• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
«فلزات آنلاین» گزارش داد:

حرکت «فولاژ» همگام با تحولات صنعت فولاد جهان

  • کد خبر : 42593
  • 20 فروردین 1403 - 6:27
حرکت «فولاژ» همگام با تحولات صنعت فولاد جهان
در شرایطی که تولید فولاد در جهان به سمت ساخت و تولید فولادهای کیفی و ویژه حرکت می‌کند، حضور موثر فولادسازان کشور و ماندگاری در عرصه رقابت، مستلزم تغییر در رویکردها، تحولات تکنولوژی و تولید محصولات آلیاژی و با کیفیت بالاست.

در شرایطی که تولید فولاد در جهان به سمت ساخت و تولید فولادهای کیفی و ویژه حرکت می‌کند، حضور موثر فولادسازان کشور و ماندگاری در عرصه رقابت، مستلزم تغییر در رویکردها، تحولات تکنولوژی و تولید محصولات آلیاژی و با کیفیت بالاست. شرکت فولاد آلیاژی ایران که از ابتدا بر تولید محصولات آلیاژی و خاص متمرکز بوده، به منظور حفظ و ارتقای رقابت‌پذیری خود در بازارهای داخلی و صادراتی احداث پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید محصولات و دستیابی به ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول و راه‌اندازی واحد تولید وایر فولاد آلیاژی را در دستور کار قرار داده است. با توجه به ورود مفاهیمی مانند تحولات دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم به صنعت، این شرکت نیز تغییرات اساسی در رویکردها و سیستم‌های مدیریتی، ایجاد زیرساخت‌های تحول دیجیتال و متناسب با آن آموزش منابع انسانی را در دستور کار قرار داده است. این توجه به همه ابعاد توسعه صنعت فولاد، منجر به تحقق چشم‌اندازهای این فولادساز مطرح کشور یعنی شرکتی پیشرو در رقابت با ارائه راهکارهای نوآورانه می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، تولید و مصرف فولاد از اهمیت ویژه‌ای در ترقی ساختارهای اقتصاد کشور برخوردار است و در شرایطی که بیش از هر زمانی بر ارائه راهکارهای عملی برای کاهش وابستگی به نفت تاکید می‌شود، توسعه این صنعت می‌تواند نقش سازنده‌ای در بهبود و رشد اقتصادی کشور ایفا کند. بدون‌شک، تحقق نقش‌آفرینی موثرتر صنعت فولاد در اقتصاد ایران، مستلزم اتخاذ استراتژی‌ها و سیاست‌گذاری‌های مناسب برای توسعه و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا است. بررسی روند تحولات جهانی نیز از بلوغ و سیر تکاملی تولید فولاد گریدهای بالا و آلیاژی خبر می‌دهد؛ به طوری که می‌توان اذعان داشت که آینده صنعت فولاد از آن تولیدکنندگانی است که بتوانند محصولات ویژه و با ارزش افزوده بالا و مطابق با نیاز صنایع پایین‌دستی و وابسته تولید کنند.

در این میان، شرکت فولاد آلیاژی ایران که از ابتدا بر تولید فولادهای آلیاژی و محصولات ارزش‌افزا متمرکز بوده است، نوآوری و اعتلای فناوری در صنعت را اصل اساسی توسعه خود می‌داند. این شرکت در اهداف و چشم‌اندازهای خود، تبدیل شدن به شرکتی پیشرو در صنعت با ارائه راهکارهای نوآورانه را ترسیم کرده است؛ به طوری که با تولید محصولات با بالاترین سطح کیفیت به اولویت‌ برتر مشتریان در تامین فولادهای خاص و ویژه تبدیل شود. در همین راستا، راهبردها و استراتژی‌های شرکت فولاد آلیاژی ایران به‌گونه‌ای تدوین و دنبال می‌شوند که قدرت رقابت این شرکت را در فضای کسب‌وکار ارتقا دهند و مسیر توسعه‌ مستمر را هموار سازند.

«فولاژ» پرشتاب در مسیر توسعه

صنایع خودروسازی، پتروشیمی، پالایشگاهی، کشتی‌سازی و نیروگاهی در زمره صنایعی قرار دارند که برای تولید و توسعه به گریدهای فولاد آلیاژی و منحصربه‌فرد نیاز دارند. ایران به عنوان کشوری که در مسیر رشد اقتصادی حرکت می‌کند، از پتانسیل بالایی برای توسعه هر یک از این صنایع برخوردار است. این امر به آن معنا است که شرکت فولاد آلیاژی ایران با تولید محصولات آلیاژی پیشرفته و همگام با استانداردهای جهانی، فرصت مناسبی برای نقش‌آفرینی در توسعه صنایع مختلف در اختیار دارد. این شرکت فعالیت خود را بر اساس دانش فنی و تکنولوژی‌های جدید آغاز کرده است و همچنان پرسرعت در مسیر بهبود و تکامل حرکت می‌کند. از آنجایی که روند توسعه صنعتی در کشور با جدیت و شتاب بیشتری نسبت به قبل دنبال می‌شود، «فولاژ» نیز با هدف پاسخگویی به نیاز بازارهای داخلی و حضور در بازارهای بین‌المللی، موضوع رشد ظرفیت و تولید را در دستور کار خود قرار داده است.

این شرکت در گام نخست، احداث فاز دوم واحد فولادسازی با نام (یزد یک) را آغاز کرد. این پروژه استراتژیک که دارای ظرفیت تولید سالانه ۷۰۰ هزار تن محصول است، در پایان سال گذشته به بهره‌برداری رسید و به این ترتیب ظرفیت تولید در این مجموعه فولادی به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد. توسعه «فولاژ» در همین جا متوقف نشده و پروژه تولید وایر فولادی با ظرفیت تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن محصول نیز در دست اقدام است. با راه‌اندازی کارخانه وایر، این شرکت قادر به تولید انواع کلاف‌های فولادی به قطر ۵٫۵ میلی‌متر و بالاتر خواهد بود و با متنوع‌سازی سبد محصولات، زمینه گسترش بازارهای داخلی و صادراتی را برای خود فراهم می‌آورد. با توجه به پیشرفت‌های حاصل‌ شده در طرح‌های توسعه، پیش‌بینی می‌شود که پروژه کلاف فولادی این شرکت به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

شرکت فولاد آلیاژی ایران با حدود ۲۵ سال سابقه در تولید محصولات آلیاژی، اکنون ۴۷۷ گرید فولادی را در سبد محصولات خود جای داده که این امر حاکی از توانمندی بالای این شرکت در پاسخ به نیاز مشتریان است. تنوع و کیفیت بالای محصولات «فولاژ» موجب شده است تا این شرکت بتواند پرشتاب در مسیر چشم‌اندازهای توسعه خود حرکت کند. جلوه تحقق اهداف و برنامه‌های «فولاژ» را می‌توان در دستاوردهای تولید و فروش این شرکت در ماه‌ها و سال‌های اخیر مشاهده کرد. از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت در ۱۱ ماهه‌ سال گذشته، می‌توان به تحقق برنامه‌‎های فروش صادراتی و رشد قابل توجه ۱۱۶ درصدی درآمدهای حاصل از فروش صادراتی محصولات و تناژ فروش دو برابری محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد.

ارزش ريالی فروش صادراتی این شرکت در بازه زمانی مذکور ۱۶ هزار و ۱۷۰ میلیارد ريال بود و تناژ فروش نیز به ۸۸ هزار و ۳۵۰ تن رسید. تناژ فروش داخلی محصولات شرکت فولاد آلیاژی ایران نیز در این بازه زمانی با رشد ۸٫۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، به ۳۹۷ هزار تن رسیده و درآمدهای حاصل از فروش داخلی محصولات نیز با رشد ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، به ۱۴۶ هزار و ۸۵۷ میلیارد ریال افزایش یافته است. گفتنی است تولید محصولات آلیاژی این شرکت در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ برابر با ۳۴۲ هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۴٫۵ درصد رشد داشت و میزان تولید محصولات مهندسی و کیفی نیز در بازه زمانی مذکور به ترتیب برابر با ۵۰ هزار تن و پنج هزار تن بود. رشد درآمدهای عملیاتی و افزایش تناژ تولید و فروش محصولات شرکت فولاد آلیاژی ایران، از توانمندی بالای این شرکت در تحقق اهداف و چشم‌اندازهای این شرکت حکایت دارد. بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اقدام و افزایش ظرفیت تولید محصولات آلیاژی و ویژه با افزایش شاخص رقابت‌پذیری «فولاژ»، منجر به ارتقای جایگاه این شرکت در بازارهای داخلی و بین‌المللی می‌شود.

حرکت «فولاژ» به سمت تحول دیجیتال

ارتقای سطح دانش و تکنولوژی، از اولین اصولی است که منجر به افزایش توان رقابتی بنگاه‌های اقتصادی می‌شود. با توجه به اینکه در چشم‌اندازهای توسعه شرکت فولاد آلیاژی ایران، ارائه راهکارهای نوآورانه برای خلق ثروت و ارزش‌آفرینی مضاعف ترسیم شده است، بهره‌مندی از دانش نوین و به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز، اساس راهبردها و استراتژی‌های این شرکت را تشکیل می‌دهد. قدم گذاشتن صنعت فولاد در مسیر تحولات انقلاب صنعتی چهارم و ارائه راهکارهای نوآورانه و خلاقانه نیز به بهبود و ارتقای مستمر سطح بهره‌وری و ارائه محصولات جدید کمک می‌کند. در واقع برنامه‌های افزایش ظرفیت، ارتقای بهره‌وری، تولید محصولات جدید و رقابت‌پذیر و به طور کلی چشم‌اندازهای توسعه تنها در صورتی محقق می‌شوند که صنعت به سمت تحولات دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم حرکت کند.

با توجه به این مسئله، شرکت فولاد آلیاژی ایران که از پیشتازان تولید فولادهای ویژه و با ارزش افزوده بالا در کشور و خاورمیانه محسوب می‌شود، در حال پیاده‌سازی و اجرای زیرساخت‌های تحولات دیجیتال و هوشمندسازی است تا به سازمانی مترقی و پیشرفته در صنعت فولاد کشور تبدیل شود. این مسئله از جنبه‌های مختلفی مانند ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات، کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌های تولید فولاد (از حلقه نخست زنجیره تا محصول نهایی)، کاهش بهای تمام‌ شده، افزایش حاشیه سود و همچنین ارتقای قدرت رقابت اهمیت دارد. در شرکت فولاد آلیاژی ایران پیاده‌سازی زیرساخت‌های تحولات دیجیتال در حوزه هوشمندسازی و هوش مصنوعی در مباحث و بخش‌های مختلف سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، داده‌کاوی و سیستم‌های تصمیم‌گیری مدیریت دنبال می‌‌شود تا به واسطه این امر عملکرد و بهره‌وری افزایش یابد.

«فولاژ» به عنوان شرکتی متعالی در تولید فولادهای ویژه و خاص، در برنامه‌های خود، حضور پررنگ‌تر در بازارهای صادراتی را در دستور کار قرار داده است. طراحی و تولید محصولات آلیاژی مطابق با استانداردهای جهانی که در چشم‌انداز توسعه این شرکت تعریف شده، به جز توسعه ظرفیت‌ها و راه‌اندازی خطوط تولید مطابق با فناوری‌های روز، مستلزم استفاده از منابع انسانی کارآزموده و متخصص است. در این راستا، «فولاژ» برنامه‌های متنوعی را برای آموزش و توسعه مهارت‌های منابع انسانی در برنامه‌های خود قرار داده است. برنامه‌های آموزشی این شرکت از آموزش‌های اولیه به نیروهای جدید تا آموزش‌های تخصصی در سطح مدیریت ارشد سازمان را پوشش می‌دهد که این امر تاکنون منجر به کسب موفقیت‌های فراوانی برای «فولاژ» شده است. شرکت فولاد آلیاژی ایران با دسترسی به دانش فنی، منابع انسانی متخصص و تکنولوژی‌های به روز در تولید فولادهای خاص و ویژه، از جمله شرکت‌های توانمند در رشد بازارهای صادراتی به شمار می‌آید. در واقع گذرگاه‌های توسعه این شرکت همگی به پیشرفت سازمانی و تحقق چشم‌اندازها می‌انجامد.

در هر صورت صنعت فولاد کشور با چالش‌های زیرساختی در حوزه انرژی، حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات دست و پنجه نرم می‌کند که اثرات نامطلوب آن در کاهش توان رقابتی فولادسازان و از دست رفتن پتانسیل‌های تولید و ارزش‌آفرینی در بازارهای جهانی آشکار می‌شود. در همین راستا «فولاژ» به جز اقدامات لازم برای توسعه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های تحولات دیجیتال، سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه برق با ظرفیت ۳۳۰ مگاوات را در مجاورت واحد فولادسازی یزد یک در دستور کار قرار داده و مذاکرات اولیه با سازمان حفاظت از محیط‌ زیست، انتخاب مشاور و عقد قرارداد در حال انجام است. موضوعی که می‌تواند تا حد زیادی، معضلات زیرساختی ناشی از محدودیت‌های مصرفی انرژی را برای شرکت فولاد آلیاژی ایران به حداقل برساند و به این ترتیب، بستر لازم را برای ایفای نقش استراتژیک این شرکت فراهم آورد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42593

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.