• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
مدیرعامل شرکت پوشش فلز خشایار مطرح کرد:

جای خالی ورق‌های گالوانیزه خاص در کشور

  • کد خبر : 1187
  • 07 دی 1398 - 18:20
جای خالی ورق‌های گالوانیزه خاص در کشور
مدیرعامل شرکت پوشش فلز خشایار گفت: شرکت‌های بسیاری به عرصه تولید ورق گالوانیزه وارد شده‌اند اما هنوز برخی از انواع آن در کشور تولید نمی‌شود. شرکت ما نیز قصد داشت با اجرای یک پروژه، به تولید ورق‌های گالوانیزه خاص بپردازد که متاسفانه به دلیل عدم همراهی دولت از اجرای آن منصرف شدیم و هنوز جای خالی این ورق‌ها در کشور احساس می‌شود

مدیرعامل شرکت پوشش فلز خشایار گفت: شرکت‌های بسیاری به عرصه تولید ورق گالوانیزه وارد شده‌اند اما هنوز برخی از انواع آن در کشور تولید نمی‌شود. شرکت ما نیز قصد داشت با اجرای یک پروژه، به تولید ورق‌های گالوانیزه خاص بپردازد که متاسفانه به دلیل عدم همراهی دولت از اجرای آن منصرف شدیم و هنوز جای خالی این ورق‌ها در کشور احساس می‌شود

حسین آقابیگی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص پروژه تولید ورق گالوانیزه شرکت پوشش فلز خشایار، اظهار داشت: شرکت ما قصد داشت یک پروژه تولید ورق گالوانیزه را انجام دهد که متاسفانه دولت به تعهدات خود عمل نکرد و پروژه عملا متوقف شد. در فرآیند اجرای آن، حتی با اینکه پروژه در دستگاه‌های دولتی تایید شده بود و بعد از صدور ضمانتنامه‌های مورد نیاز، به صندوق ذخیره ارزی نیز معرفی شدیم اما متاسفانه کار پیش نرفت و نتوانستیم پروژه را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: ظرفیت مدنظر برای هر شیفت کاری پروژه یعنی هشت ساعت، تولید حدود ۱۵۰ تن بود که به این ترتیب، ظرفیت سالانه پروژه به حدود ۱۶۰ هزار تن در سال می‌رسید.

مدیرعامل شرکت پوشش فلز خشایار با اشاره به اینکه در این پروژه قرار بود ورق گالوانیزه رنگی طرح‌دار تولید شود، خاطرنشان کرد: در آن زمان تنها شرکت فولاد مبارکه این محصول را تولید می‌کرد. محصول یاد شده در نمای داخلی و بیرونی ساختمان و همچنین در تولید در و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، قرار بود با احداث این خط تولید، بسیاری از صنایع و مصرف‌کنندگان پایین‌دستی منتفع شوند.

ورق‌های گالوانیزه کیفی در کشور تولید نمی‌شوند

آقابیگی‌ها عنوان کرد: صنایع کشور ما روزانه حدود چهار هزار تن ورق گالوانیزه مصرف می‌کنند. در حالی که در آن زمان شرکت فولاد مبارکه با حداکثر توان خود تنها می‌توانست به یک‌ششم از نیاز کشور به ورق گالوانیزه پاسخ دهد و انواع ورق‌های گالوانیزه به وفور به کشور وارد می‌شد. به این ترتیب، شرکت ما با مشاهده جالی خالی تولید ورق گالوانیزه در کشور اقدام به تعریف یک طرح تولید ورق گالوانیزه کرد. یکی از اهداف شرکت پوشش فلز خشایار، توسعه صنایع مرتبط با ورق گالوانیزه بود؛ چراکه کشور ما تقریبا تمامی مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ورق گالوانیزه را در اختیار دارد.

وی با گلایه نسبت به عدم تعهد دولت به وعده‌ها، تصریح کرد: دولت باید به دنبال ایجاد راه‌هایی جهت افزایش تولید محصولات دارای ارزش افزوده باشد که متاسفانه در موعد مقتضی به تعهدات خود در قبال شرکت ما عمل نکرد و شرکت نیز پروژه را کنار گذاشت. توان مالی شرکت اجازه نمی‌داد از دارایی‌های خود برای این پروژه سرمایه‌گذاری کند؛ به همین دلیل، برای دریافت وام به بانک مراجعه کردیم و با وجود آنکه طرح مورد موافقت قرار گرفته بود و به صندوق ذخیره ارزی معرفی شدیم اما دولت در این زمان تعلل کرد تا پروژه کلا منتفی شود.

مدیرعامل شرکت پوشش فلز خشایار ادامه داد: شرکت ما برای راه‌اندازی زیرساخت‌ها مانند آماده‌سازی زمین و تامین انرژی، حدود ۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۶ هزینه کرد و دیگر بیش از این، توان سرمایه‌گذاری در پروژه را نداشت؛ بنابراین از بانک وام درخواست کرد اما همان‌طور که گفته شد، اتفاقی نیفتاد. هنوز هم حاضر هستیم با شرایط کنونی پروژه را ادامه دهیم و کارخانه مورد نظر را احداث کنیم.

تجربه کار با ورق‌های گالوانیزه را داریم

آقابیگی‌ها تاکید کرد: شرکت ما در حال حاضر در زمینه تولید انواع سازه‌های فلزی با ورق ازجمله ورق‌های گالوانیزه فعالیت می‌کند؛ اما این فعالیت‌ها عموما به صورت سنتی و با تکنولوژی‌های قدیمی است. شرکت ما، کد خرید از فولاد مبارکه را دارد و جزو مشتریان سنتی ورق گالوانیزه رنگی این شرکت محسوب می‌شود. پس از خریداری این ورق‌ها، روی آن‌ها خدماتی مانند فرمینگ، برش و… انجام شده و در صورت لزوم رنگ خاص روی آن‌ها زده می‌شود. این شرکت می‌تواند به برخی از مصرف‌کنندگان که به هر دلیلی (اعم از بعد مسافت، کم بودن میزان خرید و نداشتن کد خرید) قادر به خرید از این شرکت نباشد، ورق گالوانیزه را با ابعاد دلخواه تحویل دهد؛ البته در برخی مواقع رنگ ورق گالوانیزه را نیز انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: ورق‌های گالوانیزه در ساخت سازه‌های حساس به ویژه در مناطق دارای رطوبت بالا به کار می‌رود. ورق‌های گالوانیزه شرکت ما را می‌توان در شهرهایی مانند بوشهر و بندرعباس مشاهده کرد که در ساحل خلیج فارس قرار دارند.

مدیرعامل شرکت پوشش فلز خشایار با گلایه نسبت به اظهار نظرها در مورد بازار ورق گالوانیزه، اذعان کرد: برخی اعتقاد دارند که بازار ورق گالوانیزه کشور اشباع شده اما این‌گونه نیست و هنوز جای خالی بسیاری از انواع ورق‌های گالوانیزه در کشور احساس می‌شود. متاسفانه اکنون برخی از ورق‌های معمولی از چین وارد شده و در ایران گالوانیزه و رنگ می‌شوند.

آقابیگی‌ها با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه باکیفیت‌ترین ورق‌های گالوانیزه را در کشور تولید می‌کند، تصریح کرد: کیفیت ورق سایر تولیدکنندگان این هم‌سطح محصولات فولاد مبارکه نیست. ضمن اینکه فولاد مبارکه شرکتی است که تمام زنجیره فولاد را از ابتدا در اختیار دارد و سایر تولیدکنندگان باید ماده اولیه خود را از شرکت‌های دیگر تامین کنند. مشاهده می‌شود غیر از شرکت فولاد مبارکه، محصولات سایر تولیدکنندگان از نظر استانداردهایی مانند کشش، تنش و فشار چندان با کیفیت عمل نمی‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل تخصصی بودن تولید ورق گالوانیزه، بسیاری از سرمایه‌گذاران به این عرصه وارد نمی‌شوند؛ اما باید توجه داشت که تولید انواع ورق‌های گالوانیزه سوددهی بسیار مناسبی دارد و صادرات آن با ارزش افزوده فراوانی همراه است. بازار خاورمیانه اکنون تشنه این ورق‌ها است و کشورهای حاشیه خلیج فارس واردکننده این محصول هستند و به دلیل شرایط آب و هوایی که در این کشورها وجود دارد، تقاضا برای ورق‌های گالوانیزه زیاد است.

انتهای پیام//

کلید واژه ها:
لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1187

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت