• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنعت سیم و کابل مازند طبرستان مطرح کرد:

جولان سودجویان در بازار سیم و کابل کشور

  • کد خبر : 28630
  • 22 شهریور 1402 - 6:03
جولان سودجویان در بازار سیم و کابل کشور
مدیرعامل شرکت صنعت سیم و کابل مازند طبرستان گفت: اشباع بازار مصرف از محصولات غیراستاندارد، اصلی‌ترین مشکل تولیدکنندگان سیم و کابل در کشور است؛ همچنین سواستفاده برخی افراد از برند تجاری شرکت‌های موفق، باعث شده تا میزان تقاضا برای محصولات معتبر روند نزولی به خود گرفته و آن‌ها سیم و کابل‌های خود را به راحتی در بازار به فروش برسانند.

مدیرعامل شرکت صنعت سیم و کابل مازند طبرستان گفت: اشباع بازار مصرف از محصولات غیراستاندارد، اصلی‌ترین مشکل تولیدکنندگان سیم و کابل در کشور است؛ همچنین سواستفاده برخی افراد از برند تجاری شرکت‌های موفق، باعث شده تا میزان تقاضا برای محصولات معتبر روند نزولی به خود گرفته و آن‌ها سیم و کابل‌های خود را به راحتی در بازار به فروش برسانند.

علی‌اکبر حیدری، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت صنعت سیم و کابل مازند طبرستان، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۱ در شهرک صنعتی امامزاده عبدالله واقع در استان مازندران آغاز کرد. گفتنی است که ما در این مجموعه به تولید انواع سیم و کابل‌های برق و مخابراتی (کابل‌های آلومینیومی و مسی از یک در ۱۰ تا یک در ۲۴۰) می‌پردازیم.

وی در رابطه با وضعیت صنعت سیم و کابل در کشور، اذعان کرد: متاسفانه شرایط تولیدکنندگان و وضعیت این صنعت بسیار نامناسب بوده و کاهش پروژه‌های عمرانی و رکود بازار مصرف نیز باعث پیچیده‌تر شدن مشکلات صنعتگران شده است. از سوی دیگر عدم نظارت دقیق سازمان‌های مربوطه باعث شده تا بازار عرضه پر از محصولات غیراستاندارد باشد اما نکته جالب اینجاست که برخی از آن‌ها دارای نشان استاندارد و کد رهگیری هستند؛ لازم به ذکر است که انجمن سیم و کابل در این زمینه اقدامات موثری برای جلوگیری از ادامه فعالیت تولیدکنندگان محصولات غیراستاندارد انجام داد اما از آنجایی که تعداد این افراد بسیار زیاد است، امکان مقابله با تمام آن‌ها وجود ندارد. مصرف‌کنندگان نهایی هم امکانات آزمایشگاهی برای تست سیم و کابل را در دسترس ندارند و تنها به سبب مهر استاندارد ثبت شده روی محصول، آن را خریداری می‌کنند. شاید از نظر ظاهری محصولات بی‌کیفیت تفاوتی با سیم و کابل‌های استاندارد نداشته باشند اما میزان مس به‌کار رفته در آن‌‌ها از حد مجاز پایین‌تر است. گفتنی است که این نوع محصولات یا به اصطلاح استانداردنما در کارگاه‌های اطراف شهر بدون در نظر گرفتن هیچ‌‌کدام از مولفه‌های تولید محصول باکیفیت، تولید و در بازار توزیع می‌شوند؛ این مشکل در بازار مصرف اکثر استان‌ها به خصوص شهرهای بزرگ کشور مانند تهران بسیار مشهود بوده و سهم فروش محصولات غیراستاندارد نسبت به محصولات باکیفیت بسیار بالاست. متاسفانه تقاضا برای این نوع محصولات در بازار مصرف نیز زیاد بوده و برخی تجار به دنبال خرید محصولاتی با قیمت پایین‌تر هستند؛ بی‌شک استفاده بیشتر مس در محصولات باعث می‌شود تا قیمت سیم و کابل‌های استاندارد نسبت به محصولات بی‌کیفیت بالاتر باشد.

نمایان اما مخفی

مدیرعامل شرکت صنعت سیم و کابل مازند طبرستان در خصوص سایر چالش‌های تولیدکنندگان، اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات اصلی صنعت سیم و کابل در کشور، سواستفاده و کپی‌برداری برخی واحدهای تولیدی از نام برندهای معروف و افزودن یک پسوند یا پیشوند به آن‌ها است و متاسفانه این افراد پشت اعتبار برندهای بزرگ مخفی شده و به فعالیت می‌پردازند. به طوری که در زمان چاپ برند روی محصول، این پسوند یا پیشوند از سایر کلمات کوچک‌تر چاپ شده و مشتریان هم متوجه آن نمی‌شوند؛ به همین دلیل آن را با محصولات معتبر اصلی اشتباه گرفته و اقدام به خریداری می‌کنند. محدودیت‌های انرژی هم که اکثر تولیدکنندگان با آن دست به گریبان بوده و ما هم دو روز در هفته با قطعی برق مواجه هستیم؛ همچنین قرار بود تا ۱۵ شهریور ماه برق واحدهای صنعتی استان مازندران قطع شود اما این زمان تا پایان شهریور ماه تمدید شد. در این شرایط برخی تولیدکنندگان برای جبران زمانی که از تولید بازمانده‌اند، روزهای تعطیل را انتخاب می‌کنند اما فعالیت در این روزها برای نیروی انسانی قابل قبول نیست. تنها خواسته تولیدکنندگان از سازمان‌های دولتی، مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب برای رفع این چالش بوده و همچنین در اولویت قرار ندادن واحد‌های صنعتی در زمان قطعی برق است زیرا این مشکل فعالیت صنعتگران را مختل کرده و باعث می‌شود نیروی‌ کار درآمد کافی برای امرار معاش خود را کسب نکند.

حیدری با اشاره به میزان تقاضای محصولات در بازار مصرف، تصریح کرد: همان طور که اشاره شد، محصولات غیراستاندارد تاثیر منفی بر میزان فروش محصولات استاندارد داشته و باعث محدود شدن سهم آن‌ها از بازار مصرف شده‌اند؛ در مقابل اکثر فعالان بخش ساخت‌و‌ساز به دنبال استفاده از سیم و کابل‌های باکیفیت هستند اما این موضوع مشمول زمان زیادی شده و تولیدکنندگان در حال از دست دادن سهم خود از بازار هستند. لازم به ذکر است که ما تولیدکنندگان تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم تا با آگاه‌سازی مشتریان، آن‌ها را ترغیب به استفاده از محصولات باکیفیت کنیم اما زمانی که این اطلاع‌رسانی به طور جمعی و از رسانه‌های ملی صورت گیرد، نتیجه بهتری داشته و افراد بیشتری تمایل به خرید از تولیدکنندگان استاندارد خواهند داشت. به همین دلیل برای جلوگیری از ادامه فعالیت واحد‌های تولیدی غیراستاندارد و اشاعه فرهنگ استفاده از محصولات باکیفیت، رسانه‌های اجتماعی و خبری باید برندهای معتبر سیم و کابل در کشور را به مصرف‌کنندگان معرفی کرده و استفاده از سیم و کابل‌های استاندارد را توصیه کنند اما باید اضافه کنم که هزینه‌های تبلیغات در رسانه‌ها، نصب بنر در سطح شهرها و… بسیار بالا بوده و تولیدکنندگان در این شرایط نامناسب بازار امکان سرمایه‌گذاری در این زمینه را ندارند؛ به همین دلیل باید اقدامات ابتدایی و فرهنگ‌سازی صورت گرفته تا بازار مصرف رونق یابد و سپس تبلیغات برای برندهای مختلف صورت گیرد.

وی در رابطه با اقدامات این شرکت در زمینه برندسازی، عنوان کرد: درج آگهی در روزنامه‌، اعطای نمایندگی‌های فروش در شهرها و استان‌های مختلف، جلب اعتماد مدیران پروژه‌ها با تضمین محصولات و ارائه خدمات پس از فروش و در نهایت کاهش دادن حاشیه سود مجموعه از جمله اقدامات ما در زمینه برندسازی هستند. در رابطه با تضمین و گارانتی محصولات باید به این موضوع اشاره کنم که اگر ما سیم و کابلی را به مشتریان عرضه کنیم و آن‌ها بعد از استفاده به دلیل کیفیت محصول با مشکلی مواجه شوند، بی‌شک جنس فروخته شده با هزینه مجموعه تعویض می‌شود؛ به همین دلیل تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با تولید محصولات باکیفیت، رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کنیم.

کمرنگ شدن صادرات به سبب مشکلات داخلی

مدیرعامل شرکت صنعت سیم و کابل مازند طبرستان در خصوص تامین مواد اولیه (مفتول مسی و آلومینیومی)، ابراز کرد: خوشبختانه ما در زمینه تامین مواد اولیه از بورس کالا و بازار آزاد با چالشی روبه‌رو نیستیم اما مسئله اصلی تولیدکنندگان در این زمینه، افزایش قیمت مواد اولیه به دلیل رقابت تنگاتنگ خریداران در بورس کالا است. در صورتی که در سایر کشورها تولیدکنندگان مواد اولیه را با قیمت‌هایی پایین‌تر از ما خریداری می‌کنند؛ به همین دلیل رقابت در این تالار صنعتی و نوسان نرخ دلار باعث می‌شود تا بهای تمام شده محصولات نسبت به قیمت‌های جهانی افزایش یابد و در پی آن تولیدکنندگان داخلی مزیت رقابتی خود را در بازارهای صادراتی از دست بدهند. گفتنی است که ما در زمینه صادرات فعال بوده و محصولات خود را به طور مستقیم و غیرمستقیم به کشور‌های عراق، افغانستان و ترکمنستان صادر می‌کنیم اما به دلیل قیمت محصولات، آن طور که باید در این زمینه گام‌های بزرگی برنداشته‌ایم. لازم به ذکر است که اکثر تولیدکنندگان بخش خصوصی در صنایع پایین‌دستی مس فعال بوده و برای آن‌ها واردات مس با تعرفه‌های گمرکی بالا مقرون به صرفه نیست و باید مواد اولیه را از منابع داخلی و بورس کالا تامین کنند. در مقابل اکثر صنایع بالادستی و معادن مس زیر نظر شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی اداره می‌شوند که این سازمان‌ها مواد اولیه را در اختیار تولیدکنندگان کاتد و مفتول قرار داده و آن‌ها به دلیل ارزش افزوده بالای فلز مس، محصولات را در بورس کالا عرضه می‌کنند. در صورتی که قبل از آغاز فعالیت بورس کالا میزان عرضه مواد اولیه در بازار آزاد بسیار مناسب بود و تولیدکنندگان با دریافت حواله، اقدام به خرید مستقیم از شرکت‌های بزرگ می‌کردند. ‌در این شرایط تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه به سرمایه بیشتری نیاز دارند اما با افزایش قیمت‌ها، توان و سرمایه در گردش آن‌ها روزبه‌روز محدود می‌شود. به عنوان مثال ما در سال ۱۳۹۳ مفتول مسی را با قیمت ۲۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری می‌کردیم که هر پارت ۱۲۵ تنی آن معادل سه میلیارد تومان می‌شد اما اکنون قیمت یک پالت پنج تنی تقریبا برابر این مقدار است.

حیدری با بیان اینکه ماشین‌سازان داخلی موفق به بومی‌سازی برخی از ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت سیم و کابل شده‌اند، ابراز کرد: در کنار ماشین‌آلات داخلی برخی تولیدکنندگان در خطوط تولید خود از ماشین‌آلات وارداتی هم استفاده می‌کنند اما مسئله اصلی اینجاست که در حال حاضر صنعتگران به دلیل چالش کمبود نیروی انسانی نیازمند استفاده از ماشین‌آلاتی که وابستگی کمتری به نیروی انسانی دارند، هستند؛ متاسفانه اکنون تمایل نیروی کار به فعالیت در شغل‌های خدماتی، آزاد و یا واسطه‌گری نسبت واحدهای تولیدی بیشتر است. به طوری که ما با مراکز علمی استان قرارداد همکاری امضا کرده تا متقاضیان بعد از کسب مهارت‌های لازم، در کارخانه مشغول به‌کار شوند اما علی‌رغم توسعه فعالیت‌های مجموعه از این موضوع استقبال نشد؛ به همین دلیل تولیدکنندگان باید برای ادامه فعالیت، ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید را به سمتی که کاربری انسانی کمتری داشته باشند، سوق دهند و از دستگاه‌های پیشرفته استفاده کنند. در اینجا باید به این موضوع اشاره کنم که ماشین‌سازان اروپایی و چینی، ماشین‌آلات باکیفیتی را در این زمینه تولید کرده‌اند اما ماشین‌سازان چینی به دلیل مواد اولیه و نیروی کار ارزان و همچنین حمایت‌های دولت این کشور، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده‌اند و در مقابل ماشین‌آلات اروپایی قیمت و کیفیت بالا‌تری دارند؛ لازم به ذکر است که ما در این واحد تولیدی از ماشین‌آلات ایرانی و خارجی بهره می‌بریم و برای ۴۰ نفر زمینه اشتغال را فراهم کرده‌ایم اما شرکت صنعت سیم و کابل مازند طبرستان ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۱۰۰ نفر را دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آینده صنعت سیم و کابل در کشور و رونق بازار مصرف، به سیاست‌گذاری‌های دولت در زمینه اقتصاد، وضعیت مراودات تجاری ایران با سایر کشورها، رفع تحریم‌ها و… گره خورده است. به همین دلیل می‌توان گفت که اگر مشکلات ذکر شده رفع شوند،  تولیدکنندگان داخلی این امکان و توانایی را دارند تا در بازارهای منطقه و کشورهای اروپایی حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=28630

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.