• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

جایگاه ویژه فلز مس و روی در درآمد شرکت «MMG»

  • کد خبر : 24774
  • 10 مرداد 1402 - 15:55
جایگاه ویژه فلز مس و روی در درآمد شرکت «MMG»
شرکت «Minerals and Metals Group» از تولیدکنندگان بزرگ فلزاتی از قبیل مس، روی، قلع، طلا، نقره و مولیبدن است.

شرکت «Minerals and Metals Group» از تولیدکنندگان بزرگ فلزاتی از قبیل مس، روی، قلع، طلا، نقره و مولیبدن است. معدن «Las Bambas» که در جایگاه نهمین معدن بزرگ جهان قرار دارد از معادن اصلی این شرکت برشمرده می‌شود. تولید کاتد مس این شرکت در معدن «Kinsevere» واقع در کشور جمهوری کنگو انجام می‌شود. حدود ۶۸ درصد از کل درآمد شرکت در سال ۲۰۲۲ از طریق فروش کنسانتره و کاتد مس به دست آمد که این امر اهمیت این فلز را در درآمد شرکت نشان می‌دهد. کاهش قیمت جهانی مس در سال ۲۰۲۲ موجب شد تا درآمد و حاشیه سود شرکت «MMG» نسبت به سال ۲۰۲۱ افت پیدا کند. پس از مس، فلز روی با سهم ۱۷ درصد مهم‌ترین منبع درآمد شرکت «MMG» در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، شرکت «Minerals and Metals Group» در ژوئن سال ۲۰۰۹ تاسیس شد. تا قبل از سال ۲۰۰۹ این شرکت به عنوان زیرمجموعه شرکت «Oz Minerals» مشغول به فعالیت بود. این شرکت از تولیدکنندگان مهم فلزاتی مانند مس، روی، قلع و نیکل در جهان به شمار می‌رود؛ علاوه بر این، فلزات گران‌بهایی مانند طلا، نقره و مولیبدن از معادن این شرکت استخراج می‌شوند. دفتر مرکزی شرکت «MMG» در شهر ملبورن در کشور استرالیا واقع شده است.

یکی از معادن مهم شرکت «MMG» معدن «Dugald River» در کشور استرالیا است که در لیست ۱۰ واحد بزرگ تولیدکننده فلز نیکل در جهان قرار دارد. عمر این معدن بیش از ۲۰ سال تخمین زده شده است و محصول اصلی تولیدی آن کنسانتره نیکل است. فلزاتی مانند نقره و روی از محصولات جانبی تولید شده در این معدن به شمار می‌روند. در نوامبر سال ۲۰۱۷ این معدن آماده بهره‌برداری شد و ظرفیت تولید کنسانتره نیکل آن سالانه حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن تخمین زده شد. نزدیک به ۵۰۰ نفر در این معدن و واحد تولید کنسانتره نیکل آن مشغول به کار هستند.

مهم‌ترین معدن مس شرکت «MMG» معدن «Las Bambas» در کشور پرو با ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن کنسانتره مس است. علاوه بر تولید کنسانتره مس، کنسانتره مولیبدن و فلزات گران‌بهایی مانند طلا و نقره در این معدن تولید و به فروش می‌رسند. شرکت «MMG» با در اختیار داشتن حدود ۵/۶۲ درصد از سهام، بزرگ‌ترین سهام‌دار این معدن محسوب می‌شود. علاوه‌براین، معدن «Rosebery» در استرالیا تولیدکننده مهم کنسانتره روی این شرکت است که محصولاتی مانند مس و کنسانتره قلع از این معدن به دست می‌آید. از دیگر معادن بزرگ مس این شرکت می‌توان به «Kinsevere» در کشور جمهوری کنگو اشاره کرد. معدن «Kinsevere» از سال ۲۰۰۷ به تولید کاتد مس مشغول بوده و در سال ۲۰۱۲ به شرکت «MMG» پیوست.

کاهش ۱۶،۹ درصدی حاشیه سود «EBITDA»

در نمودار ۱ مقدار درآمد و حاشیه سود «EBITDA» شرکت «MMG» از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ آورده شده است. درآمد این شرکت در دوره مورد بررسی به متوسط سالانه سه میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار بود و میانگین حاشیه سود «EBITDA» در این سال‌ها حدود ۵۰.۶ درصد برآورد شد.

تغییرات درآمد شرکت در این دوره عمدتا تحت تاثیر عواملی از جمله تغییرات نسبی حجم فروش سالانه و نوسانات قیمت جهانی مس بود. از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ متوسط قیمت جهانی مس از حدود ۶.۵۲۳ دلار بر تن به حدود ۶،۱۸۱ دلار بر تن رسید. این امر موجب شد تا درآمد شرکت «MMG» از حدود سه میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار تقریبا به سه میلیارد و ۳۴ میلیون دلار کاهش یابد. در سال ۲۰۲۱ با افزایش قابل توجه قیمت مس، درآمد این شرکت به حدود چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. در این سال متوسط قیمت جهانی مس نزدیک به ۹،۳۱۴ دلار بر تن برآورد شد؛ بنابراین حاشیه سود شرکت رشد زیادی را تجربه کرد. حاشیه سود «EBITDA» در سال ۲۰۲۱ تقریبا به ۶۴.۱ درصد و بیشترین مقدار در این دوره رسید.

در سال پایانی دوره مورد بررسی درآمد شرکت نزدیک به ۳۰،۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافت و به حدود سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار رسید. علاوه‌براین حاشیه سود «EBITDA» نزدیک به ۱۶،۹ درصد کاهش یافت. با توجه به گزارش شرکت «MMG» کاهش درآمد و سود شرکت در سال ۲۰۲۲ به دلیل کاهش فروش در معادن «Las Bambas» و «Rosebery» و همچنین کاهش قیمت جهانی مس بود. در این سال قیمت جهانی مس به‌ طور میانگین حدود ۸،۷۹۷ دلار بر تن محاسبه شد.

سهم بالای معادن مس در درآمد شرکت «MMG»

به‌ طور کلی فلز مس جایگاه ویژه‌ای در درآمد شرکت «MMG» دارد. در سال ۲۰۲۲ حدود دو میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار از کل درآمد شرکت از فروش کنسانتره و کاتد مس به دست آمد که سهم ۶۸ درصدی از کل درآمد را به خود اختصاص داد. حدود ۶۴ درصد از کل درآمد در سال ۲۰۲۲ به معدن «Las Bambas» که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین معدن مس شرکت به شمار می‌رود تعلق داشت. از طرفی تقریبا ۱۳ درصد از سهم درآمد در این سال به معدن مس «Kinsevere» تعلق داشت.

درآمد حاصل از فروش فلز روی حدود ۱۷ درصد از درآمد سال ۲۰۲۲ را تشکیل داد و می‌توان گفت دومین فلز پردرآمد شرکت «MMG» در این سال بود. سهم درآمد دیگر فلزات تولید شده در این شرکت شامل قلع، طلا و نقره به ترتیب حدود ۲ درصد، ۵ درصد و ۴ درصد بود و مابقی سهم به فلز مولیبدن اختصاص پیدا کرد. دو معدن مهم دیگر شرکت شامل «Dugald River» و «Rosebery» به ترتیب سهم ۱۵ درصد و ۸ درصدی از درآمد شرکت در سال ۲۰۲۲ را دارا بودند.

در سال ۲۰۲۲ حجم تولید روی و قلع از معدن «Rosebery» به ترتیب حدود ۵۱ هزار و ۱۶۰ تن و ۱۸ هزار و ۸۰ تن اعلام شد. با توجه به برآوردهای صورت گرفته توسط شرکت «MMG»، انتظار می‌رود حجم تولید روی در سال ۲۰۲۳ در بازه ۵۵ تا ۶۵ هزار تن باشد. حجم تولید روی از معدن «Dugald River» در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷۳ هزار تن بود که انتظار می‌رود این مقدار در سال ۲۰۲۳ بین ۱۷۰ تا ۱۸۵ هزار تن باشد. علاوه‌براین، شرکت «MMG» در نظر دارد تا حجم تولید کنسانتره مس خود را در بازه ۲۶۵ تا ۳۰۵ هزار تن قرار دهد. همچنین پیش‌بینی شده است که تولید کاتد در معدن «Kinsevere» در سال ۲۰۲۳ بین ۴۰ تا ۴۸ هزار تن باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=24774

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.