• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

ثبت رکورد سرمایه‌گذاری در معادن ابتکار کمربند و جاده چین

  • کد خبر : 41033
  • 08 اسفند 1402 - 12:47
ثبت رکورد سرمایه‌گذاری در معادن ابتکار کمربند و جاده چین
گزارش جدید موسسه گریفیت آسیا که واحدی از دانشگاه گریفیت استرالیاست، نشان می‌دهد که 10 سال پس از راه‌اندازی طرح کمربند و جاده چین، «BRI» مشارکت تجمعی با حدود ۶۳۴ میلیارد دلار قراردادهای ساخت‌وساز و ۴۱۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری غیرمالی به بالای یک تریلیون دلار رسیده است.

گزارش جدید موسسه گریفیت آسیا که واحدی از دانشگاه گریفیت استرالیاست، نشان می‌دهد که ۱۰ سال پس از راه‌اندازی طرح کمربند و جاده چین، «BRI» مشارکت تجمعی با حدود ۶۳۴ میلیارد دلار قراردادهای ساخت‌وساز و ۴۱۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری غیرمالی به بالای یک تریلیون دلار رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، در این گزارش آمده است که سال ۲۰۲۳ نخستین بار بود که بیش از ۵۰ درصد از مشارکت ابتکار کمربند و جاده از طریق سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شد که در آن سرمایه‌گذاران چینی در مقابل قراردادهای ساخت‌وساز، سهام خود را در اختیار می‌گرفتند؛ در حالی که این سهام پیشتر از طریق وام‌های ارائه شده توسط موسسات مالی یا پیمانکاران چینی تامین مالی می‌شود و اغلب با تضمین‌های کشور میزبان همراه است.

سال گذشته آفریقا با کسب رتبه اول، با جهش ۱۱۴ درصدی در سرمایه‌گذاری و جهش ۴۷ درصدی در پروژه‌های ساختمانی این قاره هدف پروژه‌های ابتکار کمربند و جاده قرار گرفت؛ همچنین سرمایه‌گذاری در آمریکای لاتین و حوزه کاراییب نیز در سال گذشته دو برابر شد.

سرمایه‌گذاری ابتکار کمربند و جاده چین رکورد ثبت کرد

بر اساس این مطالعه، سرمایه‌گذاری مربوط به ابتکار کمربند و جاده چین در فلزات و معادن در سال ۲۰۲۳، به ۱۹.۴ میلیارد دلار رسید که جهش ۱۵۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ و بالاترین رکورد در تاریخ است.

سرمایه‌گذاری در مواد معدنی و فلزات بر روی انتقال انرژی سبز متمرکز شده و مس، سهم بزرگی از اعلامیه‌های پروژه‌های جدید در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. به دنبال آن، هزینه‌های قابل‌توجهی برای لیتیوم، نیکل و اورانیوم تحت مدیریت ابتکار کمربند و جاده قرار گرفته است.

به غیر از تاسیسات جدید عظیم فرآوری مس در عربستان سعودی، سرمایه‌گذاری‌های معدنی در اندونزی و کشورهای مختلف آفریقا و آمریکای جنوبی متمرکز شد.

به عنوان مثال می‌توان به سرمایه‌گذاری‌های یکپارچه‌سازی توسط بزرگ‌ترین سازنده باتری در جهان اشاره کرد که سهامی را برای امتیاز استخراج نیکل در اندونزی خریداری کرد.

پروژه‌های لیتیوم در کشور مالی، سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی از جمله جیانگشی، گانفنگ و هاینن ماینینگ را جذب کردند؛ در حالی که جه‌جیانگ هوایو کبالت، یک کارخانه پردازش لیتیوم در زیمبابوه را راه‌اندازی کرد.

بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری پایین دستی در تولید باتری و خودروهای الکتریکی نیز افزایش یافت و به نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار رسید. بزرگترین سرمایه‌گذاران تحت مدیریت ابتکار کمربند و جاده در سال گذشته بیش از ۱۵ درصد و در رتبه دوم شرکت زیجین با ۱۱ درصد قرار گرفت.

جه‌جیانگ هوایو کبالت، تقریبا ۹ درصد از کل سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است؛ در حالی که شرکت مولیبدن چین و مین متالز، هر کدام ۵ درصد به اضافه سهم ۹۲.۴ میلیارد دلاری کل سرمایه‌گذاری‌های سال ۲۰۲۳ را در اختیار داشتند.

موسسه گریفیت آسیا در سال ۲۰۲۴، رشد بیشتر تعامل چینی از طریق ابتکار کمربند و جاده با تمرکز قوی بر مشارکت کشورها در انرژی‌های تجدیدپذیر، استخراج با پشتوانه منابع و فناوری‌های مرتبط از جمله باتری‌های خودروهای الکتریکی را پیش بینی کرده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41033

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
تخصیص بودجه دولت برزیل به شرکت «Nexa Resource»
در راستای فرایند کربن‌زدایی انجام شد؛

تخصیص بودجه دولت برزیل به شرکت «Nexa Resource»

12اردیبهشت
دستاوردهای درخشان گهرزمین در شاخص‌های عملکردی
در سال مالی منتهی به آذر ماه 1402 تحقق یافت؛

دستاوردهای درخشان گهرزمین در شاخص‌های عملکردی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.