• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024

پیشروی فولاد سنگان در مسیر تولید همگام با دانش روز

  • کد خبر : 25854
  • 24 مرداد 1402 - 9:33
پیشروی فولاد سنگان در مسیر تولید همگام با دانش روز
دوره‌ آموزشی نظام تحول شرکت فولاد سنگان (TQ) با حضور کارکنان و مشاوران صاحب نام بین‌المللی برگزار شد.

دوره‌ آموزشی نظام تحول شرکت فولاد سنگان (TQ) با حضور کارکنان و مشاوران صاحب نام بین‌المللی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، دوره‌ای که در حال حاضر برای شرکت فولاد سنگان در حال اجراست، نسخه به‌روز شده دوره‌ای است که توسط یکی از مشاوران صاحب نام بین‌المللی، دیوید هاتچینز در فولاد مبارکه اجرا شد. زیربنای سیستم مدیریت کیفیت شرکت فولاد مبارکه عمدتا بر متدلوژی جوران استوار شده و نگرش مشتری‌گرایی را مورد توجه قرار می‌دهد. این روش مبتنی بر بهبودهای پروژه به پروژه و بهبود فرایندها است. برخی از مفاهیم کلیدی نظام تحول (T.Q) در این شرکت به شرح زیر است:

  • کیفیت مسئولیت مدیریت عالی سازمان است.
  • بهبود کیفیت بدون انتهاست.
  • کاهش مستمر هزینه‌ها به عنوان محور اصلی کلیه فعالیت‌های بهبود است.
  • کلیه بهبودها به صورت پروژه به پروژه انجام می‌گیرند.
  • ۸۰ درصد هزینه‌های ناشی از کیفیت پایین (COPQ) توسط مدیریت قابل کنترل هستند.
  • مسائل یا مزمن و همیشگی‌اند و یا پراکنده و متفرق.

برخی از کاستی‌های روش جوران که تاکید زیادی بر حلقه‌های کیفی داشته و منجر به عدم موفقیت این روش در آمریکا و اروپا شده است، فقدان پشتیبانی مدیریت و بی‌توجهی به برنامه‌ریزی استراتژیک و بلندمدت شرکت‌هاست. در متدلوژی‌ جدید و تلفیقی شرکت فولاد مبارکه رویکرد بهبود مستمر با تکنیک‌های برنامه‌ریزی استراتژیک در ابتدا توسط هوشین کانری و بعدا «Balanced Score Cards» پیوند خورده است. این رویکرد هنوز در دنیا دربردارنده بهترین و کارآمدترین تکنیک‌های بهبود مستمر، تحول سازمانی و عملیاتی کردن برنامه‌ها و اهداف استراتژیک سازمان‌هاست. شرکت فولاد سنگان این مدل را به عنوان برنامه عملیاتی استقرار نظام تحول انتخاب کرد و در حال حاضر فعالیت‌های آموزشی و عملیاتی آن در حال اجراست.

محمد تدین، مشاور حوزه نظام تحول شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در این راستا بیان کرد: کیفیت به شکل کنونی خود، ریشه در کنترل کیفیت آماری (SQC) دارد و در برخی از سازمان‌ها به نام‌های دیگری نظیر «TQM و CWQC» شناخته می‌شود. از آنجایی که در برخی شرکت‌ها به‌کارگیری اصطلاح مدیریت در کیفیت فراگیر منجر به این برداشت عمومی می‌شود که کیفیت تنها مسئولیت مدیریت است، به همین دلیل در سال‌های اخیر در جهت رفع هرگونه برداشت‌های ناصحیح که اصل فراگیری را در فعالیت‌های کیفیتی را تحت‌الشعاع قرار دهد، اصطلاح (TQ) جایگزین (TQM) شده است.

وی ادامه داد: امروزه در برخی شرکت‌ها اصطلاح (TQP) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در هر حال نظام کیفیت فراگیر (TQ) یک مفهوم تجاری استراتژیک و با جهت‌گیری رقابتی است و به عبارت دیگر مشارکت تمام طرف‌های ذی‌نفع شرکت از مدیریت عالی تا کارکنان در رده‌های مختلف سازمانی، پیمانکاران و تامین‌کنندگان، مشتریان، سهامداران و… در این فعالیت‌ها الزامی است و کلیه رده‌های سازمانی اعم از کارکنان سازمان و پیمانکاران تحت پوشش این دوره‌ها قرار دارند.

تدین عنوان کرد: رئوس مطالب این دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی نظام تحول فولاد سنگان متناسب با سطح اطلاعات شرکت‌کنندگان و به خصوص رده‌های سازمانی شرکت‌کنندگان است. به عنوان مثال در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی ویژه مدیران عالی و ارشد، سازمان تاکید بیشتر بر مهارت‌های رهبری یا «Leadership Skills» در نظام تحول سازمانی و در دوره‌های ویژه تسهیل‌گران یا «Facilitators» روش‌ها و تکنیک‌های حل مسئله، مربیگری، کارگروهی و انگیزش کارکنان آموزش داده می‌شود. گفتنی است کارگاه‌های آموزشی رده‌های عملیاتی سازمان، بر آموزش تکنیک‌های حل مسئله متمرکز است.

مشاور حوزه نظام تحول شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در رابطه با هدف‌گذاری اصلی از برگزاری این دوره‌ها و جلسات، اظهار داشت: بدون تردید نقش اصلی و اساسی تمام تحولات و تغییرات سازمانی به منابع انسانی مربوط می‌شود. تمرکز این دوره‌ها مشخصا بر سه موضوع، هم‌راستایی تمام کارکنان (از جمله پیمانکاران) در جهت دستیابی به اهداف شرکت، مشارکت و کارگروهی و کاهش هزینه‌ها است که مطمئنا با شناخت و برگزاری دوره‌های متناسب در نهایت به افزایش بهره‌وری سازمان منجر خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=25854

نوشته‌های مشابه

29اردیبهشت
«کنور» به نمادی مطمئن در بازار سرمایه تبدیل شده است
همگام با اکتشافات جدید و تحقق طرح‌های توسعه‌ای،

«کنور» به نمادی مطمئن در بازار سرمایه تبدیل شده است

29اردیبهشت
توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور با استفاده از ریل ملی ذوب‌ آهن
29اردیبهشت
آغاز ساخت تجهیزات ماشین بریکت‌سازی گرم و تجهیز رکوپراتور
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مطرح کرد:

آغاز ساخت تجهیزات ماشین بریکت‌سازی گرم و تجهیز رکوپراتور

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.