• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
یک فعال صنعت سیم و کابل مطرح کرد:

حرف و عمل دولت یکی نیست!

  • کد خبر : 32783
  • 13 آبان 1402 - 12:40
حرف و عمل دولت یکی نیست!
یک تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی گفت: متاسفانه عدم پرداخت مطالبات تولیدکنندگان از سوی شرکت‌های دولتی و عدم حمایت از صنعتگران، باعث شده تا ما نسبت به تولید و صادرات محصولات دلسرد شده و انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت نداشته باشیم زیرا در حال حاضر اقدامات دولت تنها باعث به وجود آمدن موانع بیشتر در مسیر تولید شده است.

یک تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی گفت: متاسفانه عدم پرداخت مطالبات تولیدکنندگان از سوی شرکت‌های دولتی و عدم حمایت از صنعتگران، باعث شده تا ما نسبت به تولید و صادرات محصولات دلسرد شده و انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت نداشته باشیم زیرا در حال حاضر اقدامات دولت تنها باعث به وجود آمدن موانع بیشتر در مسیر تولید شده است.

یک فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان، اذعان کرد: عدم رعایت استانداردهای تعیین شده برای تولید سیم و کابل و عدم نظارت سازمان‌های ذی‌ربط بر بازار مصرف و فعالیت تولیدکنندگان محصولات غیراستاندارد، یکی از مشکلات اصلی صنعت سیم و کابل در کشور است؛ باید اضافه کنم که اگر پیگیری هم در این خصوص انجام شود، به نتیجه مطلوبی نمی‌رسد. سیم و کابل محصولی بسیار مهم و حساس است که باید تمام استانداردهای تعیین شده برای تولید آن رعایت شود تا ایمنی و سلامت مصرف‌کنندگان حفظ شود اما شاهد هستیم که به این موضوع توجه زیادی نشده و در اولویت قرار ندارد. علاوه‌براین، هزینه خرید مواد اولیه (مفتول مسی) نیز به سبب سازوکارهای غیرمتعارف بورس کالا و رقابت شدید خریداران در این تالار صنعتی، بسیار افزایش یافته است و تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت ناچار به خرید مفتول مسی با قیمت‌های تعیین شده هستند. گفتنی است که در حال حاضر میزان سیم و کابل تولید شده و تعداد واحدهای فعال در این صنعت، بسیار بیشتر از نیاز داخلی است؛ به همین دلیل سرمایه‌گذاران به جای راه‌اندازی واحدهای جدید، باید به دنبال بهبود شرایط واحدهای تولیدی و گسترش فعالیت‌های آن‌ها به منظور تنوع بخشیدن به سبد محصولات، توسعه بازارهای داخلی و خارجی و جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های ملی باشند. متاسفانه اقدامات لازم در این زمینه صورت نگرفته و بدون توجه به ظرفیت و توان تولید کشور، همچنان پروانه‌های بهره‌برداری صادر می‌شوند. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که علی‌رغم نقش مهم صنعت سیم و کابل در توسعه اقتصاد کشور، فعالان این حوزه با چالش‌های فراوانی مواجه بوده و از حمایت‌های لازم برخوردار نیستند؛ البته باید توجه داشت که علاوه بر صنعت سیم و کابل، سایر صنایع نیز با مشکلات و بی‌مهری مسئولین روبه‌رو بوده و صنعتگران خود به دنبال راه چاره و بقای واحدهای تولیدی هستند.

وی در همین راستا ادامه داد: همان طور که ذکر شد هزینه خرید مواد اولیه بسیار افزایش یافته است و همین موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه، نیاز به سرمایه در گردش بالایی داشته باشند؛ این در حالی است که به سبب وجود محصولات غیراستاندارد در بازار و عدم پرداخت به‌موقع مطالبات، میزان فروش و درآمد واحدهای تولیدی کاهش یافته است. در این شرایط درخواست تولیدکنندگان از تامین‌کنندگان مواد اولیه، ارائه زمان بیشتر برای تسویه حساب است زیرا اکنون تامین‌کنندگان، مواد اولیه را یا به صورت نقدی به فروش رسانده و یا بعد از مدت کوتاهی مطالبات خود را از ما اخذ می‌کنند. علاوه‌براین، میزان مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا کمتر میزان تقاضای تولیدکنندگان است؛ به همین دلیل در برخی مواقع ما موفق به تامین مواد اولیه به مقدار کافی نمی‌شویم. لازم به ذکر است که با افزایش قیمت مواد اولیه، تولید و فروش محصولات با قیمت‌های پایین در بازار برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست. یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان سیم و کابل در کشور، شرکت‌های دولتی هستند که متاسفانه مطالبات ما را در زمان مقرر پرداخت نمی‌کنند؛ به همین دلیل صنعتگران دیگر تمایلی به شرکت در مناقصه‌ها و یا همکاری با این شرکت‌ها ندارند. کمبود نیروی انسانی نیز یکی از مشکلات اصلی اکثر تولیدکنندگان در کشور به شمار می‌رود که خوشبختانه ما با این مشکل روبه‌رو نیستیم اما تنها مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت، حفظ کارکنان مجموعه به سبب تمایل زیاد افراد برای فعالیت در شغل‌های کاذب است. به همین دلیل ما تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم تا با ارائه مشوق‌های مالی، اضافه‌کاری، پاداش و… کارکنان از شرایط شغلی خود رضایت داشته باشند؛ لازم به ذکر است که ما در واحد تولیدی خود، زمینه اشتغال ۴۵۰ نفر را فراهم کرده‌ایم.

لزوم تسهیل مسیرهای صادراتی

این تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی در خصوص فعالیت در بازارهای صادراتی، عنوان کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد محصولات تولیدی ما در بازار کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان به فروش می‌رسد اما قبل از اعمال تحریم‌ها علیه کشور، محصولات ما در کشورهای آسیای میانه، عمان، ترکمنستان و… عرضه می‌شد. متاسفانه باید اذعان کنم که صادرات به دو کشور مذکور نیز چالش‌های خاص خود را به همراه دارد زیرا بازگشت سرمایه از سوی مشتریان خارجی دشوار بوده و رفع تعهد ارزی نیز به مانعی بزرگ در مسیر تولیدکنندگان تبدیل شده است. همچنین یکی از معضلات ما در زمینه صادرات، بروکراسی‌های اداری طولانی و تعلل سازمان‌های مربوطه در عودت ۹ درصد ارزش افزوده است؛ به همین دلیل ناگزیر به بیان این موضوع هستم که در حال حاضر صنعتگران در فکر توسعه فعالیت‌های خود نبوده و بقای واحد تولیدی در اولویت قرار دارد. در این شرایط دولت و مسئولان باید به دنبال تسهیل مسیرهای صادراتی بوده و با ارائه مشوق‌هایی به تولیدکنندگان، امکان رقابت در بازارهای خارجی را فراهم کنند.

کیفیت، برگ برنده تولیدکنندگان ایرانی

این فعال صنعت سیم و کابل در رابطه با کیفیت محصولات داخلی، تصریح کرد: خوشبختانه از نظر کیفیت، محصولات داخلی به راحتی می‌توانند با محصولات خارجی به رقابت بپردازند. به طوری که در آزمایش کنترل کیفی وزارت نیروی عراق، محصولات تولیدی ما از نظر کیفیت نسبت به سایر کابل‌های تولید شده توسط کشورهای عربستان، اردن و ترکیه امتیاز بیشتری را کسب کردند. به همین دلیل در یکی از پروژه‌های انتقال برق کشور عراق از این محصولات استفاده شد که این موضوع برای ما مایه مباهات است؛ همچنین در افغانستان نیز برند ما کاملا شناخته شده و مشتریان به دلیل کیفیت بالا، محصولات ارزان‌قیمت و غیراستاندارد را انتخاب نمی‌کنند. با توجه به کیفیت بالای محصولات داخلی اگر موانع صادراتی و تحریم‌ها رفع شوند، تولیدکنندگان ایرانی توانایی رفع نیاز مشتریان در نقاط مختلف دنیا را دارند.

وی با اشاره به ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد استفاده در خطوط تولید، ابراز کرد: اکثر ماشین‌آلاتی که ما در خطوط تولید بهره‌ می‌بریم، خارجی هستند اما باید به این نکته اشاره کنم که ماشین‌سازان داخلی موفق به بومی‌سازی ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد نیاز فعالان صنعت سیم و کابل شده‌اند. به همین دلیل تولیدکنندگان وابستگی زیادی به واردات ندارند اما اگر صنعتگران قصد خرید ماشین‌آلات خارجی را داشته باشند، به سبب وجود تحریم‌ها و شرایط دشوار واردات تنها امکان خرید از کشور چین را دارند. به دلیل اینکه ما در این واحد تولیدی از ماشین‌آلات خارجی استفاده می‌کنیم، در زمینه تعمیر و نگهداری و تامین قطعات یدکی دستگاه‌ها با چالش‌های فراوانی مواجه هستیم. به طوری که سال گذشته حدود ۹ ماه بعد از ثبت سفارش، قطعه یدکی را دریافت کردیم اما علاوه بر مدت زمان طولانی باید ریسک کرده و تمام هزینه محصول را بپردازیم؛ تداوم فعالیت مجموعه برای ما در اولویت قرار دارد و به همین دلیل سعی می‌کنیم تا قطعات یدکی را ذخیره و یا به صورت مستقیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد کنیم. لازم به ذکر است که ماشین‌آلات داخلی پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان هستند اما باید توجه داشت که سرعت این دستگاه‌ها نسبت به دستگاه‌های خارجی پایین‌تر است؛ به عنوان مثال اگر سرعت دستگاه اکسترودر خارجی ۸۰۰ متر بر دقیقه باشد، سرعت دستگاه ایرانی ۲۰۰ متر بر دقیقه است. باید اضافه کنم ماشین‌آلات خارجی علاوه بر سرعت بالا، کیفیت و قیمت بیشتری نسبت به ماشین‌آلات ایرانی دارند.

این تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی در پایان در رابطه با محدودیت‌های انرژی، اظهار داشت: در فصل تابستان با قطعی برق و در فصل زمستان با قطعی گاز مواجه بوده که با تهیه مولدهای انرژی، مشکل تامین برق را رفع کرده‌ایم اما در خصوص قطعی گاز نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. گفتنی است که قطعی ناگهانی برق باعث می‌شود تا مقداری از محصولات که هنوز در حال آماده‌سازی در خطوط تولید هستند، دیگر قابل استفاده نبوده و به هدر بروند. به عنوان مثال اگر سفارش مشتریان سیم و کابلی به طول یک هزار متر باشد، با قطعی ناگهانی برق متراژ محصول تولید شده به حد نصاب نرسیده و مواد داخل دستگاه به ضایعات تبدیل می‌شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=32783

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.