حین مطرح می‌شود، این است که آیا افزایش حجم واردات نفت خام به همان اندازه که اعلام شده چشمگیر به نظر می‌رسد؟ برای پاسخ به این سوال، انجام یک سری محسابات در زیر بررسی خواهد شد.

از نظر حجمی، میزان واردات نفت خام به چین در سال ۲۰۲۳، حدود یک میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه در روز بیشتر از حجم واردات نفت خام به این کشور در سال ۲۰۲۲ بود؛ با این حال، این میزان بسیار کمتر از حجم پیش‌بینی شده حجم واردات نفت خام به چین توسط آژانس بین‎‌ا‌لمللی انرژی (IEA) که حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز اعلام شده بود است.

در همین راستا، مقدار تولید نفت داخلی چین تنها اندکی بالاتر بود و در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۱٫۸ درصد افزایش داشت. بر همین اساس، چین همچنان به افزایش حجم نفت خام در انبار ذخایر تجاری یا استراتژیک خود ادامه می‌دهد. تخمین‌زده می‌شود حدود ۶۷۰ هزار بشکه نفت خام در روز طی ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۳ به مخازن ذخیره‌سازی انبارهای چین افزوده شده باشد.

مقامات مسئول در دولت چین، حجم نفت خام ورودی یا خروجی از ذخایر انبارهای استراتژیک و تجاری خود را اعلام نمی‌کنند اما با یک حساب سرانگشتی و با کسر مقدار نفت خام پالایش شده از مقدار کل نفت خام موجود از حجم واردات و مقدار تولید نفت خام داخلی این کشور می‌توان رقم آن را حدس زد.

در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۳، حجم کل نفت خام در دسترس چین حدود ۱۵٫۴۵ میلیون بشکه در روز تخمین زده می‌شود؛ در حالی که ظرفیت پالایشگاه‌های این کشور برای پالایش نفت خام، حدود ۱۴٫۷۸ میلیون بشکه در روز اعلام شده است.

با این حساب، حجم نفت خام تجاری یا استراتژیک ذخیره شده در انبارهای چین در سال ۲۰۲۳ نسبت به حجم ۷۴۰ هزار بشکه نفت خام ذخیره شده در این انبارها در سال ۲۰۲۲، یک روند نزولی را نشان می‌دهد؛ همچنین پالایشگاه‌های چین به ویژه در نیمه اول سال ۲۰۲۳، به جای خرید نفت خام به دلیل افزایش شدید مصرف داخلی این سوخت فسیلی در این کشور، اقدام به ذخیره این سوخت استراتژیک در انبارهای خود کردند.

موضوع دیگر، در ارتباط با حجم واردات نفت پالایش شده به چین است. در همین راستا، حجم صادرات نفت پالایش شده چین در سال ۲۰۲۳ با یک جهش ۱۶٫۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲، به حدود ۶۲٫۶۹ میلیون تن رسید که با استفاده از ابزار تبدیل استاندارد ارائه شده توسط شرکت «BP Plc»، از هشت بشکه نفت پالایش شده در هر تن نفت خام، رقم حدود یک میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه در روز به دست می‌آید.

این رقم بالاترین حجم صادرات نفت پالایش شده از سال ۲۰۱۹ در چین است که حدود ۱۹۰ هزار بشکه در روز بالاتر از میزان به ثبت رسیده از حجم صادرات نفت پالایش شده در این کشور در سال ۲۰۲۲ به شمار می‌آید.

بررسی تمامی این عوامل نشان می‌دهد که درست است حجم واردات نفت خام به چین به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و حجم صادرات این سوخت فسیلی نیز روند صعودی را تجربه کرده اما با توجه به اینکه حجمی از این نفت وارداتی به انبار ذخایر استراتژیک چین منتقل شده است، رقم‌های پیش‌بینی شده برای میزان حجم تقاضا در چین برای این سوخت فسیلی در سال ۲۰۲۳ با ارقام به ثبت رسیده برای آن فاصله زیادی داشت.

وضعیت حجم تقاضا برای زغال‌سنگ در چین

حجم واردات زغال‌سنگ به چین در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت و با ۶۱٫۸ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲، به حدود ۴۷۴٫۴۲ میلیون تن رسید. در همین راستا، اگرچه حجم تقاضا برای استفاده از برق در چین با روند افزایشی همراه بوده است اما روند افزایش شدید حجم واردات زغال‌سنگ به این کشور، بیشتر به عواملی مرتبط بود که ممکن است ماهیتی موقتی داشته باشند.

با توجه به مشکل تامین برق با استفاده از نیروگاه‌های برق‌‎آبی و کاهش ۷٫۱ درصدی مقدار تولید انرژی برق از این طریق در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۳، مقدار تولید برق حرارتی در چین در مدت زمان مشابه با روند افزایشی همراه شد.

قیمت زغال‌سنگ حرارتی دریایی نیز در سال ۲۰۲۳ به شدت کاهش یافت و قیمت آن در برابر قیمت زغال‌سنگ حرارتی تولید داخلی چین رقابتی‌تر شد.

احتمال می‌رود مقدار تولید برق با استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی، همانند مقدار تولید برق از طریق سایر انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی در سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا کند که ممکن است روند صعودی حجم تقاضا برای زغال‌سنگ حرارتی را کاهش دهد.

از سوی دیگر، حجم واردات سنگ‌آهن به چین با ثبت رشد ۶٫۶ درصدی در سال ۲۰۲۳ نسبت به رقم ثبت شده برای این ماده معدنی وارداتی در سال ۲۰۲۲، به بالاترین رقم تاریخی در این کشور یعنی یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تن رسید.

ثبت این رقم واردات برای سنگ‌آهن به چین در سال ۲۰۲۳، برخلاف عمکرد کمتر از حد انتظار بخش بسیار مهم املاک مسکونی در این کشور با ثبت رشد ۵٫۴ درصدی در سال مذکور بود.

به نظر می‌رسد بر اساس گزارش عملکرد بخش فولاد که به زودی نتایج آن ارائه خواهد شد، تولید فولاد احتمالا در چین رکورد بالایی را در سال ۲۰۲۳ به ثبت رسانده باشد زیرا عملکرد سایر بخش‌هایی چون تولید خودرو، بخش زیرساخت‌ها و صادرات محصولات فولادی که از این فلز در تولید آن‌ها استفاده می‌شود، عملکرد خوبی را از خود در سال مذکور نشان دادند.

با این حساب، آیا روند افزایشی حجم تولید فولاد در چین در سال ۲۰۲۴ همچنان ادامه پیدا خواهد کرد؟ پاسخ به این سوال را می‌توان این گونه بیان کرد که اقتصاد این کشور احتمالا به اندازه کافی رشد پیدا می‌کند تا به مراتب آن، حجم استفاده از فولاد نیز روند صعودی به خود بگیرد اما این مقدار افزایش در تولید فولاد به اندازه‌ای نخواهد بود که منجر به افزایش شدید در مقدار تولید شود.

این بدان معناست که احتمالا حجم واردات سنگ‌آهن به چین در سال ۲۰۲۴ با افزایش اندکی همراه خواهد بود اما حتی این مسئله نیز منجر به ثبت یک رکورد تولید دیگر در صنعت فولاد در این سال برای چین خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38541

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.