• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
مدیرعامل شرکت تولیدی ساگار و قطعات نسوز مطرح کرد:

جای خالی ثبات در بازار قطعات نسوز

  • کد خبر : 35926
  • 21 آذر 1402 - 4:21
جای خالی ثبات در بازار قطعات نسوز
مدیرعامل شرکت تولیدی ساگار و قطعات نسوز گفت: بسیاری از فعالان صنعت نسوز با هدف اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تولید قطعات جدید نسوز، اقدام به دریافت وام و تسهیلات حمایتی کرده و علی‌رغم دشواری‌های موجود در این زمینه، در نهایت موفق به انجام آن می‌شوند.

مدیرعامل شرکت تولیدی ساگار و قطعات نسوز گفت: بسیاری از فعالان صنعت نسوز با هدف اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تولید قطعات جدید نسوز، اقدام به دریافت وام و تسهیلات حمایتی کرده و علی‌رغم دشواری‌های موجود در این زمینه، در نهایت موفق به انجام آن می‌شوند؛ غافل از اینکه در حال حاضر بازار قطعات نسوز از ثبات کافی برخوردار نیست و عدم خرید و فروش این قطعات و به دنبال آن افت درآمد واحدهای تولیدی، چالش‌های فراوانی در بازپرداخت اقساط تسهیلات و ادامه تولید این شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد.

علیرضا معرفتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت تولیدی ساگار و قطعات نسوز در سال ۱۳۷۸ با هدف تولید قطعات نسوز مورد نیاز صنایع کاشی و سرامیک، چینی، مظروف، آجر سفال، سیمان و فولاد راه‌اندازی شد. از جمله تولیدات شرکت می‌توان به مبلمان کوره‌های صنایع کاشی و سرامیک «Kiln Furniture» اشاره کرد. علاوه‌براین، ساگار گرد، چهارگوش و ساده، انواع صفحات کوره آجر سفال، انواع آجرهای نسوز و انواع سیتر در این مجموعه تولید می‎شود.

وی ضمن اشاره به رقابت بالای تولیدکنندگان انواع خاک و آجرهای نسوز در صنعت فولاد کشور، عنوان کرد: ما اولین تولیدکننده انواع ساگارهای مورد نیاز صنایع مختلف به ویژه چینی، کاشی و سرامیک در کشور هستیم و حدود ۲۴ سال است که این محصولات را با کیفیت عالی تولید می‌کنیم و در اختیار مشتریان داخلی قرار می‌دهیم؛ اگرچه تجربه صادرات محدود به کشورهایی همچون ترکیه و پاکستان را داریم اما اولویت اصلی شرکت، تامین نیاز بازار داخل است و تولیدات ما به استان‌هایی همچون خراسان رضوی، اصفهان، یزد و… ارسال می‌شود.

مدیرعامل شرکت تولیدی ساگار و قطعات نسوز با بیان اینکه نمونه‌های مشابه خارجی محصولات این مجموعه در ترکیه نیز تولید می‌شوند، افزود: این کشور به پیشرفت قابل‌توجهی در صنعت نسوز طی سالیان اخیر دست یافته است. بر همین اساس انواع ساگار و همچنین مبلمان کوره توسط شرکت‌های ترکیه‌ای تولید شده و به کشورهای مطرح اروپایی صادر می‌شود؛ در حالی که عمده صادرات ما، محدود به عراق، افغانستان و نهایتا کشورهای آسیای میانه است.

تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه زمان‌بر است

معرفتی با اشاره به اینکه از مبلمان کوره برای خشک کردن قطعات سرامیکی و پخت آن‌ها در کوره استفاده می‌کنیم، ادامه داد: خاک‌های معدنی از جمله اکسید آلومینیوم، تبولار آلومینا، تالک«Talc» ، بال کلی «Ball Clay» و آندولوزیت، مواد اولیه مورد نیاز مجموعه را تشکیل می‌دهند. علی‌رغم اینکه ذخایر معدنی مناسبی در این زمینه در کشور ما وجود دارد اما متاسفانه به دلیل عدم فرآوری و تولید محصولات باکیفیت توسط شرکت‌های داخلی، چاره‌ای جز واردات خاک‌های معدنی از کشورهایی همچون فرانسه و چین نداریم. در همین راستا، با چالشی به نام تخصیص ارز مواجهیم؛ به طوری که دو سال قبل، ارز مورد نیاز واردکنندگان مواد اولیه پس از ثبت سفارش، در کمتر از دو هفته تامین می‌شد اما هم‌اکنون مدت زمان این فرایند به حدود دو ماه افزایش یافته است! از این رو ما همواره در تلاش هستیم حداقل برای ۶ ماه پیش رو، مواد اولیه خود را خریداری و ذخیره کنیم تا در صورت هرگونه تاخیر در تخصیص ارز، با چالش کمبود مواد اولیه مواجه نشویم. برای مثال، هم‌زمان با تشدید تحریم‌ها علیه کشور در سال ۱۳۹۸، شرکت‌های فرانسوی از فروش خاک معدنی به تولیدکنندگان داخلی نسوز امتناع کردند و از آنجایی که نتوانستیم مواد اولیه را در زمان مقرر تامین کنیم، با وقفه‌ای بلندمدت در تولید مجموعه در آن برهه زمانی روبه‌رو شدیم.

وی در ادامه به ضرورت ایجاد ثبات در بازار قطعات نسوز اشاره کرد و گفت: نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید، منجر به عدم ثبات در بازار قطعات تولیدی به ویژه نسوز شده است. یک تولیدکننده قطعات نسوز در نهایت می‌تواند ارز مورد نیاز خود را با وجود تمامی مشکلات، تامین و نسبت به واردات مواد اولیه اقدام کند اما ایجاد ثبات در بازار، از عهده وی خارج است و دولت و سازمان‌های ذی‌ربط، موظف به اجرای این مهم در سطح بازار هستند. بنابراین امیدواریم اقدامات و پیگیری‌های لازم در این زمینه توسط مسئولان مربوطه انجام شود تا تولیدکنندگان بتوانند در یک فضای آرام و مناسب، محصولات خود را تولید کرده و به فروش برسانند.

مدیرعامل شرکت تولیدی ساگار و قطعات نسوز با بیان اینکه از کوره‌ها و تجهیزات ساخت کشور آلمان در مجموعه خود استفاده می‌کنیم، مطرح کرد: کوره‌های مورد استفاده در کارخانه از نوع شاتل و ساخت شرکت «ریدهمر» هستند که برای پخت محصولات چینی و سرامیک تا دمای یک هزار و ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد طراحی شده‌اند. علاوه‌براین، از پرس‌های هیدرولیک ساخت شرکت «دیفن بچر» و میکسرهای ساخت شرکت «ایریچ» در خط تولید استفاده می‌کنیم. نکته قابل‌توجه اینکه قطعات یدکی اصلی این کوره‌ها و تجهیزات را به میزان کافی در اختیار داریم و تنها ممکن است آجرهای بدنه کوره به دلیل حرارت بالا تخریب شوند که در این صورت نیز آجرهای چینی را جایگزین خواهیم کرد.

کارکرد مناسب کوره شاتل علی‌رغم محدودیت گاز

معرفتی با اشاره به اینکه خوشبختانه محدودیت گاز، تاثیر چندانی بر عملکرد کوره‌های شاتل ندارد و از این رو می‌توانیم با برنامه‌ریزی مشخص، تولید انواع ساگار و مبلمان کوره در روزهای سرد سال را دنبال کنیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۰ نفر در شرکت تولیدی ساگار و قطعات نسوز مشغول به کار هستند و خوشبختانه نه تنها ما بلکه اغلب واحدهای صنعتی در استان آذربایجان شرقی، معضلی در زمینه منابع انسانی نداریم؛ اگرچه در حال حاضر کمبود نیروی انسانی متخصص در بخش تولید و صنعت به شدت احساس می‌شود اما تلاش کرده‌ایم با برگزاری دوره‌های آموزشی و همچنین در نظر گرفتن پاداش و مشوق‌های مالی، کارشناسان و متخصصان شاغل در شرکت که اغلب دانش‌آموختگان رشته‌های تحصیلی مهندسی مواد (شاخه سرامیک) و مکانیک هستند را حفظ کنیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به دشواری‌های موجود در زمینه دریافت تسهیلات بانکی، ابراز کرد: برخی از واحدهای تولیدی فعال به منظور اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت تولید، اقدام به دریافت وام و تسهیلات بانکی می‌کنند و پس از کش و قوس‌های فراوان، موفق به انجام آن می‌شوند اما در ادامه نه تنها بازپرداخت این اقساط با تاخیر صورت می‌پذیرد بلکه در تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای و ادامه تولید نیز مشکلات فراوانی برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

این فعال صنعت نسوز در پایان با بیان اینکه به دنبال تولید قطعات جدید نسوز در طرح توسعه‌ای شرکت هستیم، یادآور شد: صنعت نسوز کشور به ویژه در بخش‌های چینی و مظروف، هنوز جای کار بسیاری دارد و می‌توان اقدام به سرمایه‌گذاری و احداث کارخانجات جدید تولیدی کرد؛ به شرط آنکه ثبات لازم در بازار ایجاد شود و در ادامه با اقدامات و پیگیری‌های سازمان‌ها و مسئولان ذی‌ربط، ثبات ایجاد شده در بازار حفظ شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=35926

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.