• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

حادتر شدن معضل آلومینیوم روسیه در ذخایر انبارهای LME

  • کد خبر : 26047
  • 25 مرداد 1402 - 12:04
حادتر شدن معضل آلومینیوم روسیه در ذخایر انبارهای LME
بورس فلزات لندن دوباره تحت فشار قرار گرفته است تا برای آلومینیوم روسیه که در انبار ذخایر این بورس نگهداری می‌شود، استثنا قائل نشود.

بورس فلزات لندن دوباره تحت فشار قرار گرفته است تا برای آلومینیوم روسیه که در انبار ذخایر این بورس نگهداری می‌شود، استثنا قائل نشود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت «Norsk Hydro» خواستار تجدید نظر بورس فلزات لندن در تصمیم ماه نوامبر ۲۰۲۲ خود برای ادامه پذیرش تحویل فلز روسیه شده است.

شرکت «Norsk Hydro» اعلام کرد: از آنجایی که فلز آلومینیوم تولید روسیه حدود ۸۰ درصد از حجم حواله خرید ذخایر آلومینیوم ثبت شده را در پایان ماه ژوئن ۲۰۲۳ تشکیل می‌داد، بورس فلزات لندن در خطر از دست دادن جایگاه جهانی خود به عنوان مبنای تعیین‌کننده قیمت این فلز قرار دارد. با این حال هنوز هیچ تحریمی از سوی کشورها برای آلومینیوم روسیه وضع نشده است. بورس فلزات لندن در پاسخ به شرایط ایجاد شده مطرح کرد که تمام فلزات با مبدا تولید روسیه، همچنان توسط بخش وسیعی از بازار مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر، شرکت «Rusal» اعلام کرد که کنار گذاشته شدن فلزات تولید این شرکت روسی از سوی بورس فلزات لندن، تاثیر بسیار مخربی بر ساختار بازار خواهد گذاشت.

این شرکت در ادامه افزود: طیف گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان جهانی در سراسر جهان از آلومینیوم کم‌کربن تولیدی این شرکت استقبال کرده‌اند.

در این حین مشکل اصلی پیش روی شرکت «Rusal» و بورس فلزات لندن این است که احتمال می‌رود تمایل چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان این فلز برای خرید آلومینیوم کاهش پیدا کند.

حجم کل واردات آلومینیوم روسیه به چین

اولویت بازار

اگرچه هنوز هیچ تحریم رسمی علیه شرکت «Rusal» وضع نشده است اما حجم فروش این شرکت در گستره جغرافیایی جهان در واکنش به اعمال تعرفه‌های گمرکی واردات در ایالات متحده آمریکا و توقف خرید برخی مصرف‌کنندگان فلز آلومینیوم این شرکت روسی به ویژه در اروپا، تغییر کرده است.

در این حین، برخی از فلزات با مبدا تولید روسیه به عنوان آخرین راه چاره به انبارهای بورس فلزات لندن تحویل داده شد اما حجم ورودی به این انبارها تاکنون اندک بوده است.

همچنین حجم ذخایر حواله فروش ثبت شده فلزات روسیه در بورس فلزات لندن در پایان ماه ژوئن ۲۰۲۳، به ۲۱۸ هزار تن رسید که نسبت به ظرفیت تولید چهار میلیون تن در سال شرکت «Rusal» بسیار اندک است.

این موضوع نشان می‌دهد که شرکت «Rusal» و شرکای تجاری آن، تا حد زیادی در هدایت مجدد محموله‌ها به مصرف‌کنندگان در آسیا به ویژه چین موفق عمل کرده‌اند.

کشور چین در سال ۲۰۲۲، حدود ۴۶۲ هزار تن آلومینیوم اولیه با مبدا تولید روسیه وارد کرد. این رقم در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۹۱ هزار تن بود. حجم واردات فلز روسیه با جهش ۱۷۷ درصدی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، به ۴۱۴ هزار تن رسید.

در واقع آلومینیوم تولید روسیه، حدود ۸۵ درصد از حجم کل واردات فلزات اولیه به چین را از ماه ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ به خود اختصاص داد. از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه ۲۰۲۲، چین به عنوان اولین بازار متقاضی فلزات تولید روسیه مطرح شد.

حجم تجارت خالص آلومینیوم اولیه کارنشده چین

جریان معکوس تولید فلز آلومینیوم در چین

نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد تمایل چین برای خرید آلومینیوم و یا هر فلز اولیه با مبدا تولید روسیه، اکنون در حال کاهش یافتن است. چین در ماه ژوئن ۲۰۲۳، حدود ۳۳ هزار تن آلومینیوم اولیه صادر کرد که بیشتر از مجموع حجم صادرات این کشور در پنج ماه اول ۲۰۲۳ و بالاترین آمار ثبت شده یک ماهه از می ۲۰۲۲ است.

ساختار مالیاتی چین در مقابل روند صادرات مستقیم واحد‌های ذوب این کشور عمل می‌کند؛ به این معنا که این احتمال وجود دارد حجم صادرات این کشور در ماه ژوئن ۲۰۲۳، منعکس‌ کننده تغییر در روند واردات فلزی از طریق انبارهای ذخایر گمرک این کشور باشد.

این موضوع که از طریق اداره آمار تجارت چین ارائه شده است، حجم ورودی و خروجی انبارهای ذخایر گمرک چین را به عنوان حجم واردات و صادرات نشان می‌دهد.

یکی از تحلیلگران شرکت «Goldman Sachs» مطرح کرد که حدود ۱۷۵ هزار تن از حجم واردات آلومینیوم در سال ۲۰۲۳، به جای انتقال به بازار در انبارهای ذخایر گمرک نگهداری می‌شوند.

با توجه به نوسان حجم واردات چین در ماه‌های اخیر، این احتمال وجود دارد که هر فلزی که اکنون از انبارهای ذخایر گمرک خارج می شود، مبدا تولید آن روسیه باشد.

ژاپن با ۱۰ هزار تن و کره‌جنوبی با ۲۰ هزار تن، بیشترین سهم را در حجم واردات این فلزات در ماه ژوئن ۲۰۲۳ داشتند. انبارهای بورس فلزات لندن در بندر گوانگیانگ کره‌جنوبی، تاکنون سهم عمده‌ای از حجم محموله‌های صادراتی با مبدا تولید روسیه را با حواله خرید داشته‌اند.

افزایش حجم تولید آلومینیوم چین

افزایش حجم صادرات آلومینیوم چین در ماه ژوئن ۲۰۲۳ ممکن است به عنوان یک تغییر غیر‌ قابل‌ انتظار و غیر قابل پیش‌بینی تلقی شود اما دلایلی وجود دارد که می‌تواند بر این ذهنیت تاثیر بگذارد.

چین در ماه‌های اول سال ۲۰۲۳ با کمبود آلومینیوم مواجه بود؛ چراکه خشکسالی در استان یون‌نان چین که از قضا منابع آبی فراوانی هم دارد، اتفاق افتاد که منجر به سهمیه‌بندی برق و کاهش ظرفیت تولید در واحدهای ذوب در این استان شد. طبق گزارش موسسه بین‌المللی آلومینیوم، نرخ تولید آلومینیوم چین در سه ماهه اول سالانه ۶۳۶ هزار تن کاهش یافت.

علاوه‌براین، واحدهای ذوب آلومینیوم چین، این فلز را بیشتر به صورت مذاب و نه در قالب شمش تحویل مشتریان می‌دادند. بر اساس گزارش موسسه «AZ Global»، تولید شمش آلومینیوم در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۹ درصد کاهش یافت.

کاهش ظرفیت تولید مستقیم و افزایش حجم تحویل مذاب آلومینیوم، منجر به محدودیت دسترسی بخش آلومینیوم سخت در زنجیره تامین شد و چین را مجبور به واردات این فلز از بقیه جهان کرد.

با این حال، با کاهش شرایط خشکسالی در جنوب چین، حجم تولید آلومینیوم این کشور به میزان ۷۵۰ هزار تن سالانه در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.

لازم به ذکر است افزایش مجدد ظرفیت تولید این فلز در چین با هیچ‌گونه افزایش حجم استفاده از آن مطابقت ندارد. به علاوه حجم تقاضا در چین برای آلومینیوم و اکثر فلزات صنعتی دیگر مطابق با انتظارات پیش‌بینی شده در سال ۲۰۲۳ برآورده نشد؛ چراکه از یک سو، فعالیت‌های واحدهای تولیدی کاهش یافت و از سوی دیگر، تغییری در وضعیت بخش مسکن در چین که در رکود به سر می‌برد، ایجاد نشد.

جریان معکوس در روند تولید آلومینیوم در داده‌های ارائه شده چین در ماه ژوئن ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که در حال حاضر ممکن است تغییر از وضعیت کسری در بازار، به وضعیت مازاد تولید آلومینیوم تحقق پیدا کند.

ادامه روند تحویل فلزات با مبدا تولید روسیه از انبارهای LME

این احتمال وجود دارد که حجم واردات فلزات با مبدا تولید روسیه به چین کاهش یابد و ممکن است بخشی از محموله‌های فلزات که در انبار گمرگ چین نگهداری می‌شوند، به بازارهای دیگر ارسال و هدایت شوند.

این موضوع که چه مقدار از حجم این محموله‌های نگهداری شده در انبار ذخایر گمرک چین به مشتریان دیگر کشورها ارسال می‌شوند، موضوعی بحث‌برانگیز است که نیاز به موشکافی بیشتری دارد.

فارغ از این موضوع که کدام کشورها حاضر به واردات فلزات با مبدا تولید روسیه هستند و کدام کشورها از این کار اجتناب می‌کنند، حجم تقاضا برای آلومینیوم در سراسر جهان با کاهش مواجه شده است؛ چراکه افزایش تورم موجب ایجاد رکود در فعالیت‌های ساخت‌وساز و کاهش فروش خودروها شده است.

در همین راستا، قیمت سه ماهه آلومینیوم بورس فلزات لندن در اوایل ماه جولای ۲۰۲۳، به کمترین میزان خود طی یک سال گذشته یعنی دو هزار و ۱۲۷ دلار در هر تن رسید. آخرین قیمت تعیین شده برای این فلز در بورس فلزات لندن، حدود دو هزار و ۲۱۰ دلار در هر تن عنوان شد.

همچنین اختلاف قیمت‌های این فلز فوق‌العاده کاهش یافت. به علاوه مبنای قیمت نقدی سه ماهه آلومینیوم با در نظر گرفتن اختلاف قیمت‌ها و قرار داشتن در حالت کانتنگو، حدود ۴۰ دلار به ازای هر تن معامله شد.

قیمت توافقی تعیین شده و اختلاف قیمت‌های ایجاد شده در بازار این فلز نشان می‌دهد که حجم مازادی از آلومینیوم احتمالا در سیستم ذخایر انبار بورس فلزات لندن به ثبت برسد.

بورس فلزات لندن امیدوار است که مبدا تولید بیشتر حجم مازاد این فلز از روسیه نباشد؛ چراکه در این صورت این بورس را وارد شرایط وخیم‌تر دو قطبی فعلی در صنعت آلومینیوم خواهد کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=26047

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.